A sci-fi rémálomba illő gyárépület sötét tömbje fenyegetően magasodik Foothill Ranch békés pálmafái és cukormázas házikói fölé. Tetején egy távoli világ borzalmas követét ábrázoló lobogót tép a forró kaliforniai szél. Parancsba kaptuk, hogy nézzünk szét az erőd környékén és belsejében…Alig néhány órával az után, hogy elváltunk Billy-től az Answer kapuja előtt, máris dél felé vettük az irányt, hogy néhány óra múlva elérjük az Angyalok Városát, azaz Los Angelest. Úticélunk az Oakley főhadiszállása volt, Foothill Ranch-en, L.A.-től dél-keletre, Orange megyében. Bérelt autónk tempomatját 65 mérföldre állítom, Atom komoly arccal a tájat fotózza, a rádióból a California Dreamin’ szól, a pohártartóban üdítő hűl – ez már maga az idill… Foothill Ranchra érve útbaigazítást kérünk az Oakley főhadiszállással kapcsolatban, melynek postai címe szerény módon „one icon”. Nincs nehéz dolgunk a viszonylag lankás, minden jelentősebb vállalat képviseleti központját felvonultató kisváros látképét egy markáns domb zárja le, tetején egy robusztus, szürke tömbbel. Gyors ütemben szállást keresünk, megvacsorázunk, és felkészülünk a másnapi látogatásra, illetve interjúra. A szobában most sem találunk szexrabszolgákat, így szájhúzva térünk nyugovóra: újabb amerikai kisváros, újabb Hilton, újabb munka…
Másnap a gyár előtti parkolóból cseppet megilletődve haladunk a fölénk nyomakodó épületegyüttes felé, mely leginkább a Fallout nevű játék egyik erődjére emlékeztet: minimalista kivitelben. A parkoló tele, és valahogy túl sok az autó a gyár méreteihez képest…
A hatalmas előcsarnokba lépve megkezdődik az utazás a játékok világába. A falakon beépített savkivezető nyílások, csapok, hevederek, csövek és ismeretlen rendeltetésű szerkezetek kaptak helyet. A két főfalon kör alakú nyílások: egyikben egy 4 méter átmérőjű ventillátor, alatta katapultszékek, velünk szemben a recepciós pult tömör vas tömbje. A 9-es szépségű, sötétbőrű recepciós lányzó gyors intézkedést foganatosítva értesíti a célszemélyt, Crishanát, aki továbbpasszol minket az asszisztensének, és elindít minket egy „nagy körre”. Gyors eligazítást kapunk: nem nyúlni semmihez, nem fotózni semmit, kivéve, ha külön szólnak. Hmm…
Első állomásunk egy plaza moziterme, amit tévedésből a gyárba építettek be. Megtekintünk néhány reklámfilmet 1000 wattos Dolby csillióban, majd séta tovább. Egy karzatról kosárpályát pillantunk meg, melyről kísérőnk elárulja, hogy NBA szabvány szerint épült, amiből a csapatpályákon kívül mindössze 7 db van a világon… valami Ecclestone-nak és Jordannek vagy egy-egy. A pályán – ebédszünet lévén – épp két Puerto Rico-i arc dobálgat. Néhány vékonyabb kártyával biztosított ajtó leküzdése után a laborokban találjuk magunkat. Itt aztán teljesen tilos még emlékezni is a látottakra. Meglessük a „környezetszimulációs” kamrákat, ahol extra-magas és extra-alacsony hőmérsékleten, szélben, illeve nedves körülmények közt vizsgálják a termékek viselkedését. Az asztalokon jó néhány versenytárs terméke hever – darabokban. Ha szemüveg lennék, nagyon rosszul érezném magam a különféle kínzóeszközök láttán.
Vaslépcsőkön süllyedünk alá a „warehosuse”-ba, vagyis a raktárba. Kiderül, hogy az épület nagyobbik része a domb alatt húzódik, és ez a cég központi raktára, innen indulnak a szemüvegszállítmányok. A raktár már inkább a Doom vagy a Quake egyes jeleneteire hajaz: szinte várjuk az IMP-ket. Újabb emeletek, ajtók és máris a gyártósoroknál vagyunk. Nagy zsákokban apró műanyagdarabkák, melyből a lencséket sajtolják, majd méretre és fazonra vágják. A lencsék különlegessége, hogy egyenletes fénytörésű jellemzővel bíró rétegekből állnak, így a perifériális látómező torzításmentességét garantálva nem fárasztják a szemet. Az eddig sem kifejezetten bőbeszédű kísérőnk néhány szóban ismerteti a gyártásifolyamat tízegynéhány részletét – mondjuk mi sem vártuk el, hogy ipari titkokat áruljon el. A gépsorok mindenképpen fotóra kívánkoznának, de sehol egy mikrofilmes kamera…
Láthatunk félkész, épp sütőbe készülő Wired kereteket, illetve lencseszínező gépet, mely úgy működik, hogy az egyébként egy színben készülő lencséket behelyezik, majd besugarazzák. A sugárzás ideje határozza meg az adott lencse színét. Egy ilyen gép ára $3.000.000. Meg vagyunk elégedve? Meg. Íme egy cég, amiről tudtuk, hogy rendkívül sokat áldoz a külső megjelenésre, az általuk sugallt üzenet fontosságára, reklámokra, marketingre, és most alkalmunk volt megtapasztalni, hogy mindemellett ennél sokkal-sokkal több energiát, figyelmet és pénzt fordítanak a tudományos háttérre, a valós fejlesztések, kutatások és speciális gyártási tevékenységek létrehozására.
Vissza az előcsarnokba, be az alagút formájú múzeumba, fotózunk, kísérőnk pedig demonstrál. Nagynyomású sűrített levegő segítségével söréteket lő egy rózsaszín fejimitációra helyezett szemüveg jobb oldali lencséjére, majd egy másik masina segítségével fél kiló tömegű acél éket ejt a bal oldalira. A lencse karcos lesz, de az imitált szem nem sérül. A falon képek a kezdetektől napjainkig, majd az alagút a boltba vezet, ahol minden jelenleg forgalmazott termékből van mutatóban néhány példány. Itt Crishana vár minket, s neki tehetjük fel az előző nap összeírt kérdéseinket.
Bikemag: Mi az oka, hogy sok „háborús-stílusú” motívum jelenik meg a termékeken? Gondolok itt a különféle bombákra, a sokszor visszaköszönő csontvázakra, és az elmaradhatatlan Õrült Tudósra. Ez esetleg egy speciális marketing-szemlélet?
Oakley: Nos, igen… A koponya például a mérgekkel szembeni ellenállást szimbolizálja. A legtöbb termékünk – az esztétikusságon túl – egyfajta védelmi funkciót is betölt. Az Õrült Tudós tulajdonképpen minket jelképez, vagyis, hogy nem vagyunk normálisak, átlagosak, ugyanakkor nagy hangsúlyt fektetünk a tudományokra. Ebből a gondolatból kiindulva az Õrült Tudós bombákat készít egy veszélyes világ számára.
B: A termékskálában mekkora szeletet képviselnek a különféle szemüvegek, és mennyi jut az egyéb termékekre, a fejlesztésre, a marketingre stb.?
O: A szemüvegek több mint 50%-át teszik ki a palettának.
B: Nagyjából hány versenyzőt szponzorál az Oakley szerte a világon a különféle sportágakban?
O: Nagyon sok sportoló van ily módon a csapatunkban, és mivel titeket gondolom főleg a montisok érdekelnek, itt egy lista a teljesség igénye nélkül: Brian Lopes, Kyle Strait, Cameron Zink, Cedric Gracia, Marla Streb, Roland Green, Thomas Frischknecht, Thomas Allier, Mike King, Jill Kintner, Todd Wells, Liam Kileen, Gee Atherton, Robin Baloochi, April Lawyer, Niki Gudex, Wade Simmons, Robbie Bourdon, Thomas Vanderham, Timo Pritzel, Greg Minnaar, David Vasquez, Christoph Sauser, Warwick Stevenson (kizárólag BMX-ben versenyez), Ritchie Schley, Alison Dunlap, Katerina Hanusova és még sokan mások.
B: Van olyan versenyzőtök, aki fizetést is kap a cégtől?
O: Ilyen versenyzőről nincs tudomásom.
B: Jelenleg hányféle szemüveget gyártanak?
O: Nem számítva az „M-keretes” lencseformákat, ami egy külön stílus, illetve a titán változatokat: 48.
B: Hányféle lencsekombinációt jelent mindez?
O: Jelenleg 159 keret és lencse színkombinációnk van a 0 Matterrel, a Wire sorozattal, X-Metal-lal és a Sport Speciallal – persze nem számítva a BTO opciókat.
B: Mi különbözteti meg az Oakleyt a többi gyártótól?
O: A különféle fejlesztések, kutatások, mint például az XYZ optikák, és még sorolhatnám. Nézzék meg, hogy hány szabadalommal rendelkezünk e téren.
B: Az önök által kifejlesztett szabadalmak, technológiák jogvédettek, vagy szabadon felhasználhatók?
O: Védettek. Több mint 600 szabadalomról és 900 védjegyről van szó.
B: Megtérül ez a rengeteg befektetés a kontaklencsék korában?
O: Igen, mindenképpen. Úgy vélem egy extravagáns, stílusos szemüveggel visszakapjuk a szabadságunk, és nem kell azon aggódnunk, hogy a lencsék kiszáradnak vagy elvesznek.B: Van valami világrengető újdonság a tarsolyotokban?
O: A THUMP. Az Oakley – a világon elsoként – megalkotta a szemüveg és digitális zenei tároló/lejátszó egységét. Az új eszköz MP3, WMA és WAV fájlok lejátszására is alkalmas, mely 128 vagy 256 MB-os memóriával kerülnek forgalomba. A szemüveg technikai paraméterei megegyeznek az Oakley egyéb szemüvegei által nyújtott színvonallal.
B: A legtöbb Oakley tulajdonosnak általában fogalma sincs, milyen technológiák lapulnak a szemüvegében. A másik tábor pedig úgy gondolja, hogy napjainkra már az összes elképzelhető technológiát kifejlesztettétek. Tényleg, mit lehet még fejleszteni napszemüvegek terén?
O: Csupán annyit szeretnénk tenni, mint eddig: csúcson maradni mind a divat, mind a teljesítmény terén, és ugyanazokat a kiváló termékeket bocsájtani a vásárlók rendelkezésére, amiket eddig… és még többet!
B: Köszönjük a lenyűgöző látogatást és a sok segítséget!
O: Nagyon szívesen!
A lehetőségek határait feszegetjük. Az Oakley több mint 600 szabadalmat birtokol világszerte. Az ötletek egy “designbunker” mélyén születnek, melyet CAD/CAM eljárásokkal öntetnek formába, hogy végül az SLA folyékony lézer tankok élettel töltsék meg őket. Az így nyert prototípusokat spektrofotométerrel, különféle lövedékekkel, és környezet-szimulációs kamrákkal teszteljük. Az új találmányokat – valós versenykörülmények között – a világ legjobb atlétái értékelik, akik garantáltan a legkeményebb igénybevételnek teszik ki a termékeket.
Kategóriák
Az Oakley minden egyes új termékét egységes design-filozófiával fejleszti, amit szobrászati fizikának (sculptural physics-nek) nevez. Ez a külső megjelenés kialakításának tudományát takarja, persze a művészet segítségével. Az Oakley mérnökei továbbra is azon fáradoznak, hogy a cég termékkategóriáit egyre szélesítsék.
Napszemüvegek
Az Oakley, mint a piac meghatározó alakja, folytatja a fejlesztést a különféle sportok területén, és védett szabadalmaival újraformálja a hétköznapi termékek piacát. Ilyen például a magnézium ötvözet keretbe foglalt kerámia polimer, melynek eredménye egy rendkívül tartós és igen könnyű szemüvegkeret.
Gyógyászati célú szemüvegek
Az Oakley a szemspecifikus keretek széles skáláját kínálja: lencséit az elérhető legjobbak között tartják számon a világon, laborjai pedig a legmagasabb szintű technológiákkal dolgoznak. A cég orvosi lencséi – a polarizációs eljárások sokféleségének és a különféle burkolási eljárásoknak köszönhetően – a szivárvány minden színében elérhetők. A technológiák között megtaláljuk a Color Inherence eljárást, mely a lencsék fakulását hivatott megakadályozni, a világ első, valódi, felcserélhető orvosi lencséit, illetve az Oakley RX rendszert, mely egy 3-D rácsban térképezi fel a fény sugarait, így tökéletes koordinációt biztosít a szem és a lencse felülete között.
Védőszemüvegek
Ebben a kategóriában a moto-krossz, a téli sportok, a BMX és az MTB védőszemüvegei találhatók. A védőszemüvegek maximalizálják a perifériális és az alsó látómezőt, miközben optimalizálják a külső behatások, illetve becsapódások elleni védelmet. Az elmúlt 25 évben szerzett tapasztalatok eredményezték az ipar legjobb tear-off rendszerét. (A védősze-müvegen speciális, vékony fóliarétegek helyezkednek el egymáson, melyet elkoszolódás esetén a versenyző egymás után letépked – a szerk.) A sportolóknak készülő védőfelszerelések mellett a cég harcászati szemüvegeket is készít, a legutóbbi design szerint beépített hűtőrendszerrel, kifejezetten az Egyesült Államok hadserege számára.
Lábbelik
Az Oakley a cipők és egyéb lábbelik teljes skáláját gyártja, a hétköznapi viselettől kezdve a golf cipőkön át a katonai/ipari felhasználásra szánt darabokig. A cég Net Shape technológiát és CAD/CAM eljárásokat használ, hogy a cipők összes alkotóeleme a maximális tartósság jegyében készüljön. Az Oakley kifejlesztette a Red Code technológiát, ami egy bizonyos fajta féltalpú rendszer, melyből az egyes sportok számára megfelelő cipők készülnek.
(Az alulról ható erők elnyelésével, az impulzusok csillapításával és az energia visszavezetésével optimalizálják a stabilitást).
Órák
Az Oakley évekkel ezelőtt egy újdonsággal tört be a karórák piacára, melyet Tehetetlenségi Generátornak nevezett. Ez a mozgásenergiát elektromossággá alakítja. A könnyű titán- és rozsdamentes acélötvözetek, a merész kialakítású formák, az Oakley quartz/analóg vonala, mind tíz köves szerkezeteket rejtenek, ezáltal svájci pontosságot biztosítanak.
Ruházat
A tervezés során a cél a tökéletes komfort és megjelenés biztosítása. A termékeket a profi atléták számára fejlesztik, ám az Oakley ruházat ugyanúgy megállja a helyét az utcai modellek piacán is. A cég az úgynevezett membrántechnológiát használja, mely a szellőzés fenntartásával vízhatlanságot biztosít.
Az Oakley a szokásos ruhatervezési eljárásokkal és szabásmintákkal szemben ezen a területen is CAD/CAM digitális formázási eljárásokat alkalmaz. A járulékos technológiák skálája a felfújható szigetelőrendszerek hőmérséklet-szabályzásától a Bio Hab panelek becsapódás elleni védelméig terjed.
Egyéb kiegészítők
Az Oakley a különféle kényelmes kialakítású kiegészítők széles választékát kínálja. A cég hátizsákjai, táskái az ergonómiai szempontok figyelembevételével ké-szülnek, és a gyártó különösen nagy hangsúlyt fektet a megfelelő erősítésekre. A termékeket speciális igénybevételre optimalizálták: például a cég szörftáskája külön kivehető száraz/nedves, vízálló rekesszel készül. Az Oakley egyedülálló művészi designja soha eddig nem látott esztétikumot visz a kínálatba: ez az övektől a pénztárcákon át a cserélhető lencsék tokjáig mindenben fellelhető.
A hazaindulásig hátralévő 2 nap nagy részét a közeli Laguna Beach strandján pizzafalással, nagymellű lányok stírölésével, hullámfürdővel, és fotózással töltöttük. Ezzel az epizóddal le is zárul kis amerikai cikk-sorozatunk. Remélem élvezték az utazást… kérem maradjanak ülve, míg a gép az állóhelyre nem ér, és a Bikkmakk nevében további kellemes napot kívánok!
Eredetileg megjelent a Bikemag 2005. január-februári számában.