Ha azzal kezdjük, hogy bő 100 000 Ft-ért kapható olyan kerékpár, amibe nehéz belekötni kategóriájához mérten értékelve, talán sokan felkapják a fejüket… A Neuzer X2 ilyen.
Az esztergomi gyárból lassan már „klasszikus” modellek is kigurulnak, az X2 is is ezek közé tartozik. Már több mint 10 évvel ezelőtt is létezett ez a széria, „X”, mint cross, azaz átmenet az aszfaltra és a terepre tervezett túrakerékpárok között, férfi és női változatban is. Volt X1, X2, X3, a számok a különböző felszereltségi szinteket jelölték. Az árát akkor is úgy próbálta belőni a magyar gyártó, hogy a hazai piacon kelendő kerékpár és népszerű legyen ez a modell, ez sikerült is, magam is ajánlottam ismerősöknek.
Ha valaki vette (veszi) a fáradtságot az elején, és műhelyben vagy a szervizben alaposan elvégezték az üzembe helyezéshez szükséges finombeállításokat, akkor egy hosszú ideig jól működő, megbízható kerékpárt kaphatott kezébe a tulajdonos. A fenti megállapítások ma is igazak, ráadásul az ár szempontjából éppen egy nagyszabású akciós időszak kellős közepén tartunk, a Neuzer X2 136 999 Ft helyett 20%-os engedménnyel, 109 999 Ft-os fogyasztói áron kapható!
Ami változott az évek során, talán az, hogy mit takar az „X”, azaz a cross kategória. Nem csak egyes gyártókra levetítve figyelhető meg, hogy a „cross” kerékpároknál is – akárcsak a hegyikerékpároknál – szélesebb lett kicsit a kormány, jobban lejt a felsőcső, inkább a mountain bike-okhoz közelítenek megjelenésben. Nem csoda, hiszen aki inkább az aszfaltot preferálja, de néha terepre is téved sportolni, azok inkább a gravel bike-ok piacán néznek szét. Nos a Neuzer X2-n is a fenti stílusjegyek figyelhetők meg, hozzátéve, hogy nem egy évről-évre frissülő modellről beszélünk.
A váz kategóriájának teljesen megfelelő, „egyszerű” alumínium modell, (Al6061 csövekből), hagyományos közép és kormánycsapággyal, kívül futó kábelekkel. Ami fontos, hogy női és férfi vázzal is kapható. Így a kerékpárt bizonytalanabbul kezelő hölgyek is olyan kerékpárral közlekedhetnek – akár terepen is – amelyről mindig biztonságosan le tudják tenni a lábukat hirtelen, és ugyanez igaz a felszállásra is. A színválasztékot tekintve a női és a férfi változat is két-két színben kapható, a tesztelt fehér-feketén kívül a férfivázas X2 kékben is elérhető.
Geometriája inkább a 29-es mountain bike-okhoz áll közelebb, mint a klasszikus aszfaltra való túrabringákhoz. Egy dologban hasonlít jobban a túragépekre, a hosszú láncvilla miatt van értelme felszerelni csomagtartót, akár túratáska is elfér rajta normálisan. Természetesen sárvédőket is fogad, ha akarjuk, mindennapos közlekedésre abszolút alkalmas bringát varázsolhatunk belőle. A Rubena gumik jól gurulnak aszfalton, de megfelelő az oldalmintázat ahhoz, hogy alkalomadtán terepen se jöjjünk zavarba.
A Suntour Nex teleszkóp egyöntetű ebben a kategóriában, jobban mondva a 109 900 forintos akciós árat nézzük, akkor extrának mondható, pláne a lockout, azaz a kimerevítés lehetőségével (a váll jobb oldalán található kart kell elfordítani és merevvillává változik). Ha terepen használjuk a kerékpárt, a teleszkóp azért nagyon jó szolgálatot tesz, főleg rutintalanabb bringásoknak.
A specifikáció érdekes, hiszen távolról sem 2017-es gyártású alkatrészeket szereltek a Neuzer X2-re. Ezzel azonban nincs gond, a 8 sebességes Shimano Acera váltó megbízhatóan teszi a dolgát, nem lóg ki semmi a szettből. A meghajtás a triplatányéros hajtóművel kielégítő áttételtartományt biztosít, bár terepen biztosan akad, akinek jólesne a 28-32-nél pörgősebb fokozat, de ezt a bringát azért ritkán fogja leendő tulajdonosa terepen, kimondottan meredek ösvényeken használni.
Érdekes kérdés a fék, hiszen 2017-ben a gyártók már főleg tárcsafékkel próbálják eladni a cross kerékpárokat, a Neuzer X2-n viszont jó öreg Shimano V-fékek gondoskodnak a megállásról (a gyári specifikációban Alhonga). Ha figyelembe vesszük, hogy a komplett bringa így sem könnyű (15 kg), és egy olcsóbb tárcsafékrendszer csak hozzáadna a tömegéhez, ráadásul egy olcsóbb (mechanikus) tárcsafék nem is biztosítana lényegesen hatékonyabb fékezést, ebbe se lehet belekötni. A Shimano V-fékkel abszolút biztonságosan lehet fékezni, nyilván egy hidraulikus tárcsafék más liga, de az a fogyasztói árat is másfélszeresére növelné rögtön…
Összességében – pláne az akciós áron – egy nagyon jó vétel a Neuzer X2, jól beállítva, karbantartva sokáig, sok öröme lehet benne leendő tulajdonosának, aki sokféleképpen használhatja majd. Balatonföldvári teszttáborunkban szakértőnk, Szabó Bakter is kipróbálta a Neuzer X2-t, és ő se nagyon tudott belekötni:
Egy öszvér megoldás mind országútra, mind terepre, igazából nem volt gond vele. Kirándulós, túrázós felhasználásra tökéletes bringa, a szélesebb kormány, a szélesebb gumi és a teló miatt nehezebb terepen is el lehet boldogulni vele, nagyon nagy előny, hogy a villa lockolható, ha kimész országútra, ne mozogjon fölöslegesen…
Bővebb információk:
Műszaki adatok:
váz: al6061 alu
villa: Suntour nex-p hlo 28″
Fékek: Shimano V (a specifikációban Alhonga v
hajtómű: Suntour xcc-t208 28/38/48t
első váltó: Shimano ty500 3 spd
hátsó váltó: Shimano acera 8 spd
váltókar: Shimano ef65 3×8 spd
első agy: Quando alu 32h
hátsó agy: Quando alu 32h
felnik: Mach1 er-10 28″ duplafalú/double wall
köpeny: Rubena v84 gripper 700x40c