fbpx

Bottecchia SP9 kerékpárteszt: Szupernova, fénysebesség, yellow fluo…

A Bottecchia SP9 Supernova az olasz gyár aerodinamikus országúti csúcsmodellje, melynek magyar szempontból különlegessége, hogy kontinentális csapatunk, az Utensilnord bringásai is ilyet hajtanak.

Botthecchia SP9 kerékpárteszt

Botthecchia SP9 kerékpárteszt

Az évszázados múltra visszatekintő olasz gyártó egyik legismertebb modelljét teszteltük, melyről mint kiderült, jó híre nem alaptalan. A Bottecchia SP9 Supernova maradva a csillagászati fogalmaknál, üstökösként hasított át 2010-ben a profi országúti mezőnyben, és nem csak Stefano Garzelli és az Acqua&Sapone sikerei miatt figyeltek fel rá.

aero

aero

2010-ben még jóval kevesebb gyártó kínált kimondottan aerodinamikus országúti kerékpárt, a Supernova ezek közé tartozott. Így nem egy friss modellel van dolgunk, de természetesen 5 év alatt azért fejlesztették a bringát. Azóta már van újabb aero Botecchia is, a Bikemagon is bemutatott T1 Tourmalet, melyen látszik, hogy eleve a 2015-ös trendek szerint tervezték.

hagyományos BSA 68 mm-es középrész

hagyományos BSA 68 mm-es középrész

A Tourmalet már vázon belüli kábelezéssel büszkélkedhet, pressfit középrésszel, középrész mögött elhelyezett fékkel. A 2015-ös Supernova középrésze még mindig BSA 68 mm-es szabvány, a váltóbowdenek vázon kívül futnak és a fék is a megszokott helyen figyel. Mégis, ha választanom kellene, hogy a kettő közül melyik vázat vinném haza, egy percig sem gondolkoznék: az SP9-et.

Elfogadnám!

Elfogadnám!

Nem csak azért, mert a forma és a festés is jobban tetszik, hanem mert eddig még csak gondjaim adódtak az új középrész szabványokkal. Amióta vázon belüli kábelezésű kerékpárom van, szakszervizbe viszem még egy bowdencserére is, és a középrész mögé helyezett féktől is idegenkedek, elsősorban azért, mert nincs kéznél, ha bármit állítani kell rajta.

váltóbowdenek a vázon kívül

váltóbowdenek a vázon kívül

A Bottecchia SP9 Supernova ellenben úgy kínál egy modern, extravagáns formát, feltűnő, neon festést, hogy közben megtartotta a múltból azokat a szabványokat, melyek igazán jól működtek és megállják a helyüket ma is. Ok, nyilván az elektromos váltórendszereknél aláírom a belső kábelezést, de a saját Supernovámat én mondjuk mechanikus Ultegrával kérném.

fullkarbon aero villa

fullkarbon aero villa

Egy sor valóban fontos technológiát viszont felvonultat a váz, nevezetesen monocoque – egy darab – kialakítással Olaszországban készül, a fejcső tapered, a villanyak alul 1,5”-es és legfőbb érdekessége talán az IDS (Dynamic Integrated System) aerodinamikus nyeregszár megoldás. Egyrészt ennél aerodinamikusabb nyeregszár megoldás talán nem is létezik, másrészt az integrált nyeregszárakhoz képest óriási előnye, hogy nem csak milliméterekkel, esetleg egy-két centivel játszhatunk ha már méretre vágtuk, hanem 80 mm állítást tesz lehetővé, amihez a hézagoló(ka)t kell méretre vágni.

A geometria sportos, merev a gép, de nem rideg, nagyon jó érzés megülni, nekem ebből a szempontból is ez a Bottecchia jött be legjobban a Horvátországba vitt három olasz országúti közül, nem véletlen, hogy ezt „sajátítottam ki” végül. Nem mellesleg az Utensilnordból is sokan dicsérik, gyakorlatilag a csapat eddigi legjobb kerékpárja, valódi versenygép.

a fék a szokott helyen

a fék a szokott helyen

A TCC (Technology Calibrated Carbon) monocoque karbonváz mai mércével mérve nem kimondottan könnyű, M-es méretben 1,2 kg-ot nyom, de nem szabad elfeledkeznünk róla, hogy ez nyeregszárral együtt számolódik, és a 800 grammos vázakhoz is nyugodtan hozzáadhatunk 200-at a nyeregcső és a bilincs miatt. Az aero villa sem súlyrekorder, 360 gramm, viszont borzasztó precízen irányítható, merevség/komfort szempontból is nagyon jól illik a vázhoz.

Campagnolo Athena váltás

Campagnolo Athena váltás

A tesztelt Bottecchia SP9 Supernova specifikációja a Campagnolo Athenára épül, ami az olasz gyártó ár/tömeg arányban jól pozícionált (felső) középkategóriás szettje. Számomra a legújabb generációs 11-es Campa szettek nem nyújtják azt a felülmúlhatatlan tökéletességet, mint a régi kedvenc 10-es Recordom, és a fékkarok formája sem a kedvencem, így kicsit még mindig kritikusan szemlélem őket. Persze ettől még szépen teszik a dolgukat, ezzel nem akarok elriasztani senkit.

Fulcrum karbonhajtómű

Fulcrum karbonhajtómű

A váltórendszert még menet közben is viszonylag sokáig kellett finomállítani, hogy terhelés alatt is pontosan váltson, de még így sem olyan precíz, mint a sokszor emlegetett japán konkurense (Shimano Ultegra). A hajtásláncból a gyári felszereltséghez képest cserélték az eredeti kompakt hajtóművet egy Fulcrum 53-39 tányérkiosztású karra, lehet ez is befolyásolta a váltásteljesítményt.

Fulcrum Racing 4 kerekek

Fulcrum Racing 4 kerekek

A kerekek is „majdnem a Campagnolo gyárból érkeznek”, az olasz Fulcrum modelljei, neveztesen a Racing 4-ről van szó. A 4-es itt nem csak a felső középkategóriára, hanem a 40 mm-es, közepesen aero felnimagasságra is utal. Lévén ezek a felnik még nem karbonból, hanem alumíniumból készülnek, kimondottan merev kerék építését teszik lehetővé, viszont cserébe nem szuperkönnyűek. A viszonylag jó minőségű utakon nagyszerűen viselkedtek.

Deda kormány és stucni

Deda kormány és stucni

Egy vérbeli olasz versenygépen milyen más márka modellje lehetne a kormány és a kormányszár, mint Deda? Bár nem a legdrágább „Deda elemeket” szerelték fel a Supernovára, de még az RHM EL kormány és a Zero 1 kormányszár is jól teljesítik funkciójukat, merevek, nem csavarodnak. Hogy teljes legyen az olasz összkép, a nyereg Selle Italia Flite, a Fulcrum Racing 4 kerekekre pedig a Vittoria Rubino gumik kerültek.

Selle Italia Flite

Selle Italia Flite

A szokásos rövid ajánlás egyértelmű: a Bottecchia SP9 Supernova a „meglátni és megszeretni” kategóriába tartozik, és ha ezt választod, biztos lehetsz benne, hogy nem bánod meg azután sem, hogy megvásároltad. Már ha szeretsz gyorsan, tempósan országútizni vagy akár versenyezni.

InfoBox:
Forgalmazó: Tuttobici
Elérhetőség: www.tuttobici.hu
Származási hely: Olaszország
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 44-, 48-, 51-, 54-, 57 cm +
Színváltozatok: c09 matt karbon – c72 matt karbon/”fluo-zöld” – c77 matt karbon/narancs
Ajánlott fogyasztói ár: 896 000 Ft

Műszaki adatok:
váz: TCC (Technology Calibrated Carbon), IDS integrált nyeregszár
villa: karbon monocoque fullkarbon, tapered
hátsó váltó: Campagnolo Athena 22-fokozat
első váltó: Campagnolo Athena
fékváltókar: Campagnolo Athena
lánc: Campagnolo Athena
sor: Campagnolo Athena
hajtómű: Fulcrum Racing Torque 2×11-fokozat
kerékszett: Fulcrum Racing4
fékek: Campagnolo Athena
gumik: Vittoria Rubino 700×23
kormány: Deda RHM EL
kormányszár: Deda Zero 1
nyeregszár: Bottecchia vázba integrált, SP9 SIS fejjel
nyereg: Selle Italia Flite
Tömeg: 7,96 kg

Geometriai táblázat:

Méret A B B1 C E F S STACK REACH
44 540   513 530 74 72 408 125 523 380
48 580   530 547 73,5 72,5 408 140 539 387
51 610   543 559 73 73 408 155 555 389
54 640   561 575 73 73 408 170 569 401
57 670   578 590 72,5 73,5 408 190 590 404

SP9

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.