Jövő hét végén kezdődnek az idei év legkomolyabb XCO versenyei. Szombaton Gunn Rita Dahle rajtol ennek a Merida bringának a nyergében, vasárnap pedig José Antonio Hermida küzd meg a többiekkel. Mi pedig már letesztelhettük az új csodafegyverüket!
Ezen a képen már a sporteseményre készült festéssel látható a 2017-es Merida Big Nine bringa, mi viszont az eredeti, boltban is kapható modellt kaptuk meg tesztelésre, de a váz természetesen ugyanaz, abban nem lesz változás, ahogy a magyar származású és a Meridánál dolgozó fejlesztőmérnöktől, Röszler Csabától is megtudhattuk.
Rengeteg változás történt a merev csúcs XC váz esetében, ami 29”-os kerékkel Big Nine, 650B esetében pedig Big Seven névre hallgat, tehát nem lehet ráncfelvarrásnak nevezni, ahogy nem beszélhettünk arról tavaly sem a Ninety-Six bemutatásakor, ami a cég össztelós zászlóshajója.
Talán érdemes elsőnek a legfontosabb adatokról beszélni, és ez nem más mint a súlya. A CF5-ös karbon váz M-es 29-es kerekű kivitelben 900 grammot nyom, amihez ha hozzávesszük még az apró kütyüket (bilincsek, tengely, alsócső-láncvilla védő), akkor is éppen átbillen az 1000 grammon a mérleg nyelve, mivel a gyári adatok szerint 1005 g a komplett váz súlya! Ez több mint figyelemreméltó adat.
Hogyan érték el ezt az értéket? Egyrészt már felhasználják a nagyon drága és nehezen előállítható grafént is tartalmazó karbonszálas alapanyagot, melyet az „új csodaszerként” emlegetnek a kerékpáriparban (is). Másrészt változtattak a layup-on, ami igazából szabásmintának lenne nevezhető magyarul, tehát azon a szövetszerkezeten, amiből az autklávos „sütés” után maga a váz lesz. A CF5-ös „Team” karbon váz layup-ját kétszer annyi idő elkészíteni mint az „olcsóbbik” CF3-asét! És itt bizony profi szakemberek által végzett kézimunkáról beszélünk! EPS magra építik fel a vázat ami szintén könnyebbé teszi a végterméket, és a tűrést is sikerült redukálni ennek köszönhetően.
A geometria is megváltozott, a fejcső 1 cm-rel lett rövidebb, hogy több súly terhelődjön az első kerékre, ami a meredek mászásokon és a durvább kanyarokban előnyös. Szintén a jobb kanyarvétel érdekében 7 mm-rel rövidült a láncvilla, a reach pedig 25 mm-re növekedett. Emellett hosszabb lett a felsőcső, és rövidült a kormányszár, ami eddig az M-es vázméret esetében 110 mm volt, most pedig mindössze 80! A geometria viszont azonos a CF5 és CF3 váz esetében is.
Természetesen a CF5-ös vázat csak szimpla hajtóművel tudod használni, az első váltó konzolját nem kell keresni rajta. A CF3-as verzió már használható lesz duplával is, bár ha XX1 Eagle szettel veszed, akkor a szimpla is elég tud lenni, úgyis könnyű a bringa, az meg halad fölfelé akkor is, ha nem vagy annyira erős. Már ha bejön ez a fajta váltórendszer, erről is írtunk már!
A vázat azért megpróbálták némileg kényelmesre tervezni, így megkapta a már Boost szabványnak megfelelő Flex Stay láncvillát, és egy új fejlesztésű S-Flex támvillákat, melyek szintén az út felől jövő rezgéseket hivatottak csillapítani. Bármilyen fura, nem használnak vékony 27.2-es, vagy 26-os nyeregcsövet a kényelem érdekében, hanem 30,9-es méretűvel érkezik, de ez nem véletlen. Egyre több XC versenyző használ ugyanis dropper post-ot, azaz leengedhető nyeregcsövet, aminél ez a legvékonyabb beépítési méret.
Nem csak a hátsó váltó és a fékek kábelezése történik az ötletes Smart Entry segítségével, hanem a dropper post-é is, sőt Shimano Di2 kábelezésre is fel van készítve, ami ma már ugye XTR vagy XT is lehet.
A súly minimalizálása érdekében saját kiegészítőket is terveztek a vázhoz. Ilyen a 190 grammos S-Flex nyeregcső, a 29 grammos Merida Team markolat, vagy a mindössze 130 grammos de 720 mm széles Team kormány. Látszik, hogy az új tervező csapat mindent beleadott amit tudott!
A tesztgép SRAM XX1 11 sebességes szettel volt felszerelve és már az új Rock Shox SID teleszkópot tették bele. Érdekes, hogy a tavaly még sztárolt RS-1 milyen gyorsan kivonult a csapatgépek specifikációjából, de nem csak a Meridánál, hanem csaknem minden világkupa csapatnál. Én személy szerint imádtam, de el kell ismerni ez a SID azért minden tekintetben jobb. Csak a „májerfaktor” nem olyan magas. Kerekekből Fulcrum Red Passion 29-es volt benne, ami 1398 grammos súlyával nem egy nehéz darab!
Szerencsére ahogy tavaly, úgy idén is részt vehettem az Albstadt maratonon a tesztnapon kipróbált Meridával, így sokkal közvetlenebb benyomásokat tudtam kapni a bringáról. Mivel a komplett gép pedálostól (PD-M520) nyomott 9 kilót, ezért brutálisan robbanékony volt, „repültél” mindenhol még felfelé is. De ami sokkal jobban meglepett az a lefelé volt. Nem szeretem a „túl könnyű” bringákat durvább terepen, mert könnyebben elpattan az akadályokról, főleg merev váz esetében. Itt azonban beigazolódott az előző napi marketing maszlag valódisága, ugyanis tényleg előnyére változott a geometria és az új geo hatása is abszolút pozitív. Nagyjából tíz éve csak össztelós bringám van már, mégis gondolkodás nélkül döntöttem úgy, hogy ezzel indulok a maratonon is, pedig a Ninety-Six is rendelkezésre állt.
Az új SID villa mozgása nagyon szép lett, persze egy Lefty-vel még mindig nem lehet összehasonlítani, de az előző SID-ekhez képest, és az idei FOX-okhoz képest is kiválóan mozog. A bringával megvan az összhangja. SRAM Level Ultimate fékrendszer gondoskodott a fékezésről, ami kicsit meg is lepett. Egyrészt végre szakított a SRAM a nem túl híres XX szériával és valami teljesen újat terveztek, másrészt végre úgy fogott ahogy a számomra etalon M785-ös XT-is. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy nem volt extrém terep, tehát felmelegíteni nem lehetett a rendszert, túlmelegíteni meg főleg de tény, hogy tetszett amit tapasztaltam. A kart viszont kár volt az XX karbonja helyett a mostanira cserélni, mert annál jobb fogása semminek sem volt.
Említettem ugye a kényelmet. Hát itt kicsit vegyes a kép. Eleve merev vázról van szó, tehát teljesen más a mérce. Mindenesetre a kényelmet ne vedd a szó legszorosabb értelmében, bár ha verseny közben át lehetett volna ülni mondjuk egy alu Big Nine-ra, akkor biztosan besírtam volna az örömtől mikor visszakapom ezt 🙂 Szerintem a kényelem 80%-a a lapított fejű nyeregcsőnek köszönhető, és a maradék 20%-ot adhatja a váz, de ezt másik csővel letesztelni nem tudtam, csak menet közben néztük a különböző elemek deformációját.
Egy valami biztos: tavaly leírtam, hogy a Ninety-Six felnőtt a világ legmenőbb, legjobb össztelós montijai közé, és most ugyanezt elmondhatom a Big Nine Team-ről is! A menettulajdonságai, a felszereltsége, a kinézete mind-mind non plus ultra. Egyetlen kérdés maradt csak, amit anno a Totalcar csapat is feltett, összehasonlítva az Audi A8-cal és a 7-es BMW-vel, a VW Phaeton teszt esetében: vajon van-e már akkora a márkaimidzs, hogy egy Cannondale F-Si, vagy Specialized Stumpjumper S-Works helyett ezt válaszd? Mert mindent tud amit azok, de az árcédula is hasonló lesz, sőt vázszettként is elérhető lesz!
Forgalmazó: Bikefun Kft.
Elérhetőség: www.bikefun.hu
Ajánlott fogyasztói ár: hamarosan
Geometria: