fbpx

Specialized Turbo Levo FSR Expert 6Fattie kerékpárteszt: a tökéletes elektromos monti

Nagyon sok pedelec (e-bike) bringa kipróbálásán vagyok már túl, ezek közül nem kevés volt a hegyikerékpár. Amennyire jók a trekkingek, annyira nem találtam olyan montit amit elfogadtam volna sajátnak is. A Specialized itt sem hazudtolta meg magát és megalkották az eddigi legtökéletesebbet!

specialized_turbo_levo_6fattie_kerekparteszt 5

A Turbo Levo már akkor sokkolta a közvéleményt amikor megjelent és itt most nem a szokásos pedelec fikázókról van szó, hanem azokról akik nyitottak az újdonságokra. Az egyik leghíresebb amerikai montis magazin is ezzel a teszttel nyitotta meg az elektromos bringás rovatát, mivel eddig ők sem számoltak be az e-bike újdonságokról. Nálunk is ritkák voltak a „villanyos” cikkek, de ahogy a beharangozó cikkünkben olvashattátok, belevágunk ebbe a szegmensbe! Visszatérve a teszt alanyára a Levo-ra: ennyire jól kinéző össztelós pedelec gépet még nem láttam. Persze észre lehet venni, hogy akkumulátor van a vázban, de optikailag profi munkát végeztek a designerek és a mérnökök.

Maga a váz M5-ös Premium alumíniumból készül ami a Specialized saját fejlesztésű alapanyaga. A motort körülvevő térhálós szelvényt kovácsolt aluból gyártották le, és az akkumulátort is integrálták az alsócsőbe. Mivel össztelós gépről van szó, ezért a hátsórész a világhírű FSR rendszerű lengőkarral van ellátva, és 135 mm-t mozog. 12X148 mm-es tengelyt fogad, amitől csak növekszik a merevsége. Szerencsére az FSR rendszer fékezés közben is aktív marad, illetve kiállva tekeréskor sem vészes a pogózása.

Az új Command Post nagyon jól sikerült

Az új Command Post nagyon jól sikerült

A kábelezés integráltan fut a vázon belül, még a Command Post állítható magasságú nyeregcsőnek is itt vezették a bovdenjét. Ez mondjuk megnehezítette a cső magasságának az állítását, de azt úgyis egyszer kell megtenned, és a Levo vásárlók 99%-a ezt elvégezteti a kerékpárboltban ahol átveszi. Maga a Command Post nagyon sokat fejlődött az utóbbi két évben. Egyrészt alaphelyzetbe visszaálláskor nem üti szét a mogyoróidat mint a régi kivitel, a másik ennél talán még fontosabb fejlesztés, hogy lefelé bármilyen pozícióban rögzíthető!

Az elektromos rendszert a Brose szállítja, aki igen profinak számít ebben a műfajban, csak sajnos a Bosch egyeduralma kicsit elnyomta őket. Ettől függetlenül beszállítói a Specializeden kívül a Bulls-nak, a BH-nak, a Grace-nek és a Rotwild-nek csak hogy az ismertebbeket említsük. Maga a hajtás talán a legbrutálisabb a piacon. 3400 grammot nyom a szett, 36 V-on üzemel, és egy 40 cellás 504 Wh-s akkumulátor látja el árammal. Az akkumulátorban használt 3.5 V-os cellák nem máshonnan lehetnek ismerősek mint az elektromos autók csúcsából a Tesla Model S-ből, csak itt nincs belőle annyi darab. A pedelec szabvány szerinti 25 km/h-ig segít rá, kizárólag tekerés közben, és névlegesen 250W teljesítményű a rendszer. Szerencsére a szabvány biztosítja a „névleges teljesítmény” meghatározással a kiskaput, hogy bizonyos helyzetekben akár 530 W-os teljesítményt is le tudjon adni. És ehhez társul a max. 90 Nm-es nyomaték amit csak ritkán enged rá teljes egészében a vezérlő a hajtásra, mert a lánc, illetve kazetta nem igazán bírná tartósan ezt a terhelést. Csak összehasonlítás képen, egy Honda CBR 600 RR sportmotor nem tud ekkora nyomatékot!

Nem hiányzik a kijelző, de a több rásegítési fokozat jól jönne

Nem hiányzik a kijelző, de a több rásegítési fokozat jól jönne

A rendszer vezérlése az akkumulátor oldalán található nyomógombbal történik, tehát nincsen kormányra szerelt kijelző, ami akár le is törhet egy eséskor (bár opcionálisan vásárolható). Van viszont Bluetooth, és ANT+ jeladó a rendszerben, amit párosítani tudsz az okostelefonoddal, amire ha felrakod a Misson Control appot, akkor gyakorlatilag egy teljes vezérlőpultot kapsz. Nem csak a bringázásaidat tudod ebben rögzíteni és kezelni (akárcsak a Strava-n), hanem minden rendszeradathoz is hozzáférsz, és módosítani is tudod. Három rásegítési fokozat van a Levo-ban. ECO (20%), Trail (50%), és Turbo (100%), de ezeket tetszőleges rásegítési százalékra változtathatod.

Látod az appon belül az akkumulátor állapotát, a töltési ciklusok számát, a különböző részegységek hőmérsékletét és akár a pillanatyilag átfolyó áramot is. A hatótávolságot evidens módon befolyásolja a bekapcsolt rásegítés mértéke, de nagyságrendileg 30-70 km közötti a megtehető távolság a nyergében. Persze nem mindegy ebből mennyi és mekkora emelkedőket nyomsz le, és milyen módban.

A Turbo Levo felszereltségét sem aprózták el! Szimpla tányéros SRAM GX1 szettet kapott, Rock Shox Pike Yari RC villa mozogja ki elöl a maga 140 mm-es útját, hátul pedig kifejezetten a Specinek készített FOX Float Factory DPS AutoSag simítja ki az utat igen hatékonyan. Mivel a bringa 650B+ kerekeken gurul, ezért nem meglepő a 3.0”-os gumi a Roval Traverse kerekeken. A megállásról SRAM Guide fékek gondoskodnak 200-as féktárcsákkal.

Mivel nincsen első váltó, ezért kényelmesen fel lehet szerelni a dropper post karját

Mivel nincsen első váltó, ezért kényelmesen fel lehet szerelni a dropper post karját

Ahogy az elején is említettem, az eddig próbált pedelec montik eléggé felejtősek voltak számomra. Többségük vállalhatatlanul hosszú láncvillával és tengelytávval készül, vagy túl rugalmas a motorral és akkuval terhelt váz, vagy csak egyszerűen „nem adta ki” érzésre a bringa. A Specialized Turbo Levo már az első pár méteren jobb volt ezeknél. Híresen jók az amerikai gyártó bringáinak geometriái legyen szó bármilyen kategóriáról. A hátsó rugóstag beállítását elrontani sem tudod az AutoSag önbeállós rendszernek köszönhetően, a Pike pedig mindig is kiválóan mozgó, merev teló volt. A 3”-os 650B-s gumik brutálisan tapadtak még a saras körülmények között is, simán elvállalható volt velük bármi, főleg úgy, hogy bőven 2 bar alatti nyomás volt bennük. Ez nem meglepő, hiszen egy 2.3”-os gumihoz képest közel 70%-kal nagyobb a kontakt felület! A komplett gép 22 kilót nyom, amitől vannak már könnyebbek, de nem plusszos kerekekkel és ilyen hosszú rugóúttal.

A motor szerencsére nincsen túlzottan alul és a középcsapágy magasság is teljesen patent, de néha sikerült felültetni a sziklákra. Szerencsére a masszív motorvédelem ellátja a feladatát, és kvázi bash guard-ként védi a hajtóművet is. Igazából az ECO mód is jól használható, de ez az „állat” Trail módtól jön ki belőle. Ok, így többet fogyaszt, de úgyis állatkodni akarsz vele (nem mond, hogy nem, mert ha kipróbálod akkor úgyis 🙂 ), és nem egy maraton hosszútávot lenyomni. Pontosan nem tudom mekkora nyomatékokat engedett rá a motor a hajtásra, de csúnya szóval „elég parasztban” nyomja, tehát nem volt olyan, amikor kevés lett volna. Meredek sziklás emelkedőn Turbo módban rendesen oda kell figyelni a tekerésre, mert triál motorhoz hasonlóan tudsz vele haladni, és akár 25-ös tempóval amire egy átlagos bringás nem nagyon (sőt egyáltalán) van felkészülve tudásilag. Ez nem nagyképűség.

Ahogy a kulacs is írja: Nem puhapöcsöknek! :)

Ahogy a kulacs is írja: Nem puhapöcsöknek! 🙂

Amennyiben ki akarod használni a Turbo Levo tudását, akkor fel kell nőni a feladathoz, mert ez a nyomatékos motor meg tud viccelni! Célszerű a fokozatosság elvét betartva ismerkedni vele, és nem rögtön maxon meghajtani. A Pilisben nem találtam olyan terepet ami túl sok lett volna neki, még a Prédikálószékről is félelem mentesen le tudtam jönni, pedig a nemrég összeforrt vállam miatt sem az erőnlétem, sem a bátorságom nem az igazi. Ha lett volna még elég energia az akkuban, akkor lehet fölfelé is megpróbáltam volna.

Ezzel fölfelé is figyelni kell mert nagy a tempó!

Ezzel fölfelé is figyelni kell mert nagy a tempó!

Mivel iszonyatosan nagy élvezet menni a Levo-val, ezért számolj azzal, hogy komolyabb terepezéskor nagyságrendileg 40-50 km-t tudsz majd megtenni vele. Na de az milyen 40-50 km lesz! Egy Bosch rendszer kifinomultabb, több és kisebb léptékben állítható a rásegítése-ezáltal nagyobb a hatótávolsága, de ha választani kellene akkor nekem ez kellene így ahogy van. Félreértés ne essék, nem tudnék „csak” egy elektromos montit birtokolni, de a másik mellé „just for fun” a világ legjobb poénja. Ezzel ki fogsz menni akkor is amikor nem vagy motivált, mert pár méter és ott a vigyor a szád szélén! Egy Turbo Levo még ebben a kivitelben sem olcsó mulatság, de ha megteheted ne hagyd ki!

A megszokott ösvényeiden is új távlatok nyílnak!

A megszokott ösvényeiden is új távlatok nyílnak!

Még valami! A Levo-t használva rájöttem a többi pedelec össztelós rákfenéjére. Ha jobban utánaolvasol ennek a gépnek akkor láthatod, hogy minden egyes apró részletét a nagy terheléshez és a plusz súlyhoz tervezték. Más méretű forgáspontokat használtak, más cső vastagságokat, de még az alkatrész gyártókat is rávették az egyedi cuccok legyártására, így például a Brose rendszert sem találod meg pont ilyen formában más bringában. Mert minden egyes milliméter számít amikor egy relatíve nehéz, de brutál erős kerékpárt akarsz létrehozni. Nekik sikerült. Lefelé szinte nem is érzed a plusz súlyt, és a tökéletes tömegközéppontnak köszönhetően az irányíthatósága is non plus ultra. Főleg a konkurensekhez képest.

Forgalmazó: Hauser Kerékpár Kft.

Elérhetőség: https://www.specialized.com/hu/hu/bikes/mountain/turbo-levo-fsr-expert-6fattie/113964

Ajánlott fogyasztói ár: 1.990.000 Ft

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.