fbpx

Cube Hanzz TM kerékpárteszt: lejtőző bringa a magyar viszonyokhoz optimalizálva!

Egy lejtőző bringa, ami egy lejtőkben szegény országban – mint Magyarország – kimondottan optimális választás lehet. Röviden így lehetne összefoglalni amit a Cube Hanzz TM mountain bike-ról tudni kell.

Ritkán jelenik meg kerékpárteszt kimondottan lejtőző felhasználásra szánt bringáról a Bikemagon, hiszen a forgalmazó partnerek szerint viszonylag szűk a hazai vásárlói réteg. A Cube Hanzz viszont valami olyasmi, ami egy szélesebb tábort céloz, ha a downhill-t versenyszerűen űző bringásokat nem is, de amatőr „déhásokat”, a magyar pályák „ördögeit” és a lejtőzést az endurózás irányából közelítő mountain bike-osokat mindenképpen.

Jómagam azok közé tartozom, akik még csak próbálgattam nagy rugóutas bringákat, se azt a sebességet, se azokat az ugrásokat nem alkalmazom, mint a virtigli lejtőzők, de azért a Cube nyári teszt és bemutató rendezvényén felültem a Hanzz-ra is. A menettapasztalatokkal inkább nem húznám az időt – úgy gondoltuk, ezt lejjebb megteszi majd Szerző Peti, aki több időt töltött a gép nyergében – viszont így is volt pár érdekes benyomásom, amihez nem is kell 70-nel repeszteni lefelé a köveken, inkább csak gondolkodni…

Szóval a Hanzz a 180/190 milliméteres rugóút ellenére inkább egy univerzális „fun-bringa”, mint DH-, vagy enduró gép, 27,5-es kerekekkel, normál (nem pluszos) gumikkal. Downhill-esek számára ma már a 64,5 fokos villaszög kevés, mondjuk biztos van aki elgondolkozik rajta, hogy előre nagyobb beépítési magasságú 200 mm-es villát szerelve 200/190 mm-es gépet kapunk és laposabb villaszöget is. Ha pedig valaki keményebb enduróban utazik, egy dropper post beszerelésével rögtön alkalmassá teheti, hogy a lejtőkhöz vezető emelkedő előtt csak egy gombnyomással szabályozhassa a nyeregmagasságot.

Magyar viszonyok között gondolkozva – sokan ezt mondják – egy kemény endurógép is elég a lejtőzéshez. Bár a versenyzők a klasszikus dh-geometriával rendelkező bringákat máshogy kezelik, döntik, fordítják be, való igaz, hogy aki nem világkupa pályák szintjén mozog, ahhoz közelebb is állhat egy endurósabb geometria, sőt, akár gyorsabb is lehet egy ilyen kerékpárral egy kevésbé durva lejtőn.

A 64,5 fokos villaszöggel a Hanzz még pont azon a határon van, hogy például nekem, hagyományosabb mountain bike geometriához szokott bringásnak sem természetellenes a mozgatása, sőt, bármilyen emelkedőn is kényelmesen felmegyek vele, ha úgy hozza a szükség. Hozzáteszem, hogy egy klasszikus DH geometria olyanok számára, akik nem rendelkeznek az ahhoz szükséges technikai tudással, értelmezhetetlen lesz és csak az ugratókon, dropokon, vagy nagyon meredek lejtőn, a durván köves, gyökeres talajon jelent majd előnyt, a kanyarokban inkább hátrányba kerülnek és lassabbak lesznek.

A fenti terepviszonyok viszont a kommenten vagy a Yoko-n távolról sem teljesülnek, de még hazánk legmagasabb hegységében, a Mátrában sem, így szerintem a Hanzz nagyon is optimális választás magyar fejjel gondolkozva. Hobbi bringásként egyértelműen, de még amatőr versenyzőként gondolkozva is ideális mondjuk a hazai versenyekre, külföldön pedig keményebb enduró pályákra.

A németországi teszten mi a csúcsfelszereltségű változatot, a TM-et próbáltuk, az alumínium váz a legjobb Fox csillapító elemeket kapta meg. A négyforgáspontos Horst Link-es felfüggesztés a Kashima bevonatos X2 Factory taggal és a Factory FIT 180 mm-es villával maradéktalanul kielégíti a legmagasabb szintű igényeket is. A kiegészítőkön sem spóroltak sehol, E13 és Race Face cuccok mindenhol, nem csoda, hogy pedállal is 15 kg alatt marad az össztömeg. A kedvező árú „Race” változat Suntour villával és olcsóbb alkatrészekkel talán még érdekesebb a magyar piacon, figyelembe véve a már említett, a mi terepviszonyaink között ideális tulajdonságokat is!

A Race változat:

Ebben a kiszerelésben a Cube Hanzz TM biztos, hogy rimánkodik a dropper post-ért, hiszen egy olyan bringáról van szó, amivel a legkeményebb terepeken is elboldogul majd leendő tulajdonosa bárhol a világon, sőt, akár a legkeményebb enduró versenyeken is el lehet vele indulni, ahol az emelkedőket elég olyan sebességgel abszolválni, hogy ne késsük le a következő startidőpontot. Az élményfaktor viszont bárki számára maximálisan kiaknázható, erről Szerző Peti is így vélekedett, aki több időt töltött a Hanzz nyergében:

Mint minden új bringa kipróbálásánál az első dolgom itt is az volt, hogy megemelgettem a gépet. Már ekkor érződött, hogy ez a bringa elég könnyű, főleg ha figyelembe vesszük, hogy 180/190 mm-es rugóútja nem sokkal marad el egy komoly DH gépétől. Valljuk be a gyári adat szerinti (és érzésre a valóságban is helytálló) 14,5 kg-os tömeg még egy klasszikus 160 mm-t mozgó alu endurónál sem számítana rossznak!

A ránk váró közepesen kemény mászást gond nélkül lehetett vele abszolválni, ami megerősítette a gép „super enduro” feelingjét, amit az alacsony súly, levegős rugózás és széles (489%-os) áttételezés kölcsönöz a bringának. Közepes erőnléttel gyakorlatilag bármilyen emelkedőt meg lehet mászni vele, de ne felejtsük el, hogy itt csak az önerőből való feljutás a lényeg, nem az, hogy tempót menjünk.

Ahogy az várható volt a tesztkörünk lejtőjére érkezve mutatta meg az igazi arcát a bringa.
Szerencsére pár órával korábban ugyanezen a lejtőn mentünk le a 160 mm-t mozgó csúcs, Schwalbe Procore rendszerrel tuningolt Cube Stereo hybridekkel is, így nem akármilyen összehasonlítási alapom volt. Már ezekkel a bringákkal is az volt az érzése az embernek, hogy mindent megoldanak helyettünk lefelé, de a Hanzz egy más kategória!

A két gép közti különbséget kb egy azonos kerékméretű 140mm-t mozgó all-mountain és 160 mm-t mozgó enduró közötti különbséghez tudnám hasonlítani, ami azért elég jelentős… Őszintén megmondva ez nagyon meglepett, mert nem gondoltam, hogy ennyivel lehet még fokozni a Stereot úgy, hogy még mindig egy felfelé is tekerhető gépről van szó. A helyzet az, hogy a legtöbb földi halandóhoz hasonlóan sosem tudnék még a közelében sem lenni a bringa határainak, mégis óriási élmény volt vele csapatni lefelé.

A bringában rejlő hatalmas tartalékokat leginkább külföldi bikeparkokban vagy lightosabb DH versenyeken tudná kellően kihasználni egy profi enduro/DH rider. Elég csak megnézni hogyan zúz vele a Cube szponzorált profi freerider Remy Metailler és minden világossá válik: https://www.youtube.com/watch?v=-ZrqOpytUKA

A DH-s érzésért sokat tesznek a kifejezetten verseny DH gépekre jellemző megoldások: hátul 157x12mm-es, elöl 110x20mm-es papucstávolság, a brutálisan merev E13 LG1+ DH kerékszett, 83 mm-es középrész, bombabiztos láncvezetés, 800 mm széles és 35 mm átmérőjű kormány… Az egyetlen dolog, amit hiányoltam belőle egy dropper post, ha enduróként szeretnénk használni ezt feltétlenül pótolni kell. Valószínűleg azért szerelték gyárilag fix nyeregcsővel, hogy tartani tudják az egyedülálló ár-érték arányt, hiszen az ilyen high-end alkatrészekkel szerelt gépek még a csomagküldős gyártóknál is drágábbak!

Jó hír viszont, hogy a Cube saját márkás RFR nyeregcsövét kormányról vezérelhető változatban is megkaphatjuk már 59 990 Ft-ért, így még ezt hozzászámolva is nagyon kedvező a bringa 1 179 990 Ft-os fogyasztói ára. Azoknak sem kell elkeserednie, akik nem szeretnének ekkora összeget áldozni egy ilyen bringára, hiszen a kifejezetten költséghatékony Race verziót 739 990Ft-ért, a bikeparkozásra született SL-t pedig 799 990Ft-ért lehet megkapni.

Műszaki adatok:

Név: CUBE HANZZ 190 TM 27.5 GREY´N´BLACK 2018
Váz: Aluminium Light, Advanced Mechanical Forming, FSP 4-Link, ISCG Mount
Villa: Fox 36 Float Factory FIT, LSC/HSC, Tapered, 20x110mm, 180mm, Kashima Coated
Rugóstag: Fox Float X2 Factory, 222x70mm, High/Low Speed Rebound & Compression w/ 2-Position Lever, Kashima Coated
Kormánycsapágy: FSA 1.5E ZS, Tapered, Top Zero-Stack 1 1/8″ (OD 44mm), Bottom Zero-Stack 1 1/2″ (OD 56mm)
Stucni: Race Face Aeffect R 35
Kormány: Race Face Atlas 35 800mm 35mm
Markolat: SDG Stage 1
Hátsó váltó: Sram X1, Type2, 11-Speed
Láncterelő: e*thirteen LG1+ Chain Guide, ISCG05
Váltókarok: Sram GX Trigger
Fékek: Sram Code R, Hydr. Disc Brake (200/180)
Hajtómű: Race Face Atlas 34T, 170mm
Fogaskoszorú: e*thirteen TRS+, 9-44T
Lánc: Sram 11-Speed
Kerékszett: e*thirteen LG1+, 20x110mm / 12x157mm, Tubeless Ready
Első gumi: e*thirteen TRS Race, Sticky Triple Compound, 2.35
Hátsó gumi: e*thirteen TRS Plus, Durable Dual Compound, 2.35
Nyereg: SDG FLY MTN 2
Nyeregcső: CUBE Performance Post, 31.6mm
Bilincs: CUBE Varioclose, 34.9mm

Elérhető méretek: 16″, 18″, 20″

Fogyasztói ár: 1.179.990Ft

Bővebb információk:
https://www.cube.eu/hu/2018/bikes/mountainbike/fullsuspension/hanzz/cube-hanzz-190-tm-275-greynblack-2018/

Geometria (tesztelt méret: 18”):

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.