Lehet nagyot gurítani a merevfarú XC/maraton mountain bike kategóriában váztervezés terén? A német Ghost-bikes-nak a 2016-os Lector modellel sikerült, amit a nemzetközi szaksajtó is egyértelműen alátámaszt.
A Ghost Lector LC6 29-es hardtail a hazai xc/maratonistáknak ideális felszereltséggel, FOX villával, full Shimano Deore XT szettel, feltűnően szép zöld színben az első Magyarországra érkező Lector. De nem csak a szépsége miatt érdemes megvizsgálni a Ghost új XC vázát, hiszen láthatóan sokat dolgoztak rajta tervezői.
Először is egy versenyzésre, élsportolásra alkalmas cross-country fegyverről van szó, prototípusait 2015-ben többször is láthattuk a Ghost-hoz igazoló Helen Grobert alatt, aki Bundesliga összetett győzelmet aratott az új kerékpárral. Nem véletlen, hogy a szezonban többször is az autóiparban látható álcázó festéssel láthattuk a Lector prototípusokat, hiszen a versenyzők visszajelzései alapján fejlesztették, nyerte el végleges formáját.
A formák lenyűgözőek. Jegyezzük itt meg, hogy a legszebb látványt a csúcsmodell adja a Rock Shox RS1 villával, de a FOX-szal is szembetűnőek a „lopakodó szellemhez” méltó, a vadászrepülőkön is alkalmazott agresszív formák. Az új Lector váznak jobb lett a torzionális merevsége, valamint számos aprósággal javítottak rajta, hogy közelítse a tökéletest.
Szemből is rögtön feltűnik a homlokcsőbe vezetett kábel, ami praktikus több szempontból is. Egyrészt kevésbé törnek meg a bovdenek, ha körbefordul a kormány, másrészt ezen a ponton lehet a leginkább „büntetlenül” megfúrni egy karbonvázat, hiszen itt kevésbé van kitéve csavaró erőhatásnak, mint mondjuk az alsócső vagy a felsőcső csatlakozásnál. Természetesen attól függően, hogy 2×11-es, 1×11-es, vagy elektromos váltószett kerül a bringára, másféle műanyag illesztéken keresztül vezetik be a kábeleket.
A kivezetés viszont már nem univerzális. Mivel csúcsmodellről van szó, a Shimano XTR Di2 elektromos szettet vették alapul a tervezők, és ha bovdenes első váltót akarunk használni, csak a Side Swing oldalhúzós Shimano átdobókkal kompatibilis. A mai trendeknek megfelelően szerelhetünk viszont a vázba dropper postot, azaz leültethető nyeregcsövet, ezért esett a választás a 31.6-os nyeregcső átmérőre.
A szerelőknek sem kell megijedni a belső kábelvezetéstől, hiszen ezzel a kialakítással kevés a kanyar, ráadásul a középrésznél egy nagyméretű fedőlapot alkalmaztak, ami nemcsak véd a felverődő kövektől, de egyszerű hozzáférést is biztosít a karbantartáshoz. Hátul 142×12 mm-es tengelyeket fogadnak a cserélhető papucsok, ezek kialakítása is rendkívül ízléses és praktikus. A tám és láncvillák ívei láthatóan a hajtáshatékonyság, ugyanakkor a függőleges felxibilitás, vagyis a komfort jegyében lettek kialakítva, előbbiek egy vonalba esnek a felsőcsővel.
A láncvillák 29-es kerékpárhoz képest rövidek, 430 mm-esek, a minél rövidebb láncvilla a gyorsíthatóságot növeli, s persze csökkenti a tengelytávot, amitől fordulékonyabb is a bringa. A geometria egészében véve sportos, rövidebb a fejcső és viszonylag hosszú a felsőcső minden méretnél, ehhez mérten gyárilag rövidebb stucnikkal szerelik a Lector modelleket. A 69,5 foknál alkalmaznak meredekebb homlokcsőszöget is XC-versenygépeknél, de úgy tűnik a Ghostnál fontosabbnak tartották a stabilitást és a biztonságot nagyobb tempójú lejtőzésnél.
A felszereltség szempontjából talán nem is a bemutatott Lector LC6-ról érdemes beszélni, hiszen a teljes (még az agyak is) Shimano Deore XT szetthez nem lehet sok újat hozzáfűzni, számtalanszor leírtuk már, hogy működése kifogástalan, ha valaki 2×11-es mechanikus rendszerben gondolkozik, maximum könnyebb és drágább alkatrészekkel lehet helyettesíteni. Ha viszont elektromos váltórendszerre, vagy 1×11-es szettre vágysz, a jó hír, hogy a Ghost Lector karbonvázas mountain bike rengeteg változatban kapható! Egészen pontosan 8 specifikációval és még ennél is több színben, RS1 villával, XTR Di2 vagy SRAM XX1 szettől RS Recon villás XT Mix szettes modellig, 10 000-től 2000 eurós árcéduláig.
Menettulajdonságok:
A Ghost Lector – bármilyen felszereltséggel is válasszuk – egyértelműen egy sportos, versenyzésre tervezett mountain bike. Sokszor írunk róla, hogy a gyártók keresik az arany középutat a komfort és a hajtáshatékonyság között, nos itt egyértelműen letették a voksot amellett, hogy merev, harapós legyen a bringa. tulajdonképpen semmiféle csavarodás nem tapasztalható sem a homlokcsőnél, sem a középrésznél és a hátsó tengelynél sem. Utóbbi hátsó traktus viszont nem annyira rugalmas, komfortos, mint a legtöbb mai karbonváznál megszokott, és ezt a tulajdonságát erősíti a 31,6-os nyeregszár is.
Az XC-versenygéphez képest kicsit laposabb fejcsőszög jó szolgálatot tesz az egyre keményebb cross-country pályákon, ettől nagyobb sebességnél is stabilabb a bringa és természetesebben viselkedik meredekebb lejtőkön. Cserébe csikicsuki kanyarokban lassabb tempónál kevésbé fordulékony, de a mai széles kormányokkal a 29-es mountain bike-októl már ne várjuk, hogy úgy kanyarodjanak, mint egy cyclocross gép… Valamit valamiért és a nagyobb sebességnél jobb kezelhetőség nagyobb előny egy XC bringánál. Nem véletlen, hogy a Ghost versenyzői ilyen geometriát kértek.
Fox villával, teljes XT felszereltséggel a 849 000 Ft-os ár teljesen elfogadható, sőt, kedvezőnek mondható egy ilyen szintű vázra épülő bringáért. Mert nem a néhány XTR alkatrésztől leszel gyorsabb egy átlagos vázon, hanem ha olyan bringán ülsz, ami az XC pálya minden szegletében hozzátesz kicsit a teljesítményedhez. Ráadásul Európa jelentős részén még menő is!
További képek:
Infobox:
A Ghost kerékpárok forgalmazója: Schindler Sport S.r.o.
Bővebb információ: http://www.ghost-bikes.com/hu/home/
Származási hely: Németország
Garancia: 3 év
Vázméretek: XS / S / M / L / XL
Ára: 849 900 Ft
Műszaki adatok:
Váz: Lector 29 Carbon LC
Villa: Fox 32 Float Performance Remote 100 mm 15 mm
Kormányszár: GHOST M01 31.8 mm –
Kormány: GHOST Flat light 720 mm 31.8
Hátsó váltó: Shimano XT 11-Speed Plus
Első váltó: Shimano XT
Váltókar: Shimano XT SL
Hajtómű: Shimano XT 36-26
Fogaskoszorú: Shimano XT 11-40
Fékek: Shimano XT Disc 180-160 mm SMRT 64
Gumik: Schwalbe Rocket Ron Evo 2.25
Felnik: Rigida Rival 21
Agyak: Shimano XT 15mm/Shimano XT 12mm
Nyeregszár: GHOST SL 719 31.6 mm
Nyereg: SDG Circuit
Tömeg: 10,5 kg