Egy autó erejét alapvetően a motor adja. Milyen jól is hangzik az, ha megnézzük egy autó (motorjának) teljesítményét, és azt látjuk, hogy 200, meg 300 lóerő. Azért ennyi lovat (de még kevesebbet is) nem egyszerű kordában tartani, és nem is egyszerű a motortól a kerekekig eljuttatni.
Ahhoz, hogy mindezt az irdatlan nagy erőt eljuttassuk a kerekekig, egy komplex erőátviteli rendszerre van szükségünk az autónkban. Számos alkatrész tartozik ebbe az erőátviteli rendszerbe, melyek az erő leadását és/vagy továbbítását szolgálják. Ezen rendszert a vezetőülésből a kuplunggal és a váltókarral tudjuk kezelni.
A kuplung és a váltó
Miért is van szükségünk ezekre? A kuplung lesz az, ami átadja a motor teljesítményét a váltónak, amin keresztül mozgásba lendítjük az autót, a kerekek meghajtásával. Gyakorlatilag a kuplung a váltó és a motor közötti oldható kapcsolat, lenyomásával megszüntetjük a motor és a váltó közötti kapcsolatot.
Sokféle kuplunggal lehet felszerelve egy autó, de a közös bennük a három részük: szerkezet, tárcsa és nyomcsapágy. Ha ezzel a kényes szerkezettel (vagy ezzel és a váltóval is) gond adódik, az igencsak zsebbe nyúlós javítást eredményezhet. De sajnos nem opció, hogy hagyjuk békén, majd egyszer megjavíttatjuk. Fontos részei az autónak, mindenképp javítani, javíttatni kell őket. Javaslom, hogy olyan megbízható helyről, szakértőktől szerezd be a javításhoz a minőségi alkatrészeket, mint az Evo Autó KFT, akiknél minden márkához találsz alkatrészt.
Egyesbe raknád, de recseg?
Ha benyomod a kuplungot, és sebességbe raknád az autót, de recsegő hangot hallasz, annak több oka is lehet. Ha egyik pillanatról a másikra találkozol ezzel a problémával, az utalhat a bowden hibájára vagy a kuplung hidraulika hibájára is. Vagy a kuplungtárcsa ferodo súrlódó felületének kopása is eredményezheti, mert képtelen már a kuplung kellően kiemelni. Ha igen erős hanggal jár, akkor még a kuplungszerkezet rugóinak törése sem kizárható.
Zörög, csörög, csattog?
Ha induláskor azt érezzük, hogy nagyon mozog a motor, és zörgő, csörgő, csattogó hangok hallatszanak, a lendkerék lehet a ludas. Általában a kettős tömegű lendkeréknél szokott ez a jelenség előfordulni, ami mielőbbi lendkerékcserével orvosolható. Ha sokáig várunk a cserével, akár a lendkerék két része is elválhat egymástól.
Nehézkes váltás?
Nem veszi a sebességet, vagy csak nagyon nehezen? Főként az egyes és a hátramenet fokozatokkal van probléma? Ez akár lehet kuplunghiba is, de nem feltétlenül, akár a sebességkiválasztó szerkezet hibája is okozhatja. Ha ebben kikopik a faudy fejes csukló vagy a bowdenes mechanika, akkor nem lesz pontos a váltó működése. Ez a hiba is mielőbbi feltárásért és megoldásért kiált.
Nem érdemes várni
Legyen szó bármilyen hibáról is, főszabály, hogy mielőbb javítani, cserélni kell, amit szükséges. Egy elodázott szerviz csak komolyabb hibákhoz, nagyobb javításhoz és javítási költséghez vezethet. Nincs mire várnod, lépj mielőbb!