fbpx

TERN – a prémium összehajtható kerékpárok specialistája

A Tern kerékpármárka ismerősen csenghet sokaknak, hiszen az Eurobike beszámolók visszatérő szereplője, a kiállítás Golden Awards díjának többszörös nyertese. A jelen cikkben végig követjük a TERN történetét megszületésétől napjainkig, továbbá megismertetjük az olvasót az alapító és szellemi vezető Joshua Hon közlekedéssel és személyes mobilitással kapcsolatos víziójával. Végezetül összefoglaljuk a jelenlegi termékkínálatot.

A Tern kerékpárok a világ több, mint 65 országbán vannak jelen, Magyarország 2013 óta rendelkezik hivatalos márkaképviselettel. Fiatal, de mégis nagy múltú márkáról van szó, viharos polémiákkal dús megalakulása pedig akár egy irodalmi családregény témáját is adhatná. Alapítója az összehajtható kerékpárok nemzetközi piacán vezető szerepet betöltő Dahon cég egykori marketingigazgatója, aki apja (a névadó Dr. DAvid HON) “regnálása” alatt vezette a márkát sikerről sikerre. Elsősorban cégigazgatási és koncepcionális nézeteltérések miatt 2010-ben Joshua Hon kilépett a Dahon-ból, majd a tajvani cég és kerékpáripar több prominens személyével közösen új vállalkozást alapított. Az így létrejött Tern márka markáns cégfilozófiát hirdetett. A Tern missziója a modern nagyvárosi mobilitás újra értelmezése innovatív minőségi kerékpárok biztosításával.

A szemléletbéli különbség leginkább abban áll, hogy amíg a Dahon – amelynek piaci sikereit részint Joshua Hon munkája tette lehetővé – elsősorban az eladott darabszámra, a piaci pozícióra, illetve kompromisszumokkal az ár minimalizálására helyezi a fő hangsúlyt, a Tern minőségi alkatrészekből, precíziós gyártástechnológiával a tartósságra és a jobb használhatóságra törekszik. Egy interjú során arra a kérdésre, hogy „Apja babérjaira tör-e, illetve tervei között szerepel esetleg a piaci elsőség elhódítása?” kategorikusan elutasította. A Tern fenntartható mobilitás-alternatívát kínál a kerékpározás számos területén, beleértve az elektromos hajtású kerékpárokat, a teherszállító cargo bike-okat. Emellett fontos a környezeti terhelés minimalizálása, innovatív technikák segítségével új megoldásokat hozni a kerékpárpiaci kínálatba.

Miről kapta a nevét a márka? A Tern a sirályfélékhez tartozó sarkkörön élő vándormadár, amely elképesztő évi 71 ezer km-t tesz meg a zord éghajlaton, minimális élelemforrást felhasználva. Az etológusok szerint földünk egyik leghatékonyabb madárfaja. Ez a jelző ugyebár a kerékpár esetében is gyakran elhangzik, hisz a kerékpár a ma ismert leghatékonyabb emberi erővel hajtott jármű. Ha modern társadalmunk fenn akar maradni, olyan élőlényekről érdemes példát vennie, mint a Tern márka apró termetű névadó madara.

Innovatív technikák segítségével új megoldásokat kínálni!

A Tern cégfilozófiája a fenti célkitűzést azzal toldja meg, hogy a kerékpárjaik tartósak, szervizelhetők, így hosszabb ideig szolgának, amellyel így több kilométer megtételét teszik lehetővé. (A Tern bicajok vázára, villájára és kormányegységére 10 év garancia jár!) Mivel termékeik a közlekedés hatékonnyá tételére vannak kihegyezve, a példátlan praktikusságnak és minőségnek köszönhetően a tulajdonosok valóban használják ezeket: azaz nemcsak a port gyűjtik a garázsban, mint a legtöbb kerékpár. Végezetül Tern ügyel arra, hogy a gyártás a lehető legkisebb környezeti terhelést vonja maga után. Ha lehetséges, újrahasznosítható anyagokat alkalmaznak, illetve a gyártáshoz megújuló energiát használnak. Végezetül a cég által megtermelt nyereségnek 1%-át környezetvédelmi és mobilitást elősegítő célokra fordítja.

Mekkora az akkora?

Tucatnyi szabadalom fűződik a Tern-hez, emellett az innovatív szemléletnek köszönhetően a márka számos nemzetközi díjat és szakmai elismerést érdemelt ki. Habár mindössze 8 éve van a piacon, a Tern mégis több tucat rangos díjat „zsebelt be”, emellett kerékpármodelljei és bicajos kiegészítői a nemzetközi szaksajtó tesztjein rendre az élen végeznek. Kezdjük a sort az Eclipse S11i modellel, amely az Eurobike Awards díjazottja, az X20 a következő évben ugyanitt duplázni tudott, majd a Swoop Duo “lőtte be” a mesterhármast! A Golden Awards fődíj a kerékpáripar berkeiben óriási presztízsértékkel bír, elnyeréséhez mindennek „klappolni kell”. Kritérium az innovatív, egyedi megoldás, ezen felül a győztes termékeknek egyszerre kell kézzel fogható előnyöket kell felmutatni, illetve új trendet mutatni a piacon.

A világ legrangosabb formatervezési Red Dot díjat a Verge Duo kapta, továbbá a világ második legnagyobb kerékpáros kiállításán, a Taipei Show-n, az új országúti összehajtós vonalat képviselő Verge X10, majd a S11i és a X18 modelltárs kapott rangos elismerést. És nemcsak a kerékpárok, hanem az egyes technikai megoldások is elkápráztatták a nemzetközi szakzsűrit. Így a márkát fémjelző Physis 3D kormányoszlop és a praktikus bicajbőrönd Taipei Show díjat, míg az innovatív Tern fali kerékpártartó Eurobike Awards díjat kapott. Ez utóbbi az IF Design Award-on és Tajvanon is fődíjas lett – ha csak egy pillantást vetünk rá, belátjuk, miért. Nemrég a Cargo Node kapott „dupla díjat” a Taipei Show-n és az IF zsűriétől. A lista nem teljes, és a nemzetközi szaksajtóban megjelent írások ugyancsak egy egész litániát tesznek ki, ami a hazai forgalmazó honlapján is elérhetőek.

Bárki számára méretre állítható.

Szemléltetésképpen talán érdemes lenne az innovatív technológiák közül néhányat megemlíteni. Szögezzük le, hogy a piacon kapható legtöbb összehajtható kerékpár rákfenéje a stabilitás hiánya. A vázkialakításból adódik, hogy hajtás közben a vázszerkezet és a kormány önálló életre kel, csavarodik, ami nemcsak zavaró, hanem az irányíthatóságot is kompromittálja. A Physis 3D és a legújabb Physis RF kormányegység hidroform eljárással 7005 sorszámú fejlett alumíniumötvözetből készül, így a lehető legnagyobb fokú merevséget teszi lehetővé. Emellett a zsanérkialakítás is végletekig finomított, amely a piaci kínálatban a legnagyobb kontaktfelületet biztosítja. Ezt egészíti ki a DoubleTruss™ Technology vázkialakítás, amelynél a fő vázcső és a nyeregcső erős és merev 3D szerkezetet alkot. Az eredmény olyan fokú stabilitás, amely megközelíti a nem összehajtható kerékpárokat, messze túlmutatva a konkurens összehajtósok „képességein”.

Így kell stabil összehajtható szerkezetet kialakítani!

Az említett zsanérból kettő is található a Tern modelleken: a vázon illetve a kormányon. Ennek neve N-Fold™ Technology, a csuklósmechanikáé pedig OCL+™ Frame Joint. A rendkívül nagy felület mellett a zsanérok fifikás és bombabiztos rugós mechanikát kapnak, amelynél a megszorítási erő automatikusan optimalizált. Rendkívül precíz csapágyazott szerkezetről van szó, így a hajtási pontok egy mozdulattal könnyedén zárhatók és nyithatók. És nem utolsósorban működtetése páratlan minőségi érzetet kelt.

Említhetnénk még a kerékpárok elején található konzolt, amely számos hasznos kiegészítő felszerelését teszi lehetővé. A legújabb modelleken megjelent (GSD, BYB, HSD) Combo Mount, illetve a korábbiakon lévő Luggage Truss adapter moduláris rendszert alkatnak, így mindenki a számára leginkább hasznos „kiszerelést” (pl. kosár, táska, első csomagtartó, itt tárolható a válltáska, amiben az összehajtott bicaj praktikusan szállítható.) Érdekes még, hogy összecsukott állapotban egy rendkívül erős mágnes (Magnetix™ 2.0) fogja automatikus össze a szerkezetet, így mozgatás közben a „csomag” mindig stabil marad. Kedvencem még az Andros™ kormány, mely az összehajtósok közt egyedi módon szerszám nélküli, praktikus és gyors testhez állítást biztosít. Így a legtöbb Tern bicaj ugyanúgy kényelmesen személyre szabható egy 150 vagy éppen egy 190 cm termetű bicajos esetében.

A nemrég bemutatott innovatív GSD E-összehajtható…

Bicajkínálat
A 2019-es Tern bicajkínálatot célszerű kettébontani hagyományos összehajtós, illetve elektromos rásegítéses „szekcióra”. A „manuálisak” tovább tagolhatók városi, országúti és túra felhasználásra, a kerékméret alapján pedig 20”, 22”, 24”, 26”, 27,5” típusokra. Ha tehát döntően városi felhasználásra keresünk bringát, a Link modellcsalád tucatnyi tagja 20”-os kerékméretével kínál kompakt összehajtható megoldást. Az alap felszereltségtől a „non plusz ultráig” számos változat kapható – akár már 147 ezer forintért – a hazai márkakereskedésben.

Elérhető áron

A Node sorozat hasonló célra 24” kerékméretű megoldást kínál, természetesen ugyanazokkal a fejlett technikákkal, amelyek a Tern-t világhírűvé tették. A Joe a „nagykerekű” variáns, ez lényegében egy hagyományos városi kerékpár, amely nem mellesleg összehajtható. Végezetül ott a legújabb Tern fejlesztés, a BYB. Ez egy rendkívül praktikusan használható 20”-os prémium modellcsalád, fantasztikusan apróra hajtható, így mindenhová elkísér, a legfejlettebb innovatív technikákat biztosítva az igényes kerékpáros számára. A felszereltség tekintetében majd minden típusból kapható egyaránt egy vagy több lánckerekes, illetve bolygóműves agyváltós modellvariáns, azonbelül is magasabb színvonalú vagy pragmatikusabb „kiszerelés”.

Bárhol elhelyezhető

Alacsonyabbaknak, magasaknak, kényelmes testtartáshoz vagy sportoshoz…

A Tern túra és a cargo szegmens kétségtelenül speciális igényeket elégít ki, ellenben az országúti típus (Verge és Eclipse) már többek számára lehet csábító alternatíva. Az ide tartozó összehajtósokat nevezhetjük akár „Ternikumnak”. Egyértelműen teljesítmény-orientált bicajokról van szó, amellyel gond nélkül lehet 30 km/órás sebességgel tekerni, akár hosszabb távon is. A hagyományos „aszfaltszaggatókkal” ellentétben a boltba, kávézóba beugorva a szeretett „jószág” is velünk jöhet, a túrát is kezdhetjük bárhol, mivel tömegközlekedésen, gépjárműben ugyanolyan egyszerűen szállíthatók, mint a városi összehajtósok. Ha a bicaj otthoni tárolása a szűk keresztmetszet, a 20/22”-os Verge és 26-os Eclipse a lakásban összehajtott állapotban várhatja a „bevetést”. A technikát nézve itt már döntően tárcsafékes modelleket találunk, két lánctányéros 22-fokozatú meghajtással, illetve könnyű, aerodinamikus kerékszettel.

Vessünk egy pillantást a pedelec szekcióra is! A Tern az első elektromos kerékpárt 2014-ben mutatta be, amely új fejezetet nyitott a márka történetében. Jelenleg a Vektron család 5 verziója és a GSD 2 verziója jelenti az elektromos kínálatot: az utóbbi egy elképesztő E-cargo, amely számos nemzetközi díjat érdemelt ki. Majd két mázsa szállító kapacitással bír, mindazonáltal csomagtartójára felállítva függőlegesen elfér egy miniliftben, otthon pedig alig foglal helyet az előszobában. A Vektron és a GSD modell közös jellemzője a 20 colos kerékméret, melynek gyorsíthatósága 40%-kal meghaladja a 26-os kerekekét, sokkal dinamikusabb menettulajdonságokat tesz lehetővé.

A GSD modellnek több változata van, de bármelyik pillanatok alatt átalakítható csomag és/vagy személyszállításra, a dupla akkumulátorral pedig nagy tömeg mozgatása mellett is komoly hatótávot biztosít. Ehhez illően elérhető a Bosch paletta legerősebb motorjával, a Performance Line CX-szel is. Továbbá jövőre érkezik az új Tern HSD mindösszesen 3 modellvariációban. A HSD lényegében a GSD kistestvére, olyan finomságokkal, mint karbon szíjhajtás és az új Enviolo automata váltó (AUTOMATIQ).


Végezetül a Tern komplett mobilitás-rendszerben gondolkodik, amelybe beletartoznak a kiegészítők: tehát a táskák, kosarak, csomagtartók, a kerékpár tárolásával és szállításával kapcsolatos eszközök, a világítástechnika, a szerszámok és egyéb speciális alkatrészek. Ennek érdekében a gyártó egy teljes Tern-re szabott kiegészítő palettával áll a bicajosok és márkatulajdonosok rendelkezésére. Elképesztően átgondolt a rendszer, ami kétségtelenül hozzájárul a Tern kerékpárok példás funkcionalitásához.

A kiegészítők átgondolt rendszert alkotnak

Mint ahogy a márkaismertetőből kirajzolódik, a Tern magasra céloz az összehajtós kerékpárok piacán, egyben elképesztő technológiát és innovációt sűrítve a „madaras” bicajokba. A minőség és a hi-tech a mindennapi használatban is sok előnnyel kecsegtet: ezek tényleg praktikus, stabil, finoman működő összehajtósok, amelyre boldogan ülünk fel – akár nap, mint nap munkába menet, ügyeket intézni, bevásárolni… jobbára mindenhova. És mint a cikkből láthattuk a márka fő célja pontosan ez: praktikus mobilitási megoldásokat kínálni, hogy minél többen nyergeljenek át a hatékony és környezetbarát közlekedési eszközre, a kerékpárra.

Nemsokára gyakorlati tapasztalatokkal szolgálhatunk a Tern bicajokkal kapcsolatban. Egyben a Tern hazai képviseletének támogatásával elindul a BikeMag mobilitás rovata, amelyben segítséget szeretnénk nyújtani a jelenleg is kerékpáron közlekedőknek, illetve egy ilyen váltást – átnyergelést – fontolgatóknak.

További információ a Tern kerékpárokkal kapcsolat itt található.
https://tern.hu/
Elérhetőség itt.
https://tern.hu/kapcsolat/

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo