A Ronin tavalyi sikere után egy hasonló jellegű, de könnyebb alumínium vázas karbon villás gravel bringa landolt nálunk teszten. Nézzük mire képes az Author Aura XR!
Közép-Európában a kerékpáripart követők már biztosan találkoztak az Author márkanévvel. A cseh cég disztribúciós hálózatát és termékstratégiáját látva könnyen megbizonyosodhatunk róla, hogy ők a hazai és környező országok piacát és igényeit célozzák meg a tervezés és a specifikációk megalkotása során is. Ennek köszönhetően versenyképes árral és jól átgondolt felszereltséggel találkozhatunk az Author kerékpárokon.
A tavalyi évben az acél vázas gravel bike, a Ronin abszolút betalált, olyan piaci szegmensbe lépett elérhető áron, ami egy átlag kerékpáros igényeinek 95%-át lefedi. A maga útját járó szamuráj mellett azonban a 2017-es modellévben egy új típust is üdvözölhetünk. Az Aura XR szintén azokat célozza meg, akik egy változatosan használható kerékpárra vágynak, viszont inkább az országúti felhasználást tekintik fontosabbnak, mint az úttalan utakon való túrázást.
A geometria jóval közelebb áll egy hagyományos endurance országútihoz, továbbá az alumínium váz és az alu/karbon villa miatt közel 2 kg-mal könnyebb a komplett kerékpár össztömege az acél vázas modellnél azonos felszereltséggel. Árban nincs differencia, így a döntés abszolút a vásárló prioritásainak megfelelően történhet.
Vázszett
Az Aura XR a napjainkban elterjedt trendek közül felvonultatja mindazokat, amik modernné tesznek egy vázat, viszont a felhasználót semmilyen módon nem korlátozzák. Manapság a kónikus nyakcsővel rendelkező villa teljesen általános, és örömteli, hogy már flat mount fékkonzolokat találunk a vázon, ezzel ugyanis kompatibilissé válik az új szabvánnyal, később könnyű továbbfejlesztési lehetőséget biztosít akár hidraulikus fékekre.
A kritikus pontokon azonban ragaszkodtak az évtizedes múltra visszatekintő, jól bevált megoldásokhoz, ilyen a külső kábel elvezetés vagy a menetes BSA középrész.
A gyorszáras kerékrögzítés mellett szól a gyors kerékcsere lehetősége, valamint olcsón lehet szert tenni tartalék kerekekre, bármilyen tárcsafékes agy megteszi. Ellenben átmenő tengelyekkel stabilabb rögzítés oldható meg és a kerék is nagyobb valószínűséggel kerül pontosan a vázba/villába, ami a fék beállítása szempontjából lényeges.
A váz triplán húzott alumínium csövekből készül, a változó falvastagságok terhelésnek megfelelően lettek kialakítva. Sárvédők és csomagtartó felszerelését lehetővé tévő szemek is megtalálhatóak rajta, így egy abszolút multifunkcionális kerékpárról beszélünk, amivel akár a téli munkába járás vagy a nyári csomagos túra is könnyedén letudható a szokásos sporttevékenység mellett.
A váz geometriája megegyezik az Aura komfort országútiéval, amit egy kicsit nagyobb beépítésű magasságú, integrált kábelezésű villával kompenzáltak a kényelmesebb üléspozíció és kiszámíthatóbb, rossz útkörülmények között is stabil irányíthatóság érdekében. A magas fejcső és a 425 mm-es támvilla mind a kényelmesebb pozíciót és a stabilitást hivatottak szolgálni. Utóbbi valószínűleg a gumi férőhely és a sárvédő konzol miatt is hosszabb az átlagosnál.
A méretezésnél érdemes figyelni, ugyanis a sloping kialakítás miatt 54-es méret esetében közel 56 cm-es az effektív (vízszintes) felsőcső hossz.
Felszereltség
A 2016-os modellévvel bemutatott 4700-as Tiagra alkatrészcsalád minden alkalommal lenyűgöz minket, működésre egy szinten említhető a 11 sebességes 105 szettel. A fékváltókar ergonómia szempontjából nagy előrelépés volt a korábbi szériához képest, formája és tapintása alapján az ember nem tudná megmondani, hogy épp nem egy Ultegra van a kezei között.
A karok finoman, precízen mozognak, az első váltó működésében pedig a többi gyártó közel sem éri el azt a szintet, amire a Shimano a hosszabb karos átdobókkal eljutott. Az Author termék menedzserei nem próbálták meg a Tiagra hajtóművet valami szérián kívüli típussal helyettesíteni, a hagyományos menetes középrésszel ez is bombabiztos megoldás.
Az áttételek megválasztásánál figyelembe vették a mindenre fogékony felfedezőket, így az 50-34-es kompakt hajtómű mellé 11-34-es sor került fel, amivel normál keretek között nincs leküzdhetetlen akadály a mindenre fogékony bringások előtt sem.
A fékeket a Tektro szállítja, a TRP Spyre modell mechanikus tárcsafékek között a legjobbak közé tartozik, ugyanis a fékkar meghúzásával mindkét oldalon mozgatja a fékpofákat. Így egyrészt nem ferdül el feleslegesen a féktárcsa, nem kopnak féloldalasan a betétek, sőt a beállítás is jóval egyszerűbb a „madzagos” tárcsafékeknél, hiszen egy 3-as imbuszkulccsal finomhangolható mindkét fékpofa tárcsától mért távolsága. Fékerőben és modulációban nem éri el egy hidraulikus rendszer szintjét, de bármilyen időjárási körülmények között megbízható és a felnink sem fog sosem elkopni.
A kerekek terén érezhető, hogy egy kedvező árú géppel van dolgunk, az egyszerű Quando tárcsás agyakat 3 keresztre fűzték, hagyományos 2 mm-es küllőkkel egyszerűbb Jalco felnikkel. Strapabíróságra előreláthatóan nem lesz panasz, de a 15 mm-es belső szélesség az ETRTO szabvány szerint maximum 32 mm-es gumi fogadására képes, persze felmegy rá szélesebb gumi is, de nem fogja igazán jól kiadni. A váz férőhelye is limitált, de mivel ez nagyon felni és gumifüggő nem tudnék pontos számot mondani erre, egy 33-as klasszikus cx gumi még elférhet.
A kevlár peremes Vittoria gumik semi-slick kialakításukkal a felhasználási területnek tökéletesen megfelelnek, 4 bar minimum nyomáson használva azért érezhetően hozzátettek a komforthoz. Személy szerint latex belsőkre áldoznék még valamennyit a kényelem és súlycsökkentés érdekében.
A meglehetősen rövid kormányszár és a kifejezetten széles kormány mind a komfortot hivatottak szolgálni. Az üléspozíció helyes méret esetén a gyári stucnival felegyenesedett. A kormány kompakt hajlítású, sőt kifelé is hajlik egy picit, így alsó fogásban a csuklónak is több hely jut.
A nyeregszár egyszerű kétcsavaros típusú, míg a nyereg meglepően kényelmes, igazán gazdagon párnázott.
Menet közben
Az elmúlt két hétben meglehetősen sokat nyúztuk az Aura XR-t, melyhez összehasonlításképp főleg országúti bringák álltak rendelkezésünkre. Az első hosszabb tesztkör alatt bebizonyosodott, hogy aszfaltos körön sem vall szégyent, viszont rengeteg olyan lehetőséget nyit meg előttünk, amire egy hagyományos „virsli gumis” géppel nem szívesen vállalkoznánk (féltenénk, vagy egyszerűen nem esne jól).
Kanyarokban és rossz úton még nagyobb sebességnél is abszolút kiszámíthatóan viselkedik, inkább a nyugodt, kényelmes stílushoz illik, mint a minden kanyart és helységnévtáblát támadó, izgága versenyzőhöz.
Jártunk vele a Balaton-felvidék legmeredekebb emelkedőin, ahol kifejezetten jólesett a 34-es hátsó lánckerék és akkor sem kellett visszafordulni, ha az átlagosnál kövesebbre váltott a murvás erdőgazdasági út. Az alumínium váznak az anyagi tulajdonságokból adódóan vannak határai rezgéselnyelés és komfortosság szempontjából, de a szélesebb gumik alacsonyabb nyomáson sokat csillapítanak. Egyedül fűcsomós részeken jött elő a rázkódás és vibráció, de itt sokszor jóval drágább technikák is lelepleződnek.
A váltásra és fékrendszerre egy szó panasz sem lehet, hosszú távon egy 10 sebességes rendszert azért még mindig olcsóbb fenntartani, mint egy 11-est és a külső kábeles mechanikus tárcsafék is talán a legegyszerűbb- és költséghatékonyabb megoldás összességében.
A nyári edzőkörök és felfedezőtúrák után télre befogható igáslónak a munkába járáshoz sárvédővel felszerelve, vagy akár amatőr cyclocross versenyzésre is, tehát az év 365 napján bevethető gépről van szó.
Infobox
Forgalmazó: BikePlus.hu
A tesztelt modell adatlapja: Author Aura XR
Vázméretek: 48-50-52-54(tesztelt)-56-58
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 349 990 Ft
Specifikáció
Váz: Author AURA XR
- triplán húzott Al 60611,125″ – 1,5″ kúpos fejcső
- flat mount fék
- BSA középcsapágy-ház
- 135 mm sarutávolság
Villa: Author karbon
- alumínium nyakcső
- flat mount fék
Kormány: Author 44/46 cm
Kormányszár: Author 31,8 mm befogóméret
Nyeregcső: Author alumínium 27,2 mm átmérő
Nyereg: Author Aura Cr pálcás
Fékváltókar: Shimano Tiagra ST-4700 2×10 sebesség
Fékek: TRP Spyre mechanikus tárcsafék
Féktárcsák: TRP 160mm/160mm
Első átdobó: Shimano Tiagra FD-4700
Hátsó váltó: Shimano Tiagra RD-4700 GS
Lánckeréksor: Shimano CS-HG500 11-34T
Lánc: KMC X10
Hajtómű: Shimano Tiagra FC-4700 50-34T
Középcsapágy: Shimano BSA
Kerekek:
- Jalco DRX 27 felnik 32 lyuk, illesztett, 622x15c
- QUANDO Disc gyorszáras agyak
- 2 mm-es fekete küllők 3 keresztre fűzve
Gumik: Vittoria Cross XN Pro kevlár peremes 700cx31
Geometria