fbpx

Scott Spark RC 900 WorldCup kerékpárteszt: az ifi olimpián is nyert Fetter Erik új fullyjával

Megszokhattuk: ha Scott Spark, akkor Nino Schurter. Most azonban Fetter Erik osztja meg tapasztalatait a világ legsikeresebb össztelós mountain bike-járól, amit egy éve használ a Scott forgalmazó K2 Kerékpárüzlet jóvoltából.

Scott Spark RC 900 WorldCup kerékpárteszt

Az idén első éves U23/felnőtt Fetter Erik a Scott Spark RC 900 WorldCup nyergében tavaly még junior (U19) versenyzőként nem csak az Ifjúsági Olimpia kerékpáros számában nyerte meg a rövidpályás mountain bike futamot Buenos Aires-ben, de magyar bajnoki trikót is szerzett, valamint a junior világkupa-sorozatban is szép eredményeket ért el, Baselből bronzérmet hozott haza.

Erik a 2018-as szezon teljes egészében az összteleszkópos Scott Spark mellett döntött, ahogy a mountain bike cross-country szakág jelenlegi legjobbjai közül a legtöbben. Az egyre technikásabb pályák ugyanis sokkal nagyobb követelményeket támasztanak a kerékpárral szemben is, a merev váz sokszor már hátrányt jelent.

Az elöl-hátul 100 mm-t mozgó, 10 kg-os Scott Spark komoly változást jelentett a PCCC versenyzője számára:

“Mindig is merev kerékpárokkal versenyeztem, és nagyon izgatottan vártam, hogy kipróbálhassam magam egy fully nyergében. Az első edzést a bicóval soha nem felejtem el. Csak annyit mondtam, hogy basszus, ez nem lehet ennyire jó. És mégis az volt. Eszméletlen nagy különbség van egy merev és egy fully között. Nagyon jó döntés volt a váltás. Az előnyeit leginkább a külföldi “rangos” pályákon tudtam kiélvezni. De egy itthoni edzés is nagyon “fun” vele.

Először mindenki azt hiszi, hogy lefele van a legnagyobb előnye, de én ezzel nem értek egyet. Ha gyökeres/köves a talaj akkor síkon és felfelé is nagy előnye van. Nem mindegy, hogy a mereven másodpercenként “kikönnyítesz” a nyeregből és zötykölődsz a bicón, és persze ezek mellett nem tudsz nagy teljesítményt leadni.  A fullynál viszont csak leülsz és “darálod” a sziklákon, gyökereken, mivel a hátsó rugóstag mindent kimozog helyetted. Én a legnagyobb előnyt mindig az ilyen helyeken tudtam szerezni a versenyeken, mert ugyanolyan teljesítményt tudtam leadni, mintha kb. sík lenne a talaj.”

A hardvert tekintve a Spark RC széria a Scott legjobb IMP technológiával készülő HMC karbon vázára épül. Ez 2018-ban is így volt és az idei 2019-es bringákra is igaz, a vázak a geometriát és a műszaki megoldásokat tekintve is megegyeznek. A felfüggesztés jellegzetessége a fordítva bekötött FOX Nude rugóstag és a forgáspont hiánya a hátsó tengelynél, aminek eredményeképpen rendkívül könnyű lesz a kerékpár, annak ellenére, hogy fullyról van szó. Elöl Rock Shox SID RL3 villa teljesít szolgálatot, a váltórendszer pedig a SRAM XX1 Eagle 1×12 sebességes szett. A villa esetében a szín változott 2019-re, a piros helyett ezt az alkatrészt is neonsárgára fényezték.

A Spark fullyk 2018-ig 29-es és 27,5-es kerekekkel készültek (utóbbiak pluszos gumikkal is), 2019-re utóbbi kerékmérettel már a nagyobb rugóutas Geniust, vagy az új Ransomot ajánlja a gyártó. A 29-esek azonban továbbra is elérhetőek lesznek 100 mm-es (RC széria), és 120 mm-es rugóúttal is. A világkupákon nyilván felbukkan majd a WorldCup vázakon a SRAM új Eagle AXS váltórendszerei, de a specifikációban egyelőre a mechanikus szett szerepel.

Eriket is az XX1 Eagle segítette győzelmekhez egész évben, és versenyszerű használat mellett is meglepően jól bírták a kopó elemek. Csak párszor kellett láncot cserélni, sort egyszer sem (edző- és versenykerék szett használata mellett, külön-külön sorral). A hajtókarra 32-es tányér került, ami hátul az 50-es lánckerékkel a legmeredekebb mászásokon is „könnyed” pörgetést tett lehetővé. Az pedig, hogy a lánc mindig a helyén maradt, egy Scott-kiegészítőnek köszönhető:

“Szeretnék még kitérni a Scott gyári láncterelőjére. Ez egy nagyon kis alkatrész, de pont miatta egyszer SE esett le idén a láncom. A másik pedig a Scott lock-out kar. Nagyon könnyen kezelhető és három állása is van. Ha olyan volt a terep, benyomtam és elöl-hátul lockolta is maxra a telót, és így semmi energiám nem veszett el. Tényleg csak kiálltam és azt éreztem, mintha egy országútin ülnék. Mikor pedig felérek a dombra, kilokkolom és elszabadul lefele a pokol…”

2019-re a piros helyett sárga villán kívül a legszembetűnőbb változás a Spark WorldCup-on a Scott saját alkatrészgyártójától származó Syncros Fraser iC kormány, amely egy darabot képez a kormányszárral együtt. A SuperLight karbon felhasználásával készülő kormány tömege 740 mm-s szélesség, -8 fokos virtuális stucniszög, és 9 fokos hátrahajlás mellett – mindössze 220 gramm, ami akár 90 grammal könnyebb egy nagyon könnyű kormány-stucni párosításhoz képest is. Legnagyobb előnye a gyártó szerint azonban mégis a szuper merevség, amit hamarosan Erik is tesztelni fog, hiszen március elejére átvehette a 2019-es WorldCup-ot is:

Fetter Erik a 2019-es Scott Spark-kal

A 2019-es Scott Spark RC 900 WorldCup fogyasztói ára 1 999 990 Ft, bővebb információk a K2 Kerékpárüzlet weboldalára kattintva érhetők el a kerékpárról.

Műszaki adatok:
Váz: Carbon, IMP technology, HMX
Rugóstag: Fox Nude, Evolution Trunnion 3 mode LockOut
Villa: Rock Shox SID RL3, Motion Control, Pushloc 100mm
Kormány: Syncros Fraser iC SL Carbon
Kormánycsapágy: Syncros FL1.5 Tapered, félig integrált
Markolat: Syncros Pro LockOn
Hátsó váltó: Sram XX1 Eagle 12 sebesség
Váltókarok: Sram X01
Hajtómű: Sram XX1 Carbon 32T, 175 mm
Lánc: Sram PC-XX1 Eagle
Fogaskoszorú: Sram X01 10-50 foggal
Nyereg: Syncros XR1.5
Nyeregcső: Syncros FL1.0 Carbon, 31.6 mm
Kerék: DT Swiss X1675
Gumik: Maxxis Rekon Race
Súly: (kg) 10,3

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.