Amikor Tom Ritchey messziről vigyorog bajsza és a 40 évet jelző display alól az Eurobike-on, nyugodtan gondolhatnánk, hogy a sportos úriember életkorát jelzi a fenti szám, pedig nem, Ritchey bácsi már 40 éve hegesztgeti acélvázait, s gyakorlatilag a mountain bike születésétől kezdve a meghatározó fejlesztők közé tartozik.
Az Eurobike-on a Ritchey stand legnagyobb sztárja a 27,5-es kerékméretű acél bringa volt, amivel kapcsolatban megtudhattuk, hogy Tom már 1977-ben épített hasonlót, de úgy tűnik, most érett “piacképessé”. A P-29er után tehát itt a P-27,5, amely annyiban letisztultabb lett a nagykerekűhöz képest, hogy nem állítható papuccsal készül, hanem klasszikus Ritchey ejtőpapuccsal, kizárólag váltós bringákhoz.
A kormánycsapágy a legújabb Ritchey acélvázaknál megszokott press-fit megoldás, vagyis a kereken két kilogrammos súlyadatot nem terhelik a plusz csészék. A váltóbowdenek felül, a fékkábel az alsócsövön és a láncvillán keresztül fut, a hátsó fék felfogatása is míves.
A 29er és a 650B acélváz mellé – ha már lúd, legyen kövér – Ritchey bácsi vadonatúj 26-os acélvázat is kínál, amely hasonlóan triplán húzott Logic II csövekből készül, mint a nagytesók, a kábelek itt felül lettek vezetve.
Az új 27,5-es bringán ott virít a Ritchey-bajusz – bocsánat, de nehéz másra asszociálni az egyik újdonság, a Dive Bar láttán. Persze a Mustache Bar hülyén hangzott volna, esetleg a latin nyelvterületről kölcsönvéve Bigote Bar, de abbahagyom az okoskodást.
Dive, vagyis lenyúlunk a mélybe, ami nagyon hasznossá teszi ezt az alkatrészt – a 27,5-es mellett – pláne a 29-es bringákon. Sokunknak – főleg akik országútisként keressük az alacsonyabb fogást mountain bike-on is – fejtörést okoz a 29-esek magas orra, ez egy nagyon jó kompenzáció lehet, 20 milliméterrel kerül lejjebb a pozíció.
Az új formájú kormány egyelőre alumíniumből készül, és a súlyadatból (245 gramm) kitűnik, hogy biztonságosra építették, ami nem meglepő, hiszen ilyen hajlítású kormánnyal kapcsolatban még nincs sok gyakorlati tapasztalat. A Wet Black felületkezelésű 710 mm széles kormány egyébként 9 fokos hajlítású, tehát ilyen szempontból is passzol a nagykerekűekhez.
Adta magát, hogy ha szerepel a palettán 27,5-es váz, akkor kerékszettet, gumikat és karbon merevvillát is választhassunk hozzá Ritchey logóval. A WCS Vantage II alumínium kerekekkel is kompatibilis a Ritchey új Tubeless kitje, amivel belső nélkül is használhatjuk a szintén Tubeless-ready Ritchey külsőket.
Szemet gyönyörködtető – a mérlegre helyezés után is – az új SuperLogic széria, egységes designnal. 260 fokos befogójú kormányszár, One Bolt (egycsavaros) nyeregcső, Rizer mountain bike kormány és Logic II országúti kormány alkotják az arisztokrata családot.
A Rizer kormány 660 mm-es hosszban 145 gramm, az országúti kormány 42 cm-es szélességgel 190 gramm, a nyeregcső 27,2-es átmérővel, 300 mm-es hosszban 148 gramm, a 110 mm-es karbon stucni pedig 125 gramm. Utóbbi ezzel még mindig nem győzi le a soványsági versenyben az alumínium C260 WCS-t, amely csak 103 grammot nyom a mérlegen.
Az előbbi pillekönnyű alkatrészek mellett 2013-ban egy durvább igénybevételt is elviselő Ritchey kiegészítő családot is kapható lesz, Trail néven. Aki azonban azt gondolná, hogy ezek nehezek, csalódnia kell… A 220 fokos befogású Trail WCS stucni alig nehezebb az előbb említett súlyrekordernél, és 60 mm-es hosszban is kapható. Gyári adat szerint a 70 mm hosszú változat súlya 115 gramm. Lehajlása zéró, azaz 0 fok.
A WCS Low Rizer Trail kormányok karbon és alumínium verzióban is készülnek, 740 mm szélességgel is, 9 fokos hátrahajlással. Nyeregcsőből is van karbon és alumínium verzió is, Flex Logic rendszerű befogóval, 400 mm hosszúsággal, súlyuk: 181 (karbon) illetve 235 gramm (alumínium).
Bővebb információk a hazai forgalmazó oldalán: http://bikefun.hu/Ritchey/products
(x)