fbpx

Casco SPEEDster aerodinamikus fejvédő teszt

A biztonság és technológiai terén maximalista német sisakgyártó számára a SPEEDster nem az első aerodinamikus koncepció szerint tervezett sisakmodell, ellenben megfizethető ára fájdalommentes belépést biztosít a légellenállást csökkentő fejvédők elit osztályába.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A teljesítmény-orientált kerékpározásban manapság egyre inkább előtérbe kerül a légellenállást csökkentése, hiszen a légcsatorna-kísérletek egyértelműen bizonyítják, hogy ez a teljesítménynövelés leghatékonyabb eszköze. Az új trend vonalán a Casco úttörő szerepet játszva szép kis „aeroflottát” létesített: a SPEEDairo a márka országúti csúcsmodellje (amelyet ma már a profi mezőnyben is kiszúrhatunk), a WARPsprint a pályaverseny-specifikus darab, míg a SPEEDtime az időfutammenők és triatlonosok számára készül. A SPEEDster a felsorolt sisakok által alkalmazott rendkívül fejlett technológiát kínálja az amatőr kerékpárosok számára.

A négy harcost számláló „aeroflotta” technológiai alapja az Adaptive Aerodinamik koncepció. Lényege, hogy alacsony légellenállási mutatót biztosít, egyben szakítva a régebbi időfutamsisakok hosszú hátsó nyúlványt alkalmazó hagyományával. Ez utóbbiak kizárólag abban az esetben biztosítanak alacsony légellenállást, ha a fej mind függőleges, mind vízszintes síkon a tervezett helyzetben áll. Ha nem úgy tartjuk a fejet, vagy menet közben izgünk-mozgunk, a légellenállás-előny a semmibe vész, marad egy nehéz, suta, gyengén szellőző „tűzoltósisak”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Az „adaptív aerodinamika” ezzel szemben lehetővé teszi, hogy majdnem tetszőleges fejpozíció mellett mérséklődjön a sisak által keltett légellenállás. Ezt a tulajdonságot részben a szélcsatornában kikísérletezett sisakforma, részben a turbulencia minimalizálására kialakított légbeömlő és kivezető nyílások biztosítják. Az utóbbival a fej szellőzése is megoldódik – szöges ellentétben a teljesen zárt típusokkal. Számos teszt bizonyítja, hogy az akár több tucat nagyméretű nyílással rendelkező fejvédők sem biztosítanak hatékonyabb hűtést, mint a Casco SPEEDairo.

A szemvédelem-integráció ugyancsak a SPEEDairo-n mutatkozott be. Aerodinamikai szempontból kétségtelenül a tökéletes megoldást biztosítja, utolérhetetlen periférialátást tesz lehetővé, kezelése praktikus, megjelenése pedig kétségtelenül forradalmi. A SPEEDster fogadja a SPEEDmask-nak elkeresztelt rendszert, amely a fényviszonyok szerint cserélhető, igény szerint felhajtható vagy akár leszerelhető. Használata lehetővé teszi a dioptriás szemüveg viselését is, tehát nincs szükség speciális dioptriás napszemüvegre. (A SPEEDmask alatt szemüvegeink a megszokott módon „üzemelnek”.) Használata tehát valóban praktikus, de erről lentebb, a menettapasztalatoknál szólnék bővebben.

1

A SPEEDster esetében a német mérnökök egy-két apró technikai részletet megváltoztattak az „-airo”-hoz képest, amely költséghatékonyabb gyártást tesz lehetővé, de ez az átlagfelhasználó számára mégsem jelent lényeges eltérést. Például nélkülöznünk kell a kétrétegű szerkezetet, illetve a szellőzőnyilasok elosztása is eltér. A lényeges elemek, így az Adaptive Aerodynamik technológia, az integrált SPEEDmask szemvédelem, a Disk fit Vario állító- és a CASCO Loc rögzítőrendszer, a Freshair Ventillation 2 szellőzés, a MyStyle színösszeállítás a SPEEDster esetében is megtalálható, szerkezeti felépítése pedig a hagyományos Casco fejvédőmodellek esetében alkalmazott Monocoque Ultra.

A SPEEDstert most is a Casco hazai forgalmazója bocsájtotta rendelkezésünkre, kérésünkre a kora tavaszi fényviszonyokhoz leginkább passzoló kontrasztnövelő, minimális fényszűrést biztosító SPEEDmask lencsével. Tesztjeink természetesen mindig egy ismerkedő fázissal kezdődnek, amely ebben az esetben szokatlanul hosszú időt vett igénybe. A fejvédő és a szemvédelem integrációja ma még szokatlan, így megpróbáltam „lekövetni” a fejlesztés koncepcióját, menetét. Maga a SPEEDster már magában egy különleges modell, és bár nem szakít oly forradalmi módon a hagyományos sisakfelépítéssel, mint a „SPEED-család” többi tagja, bőven tartogat meglepő megoldásokat.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A karbon tartóelem

A karbon tartóelem

Például a pántrögzítés egy karbonszál-szerkezetű U-elem, amely nem „rongyrázás”, mint számos bicajalkatrész esetében, hanem az egyetlen módja, hogy a hátsó légnyílások hatékonyan végezzék dolgukat, emellett az alkatrész vékonyságával ne zavarja az illeszkedést. A feladatot a lehető legtökéletesebben ellátó (kívülről nem látható) megoldást minden alapanyag közül kizárólag a karbonszövet teszi lehetővé. Ilyen dolgok miatt szeretjük a német gyártót!

A sisak szerkezete a ma legfejlettebb Monocoque ultra, de a megvalósítás a szokásostól jelentősen eltér, komoly újragondolást igényelve a fejlesztők részéről. A légbeömlő és kivezető nyílások az Adaptive Aerodynamik koncepciót követik, tehát nem véletlenszerűen, esetleg esztétikai vagy gyártástechnológiai megfontolásokból kerültek kialakításra. Ez igencsak megkötötte a tervezők kezét, mivel a belső habmag és a külső védelmet ellátó alapanyag másképp helyezkedik el egymáshoz képest, ez utóbbi nem egy, hanem két elemből áll. A sisak alsó pereme körkörösen borított a szemvédelem fogadása céljából, folytonos és pontos illeszkedést biztosítva a SPEEDmask-kal. Hátul pedig a 9 db légkivezető lefele, döntően a kerékpáros hátára irányítja a légáramlatot. A SPEEDster belső kialakítása tehát jelentősen eltér a szokványos sisakoktól, mindazonáltal a fejjel történő illeszkedése azonos.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A SPEEDster összesen 27 db aerodinamikát fokozó szellőzőnyilast kapott, mindet mély de keskeny hosszirányú belső csatorna kötik össze, lehetővé téve a levegő gyors, egyirányú és intenzív mozgását – Casco terminológiában Freshair Ventilation 2 szellőzés. Az elülső légbeömlő nyílások alumínium rovarhálóval rendelkeznek: még egy figyelmesség a Casco részéről a tökéletes sisakhoz vezető úton! (Akkor a SPEEDster mégsem egy „lebutított modell” az aerodinamikus bukócsaládban?)

Lehet-e érezni az Adaptive Aerodinamik koncepció előnyeit? Nem tudom, hogy sebességem vagy hatékonyságom változott-e, lévén nincs ehhez objektív mérőeszközöm, mindazonáltal a SPEEDster kétségtelenül csendes mind integrált szemvédelemmel, mind anélkül. A levegőt érezhetően másképp vezeti: nem kavarja, intenzíven hűt, hátul inkább a nyak irányába, azaz lefele távozik – így simítva a légáramlatot. Elől SPEEDmask-kal kiegészítve még inkább hátra megy a levegő, illetve az le az arccsontra. Ez legfeljebb csípős hidegben lehet probléma – már az erre érzékeny kerékpárosoknak.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Maga a szemvédelem-integráció is megér egy misét! A lelkes fogadtatást kapott SPEEDmask technológia már adott volt, így a feladat annak adoptálása volt egy egyszerűbben legyártható sisakszerkezetben, biztosítva annak felhajthatóságát, praktikus fel- és leszerelését. A német mérnökök a feladatot igen fifikásan oldották meg. A „szemcsit” két gumihuzal erősíti a belső szerkezethez, elöl pedig konzolosan csatlakozik. A felhajtás egyetlen könnyed mozdulatot igényel, a lencse nem érintkezik a sisak felületével, tehát nem sérülhet. Miért fontos a felhajthatóság? Például a fényviszonyok esetleges hirtelen változásakor (pl. alagútba hajtás) esetén az integrált szemüveg akár menet közben is egyszerű mozdulattal a sisak tetejére csúsztatható, így az erős szűrési faktorral rendelkező lencse könnyedén eltávolítható a látómezőből. Mellesleg a sisak fel- és levételéhez uygancsak célszerű fejhajtani: így gyorsabban megy, illetve ne is nagyon próbáljunk lehajtott SPEEDmaskkal széles pohárból inni!

Mindazonáltal a sisak és a szemvédelem integrációja nem olyan, mint a nyeregtáska és a hátsó lámpa, a kilométeróra és a pulzusmérő, vagy a vázzal integrált nyeregszár esete: szerintem inkább hasonlít a (nem létező?) zoknival integrált cipőre. A sisak belső kialakítását a tervezők tökéletesen megoldották, a SPEEDster legalább olyan kényelmes és könnyen kezelhető, mint a többi általam megismert prémium Casco sisaké köszönhetően a megújult Disk fit Vario méretállító rendszernek, amely a maximális komfort érdekében horizontálisan és vertikálisan is állítható, illetve a Casco-Loc egy mozdulattal oldható pántrögzítésnek. Ellenben környezetem több kijelölt „alanyára” felpróbálva eltérő illeszkedést tapasztaltunk az integrált egységgel. Az saját hosszúkás fejformám esetében a pánthosszokon kellett változtatni, kis orrméretű hölgy „alanyon” pedig túlságosan nagy hézag keletkezett a SPEEDmask kivágásánál. Ezek a problémák a tapasztalat szerint mind orvosolhatók, de ahogy például egy időfutam-kerékpár testhez állítása bonyolultabb feladat, mint egy hagyományos kerékpáré, a SPEEDster+SPEEDmask személyre szabása is időigényesebb, kreativitást igénylő művelet.

A SPEEDster hatféle színben kapható, a képen ebből három látható, plusz a SPEEDmask változatokkal létrehozható kombinációk... és akkor még el sem kezdtünk játszani a MyStyle "zsinegekkel"!

A SPEEDster hatféle színben kapható, a képen ebből három látható, plusz a SPEEDmask változatokkal létrehozható kombinációk… és akkor még el sem kezdtünk játszani a MyStyle “zsinegekkel”!

Még nem említettem, hogy a SPEEDster és a SPEEDmask alapjában véve két termék, azaz a SPEEDster külön is kapható, illetve használható. Fogyasztói ára ebben az esetben alig tér el a német gyártó többi általános(abb) felhasználásra tervezett modelljétől. Ha csak idáig „megyünk” az aerodinamika fokozásában, és hagyományos sportszemüveget viselünk, a beruházás nem kirívóan nagy, a SPEEDmask pedig később is beszerezhető. (Bár a jelen teszthez nem kaptuk meg, létezik egy speciális takaróelem, amely a SPEEDmask konzol helyére került, így a mellékelt képeken látszónál harmonikusabb megjelenést tesz integrált szemvédelmet nélkülözve.) A fejvédő megjelenése így nem annyira forradalmi, ami első „körben” talán nem is hátrány: fokozatosan szoktathatjuk ízlésünket és környezetünket a formabontó megjelenéshez!

Melyik sisak irányítja a légáramlást a kerékpáros körül, és melyik inkább csak "kavarja"?

Melyik sisak irányítja a légáramlást a kerékpáros körül, és melyik inkább csak “kavarja”?

24Összességében sokat tanultam ebből a tesztből, újraértékelhettem a kerékpáros fejvédőkről alkotott képem. Mindenek előtt a SPEEDster kétségtelenül specifikus kerékpáros fejvédő. Amíg mondjuk a nemrég általunk tesztelt Casco Aktiv-TC-t simán el lehet képzelni mind Béla bácsi fején a szőlőbe menet, mind egy amatőr országúti versenyzőn (sild nélkül), egy vérbeli montison vagy túrázón, a SPEEDster potenciális közönsége ennek töredéke. Bátor a német gyártó, hogy egy komplett aerodinamikai szempontból tervezett bukócsalád kifejlesztésébe fogott, mindazonáltal a teljesítményorientált kerékpározásnak jövője kétségtelenül ebbe az irányba mutat. A tervezési feladatot a Casco mind technika, mind a kényelem szempontjából példásan megoldotta, és számunkra nem kétséges, hogy kerékpárosok idővel megbarátkoznak az új formavilággal, majdan az ilyen sisak lesz a norma, a mai találomra lyukacsos kialakítás pedig az „ódivat” kategóriába süllyed.

Info:

Ajánlott fogyasztói árak
SPEEDster: 36.500.-
SPEEDster+SPEEDmask: 51.900.-
SPEEDmask: 14.900.-
SPEEDmask Vautron lencsével (fotokromatikus): 30.500.-
A Casco sisakokat keresd jobb kerékpár-kereskedésekben!
25

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.