fbpx

Országúti gumiválasztás: Tényleg a szélesebb a jobb?

Mostanában az a trend, hogy a gyártók egyre szélesebb gumikat tesznek az országúti kerékpárokra, a 28-as méret már szinte az alap, de a 32-es is elég gyakori méret, pedig bő egy évtizede még a 23-as gumik voltak az egyeduralkodóak és a 25-ös méret számított a ballonosnak. Vajon mi okozta ezt a változást? A szélesebb gumik tényleg jobbak vagy csak marketingfogás ez az egész? Ezekre a kérdésekre próbálok válaszolni a cikkemben.

Az országúti kerékpárok a régi emlékeimben mindig úgy szerepeltek, hogy nagyon keskeny, kőkeményre fújt, mintázat nélküli gumik vannak rajtuk, amikkel könnyedén, szélsebesen lehet haladni. Az első országútim is anno még ilyen gumikkal érkezett, 18-as! gumik feszültek a felniken. A mai valóság ettől már elég messze van, bármikor előfordulhat, hogy egy olyan országútit kapok tesztelésre, amin olyan széles (32-es) gumik vannak, mint a cyclo-cross bringámon. A különbség a régmúlt és a jelen között elég jelentős, méretben minimum 50%-ot híztak a gumik (28-as szélességhez mérve). Mielőtt elkezdeném boncolgatni, hogy az elmúlt két évtized alatt mi történt, miért nőttek ennyit a gumik, fontos elmondanom, hogy abszolút nem vágyok vissza országúton azokra a 18-as borzalmakra 🙂 .

A Continental GP5000S tesztünkben már olvashattátok, hogy a teszt során a 25-ös gumikat rövid használat után 28-asra cseréltem. Gondolom, sokan nem értették, hogy miért, hiszen csak pár mm van köztük, nem lehet az olyan nagy különbség. Pedig de igen! Egy 25-ös és egy 28-as gumi között is már érezhető a különbség, és nem csak laborban lehet kimérni, hogy melyik miben jobb. Nézzük az okokat!

Kényelem

Valószínűleg azt senkinek nem kell magyarázni, hogy a magyar utakon a nagyobb gumi azzal, hogy alacsonyabb nyomáson lehet használni (felütés veszélye nélkül), kényelmesebb, jobban elnyeli a talaj felől érkező rezgéseket, ütéseket, ezáltal sokkal élvezetesebb vele a kerékpározás. Persze sokan egyből azt mondják, hogy az országúti kerékpár nem azért van, hogy kényelmes legyen, én erre azt válaszolnám, hogy egy bizonyos szintig ez igaz, pontosabban egy átlag ember számára nem feltétlenül lesz kényelmes egy országúti, viszont nagyon is fontos, hogy minél kevesebb, illetve kisebb méretű ütést kapjunk, ugyanis a folyamatos rázkódástól jobban fáradunk. Tehát szélesebb gumi, nagyobb kényelem, lassabb elfáradás. Ez alapján gondolom érthető, hogy miért cseréltem le a 25-ös GP5000S-eket 28-asra, a nagyobb gumikat bátran használom 1 barral alacsonyabb nyomáson. Érzetre ég és föld a két gumi.

Gördülési ellenállás

A Continental GP5000S magában egy alacsony gördülési ellenállással rendelkező gumi ezért nem biztos, hogy rágódni kellene ezen, de ha már a méret szóba került akkor a méret és a gördülési ellenállás kapcsolatát is mindenképpen elő kell venni. Azonos nyomás mellett a nagyobb guminak (a 28-asnak) kisebb a gördülési ellenállása, mint a kisebb guminak (a 25-esnek), tehát a ballonosabb gumi jobban gurul, mint a kisebb. Az országútisok egy jó része különféle irracionális dogmákban hisz, pl a gumimérettel kapcsolatban is sokan visszasírják a 18-as gumikat mert azokat 12 baron is lehetett használni… , de ettől még a kerékpározást a fizika remekül írja le, és számos (annál is több) mérés van arra, hogy a nagyobb guminak kisebb a gördülési ellenállása, ezzel kár vitatkozni. Viszont azt látni kell, hogy azonos nyomás mellett gördül jobban a ballonosabb gumi, de általában alacsonyabb nyomáson használjuk és így már nem feltétlenül van meg ez az előnye. Bár ha a kényelem+gördülésben hasonlítjuk össze a két méretet akkor mindenképpen a nagyobb lesz a nyerő. Őszintén megmondom, hogy kinti bringázás során én gördülésben nem éreztem különbséget a két gumi között, de ettől még biztosan van mérhető (1 watt) különbség, de ezt az én lábam nem érzékeli. Egyébként a gördülési ellenállás egy lényeges dolog, mentem már jó pár olyan gumival amit a pokolba kívántam a lassúságuk miatt, hiába voltak keményre fújt 28-asok. Szóval érdemes jó gumit venni és nem csak a méretére figyelni.

Tapadás

A nagyobb gumi jobban tapad, ezt könnyű belátni. Nagyobb az érintkező felület az úttal, ezért jobban is tapad. Itt visszautalnék a gördülési ellenállásra, ami nagyobb gumi esetén kisebb és most láthatjuk, hogy emellett nagyobb tapadást biztosít, tehát nem üti egymást a két dolog. És hogy miért fontos egy országúti guminál, hogy jól tapadjon? Elég csak a kanyarokra gondolni, amiket nem mindegy, hogy milyen gyorsan tudunk bevenni, illetve a féktávunk is rövidebb lesz, feltéve ha jó fékeket használunk. Kanyarokban én például éreztem a különbséget a 25-ös és a 28-as GP5000S-ek között, bár én szeretek határon kanyarodni az ismerős lejtőkön. Itt is fontos megemlíteni azt, mint eggyel feljebb, hogy hiába teszünk fel nagyobb gumit ha az egy nem túl jó minőségű darab.

Aerodinamika

Most jön a feketeleves. Ha önmagában nézzük akkor a szélesebb guminak nagyobb a légellenállása, hiszen nagyobb a frontfelülete, ami azért egy olyan szakágban, ahol a nagy sebesség egy elég fontos dolog, nem igazán szerencsés. Viszont nagyon nem mindegy, hogy milyen felnire tesszük a gumit, gyakorlatilag a felni határozza meg, hogy milyen széles gumival lesz a lehető legkisebb a légellenállás. A modern aero karbon felniket általában 25-ös vagy 28-as gumikhoz fejlesztették, így azokkal működnek a legjobban és nem csak légellenállásban, ha kanyarokban (a széles felnin jobb a gumi oldaltartása) is. Tehát a méret ebben az esetben akkor számít ha nem hozzávaló felnivel használjuk. Persze ha egy egyszerű alu felnire tesszük fel a gumit akkor aerodinamikailag a 25-ös lesz a nyerő. Én például alun használtam, de a fenti előnyök miatt bevállaltam a kicsit nagyobb légellenállást, főleg mert ritkán megyek 40+km/h átlagú edzéseket. 🙂

Tömeg

A nagyobb gumi általában nehezebb, ami szintén egy nem túl előnyös tulajdonság, bár én például a GP5000S-eknél csak pár gramm pluszt mértem a 28-as gumik javára, ami bőven elfogadható. Ellenben láttam olyan márkát, ahol 40 gramm volt a különbség a két gumi között, ami már tényleg sok a kerék kerületén, és a menettulajdonságokat is befolyásolja. Ha csak fölfelé akarunk menni akkor a kisebb gumi azért előnyösebb.

Mi az optimális gumiméret?

Ez egy nehéz kérdés, amit egyértelműen nem mernék megválaszolni, inkább csak irányt mutatnék. Azt látni kell, hogy a gyártók jellemzően 26-28-as gumikkal szerelik a versenyzésre szánt országútijaikat és profi szinten is normál helyzetben ezeket használják a versenyzők. Bár éppen a Giro kapcsán hallottam olyan pletykát, hogy egy adott csapat csak 32-es gumikat használ, aztán a kiállított kerékpáron 25-ös gumik (éppen GP5000S) voltak 🙂 . Tehát ha számít a gyorsaság, a sebesség, a hatékonyság akkor érdemes ezeknél a méreteknél maradni, feltéve ha az útviszonyok nem igényelnek ballonosabb gumit. Az endurance, azaz túra kategóriás országútiknál a 32-es méret az elterjedt, de alapjában véve ezeknél a kerékpároknál a kényelem felé tolódott el a tervezés és kissé lomhábbak is, ezért bőven elfér rajtuk a 32-es gumi, és nem csak a komfort nagyobb, hanem a nagyobb tapadás miatt a biztonság is növekszik.

Mielőtt még mindenki elkezdené tervezni, hogy milyen széles gumit fog használni az országútiján, pár dolgot érdemes számba venni. Például, hogy milyen széles gumi fér el a vázban. Sok mai váz max 28-as gumival kompatibilis, egy 5-10 éves modellnél pedig könnyedén előfordulhat, hogy csak egy 25-ös gumi fér el benne. Ezenkívül felnifék (klasszikus országúti fék) esetén ha nem a legújabb modellt használjuk akkor szintén könnyedén belefuthatunk abba, hogy a 28-as gumi már csak nehezen fér be, 32-es gumiról pedig a legújabb modelleknél se álmodozzunk, ezt is érdemes leellenőrizni vásárlás előtt. A kerék kérdése is egy fontos téma, pl egy retro 13mm-es belső szélességű felnin már a 28-as gumi elég furcsán fog állni (ha éppen nem fordul le) és ahogy már fent említettem ha nagyon maximalisták akarunk lenni akkor olyan gumit választunk a karbon felninkre, amivel egy egységet alkot. És még az sem mindegy, hogy hagyományos belsős, szingó vagy tubeless rendszert használunk, mert az is befolyással van a menettulajdonságokra, de ez már egy másik cikk témája lesz.

 

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.