fbpx

Merida Big Nine Team: kipróbáltuk Hermidáék bringáját!

Jövő hét végén kezdődnek az idei év legkomolyabb XCO versenyei. Szombaton Gunn Rita Dahle rajtol ennek a Merida bringának a nyergében, vasárnap pedig José Antonio Hermida küzd meg a többiekkel. Mi pedig már letesztelhettük az új csodafegyverüket!

2017_merida_big_nine_seven_team_kerekparteszt 52

Ezen a képen már a sporteseményre készült festéssel látható a 2017-es Merida Big Nine bringa, mi viszont az eredeti, boltban is kapható modellt kaptuk meg tesztelésre, de a váz természetesen ugyanaz, abban nem lesz változás, ahogy a magyar származású és a Meridánál dolgozó fejlesztőmérnöktől, Röszler Csabától is megtudhattuk.

A 2017-es Merida Big Nine Team

A 2017-es Merida Big Nine Team

Rengeteg változás történt a merev csúcs XC váz esetében, ami 29”-os kerékkel Big Nine, 650B esetében pedig Big Seven névre hallgat, tehát nem lehet ráncfelvarrásnak nevezni, ahogy nem beszélhettünk arról tavaly sem a Ninety-Six bemutatásakor, ami a cég össztelós zászlóshajója.

Screen Shot 2016-08-10 at 14.17.45

Talán érdemes elsőnek a legfontosabb adatokról beszélni, és ez nem más mint a súlya. A CF5-ös karbon váz M-es 29-es kerekű kivitelben 900 grammot nyom, amihez ha hozzávesszük még az apró kütyüket (bilincsek, tengely, alsócső-láncvilla védő), akkor is éppen átbillen az 1000 grammon a mérleg nyelve, mivel a gyári adatok szerint 1005 g a komplett váz súlya! Ez több mint figyelemreméltó adat.

Függőleges irányban rezgéselnyelő Fley Stay láncvillák

Függőleges irányban rezgéselnyelő Flex Stay láncvillák

Hogyan érték el ezt az értéket? Egyrészt már felhasználják a nagyon drága és nehezen előállítható grafént is tartalmazó karbonszálas alapanyagot, melyet az „új csodaszerként” emlegetnek a kerékpáriparban (is). Másrészt változtattak a layup-on, ami igazából szabásmintának lenne nevezhető magyarul, tehát azon a szövetszerkezeten, amiből az autklávos „sütés” után maga a váz lesz. A CF5-ös „Team” karbon váz layup-ját kétszer annyi idő elkészíteni mint az „olcsóbbik” CF3-asét! És itt bizony profi szakemberek által végzett kézimunkáról beszélünk! EPS magra építik fel a vázat ami szintén könnyebbé teszi a végterméket, és a tűrést is sikerült redukálni ennek köszönhetően.

Alacsonyabb fejcső, új geometria, új layup

Alacsonyabb fejcső, új geometria, új layup

A geometria is megváltozott, a fejcső 1 cm-rel lett rövidebb, hogy több súly terhelődjön az első kerékre, ami a meredek mászásokon és a durvább kanyarokban előnyös. Szintén a jobb kanyarvétel érdekében 7 mm-rel rövidült a láncvilla, a reach pedig 25 mm-re növekedett. Emellett hosszabb lett a felsőcső, és rövidült a kormányszár, ami eddig az M-es vázméret esetében 110 mm volt, most pedig mindössze 80! A geometria viszont azonos a CF5 és CF3 váz esetében is.

Első váltó konzolt már ne keress a csúcs CF5-ös vázon!

Első váltó konzolt már ne keress a csúcs CF5-ös vázon!

Természetesen a CF5-ös vázat csak szimpla hajtóművel tudod használni, az első váltó konzolját nem kell keresni rajta. A CF3-as verzió már használható lesz duplával is, bár ha XX1 Eagle szettel veszed, akkor a szimpla is elég tud lenni, úgyis könnyű a bringa, az meg halad fölfelé akkor is, ha nem vagy annyira erős. Már ha bejön ez a fajta váltórendszer, erről is írtunk már!

A vázat azért megpróbálták némileg kényelmesre tervezni, így megkapta a már Boost szabványnak megfelelő Flex Stay láncvillát, és egy új fejlesztésű S-Flex támvillákat, melyek szintén az út felől jövő rezgéseket hivatottak csillapítani. Bármilyen fura, nem használnak vékony 27.2-es, vagy 26-os nyeregcsövet a kényelem érdekében, hanem 30,9-es méretűvel érkezik, de ez nem véletlen. Egyre több XC versenyző használ ugyanis dropper post-ot, azaz leengedhető nyeregcsövet, aminél ez a legvékonyabb beépítési méret.

Smart Entry kábelvezetők

Smart Entry kábelvezetők

Nem csak a hátsó váltó és a fékek kábelezése történik az ötletes Smart Entry segítségével, hanem a dropper post-é is, sőt Shimano Di2 kábelezésre is fel van készítve, ami ma már ugye XTR vagy XT is lehet.

SRAM XX1 váltórendszer, 1x11 sebesség

SRAM XX1 váltórendszer, 1×11 sebesség

A súly minimalizálása érdekében saját kiegészítőket is terveztek a vázhoz. Ilyen a 190 grammos S-Flex nyeregcső, a 29 grammos Merida Team markolat, vagy a mindössze 130 grammos de 720 mm széles Team kormány. Látszik, hogy az új tervező csapat mindent beleadott amit tudott!

Az új Rock Shox SID villa

Az új Rock Shox SID villa

A tesztgép SRAM XX1 11 sebességes szettel volt felszerelve és már az új Rock Shox SID teleszkópot tették bele. Érdekes, hogy a tavaly még sztárolt RS-1 milyen gyorsan kivonult a csapatgépek specifikációjából, de nem csak a Meridánál, hanem csaknem minden világkupa csapatnál. Én személy szerint imádtam, de el kell ismerni ez a SID azért minden tekintetben jobb. Csak a „májerfaktor” nem olyan magas. Kerekekből Fulcrum Red Passion 29-es volt benne, ami 1398 grammos súlyával nem egy nehéz darab!

Saját kormány és markolat, rajta a SRAM Level Ultimate fékkarok

Saját kormány és markolat, rajta a SRAM Level Ultimate fékkarok

Szerencsére ahogy tavaly, úgy idén is részt vehettem az Albstadt maratonon a tesztnapon kipróbált Meridával, így sokkal közvetlenebb benyomásokat tudtam kapni a bringáról. Mivel a komplett gép pedálostól (PD-M520) nyomott 9 kilót, ezért brutálisan robbanékony volt, „repültél” mindenhol még felfelé is. De ami sokkal jobban meglepett az a lefelé volt. Nem szeretem a „túl könnyű” bringákat durvább terepen, mert könnyebben elpattan az akadályokról, főleg merev váz esetében. Itt azonban beigazolódott az előző napi marketing maszlag valódisága, ugyanis tényleg előnyére változott a geometria és az új geo hatása is abszolút pozitív. Nagyjából tíz éve csak össztelós bringám van már, mégis gondolkodás nélkül döntöttem úgy, hogy ezzel indulok a maratonon is, pedig a Ninety-Six is rendelkezésre állt.

Könnyű és merev Fulcrum kerekek

Könnyű és merev Fulcrum kerekek

Az új SID villa mozgása nagyon szép lett, persze egy Lefty-vel még mindig nem lehet összehasonlítani, de az előző SID-ekhez képest, és az idei FOX-okhoz képest is kiválóan mozog. A bringával megvan az összhangja. SRAM Level Ultimate fékrendszer gondoskodott a fékezésről, ami kicsit meg is lepett. Egyrészt végre szakított a SRAM a nem túl híres XX szériával és valami teljesen újat terveztek, másrészt végre úgy fogott ahogy a számomra etalon M785-ös XT-is. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy nem volt extrém terep, tehát felmelegíteni nem lehetett a rendszert, túlmelegíteni meg főleg de tény, hogy tetszett amit tapasztaltam. A kart viszont kár volt az XX karbonja helyett a mostanira cserélni, mert annál jobb fogása semminek sem volt.

Azonnal elfogadnám pedig fully párti vagyok!

Azonnal elfogadnám pedig fully párti vagyok!

Említettem ugye a kényelmet. Hát itt kicsit vegyes a kép. Eleve merev vázról van szó, tehát teljesen más a mérce. Mindenesetre a kényelmet ne vedd a szó legszorosabb értelmében, bár ha verseny közben át lehetett volna ülni mondjuk egy alu Big Nine-ra, akkor biztosan besírtam volna az örömtől mikor visszakapom ezt 🙂 Szerintem a kényelem 80%-a a lapított fejű nyeregcsőnek köszönhető, és a maradék 20%-ot adhatja a váz, de ezt másik csővel letesztelni nem tudtam, csak menet közben néztük a különböző elemek deformációját.

Egy valami biztos: tavaly leírtam, hogy a Ninety-Six felnőtt a világ legmenőbb, legjobb össztelós montijai közé, és most ugyanezt elmondhatom a Big Nine Team-ről is! A menettulajdonságai, a felszereltsége, a kinézete mind-mind non plus ultra. Egyetlen kérdés maradt csak, amit anno a Totalcar csapat is feltett, összehasonlítva az Audi A8-cal és a 7-es BMW-vel, a VW Phaeton teszt esetében: vajon van-e már akkora a márkaimidzs, hogy egy Cannondale F-Si, vagy Specialized Stumpjumper S-Works helyett ezt válaszd? Mert mindent tud amit azok, de az árcédula is hasonló lesz, sőt vázszettként is elérhető lesz!

Forgalmazó: Bikefun Kft.

Elérhetőség: www.bikefun.hu

Ajánlott fogyasztói ár: hamarosan

Geometria:

Screen Shot 2016-08-09 at 22.13.44

Screen Shot 2016-08-09 at 22.13.34

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.