Senkinek nem kívánom azt az érzést, amikor kijön az épületből és menne az otthagyott kerékpárjához, de nem találja azt. Én már átéltem egyszer ezt, sőt tárolóból is lopták már el bringámat gyerekkoromban, ezért azóta nagyon vigyázok a kerékpárjaimra. Ebben a cikkben összeszedtük, hogy mit tehetünk azért, hogy ne lopják el a bringánkat, hol, illetve hogyan és mivel érdemes lezárni a kerékpárunkat.
A fenti problémára jellemzően kétféle megoldást szoktak mondani a bringások, az egyik, hogy soha nem hagyják magára a kerékpárjukat, ami valóban a lopás ellen a szent grál, de sajnos sok esetben kivitelezhetetlen, a másik pedig, hogy egy jó kerékpárlakattal zárják le az otthagyott bringájukat, ami szintén egy jó megoldás lehet, de van egy rossz hírünk, nincs olyan lakat, amit nem lehet feltörni/átvágni/szétfeszíteni (a komolyabb lakatok nyitásához főleg a zárszerkezeten keresztül, már szakember kell, ők pedig nem bringalopással foglalkoznak), egyik sem ad 100%-os biztonságot, a kérdés csupán, hogy mennyi energiába kerül a tolvajnak megszabadulni az adott lakattól és megéri-e neki azt az erőfeszítést, például az ABUS Granit Super Extreme 2500 U-lakat átvágásához minimum 3-4 korong kell és akkor még csak az egyik szárat vágtuk át, mert a kengyel, nem elfordítható… persze ennyi korongot senki nem visz magával és ne felejtkezzünk el a pót aksiról sem.
A kissé negatív hangvételű kezdés után azért el kell mondjuk, hogy nem olyan rossz a helyzet, mert sok jó lakat és praktikus megoldás van arra, hogy a tolvajok inkább továbbálljanak és keressenek egy másik prédát a kerékpárunk helyett.
Nézzük ezeket!
Ne hagyd őrizetlenül a kerékpárodat!
Nem kérdés, hogyha mindig a bringád mellett van valaki, aki vigyáz rá, akkor azt közel nulla eséllyel fogják ellopni, ez a legbiztonságosabb megoldás, tehát ha teheted akkor vidd be, vidd fel magaddal a bringádat, mert úgy biztosan nem fog lába kélni. Viszont leggyakrabban ezt nem tudjuk megtenni, például nem vihetjük be magunkkal a boltba, ezért kint kell hagynunk az utcán a kerékpárunkat és ha erre kényszerül akkor kerülnek képbe a különböző biztonsági megoldások.
Mindig zárd le a kerékpárodat!
Ha csak nagyon rövid időre hagyjuk szabadon a kerékpárunkat akkor is érdemes azt lezárni, mert egy tolvajnak elég lehet csak 1-2 mp arra, hogy megszabadítson a bringánktól. Még akkor sincs biztonságban ha rálátunk a biciklinkre ugyanis bármikor érkezhet egy tolvaj aki felpattan rá és mi futhatunk utána, aztán vagy utolérjük vagy nem. Egy ilyen lopási kísérletet már a legegyszerűbb kerékpár lakatok is megakadályozzák, például egy már bemutatott ABUS Sportflex, de akár egy spirálzár is.
Használj a helyzethez megfelelő kerékpár lakatot!
Feljebb említettük, hogy egy eltolásos/alkalmi lopást egy alacsonyabb védelmi szinttel rendelkező lakat is meg tud akadályozni, viszont a helyzetek többségében ennél komolyabb védelemre van szükség. A piac egyik legnagyobb biztonságtechnikai cége az ABUS azt javasolja, hogy mindig mérlegeljük, hogy mekkora biztonsági kockázatú helyen szoktuk hagyni a kerékpárunkat és annak megfelelően válasszunk kerékpár lakatot, például egy veszélyes környéken ne használjunk alacsony védelmi szinttel rendelkező lakatokat, hanem mindenképpen izmosabb modellek között nézelődjünk, az U-lakatok, a hajtogatható lakatok és a láncos lakatok közül válogassunk.
Válassz minőségi kerékpár lakatot!
“Minőségi zárat egyszer kell venni, míg kerékpárt kétszer”, “Egy jó lakat is sokkal olcsóbb mint egy új bringa!”. mondásokat érdemes végiggondolni, sajnos még mindig sok a silány minőségű kerékpár lakat, amiket egy ügyes tolvaj pár másodperc alatt átvág, ezért erősen ajánlott az ismertebb gyártók termékei között nézelődni, akik a lakat minden elemét úgy tervezik, hogy megnehezítse vele a tolvajok dolgát, például az ABUS a zárszerkezetnél is különösen odafigyel arra, hogy ne lehessen őket könnyen feltörni és az alábbi biztonságtechnikai cégek minősítik a német gyártó termékeit:
- SBSC Sweeden
- FG Norway
- Varefakta Danmark
- FA Finnland
- ART Netherlands
- SOLD Secure Great Britain
- OSIMIZ Russia
- VdS Germany
A kerékpár lakat ára álljon arányban a kerékpárod árával!
Ha a biztosítók kockázat számításait nézzük akkor egyértelmű, hogy a kerékpár árának növekedésével érdemes egyre jobb lakatokkal védeni a bringánkat, hiszen ha minél drágább a kerékpárunk akkor annak a pótlása költségesebb így megéri magasabb biztonsági szinttel rendelkező, drágább lakatot használni hozzá. Például egy drága városi e-bike-ot én már mindenképpen riasztós lakattal védenék vagy legalább egy szuper U-lakatot (ABUS Granit Super Extreme 2500) választanék hozzá, ami elveszi a tolvajok kedvét a bringám ellopásától. A másik véglet természetesen az, hogy egy 30-40ezer forintos városi kerékpárra már nem tennék vele azonos értékű lakatot, hiszen a tolvajok sem szívesen fognak sokat küzdeni érte, elegendő egy olcsóbb U-lakat, hajtogatható lakat vagy láncos lakat ezekre a kerékpárokra.
Hova, mivel és hogyan zárd le a kerékpárodat?
Az sem mindegy, hogy hova zárjuk le a biciklinket, érdemes olyan helyen hagyni, ahol sok ember jár, ahol nem biztos, hogy elővesz egy óriási erővágót vagy egy akkus flexet a tolvaj, mert esetleg valaki kihívja rá a rendőrséget vagy megjegyzi az arcát, esetleg megkérdezik tőle, hogy éppen ő mit csinál ott (igen, vannak környékek, ahol szó nélkül nekiállnak a tömegben zárat levágni, de azokat próbáljuk elkerülni – szerk). Az eldugott hely elsőre jó ötletnek tűnhet, de ilyen helyen több ideje van zavartalanul megszabadulni a tolvajnak a lakatottól és kicsi az esély számára a lebukásra, ezért inkább maradjunk a forgalmas helyeken.
Már említettük, hogy a biztonsági kockázatnak és a kerékpár értékének megfelelően érdemes lakatot választani, ehhez általában segítséget nyújtanak a gyártók, pl az ABUS 1-től 15-ig számozza a kerékpár lakatjait a védelmük alapján, ahol a magasabb érték nagyobb biztonságot jelent, azaz a 15-ös a maximális szint. Három nagy védelmet biztosító lakat típus létezik, ezek az U-lakatok, a láncos lakatok és a hajtogatható lakatok. Mindegyikből létezik maximális védelmet nyújtó modell és mindegyiknek megvannak a maga előnyei hátrányai. Általánosságban elmondható, hogy az U-lakatok a legerősebbek, de a kialakításuk miatt nagyobb tárgyakhoz nem tudjuk velük hozzázárni a kerékpárt, ráadásul a kisebb méretűek belőlük az erősebbek, ezért használatuk rutint igényel, de például ha mindig ugyanoda zárjuk a le bringánkat akkor hibátlan választások lehetnek. A hajtogatható lakatok könnyen szállíthatóak, nagyon praktikus a használatuk és nagyobb tárgyakhoz is hozzá tudjuk zárni velük a kerékpárunkat, bár használatuk szintén némi rutint igényel mert a lakatot alkotó acél idomok csak 2 dimenzióban mozgathatóak. A vastag, edzett szemekből készült láncok szintén nagy védelmet nyújtanak és könnyű velük lezárni a kerékpárt, mert a lánc minden irányban “hajlik”, viszont a szállíthatóságuk a méretük és a tömegük miatt esetenként korlátozott, de ezt például áthidalhatjuk úgy hogyha mindig ugyanoda zárjuk le a kerékpárunkat akkor nem visszük el magunkkal a lakatot, hanem az adott helyen hagyjuk lezárva. Részletesen a lakat típusokról ide kattintva olvashattok.
ABUS BORDO 6500A SmartX: maximális biztonság kulcs nélkül, kényelmesen!
Ezeken felül még léteznek olyan eszközök, amik a kerékpárunk biztonságát növelik, például az ABUS kínál hajtogatható lakatba integrált riasztót (minden modell aminek a típusszám mögött “A” van az riasztós”), ami először csipog párat ha hozzáérnek a kerékpárhoz, majd utána ordít 100 decibellel ha nem hagyják továbbra sem békén, ez eléggé rontja a tolvaj komfort érzetét, főleg ha vannak körülötte emberek, akik mind ránéznek ilyenkor. Riasztó elérhető külön Alarmbox néven, ami szintén kiváló eszköz a tolvajok megfutamítására.
Hiába van jó lakatunk, ha nem megfelelően zárjuk le vele a kerékpárunkat, ezért mindig ajánlott a váz egyik csövét hozzázárni az adott tárgyhoz, sőt ha lehetőségünk van akkor a hátsó kerekét is, mert ebben az esetben a tolvaj nem tudja elvinni külön az értékesebb kerekünket. Ezenfelül próbáljuk minél magasabb helyen átfűzni a lakatot és minél magasabb helyre lakatolni a kerékpárt, amivel az elvágást és a művelet takarását tudjuk megnehezíteni a tolvaj számára. És ami még nagyon fontos, hogy legalább olyan erős tárgyhoz lakatoljuk a kerékpárunkat, mint maga a lakatunk, mert különben az adott tárgyat fogja elvágni a tolvaj. Az újfajta bringatárolók általában kellően erősek és vastagok, azokat fogóval nem tudják átvágni, a fűrészelés pedig eléggé látványos munkafolyamat, de ezenkívül alkalmasak különböző oszlopok, csövek, acél elemek vagy akár a fatörzsek is.
Érdemes beszélni a kerékpáron található kiegészítők és alkatrészek védelméről is, senki nem szeretné ha a kerekeit vagy esetleg a nyergét vinnék el a tolvajok. Első körben úgy tudjuk megnehezíteni a tolvajok dolgát, hogy csavaros kerékrögzítést és nyeregcsőbilincset használunk, persze egyik sem jelent 100%-os védelmet, viszont már mindenképpen szerszám kell az ellopásukhoz (ellenben a gyorszáras megoldásokkal). Lehet továbbnehezíteni az ellopásukat többféle trükkel, például hőre lágyuló ragasztóval csapágygolyót ragasztani a csavar kulcsnyílásába, de ebben az esetben mi sem fogjuk könnyen szerelni az adott alkatrészt. Ezenkívül a kerekeket, adott esetben a nyerget hozzázárhatjuk a vázhoz/lakathoz acélsodronnyal, ami extra védelmet jelent ezeknek az alkatrészeknek, például kapható olyan U-lakat, amihez ebből a célból jár acélsodrony. Persze használhatunk több lakatot is, mint ahogy egy-két ezzel a témával foglalkozó nyugati honlap javasolja, de ilyen esetben érdemes végiggondolni, hogy nem tudjuk-e inkább biztonságosabb helyen hagyni a kerékpárunkat, minthogy 3-4 lakatot kelljen rápakolni, általában egy lakatnak és egy riasztónak elégnek kellene lennie.
Összefoglalva
-Ha nem muszáj ne hagyjuk a kerékpárunkat őrizetlenül!
-Mindig zárjuk le a kerékpárunkat!
-Használj az adott biztonsági kockázatnak megfelelő minőségi kerékpár lakatot!
-A kerékpárzár minősége álljon arányban a kerékpár árával!
-Jól látható, nagy forgalmú helyre zárd le a bringádat!
-Amihez zárod legyen legalább olyan erős, mint a lakat!
-Írd fel a vázszámodat vásárláskor és regisztrálj a Bikesafe rendszerben és a gyártónál, lopás esetén erre lesz szükség először!
Milyen kerékpár lakatot válasszunk? – Lakat típusok, előnyök, hátrányok