fbpx

Merida Scultura Endurance 6000 teszt: Túra országúti 1 millió forintért?

Amikor az országúti kerékpározás során a sebességen túl már a kényelem is számít, amikor nem szeretnénk, hogy szétrázzon a bringa vagy leszakadjon a derekunk egy hosszabb biciklizés után, akkor érdemes az országúti endurance kategória kerékpárjai között szétnéznünk. A Merida a Scultura Endurance megalkotásával lépett be ebbe a kategóriába és nem végzett rossz munkát.

Merida Scultura Endurance 6000

Endurance országúti kerékpár

A Scultura neve mindenkinek ismerős lehet, a Merida így nevezte el a klasszikus országúti verseny modelljét, amit még nem az aerodinamika mindenekfelett koncepció vezérelt. Számomra a Merida kínálatában a Sculturák jelentették az országúti kerékpárt, míg az aero modell Reacto mindig is kicsit távolabb esett az ízlésvilágomtól. Az endurance kategória mindig is hiányos volt a tajvani márka palettáján, hiába gyártották a Scultura és a Reacto olcsóbb modelljeit túrázósabb geometriával, azok már elmaradtak egy modern endurance kerékpár követelményeitől. Fontos megjegyezni, hogy ennek a kategóriának igazán van létjogosultsága az országútik között, mert a kerékpársport növekvő népszerűségével egyre többen ülnek biciklire (országútira is) és a többség nem rendelkezik olyan testi adottságokkal, hogy hosszabb távon is kényelmesen tudjon használni egy versenyzésre tervezett országúti kerékpárt. Ilyenkor jön, hogy a felhasználónak túl merev a váz, túl mélyen van a kormány és mindenféle az esztétikát mellőző tornyokat épít a kormányszár alá, ami még a kerékpár irányítását nagyban rombolja. Viszont most már itt a Scultura Endurance, ami az ilyen jellegű problémákat megoldja.

A Sculturára emlékeztető fejcső

 

Személy szerint fontosnak tartanám, hogy a gyártók még jobban kommunikálják a fogyasztók felé, hogy “OK, Caruso a Bahrain-Victoriousból a top Merida országúti kerékpárral nyerte a szakaszt, de neked nem az való, nem lesz kényelmes neked ez a bringa, viszont itt az országúti endurance kategória a Scultura Endurance modelljeivel, ez kényelmes lesz neked és haladni is tudsz majd vele, válaszd ezt”. Szerencsére ebbe az irányba haladunk, de az emberek többsége elsőre még mindig azt akarja amivel a profik mennek.

A Merida Scultura Endurance formavilága engem a versenybringa testvérére, a Sculturára emlékeztet, amibe egy kicsit belecsempésztek a Silexből. A geometria táblázatra ránézve láthatjuk, hogy valójában pár adaton kívül nincs túl sok hasonlóság a két országúti kerékpár között. A Scultura Endurance hosszabb fejcsővel, magasabb villával, hosszabb láncvillákkal rendelkezik és országúti létére brutális sárférőhelye van a 32-es gumik mellé, az biztos, hogy bármilyen országúti sárvédő még el fog férni a gumi mellett. A csövek formái a kényelmet segítik elő, elég csak a lapított támvillákra vagy az ívelt láncvillákra nézni, de még ide tartozik a kör profilú nyeregcső az integrált nyeregcső bilinccsel is. Amit még fontos megemlíteni a vázról, hogy a gyártó élettartam garanciát vállal rá.

Óriási hely a gumi mellett

 

Modern endurance országútiként tárcsafékes, a kerekek átmenőtengelyesek és a bovdenek, fékvezetékek a váz belsejében futnak. Érdekes, ahogy a kormánycsapágynál belépnek a vázba a bovdenek, de a Merida legalább úgy oldotta meg, hogy a fél kerékpár szétszerelése nélkül lehet állítani a kormánymagasságot.

A Scultura Endurance 6000-et mechanikus Ultegra szettel szerelik, ez az egyik kedvenc szettem, így örültem is neki, hogy ez került a gépre, tudom, hogy megbízhatóan, precízen működik mind a váltás, mind a fékezés, teszteltem már belőle jó néhány darabot. Csak arra voltam kíváncsi, hogy az integrált bovdenek miatt lesz a probléma a váltással, pontosabban a Merida jól oldotta-e meg a bovdenek elvezetését a vázon belül. Ebben a tekintetben példásan vizsgázott a kerékpár, nem voltak váltási gondok.

Okos megoldás a Meridától. Integrált imbuszkulcs, amit elöl és hátul is tudunk használni a kerék kivételéhez.

A kerék a Fulcrum Racing 700-as tárcsafékes modellje, ár-értékben elég jó ebben a kategóriában, persze lehetne könnyebb, meg aerobb, de erre a felhasználásra tökéletes és egy drágább típus a kerékpár árában is megmutatkozna. Gyárilag 32-es Maxxis Detonator külsők feszülnek a felniken.

A nyeregcső mint már említettem kör profilú és karbon, tehát remekül képes elnyelni a rázkódást és az ütéseket, ráadásul szabvány méret, ezért ha véletlenül cserélni kellene akkor sem kell fél évig kutatnunk egy újért, bár azt meg kell jegyezni, hogy hazánkban a Merida az, amihez kb mindig van alkatrész a nagykerben. A nyereg különlegessége, hogy egy marokszerszámot integráltak belé, ami elég ügyes dolog, ha a gyári nyerget akarjuk használni.

Elég furcsán néz ki ez a kupak ha alátétek teszünk alá. Szerencsére helyettesíthető normál kupakkal is.

A kormány és a kormányszár is sajátmárkásak, a kormány hétköznapi kompakt hajlítással rendelkezik, nagyon sok kerékpáron találkozhatunk vele. A kormányszár viszont már kicsit trükkösebb darab, egyrészt a kormányt befogó bilincsét úgy tervezték meg, hogy először az egyik oldalon teljesen meg kell húzni a csavarokat és utána kell a másik oldalon, ezzel elkerülhető az egyeletlen meghúzás, ami törést okozhat. Másrészt a kormánycsapágy összehúzó kupakja aero formájú és pontosan illeszkedik a kormányszár tetejébe, ami szerintem egy nem túl jó megoldás, mert elég hülyén néz ki így, ha távtartót teszünk a kormányszár fölé, és azért elég sok bringás hagy tartalékot a villanyakban.

Menet közben

Az első métereken kicsit csuklósbusz érzést vártam a versenygeós országútim után, mint általában az endurance bringáknál, de meglepetésemre csak minimálisan volt lomhább az irányítása. Igazából teljesen rendben volt, komfortosan éreztem magam rajta, olyan volt, mint egy országúti. Gondolom, ezen most páran felhúzták a szemöldöküket, “miért ne lenne olyan, mint egy országúti, ha az?”, azért mert a legtöbb endurance országúti érezhetően lomhább, lassabb irányítású, mint egy versenyzésre kitalált kerékpár és kell pár perc, hogy alkalmazkodjak hozzájuk, főleg kiállva tekeréskor. De ilyen a Scultura Endurance-nél nem volt, egyből tudtam vele menni. Persze a kormány kicsit magasabban volt, a nyereg sem olyan volt, mint a sajátom, de ezektől eltekintve semmi szokatlan nem történt, haladt a bringa rendesen. Pontosabban egy dolog azért visszafogta, a 32-es Maxxis Detonator gumik. És nem a szélességük miatt, mert használtam már sokszor 32-es gumit, hanem azért mert egyszerűen nagy a gördülési ellenállásuk, ragadnak az úthoz. Ha saját bringám lett volna akkor azonnal cseréltem volna ezeket a gumikat.

Nagy a gördülési ellenállása…

Kényelem tekintetében, ami egy nagyon fontos szempont az endurance kategóriában, nálam 5 csillagot kap a Scultura Endurance, tényleg nagyon rendben van ezen a téren. Nyeli az ütéseket, a rázkódást, nem tudok mibe belekötni, talán még egy karbonkormány tudna dobni rajta egy kicsit. Irányítás terén is elég durva, főleg ezekkel a gumikkal, rendesen lehet dönteni és a fékút is rövid az erős fékeknek köszönhetően. Ráadásul nagyon stabil, ami egyébként általában minden endurance országútira jellemző.

Ívelt láncvilla. Biztos nagyban hozzájárul a kerékpár kényelméhez

Ami kissé szokatlan volt, hogy végig azt éreztem, mintha magasan lenne a kerékpár súlypontja, és ezt hazaérve igazolta a geometria táblázat is. A Scultura Endurance-nek pont akkora a középcsapágyesése, mint a Sculturának, viszont az Endurance modellben 7 mm-rel magasabb gumi van, ami tisztán meglátszik a középcsapágy magasságában. Ez számomra érthetetlen, nem értem, hogy miért tervezték ilyen magasra, ráadásul úgy, hogy ránézésre kb a 36-os gumi is befér a vázba, 5-6 éve még gravel bringának is elment volna az Scultura Endurance. Egyébként ha mást is zavar a magas súlypont akkor egy 28-as gumival orvosolható a probléma.
Egy dolog még felvetődött bennem a nyeregbe integrált marokszerszámmal kapcsolatban, szerintem a komolyabban bringázók vagy azok, akik többet töltenek a nyeregben, általában lecserélik a gyári nyerget egy már bevált típusra, ilyenkor viszont az integrált marokszerszámtartó elveszik. Érdemes ebbe az irányba fejleszteni? Végül is ha lecseréljük a nyerget akkor is lesz egy marokszerszámunk a kerékpárhoz.

Túra országúti 1 millió forintért?

Nem véletlenül lett ez a cikk címe, biztosan sokan felteszik majd ezt a kérdést a teszt láttán, főleg a sebességet hajszoló, elitista országútisok közül. De azt kell mondjam, igen, túra országúti 1 millió forintért, amire van igény és megéri az árát. Az endurance kategória létjogosultságát megkérdőjelezni értelmetlen, ha egy igazán kényelmes, de mégis sportos országútit szeretnénk venni és nem akarjuk/tudjuk magunkat a profik versenygépein kínozni akkor a Merida Scultura Endurance jó választás. Messze nem olyan nagypapis mint gondolnánk, egy jobb gumival nagyon jól lehet vele haladni, bátran neki lehet vele vágni egy hazai országúti maratonnak is ha ilyesfajta céljaink lennének.

Specifikáció:

Váz: Scultura Endurance CF3 carbon 700C BB86
Villa: Scultura Endurance CF3 Disc carbon
Fékkar: Shimano Ultegra
Fék Első: Shimano Ultegra Hydraulic disc
Fék Hátsó: Shimano Ultegra Hydraulic disc
Féktárcsa Első: Shimano RT800 160 mm
Féktárcsa Hátsó: Shimano RT800 160 mm
Lánc: KMC X11
Hajtómű: Shimano Ultegra 50-34T
Hajtókarhossz: XXS-165, XS/S-170, M-172.5, L/XL-175 mm
Középrész: SM-BB71-41B, Pressfit 86.5
Váltó Első: Shimano Ultegra
Váltó Hátsó: Shimano Ultegra GS
Fogaskoszorú: Shimano CS-HG700 11-34T 11s
Kormány: Merida Expert SL
Kormányszár: Merida Expert CW alu 31.8 mm, -8°
Kormányszár hossz: XXS-70, XS-90, S/M-100, L-110, XL-120 mm
Tengely Első: Merida Expert SL
Tengely Hátsó: Merida Expert SL (+ 6/4 mm allen key w. lever)
Felni: Fulcrum Racing 700 DB 100×12/142×12, 19/22 CL
Nyereg: Merida Expert CC
Nyeregszár: Merida Expert CC 27.2 mm, 15 mm Carbon
Váltókar Első: Shimano Ultegra disc
Váltókar Hátsó: Shimano Ultegra disc
Gumikülső Első: Maxxis Detonator 700x32C fold
Gumikülső Hátsó: Maxxis Detonator 700x32C fold
Extra: Merida Multitool w. saddlebox
Tömeg: 8,37 kg (700C – M)

Geometria:

Váz méret XXS XS S M L XL
Kerék méret 28″ 28″ 28″ 28″ 28″ 28″
Váz méret CM 44 47 49 51 53 56
ST nyeregcsőhossz [mm] 440 470 490 510 530 560
TT felsőcsőhossz [mm] 515 524 538 553 568 583
CS láncvillahossz [mm] 418 418 418 418 418 418
HTA fejcsőszög [°] 70.5 71 72 73 73 73.5
STA nyeregcsőszög [°] 74 74 74 73.5 73.5 73.5
BD középcsapágyesés [mm] 66 66 66 66 66 66
HT fejcsőhossz [mm] 140 152 161 177 197 222
FL villa beépítésimagasság [mm] 380 380 380 380 380 380
R reach [mm] 360 366 376 380 389 397
S stack [mm] 539 552 565 584 603 629
WB tengelytáv [mm] 992 997 1001 1001 1017 1026
SH átlépési magasság [mm] 742 767 785 803 823 852

 

További információk a forgalmazó honlapján.
Ajánlott fogyasztói ár: 969 000 Ft

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.