fbpx

Fox 2014: remekül rugózó „rókák” az Eurobike kiállításon

Elektronikus iCD rendszer, új 27,5”-es kerekekkel kompatibilis Float modellek, átdolgozott Talas villák és levegős DH teleszkóp. Mindezek mellett a Fox által támogatott versenyzők gépeit is megcsodálhattuk az amerikai gyártó standján Friedrichshafenben. Érdekel Julien Absalon vagy Gee Atherton bringája? Lássuk!

A Fox Racing Shox név régóta garanciát jelent a minőségi rugózásra, nemcsak a kerékpározásban, hanem akár terepraliban vagy motocrossban is. Emlékszem, mikor még a hagyományos Dakar-rali közvetítéseit követtem, mindig az egyedi építésű buggyval versenyző Jean-Louis Schlesser győzelméért szurkoltam, akinek az autóját hatalmas Fox matrica díszítette, hiszen a független kerékfelfüggesztéssel ellátott csővázas homokjárójához ő is Fox rugóstagokat használt és épít be, azóta is.

A 2014-es Fox villákat akár ki is lehetett próbálni

A 2014-es Fox villákat akár ki is lehetett próbálni a kiállításon

Visszakanyarodva az Eurobike-on látottakhoz, a kiállítóhely kialakítása szerintem telitalálat volt. A termékeket felhasználói területtől függően rendszerekben figyelhettük meg, ezek mellett speciális konzolokba voltak szerelve a villák, így akár ki is lehetett őket próbálni. A háttérben a szponzorált versenyzők gépei álltak, míg a kivetítőkön az aktuális újdonságok bemutatása és freeride filmek váltakoztak.

Az CTD rendszer működését szemléltető kijelző

A CTD rendszer működését szemléltető kijelző

A sokoldalú felhasználási területhez passzoló,  levegős csillapítású Float 32 széria jövőre tovább bővül, ugyanis Factory kivitelben 27,5”-es kerékméretekhez való változat is elérhető lesz. Szabályozhatóság tekintetében három különböző szint lesz. Egyrészt a már tavaly bemutatott CTD rendszer, ami esetén három eltérő rugózási karakterisztika közül választhatunk kiviteltől függően a kormányról vagy a villanyak tetején levő tekerő segítségével.

Fox Trail Set: D.O.S.S. nyeregcső, Float 32 villa és Float CTD tag

Fox Trail Set: D.O.S.S. nyeregcső, Float 32 villa és Float CTD tag

A Climb mód mászásokhoz, meredek emelkedőkhöz és sprintekhez ideális, ugyanis ilyenkor keményednek fel leginkább a teleszkópok és rugóstagok.  A Trail mód köztes állapot, változatos terepviszonyokhoz, míg a Descend lejtőző fokozat teljesen nyitja a szelepeket a lehető legfinomabb mozgásért. Akinek ez nem elég, az választhatja a Trail Adjust funkcióval felszerelt villákat, amiben a köztes (Trail) fokozat további három elkülönülő részre oszlik fel, annak érdekében, hogy bármilyen ösvényen tökéletesen érezzük magunkat. Mindezek mellett még a súlyhoz beállított levegő mennyiségén kívül beállíthatjuk a visszaút csillapítás mértékét is.

Fox Float 32 láb és a Factory kivitelhez máltó Kashima becsúszók

Fox Float 32 láb és a Factory kivitelhez méltó Kashima becsúszók

Újdonság az elektronikusan vezérelt iCD rendszer, ami főkent az XC élversenyzők igényeit hivatott szolgálni. Már jó ideje kering a hír a megjelenésről, Catharine Pendrel, Geoff Kabush és több sztár már régebb óta használja is nemzetközi MTB versenyeken, de úgy tűnik szériaérett lett a koncepció, mert jövőre kereskedelmi forgalomban is kapható lesz.

Fox iCD rendszer

Fox iCD rendszer

Az iCD nem más, mint egy elképesztően gyorsan működő, Climb és Descend fokozatok közti váltást megvalósító rendszer, ami a másodperc negyed része alatt képes zárni, vagy nyitni a villát és a rugóstagot. A kar tökéletesen kézre esik, használata gyakorlatilag nulla erőkifejtést igényel.

Így néz ki a Fox iCD rendszer remote karja

Így néz ki a Fox iCD rendszer remote karja

A villa és a tag zárását külön-külön aktuátorok végzik, előbbi esetén a jobboldali villaszárba van integrálva a kis motor, míg utóbbinál kívülről is jól látható.

A jobb oldali villaszárba bújt a zárásért felelős motor

A jobb oldali villaszárba bújt a zárásért felelős motor

A működéshez szükséges áramot egy, a Shimano Di2 szettjeiből ismert akkumulátor szolgáltatja, a kábelek is az Ultegra szériából származnak. Mivel passzív rendszerről van szó –nem úgy, mint a Rock Shox E:I esetében – az akksi egy töltéssel akár 2,5 hónapot is kibírhat. A rögzítés se okozhat gondot, hiszen a standard kulacstartó helyekre simán felcsavarozható.

Fox Float iCD tag

Fox Float iCD tag

A kiállításon Julien Absalon BMC Four Stroke FS01 29”-es gépét csodálhattuk meg az iCD rendszerrel felszerelve.

Julien Absalon Fox iCD rendszerrel felszerelt BMC-je

Julien Absalon Fox iCD rendszerrel felszerelt BMC-je

Valószínűleg ez a francia ikon egy sokadik edző/tartalék bringája lehetett, de látszott, hogy egy keveset azért volt használva. Itt az áramforrás a nyeregcsőre volt rögzítve, a kábelek igényesen, a vázon belül futottak. Volt még valami érdekes? Volt bizony, egyrészt az alapvetően országúti kerékpárokra szánt Fi’zi:k Antares karbon pálcás nyereg, másrészt a kerekek. Az biztos, hogy XTR agyakra épültek, de a felnik eredetét nem sikerült megállapítanunk. Közelebbről szemügyre véve, a húzott küllőkön észre lehetett venni, hogy össze lettek forrasztva, ez is különlegesnek számít. Külföldi fórumokon késhegyre menő vitákat folytatnak arról, hogy ettől valóban merevebb lesz-e a kerék vagy csak placebo. Én nem tudom, ha valakinek vannak ilyen jellegű tapasztalatai, szívesen fogadjuk…

A Talas villák teljesen megújulnak jövőre, a Float modellekhez hasonlóan mindhárom kerékmérethez kaphatóak lesznek 32- és 34 mm átmérőjű becsúszószárakkal is, míg a 36 mm-es változat 20-as átmenő tengellyel a kiskerekűek privilégiuma marad.

Fox Talas 34 160 mm rugóúttal, 27,5"-es átmenő tengelyes első kerékhez

Fox Talas 34 160 mm rugóúttal, 27,5″-es átmenő tengelyes első kerékhez

A már említett CTD rendszerű rugózás mellett a Talas-ok rugóútja is állítható menet közben. Az átdolgozott rugózási karakterisztikának köszönhetően finomabb megindulás érhető el, valamint a rugózási tartomány közepén is érzékenyebben viselkednek majd a teleszkópok.

Fox Enduro rendszer: D.O.S.S. nyeregcső, Float X tag, Talas 34 villa

Fox Enduro rendszer: D.O.S.S. nyeregcső, Float X tag, Talas 34 villa

A Talas 34 villákat a friss Float X rugóstag egészíti ki tökéletesen egy össztelós rendszer esetén. Enduro felhasználásra tökéletesen megfelel a rugós DHX fejlesztéseit és jellegét átvevő Float X. Az előd DHX Air-nál közel 70 grammal könnyebb, amellett, hogy jobban is működik.

Fox Float X tag

Fox Float X tag

Ha már enduro, nem mehetünk el szó nélkül a D.O.S.S. névre hallgató állítható nyeregcső mellett.

Fox D.O.S.S. nyeregcső

Fox D.O.S.S. nyeregcső

Ezzel együtt válik egésszé a CTD rendszer egy hosszabb rugóutas fully esetén, mivel akár egy karral tudjuk mind a teleszkópot, mind a tagot és a nyeregcsövet állítani. Szerencsére a kar kialakítása is előnyére változott, már nem a hatalmas váltókar szerű egységgel kell operálnunk, hanem két kis billenő kapcsoló vezérli a rendszert.

Az ergonómikus, könnyen kezelhető kapcsoló

Az ergonómikus, könnyen kezelhető kapcsoló

A D.O.S.S. 100- vagy 127 millimétert megy lejjebb lejtőzős állásban, míg a Trail funkciót aktiválva 40 mm-el kerül lejjebb a nyereg az eredeti álláshoz képest. Súlya 620 gramm környékén alakul, de aki már használt drop-post-ot, az tudja, hogy a merevség és a robosztusság ilyen nyeregcsöveknél kimondottan fontos tényezők.

2 csavaros nyereg felfogatási rendszer a D.O.S.S. nyeregcsövön

2 csavaros nyeregrögzítési rendszer a D.O.S.S. nyeregcsövön

A dirt, slopestyle és 4X versenyzők nagy örömére a 831 jövőre 34 mm-es becsúszókkal is kapható lesz. Tulajdonképpen ugyanazt az elvet használja, mint a Float villák, FIT csillapító egység és CTD. 15 mm-es átmenő tengellyel kb. 1900 gramm körüli súlyra lehet majd számítani az új 831 esetén.

Fox 831 - a bringaparkok királyainak választása

Fox 831 – a bringaparkok királyainak választása

Végezetül jöjjenek a nagyágyúk, amik Gee Atherton gépében is szolgálatot tesznek. A megújuló rugós 40 széria a nemzetközi sajtóban nem kap túl nagy figyelmet, pedig 300 grammal könnyebb lett. Ennek az oka házon belül keresendő, ugyanis megjelent a levegős Fox 40. 2,71 kg egy 203 mm-t mozgó DH villától azért elég baráti tömeg nem? A radikális fogyás az új alsó – és felső vállnak, a nyomáskiegyenlítő szeleppel ellátott lábnak és a húzott falú becsúszóknak köszönhető. Az eddigi Fox 40 tulajdonosok örömére az új alkatrészek kompatibilisek a korábbi villákkal, viszont a levegős rendszer csak az új becsúszószárakkal együtt működik.

Fox 40 Float és RCX4 rugóstag

Fox 40 Float és DHX RC4 rugóstag

Kis- és nagy sebességű kompresszió és visszaút csillapítás, amiket lehet állítgatni a Float 40-en légnyomás mellett, így sokkal jobban személyre szabható, mint a korábbi titán rugós 40 széria. Természetesen a becsúszók a Factory villákra jellemző csökkentett súrlódású Kashima felületkezelést kapták. A DHX RC4 tag pontosan beállítható a csúcs DH villához, a rugó előfeszítés, a kis- és nagy sebességű kompresszió, a visszaút csillapítás, és a rugóút végi progresszivitás értékeinek kitapasztalásával. Atherton rombolóján érdekes volt látni a láb által lepolírozott Saint hajtókart, továbbá nekem ez volt az első találkozásom a Shimano SMCD láncvezetőjével.

Gee Atherton GT Fury downhill gépe

Gee Atherton GT Fury downhill gépe

Magyarországi Fox információkért KATTINTS IDE

(x)

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.