Gyermek koromban mindig is távirányítós autóra vágytam, és úgy néz ki, hogy felnőtt koromra megmaradt ez a vágy, csak már váltórendszerből szeretnék hasonlót. Lehetőleg terepre. És mára ez is lehetségessé vált, a SRAM XX1 Eagle AXS és X01 Eagle AXS szettek segítségével.
Igen, országúton már négy éve jelen van a 2×11 sebességes RED eTap váltórendszer, és a kezdeti huhogásokkal ellentétben stabilan és problémamentesen funkcionál, nem kell naponta töltögetni sem. A konkurens Shimano 2014 óta a piacon van elektromos MTB szettekkel az XTR és XT kategóriában, de sajnos a jövőben sem várható, hogy el lehessen hagyni a kábeleket. Éppen a héten jöttem haza a 2020-as Shimano bemutatóról, és egyelőre ugyan semmit sem árulhatunk el, de annyit talán igen, hogy a következő két évben sem lesz wireless jelátvitel az elektromos kábelek helyett.
Az XCO világbajnokságon Nino Schurter bringáján már ott láthattuk az XX1 Eagle AXS szettet de akkor még prototípus formában. Hogy mennyivel járult hozzá az új vezeték nélküli elektromos váltórendszer a győzelemhez azt nem tudjuk, de galibát sem csinált az biztos. Mint ahogy az is, hogy ebben a szegmensben egyértelműen piacvezető a SRAM és komoly előnyre tett szert a japánokhoz képest.
De miért jó a vezeték nélküli váltás? Nem lesz több a hibalehetőség? Nem növeli az árat? Érdekes kérdések. Nézzük sorjában. A wireless rendszerhez nem szükséges a vázban kábeleket elvezetni. Ez nem csak szebbé, letisztultabbá teszi a hegyikerékpárokat, hanem a gyártásukat is egyszerűsíti. A vezeték nélküli jelátvitel egyedi frekvencián kommunikál, nem zavarják meg a GPS-ek, wattmérők, pedálfordulatmérők jelei. Sőt, a kábeles csatlakozási pontok jóval több hibalehetőséget rejtenek magukban. Az ár kérdése is érdekesen alakul. A hagyományos XX1 Eagle szett 1500 USD-t kóstál, míg az XX1 Eagle AXS 2000-be kerül. Igen ám, de egy “sima” kábeles elektromos XTR Di2 szett 2800 USD-ba kerül, ami nem kis felár, és nagyrészt köszönhető a külön akkunak, a kábeleknek és a junction box-nak. Tehát nézőpont kérdése, hogy megéri-e vagy sem. Nyilván brutális pénz 6-700.000 forint egy váltórendszerért, de meglesz a maga vevőközönsége itthon is.
Mindkét Eagle AXS szett kizárólag 1×12 sebességes kivitelben kapható, így csak egy jobb oldali váltókart kell a kormányra felszerelni. Chris Hilton a SRAM MTB termékmenedzsere azt nyilatkozta, hogy “egy elektromos váltókarnak nem kell a bovdenest utánoznia. Ha elektromos váltórendszert tervezel, akkor ki kell hoznod belőle azt amit a mechanikus nem tud”. Nem véletlenül hangsúlyozta ezt Chris, hiszen a váltókar kialakítása eléggé rendhagyó. Egy nagy billenő kapcsolóból áll a fel és le irányú váltáshoz, illetve egy felprogramozható sprint kapcsoló is helyet kapott rajta. Az alján pedig egy apró trimmelő gombot találunk, amivel finomhangolni lehet a hátsó váltót. Külön érdekesség, hogy nem akkumulátort kell töltenünk a váltókarban, hanem egy közönséges CR2032-es elem megy bele, amivel évekig működik!
A hátsó váltó viszi tovább a már megszokott SRAM formavilágot, csak itt egy mindössze 25 grammos akkumulátort is ráraktak. Mivel az új Reverb AXS nyeregcső is pontosan ilyen akkuról működik, ezért ezek felcserélhetőek ha baj lenne, mivel a nyeregcső alacsonyabb akku töltöttséggel is működni tud. Egyébként a hátsó váltó nagyjából 25 órán át tud üzemelni egy töltéssel, és egy óra alatt feltölthető. Akinek tört már le elektromos hátsó váltója egy ütéstől, vagy sárban megragadástól, az érzékelhette, hogy milyen lehet 80-200.000 forintot újra kifizetni egy ilyen baki után. A SRAM mérnökei is gondoltak erre, ezért egy speciális “Overload Clutch” azaz biztonsági kuplung került beépítésre, ami ütés esetén oldja a motort és engedi elmozdulni a váltó paralelogramma lemezeit, majd utána visszaáll az eredeti pozícióba. A váltókanál 10 mm-rel rövidebb lett, és az XX1 esetében karbonból készül, az X01 pedig alumínium.
Honnan lehet megtudni, hogy mennyi az akku töltöttsége? Egyszerű. Egyrészt az AXS applikáción lecsekkolható, vagy pedig meg lehet nyomni a hátsó váltón a kis AXS gombot, és ha a LED zöldet jelez akkor az akku teljesen fel van töltve vagy a közelében van, ha pirosan világít akkor nagyjából félig van, ha pedig pirosan villog, akkor fel kell tenni a töltőre. Persze emellett számos beállítás is elvégezhető az AXS appon keresztül, ami Buetooth jelátvitellel kapcsolódik a szetthez. A személyre szabástól a részegységek beállításán át a firmware frissítésig mindent ezen keresztül el tudsz végezni. Természetesen a Rock Shox Reverb AXS nyeregcső és a Quark wattmérő vagy keréknyomás szenzor is kapcsolódni tud hozzá.
Természetesen az AXS szettek kompatibilisek az XX1 Eagle és X01 Eagle hajtóművel, lánccal és lánckeréksorral is.
De ne menjünk el pár szóval a Reverb AXS dropper post mellett sem! Ez egy vezeték nélküli jelátvitellel ellátott leengedhető nyeregcső amit a kormány bal oldalára szerelt nyomógombbal lehet működtetni. Azonban az igazsághoz hozzátartozik, hogy bármennyire is lenyűgöző a termék, de a Magura már évekkel ezelőtt a piacra lépett a Vyron nyeregcsövével, amit teszteltünk is és a Reverb AXS árának a töredékébe kerül. Persze az nem illeszthető egy ilyen “instant get” rendszerbe. Ellenben 350 EUR-ba kerül és nem 800-ba….