Nyakunkon a cyclo-cross szezon, ezért nem is érkezhetett volna jobbkor hozzánk tesztelésre a Cube karbon vázas cyclo-cross bringája, a Cross Race C:62 SLX. Elektromos 105-ös szett, C:62 karbon váz, karbon kiegészítők, az alkatrészeket tekintve tényleg rendben van a bringa, de kérdés, hogy mit tud a valóságban. Nézzük!
Október első hétvégéjén elkezdődik a hazai cyclo-cross szezon, a szakág szerelmesei már lázban égnek – én is már heti többször felülök a cross bringámra -, mindenki tunningolja a bringáját, készül a versenyekre, tökéletes időpont egy cyclo-cross bringa tesztre. A mostani teszt története számomra szerencsésen alakult, ugyanis pár hete éppen a hazai Cube forgalmazónál jártam és azt néztük, hogy melyik bringákat lehetne tesztelni, eredetileg az volt a terv, hogy a Stereo ONE22 teszt után egy hosszabb rugóutas Stereoval fogjuk folytatni, de közben azt elvitték, így jött az ötlet, hogy mi lenne ha egy cyclo-cross bringa lenne az “áldozat”, szerencsére éppen érkezett belőle egy új modell, amit gyorsan vittem is haza, hogy kipróbálhassam mit tud. Cube Cross bringával még nem mentem eddig, bár többször szemeztem velük, de soha nem jött össze egy jó vétel.
A Cube komolyan benne van a cyclo-cross versenysportban, profi csapatot szponzorálnak, világkupákon láthatjuk a bringáikat, ténylegesen sokat fejlesztenek, mert ebben a szakágban minden milliméter számít, hogy például éppen át tudsz-e menni a sáron vagy nem és ezen éppen elmegy-e a versenyed vagy nem. Pár évvel ezelőtt voltam kint náluk gyárlátogatáson akkor az új cyclo-cross bringák kapcsán is sokat meséltek arról, hogy mennyi mindenre oda kell figyelniük a tervezéskor és teljesen be kell vonni a versenyzőket a tervezési folyamatokba. Akkor a C:68X karbon vázas modelleket csodáltam (jó lett volna nekem is egy olyan 🙂 ), amivel a top versenyzők mennek, iszonyatosan jól néztek ki, most pedig azoknak a kistestvére, a C:62-es vázra épült SLX modellt kaptam meg tesztre, ami nem kevésbé néz ki jól és nagyon sok paramétert megörökölt a csúcs váztól. Egyébként a karbonokon kívül még elérhetőek alu vázas Cube Cross modellek is.
A vázon a mai trendeknek megfelelően mindent integráltak, a fék hidraulika kábelei a stucni alatt lépnek be a fejcsőbe és csak a villákon bújnak ki, a fékváltókarok vezeték nélküliek, így azokkal egyáltalán nincs ilyen jellegű probléma. Bár a szerelők biztos nem örülnek a teljes integrációnak egy sárban dagonyázó bringa esetén, mert a kormánycsapágy cseréjét nem kicsit bonyolítja meg. Az integrált nyeregcsőbilincs nagyon szép megoldás, két csavart kell felváltva meghúzni, ami egyrészt nagy felületen fogja a nyeregcsövet, másrészt nehezen roppantja meg a vázat. A Team festés nagyon szép mint általában a Cube-oknál lenni szokott, ennél a modellnél kifejezetten kedvencem a felsőcső oldalán található “CROSS RACE” felirat.
A cyclo-cross bringáknál a geometria nagyon fontos, mondhatnánk azt is, hogy ez az egyik legfontosabb dolog amiben különböznek a gravel bringáktól, de tényleg, nekem is az az első dolgom ha egy cyclo-cross bringát nézek, hogy megnézem a geometriáját és utána kezdem csak az alkatrészeket nézegetni. Egy cx bringa lelke a váza. A Cube, mint már említettem nem ma kezdte ezt a szakágat, a táblázatot bújva láthatjuk, hogy a Cross Race geója nagyon rendben van, kicsi a középcsapágyházesés (nehezebben ér le a lánckerék/hajtókar), meredek a fejcsőszög (gyorsan irányítható) és kellően messze és alacsonyra tehető a kormány. Igazából egy vérbeli mozgékony versenyzésre kész cyclo-cross bringáról van szó.
A felszerelést nézve megakadhat a szemünk az új 12 sebességes 105-ös elektromos szetten, főleg azon, hogy országúti áttételt kapunk a bringára elöl 50/34 lánckerekekkel. Ebben biztos valamilyen 12 sebességes vs 11 sebességes kompatibilitási probléma (vagy alkatrészhiány) játszik szerepet, mert kevesen vannak a világon, akik 50-es tányért használnak cyclo-crossra, de nézhetjük másik oldalról is, legalább országútiként is jól használható a bringa. A váltás és a hajtás minden eleme ebből a szettből való, ár-érték arányban jelenleg szerintem a piac legjobb elektromos szettje és jó választás cyclo-cross bringára is, mert az elektromos váltó időjárástól függetlenül mindig vált és a fékváltókar fogásból is nagy fékerőt tudunk vele elérni.
A nyeregcső és a kormány is karbon Newmen modell, az utóbbit meglátva kicsit elmosolyodtam összeszereléskor, mert pont ugyanilyen kormányt használok tavasz óta a saját országútimon és gondolkoztam rajta, hogy a cx bringámra is merjek-e ilyet venni, bírja-e a keményebb használatot, de ha a Cube gyárilag ezzel szerel akkor biztos bírni fogja. Egyébként egy átgondolt tervezésű, jó kormány, nem véletlenül vettem magamnak anno ilyet. A nyeregcső is hasonlóan igényes darab, stabilan fogja a nyerget, azzal sem lesz biztosan gond. A nyereg rövid, modern forma, én ezeket szeretem és már másfél éve azon vagyok, hogy kipróbáljak egy ilyen Cube-ot.
A kerekek miatt kapjuk meg “olcsóbban” ezt a kerékpárt, mert alu felnis típus került bele szintén a Newmentől, egyébként nem nehéz, de mégsem egy fullos karbon modellről van szó. Itt megjegyezném, hogy a drágább modelleknél is hiába a karbon kerék ha peremes, mert cyclo-crossban a szingó a nyerő, aki drága bringát vesz az már vesz mellé egy szingós kereket is, a gyári kerék meg jó lesz edzeni. Erről beszélgettem a Cube-nál a termékfelelőssel és mondta, hogy jelenleg nem megoldható, hogy szingós kerékkel szereljék a bringáikat. A Schwalbe X-One Allround gumijait kapjuk a kerekekre természetesen 33-as méretben, ami a legtöbb körülmény között megállja a helyét.
Menet közben
Nagyon gyorsan megnyert magának a Cube Cross Race C:62, már az utcánkból kikanyarodva a parkon keresztül éreztem, hogy ez tetszeni fog nekem, nagyon dinamikusan indult meg pedig csak lazán ki akartam pörgetni az edzőpályámig – “hát igen, ez egy gyors bringa”. Így már tényleg érdekelt, hogy mit tud majd a szánkózódombon kijelölt pályámon, mert azért a kanyarokban, rézsűn és felfelé jön ki az igazság. Idegen bringával mindig kicsit furcsa a pályámon menni, mert semmi nem pont ott van, mint a sajátomon, ritka az olyan bringa, ami irányításra pont olyan, mint a másik. A Cross Race is más volt, csak éppen annyiban, hogy gyorsabban felmentem vele a domb oldalán, mint a sajátommal (legalábbis érzésre), ami kicsit szíven ütött, aztán a végén a visszafordítóban is simán befordítottam, mintha mindig ezzel mentem volna. Fékem ekkor még nem igazán volt, mert nulla kilométeresként ültem fel a bringára és még nem koptak be a tárcsák, így azért a lejtő alján kellett tépni rendesen a fékkarokat, hogy el tudjak fordulni. Egy kör után már bekoptak a fékek és akár meg is tudtam állni ha akartam. Itt gyorsan kitérnék még a fékváltókarokra, ismét meg kell állapítanom, hogy nagyon kényelmesek az új 105-ös elektromos fékváltókarok, szépen a kezembe illeszkednek és fékváltókar fogásból is nagy erőt lehet kifejteni a fékkarokra.
Terepen is ugyanúgy robbanékonynak éreztem a Cross Race-t, mint az elején aszfalton, kegyetlenül jól haladt és nem is rázott annyira pedig a belsős rendszer miatt nagyobb nyomáson voltak a gumik mint szoktam, a karbon váz előnyei itt mutatkoznak meg igazán. A kicsit magasabb középcsapágyház a rézsűs szakaszokon jött jól, egyszer sem ért le a pedálom pedig próbálgattuk a fotók kedvéért, de ez a plusz 2-3 mm pont elég arra, hogy ne érjen le. Nem kérdés számomra, hogy az elektromos váltás rengeteg előnnyel rendelkezik cyclo-crossban a mechanikusokkal szemben, megnyomom és egyszerűen vált, nem kell sárban sem bűvészkednem, megold helyettem mindent a váltó, persze a váltás sebessége kicsit elmarad a mechanikusétól, de ennyi kompromisszum bőven belefér a többi előnyért. Első váltót én nem szeretek ebben a szakágban használni, pedig sokáig kitartottam mellette, így elöl nem igazán váltogattam, maximum csak aszfalton, különben végig kistányéron voltam, saját bringaként már szedném is le róla az első váltót és tányérokat, de ez tényleg ízlés és felhasználás függő.
Összefoglalva
A Cube Cross Race C:62 SLX egy ízig-vérig cyclo-cross versenybringa, én nagyon szerettem a teszt alatt, gyors, robbanékony, fordulékony, pont olyan mint amilyennek egy cross bringának lennie kell. A karbon kiegészítők és az elektromos váltás sokat dob rajta, egy szingós versenykerékszettel pedig bárhol megállja a helyét. Én bátran merem ajánlani azoknak, akik éppen egy jó bringát keresnek éppen cyclo-crossra.
Ajánlott fogyasztói ár: 1 389 990 Ft
További információk a Cube honlapján.