fbpx

CUBE LTD Race 29 kerékpárteszt: Versenygép fél milla alatt

Sok olvasónk panaszkodik, mikor „drága” bringákat tesztelünk, hogy tényleg nincsen élet félmillió alatt? De van! Sőt olyan is van amit bátran ajánlanánk akár versenyzésre is. Ilyen a CUBE LTD Race. Vágjunk is bele!

cube_ltd_race_2016_013

A CUBE egyszerű taktikát alkalmazott a bringa tervezésénél. Nem karbont használtak a váz alapanyagának hanem alumíniumot. Ami vicces tud lenni, hogy ma sokan „lenézik” az aluvázakat, mert azt hiszik a karbon mindenben jobb. Ami igaz is tud lenni, csak nem a 4-600 000 forintos kategóriában, hanem sokkal feljebb. Egy jó aluváz simán 1500 gramm alatt van, miközben látunk ennél nehezebb „olcsó” karbonokat is.

Mondom én hogy "race"!

Mondom én hogy “race”!

Na de térjünk vissza a vázra. Aluminium Lite alapanyag, ami jelen esetben 6061-es alut jelent. Ez egy kemény, tartós matéria könnyű súllyal, de nagy merevséggel. Általában kényelmetlenül merev vázat eredményeznek a tulajdonságai, ezért a tervezőknek trükközniük kell a komfort érdekében. Az AMF kód az Advanced Mechanical Forming eljárást jelenti, melynek köszönhetően elérik a végleges falvastagságokat és profil formákat.

AGILE-RIDE-GEOMETRY

A CUBE már régóta az ARG (Agile Ride Geometry) tervezési metódust használja a 27.5”-os és 29”-os kerekű montijainál. Változtattak a villa offset értékén, és rövidítettek a láncvillákon, hogy ugyanolyan érzést adjon a kerékpározás velük, mint a régi 26-osokkal. Ami talán a leglényegesebb pontja az ARG-nek, hogy a középrész magassága megegyezik a 26”-os kerekű gépekével, így a tömegközéppontja is jó helyre került.

Ha már erőltetni kell, legalább legyen szép meg praktikus...

Ha már erőltetni kell, legalább legyen szép meg praktikus…

A német piac igényli a kitámasztó konzolt (számunkra érthetetlen módon), de szerencsére ez mára szinte észrevehetetlen, ami azért jó hír egy full XT-s bringán. Kábelezésének egy része a vázon belül vezetett, középrésze Press Fit rendszerű és a fejcső is tapered ahogyan ez ma már alapnak számít.

A bringa egyik fénypontja

A bringa egyik fénypontja

A teleszkópos villa Manitou Marvel Comp TS Air, ami az egyik legjobb teló, ami mostanában a kezünk között volt. Nagyságrendekkel szebben mozog mint vártuk. 1798 grammos súlya is jónak számít a kategóriájában, de főleg a mozgása az igazán nagy ütőkártyája. Állítható TPC-s csillapítással rendelkezik és a kormányról vezérelhető lockout is része a villának. A mozgást levegő végzi, és 32-es becsúszószárak adják a merevséget.

A legjobb 11-es sor ma. Főleg ha az árat is nézzük.

A legjobb 11-es sor ma. Főleg ha az árat is nézzük.

Teljes Shimano XT váltórendszert szereltek fel rá, ami garancia a minőségre, és ha versenyeznél a bringával, akkor is tökéletesen ki fog szolgálni. Dupla hajtóművel készül, amin 36×26-os áttétel van, és ehhez 11-40-es kazettát társítottak. Ez nagyjából a ma kapható legjobb áttételtartomány, mert nincsenek akkora ugrások mint egy SRAM XX1 vagy főleg Eagle szett esetében (ezekről lesz teszt idén), de nem is kell “izomtibornak” lenned ahhoz, hogy feltekerj vele a durvább emelkedőkön. Így a hobby versenyzőknek sem kell rögtön költségbe verniük magukat a csereberék miatt. Persze nyilvánvalóan nem (csak) a versenyzők fogják venni, hanem a vásárlók többsége túrázni használja a hegyek között, beillesztve egy-két maratont az éves tervekbe. Erre is maximálisan alkalmas az LTD Race ezzel a váltórendszerrel.

Közvetlen PM felfogatás

Közvetlen PM felfogatás

Fékből Deore kategória került rá, ami ugyan közel sem XT súly és teljesítmény, de fékerőben nincsen probléma vele. Én tuningolnám egy IceTech tárcsával, és kb. jól is vagyunk ha nem az Alpok legdurvább maratonjain akarsz indulni ahol 1000 méter szinteket ereszkedsz durva egynyomú technikás ösvényeken.

CUBE névre keresztelt kiegészítőkkel szerelik a bringát, a kormány 700 mm széles, a nyeregcső pedig 27.2-es átmérőjű, ami jótékony hatással van a kényelemre. Nem szoktunk a kormánycsapággyal foglalkozni, általában valami OEM gyártó névtelen cucca van a tesztelt gépekben, de itt azért feltűnt a specifikációból, hogy FSA Orbit került bele, ami minőségi darab.

Minőségi kerekek

Minőségi kerekek

Ahogy már megszokhattuk, a CUBE kerekei a DT-nél készülnek. Itt sincsen ez másként, a felni CSW MA, melyekbe Deore agyakat fűztek. A gumik elöl Schwalbe Tough Tom típusúak, hátul pedig Rapid Rob van a keréken. Ezek nagyon jól viselkednek vegyes talajon, nem csak a száraz ösvényeket kedvelik, hanem laza talajon, enyhén saras körülmények között is használhatóak.

Minden egy, és nem mellékesen jó helyen!

Minden egy, és nem mellékesen jó helyen!

Már az első emelkedőn érezhető volt, mennyire jól eltalált bringával van dolgunk. Pont előtte beszéltük a többi tesztelővel, hogy vannak a jó bringák és vannak azok, amiket pont rád szabtak és olyan mintha eggyé válnál a géppel. Na ez is pont ilyen lett. Ez a „flow” érzés simán lehet, hogy egy hosszabb kezű, magasabb, vagy alacsonyabb rider esetében már nem áll össze, mindenesetre nekem tökéletes volt. Sajnos a mai teleszkópok mozgása néhány kiviteltől eltekintve nem a legjobb manapság, viszont a Marvel nagyon szépen mozgott, könnyen indult meg, tényleg felső kategóriás modelleket szorongat meg, vagy éppen hagy le ezen a téren. És bizony terepen rengeteget számít, hogy a villa mit mutat.

A gumi páros is hozzájárult az élményhez

A gumi páros is hozzájárult az élményhez

A geometria is nagyon jó, sem a meredek lejtőkön, sem a technikás emelkedőkön nem találtam kifogást benne. Pedig volt ilyen is, olyan is a tesztkörökben. Azért az gondolom mond valamit, hogy ezen éreztem a legjobban magamat a montis tesztek alatt, pedig mentem kétszer ennyibe kerülő karbon géppel is. Egyszerűen összeálltak az alkatrészek egy kerek egésszé az LTD-ben. Méghozzá rendesen 500 000 alatt. Teljes XT szettel, ami szintén nagyon sokat nyom a latban, ami miatt nyugodtan merem versenyzésre is ajánlani. Persze-persze elitben nem ezzel fog menni senki a világkupán, de azért a hazai viszonyokat figyelembe véve kiváló alap lehet.

Bárhol felmegy-lejön!

Bárhol felmegy-lejön!

Egyetlen gondom volt csak vele, amit menet közben észre sem vettem, mivel élvezetes volt tekerni vele. Erre csak a mérlegeléskor derült fény. A katalógus 12.6 kilós adatához képest 13.1-et mutatott a mérlegünk, ami azért fél kiló többlet. De nem is ez a fő gond, hanem maga a 13 kiló, ami azért nem kevés. Ezért is jók a tesztek, mert katalógus alapján már a 12.6-ra is lapozhatnékom támad 🙂 Az ugyanilyen felszereltségű, de karbon vázas Reaction GTC Pro 12 körül van, ami egy kiló mínusz de 160 000-rel drágábban. Azért ebből a különbözetből csodát lehetne művelni az alu LTD-vel két könnyű kerék, könnyebb gumik, és kokpit cuccok felhasználásával. Sajnos ma a trendek arrafelé mennek, hogy az emberek inkább karbont akarnak mert az menő és látszik, míg a súly nem (olyan ez mint a hazai autóvásárlók „kell a bőr a kocsiba, de a klíma nem” mentalitása). A döntés a te kezedben van. Ez ennyiért baromira jó gép, élvezetes, profi cucc, és sokáig fejleszthető marad.

Forgamlazó: Velobike Kft.

Elérhetőség: www.cube.eu http://www.cube.eu/uk/products/mtb-hardtail/ltd/cube-ltd-race-2x-blackline-2016/

Ajánlott fogyasztói ár: 429.990 Ft

Váz: 6061 Aluminium Lite

Villa: Manitou Marvel Comp TS Air

Váltórendszer: Shimano XT 2×11 sebesség

Hajtómű: Shimano XT 36x26T

Lánckeréksor: Shimano XT 11-40T

Fékrendszer: Shimano BR-M506

Kormány: CUBE Rise Trail Bar 700 mm

Kormányszár: CUBE Performance Stem

Nyeregcső: CUBE Performance Post

Nyereg: CUBE Active 1.1

Kerekek: DT CSW+Shimano Deore

Gumik: Schwalbe Tough Tom+Rapid Rob

Súly: 13.1 kg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo