fbpx

PRO – Eurobike 2012: a profi versenyzők igénye szerint

A holland székhelyű PRO a Shimano kínálatát egészíti ki saját tervezésű, magas minőségi szintet képviselő további alkatrészekkel, a kerékpározáshoz szükséges kellékekkel. A Shimano technikai igényességével nem lehet könnyű lépést tartani, de a szponzorált versenyzők termékfejlesztésbe való bevonásával PRO-nak ez a feladat látszólag egyre jobban megy…

A holland Rabobank Pro Tour csapat versenyzői előszeretettel választják a Stealth monocoque karbonsorozatot…

A PRO 2013-ban egyebek közt szélesíti nyeregválasztékát, az egyes modellek elnevezései az ornitológusoknak melengeti meg szívét. A három új nyereg a Falcon, a Turnix és a Griffon nevet viseli. A “sólyom” az átlagosnál jobb hajlékonysággal megáldott kerekeseknek készül, míg a Griffon középső bemélyedése a kevésbé flexibilis háttal bírókat segíti a stabilabb tartásban. A két véglet között lévő Turnix (guvatfürj) enyhe bemélyedéssel, hosszabb nyeregtesttel szolgálja az átlagos felépítésű kerékpárosokat. Ez a rendszer a Fiziknél már bevált: a kínálatukban szereplő Arione lenne a Falcon, míg a “bikatestalkatot” kiszolgáló Aliante a PRO-nál a “griffmadár”.

Ami mindenképpen plusz a PRO nyergek esetében a Fizik triumvirátushoz képest, hogy mindhárom modell két szélességben lesz elérhető, azaz egy fatönk hajlékonyságával rendelkező, de keskeny csípőjű bicajos számára választható a “karcsú griff”, illetve a hajlékony, izmos sprinter lába közé vehet egy “testes sólymot”. 30 napos cseregaranciát is meghirdetett a PRO, így jövőre jó eséllyel elégedett kerékpárosok alatt fogjuk látni a “madárrajt”. Mellesleg mindhárom modell karbontestes, nagy sűrűségű EVA szivacsozással rendelkezik, elérhetők karbon- vagy titánpálcával, és a súlyskála 155-től 205 grammig terjed.

Tehát nem marad más hátra, mint követni a PRO által javasolt kiválasztásmenetet: 1. határozd meg a felhasználás típusát; 2. a honlapukon szereplő útmutató alapján vizsgáld meg hajlékonyságodat;

3. az ülőgumótávolságod alapján dönts a megfelelő szélességről; 4. válassz pálcaanyagot; 5. válassz színt… majd bicajozz a nyereggel 30 napig! Természetesen a PRO kiegészítőkkel foglalkozó kerékpár-kereskedés is tud segíteni a fenti paraméterek pontos lemérésében, meghatározásában.

Az új 2013-as telikerék minden bizonnyal a holland Rabobank PRO Tour csapat igényei szerint került továbbfejlesztésre. 975 grammja nem tűnik pillekönnyűnek, de ha tisztába vagyunk a hasonló kialakítású “malomkövek” valódi tömegével, meglepődünk a mérnöki teljesítményen.

Magának a PRO-nak is volt korábban egy telikerék modellje, amelyet a szponzorált versenyzők előszeretettel használtak az időfutamok során: ez még 1260 grammot nyomott! A titok nyitja az új karbonszerkezet. Az alkalmazott szöveteket egyetlen szálirányú szalagokból laminálták, ezzel biztosítva a maximális szilárdságot minden terhelési irányba, mind nyomó, mind húzóerők esetében. A két elkészült “korongot” nem ragasztják, hanem nyomás alatt összesütik.

Négyküllős monocoque karbon első kerékkel maximalizálhatjuk a kerékpár aerodinamikusságát…

A forma is megváltozott: a PRO jövőre már szélesebb, kidomborodó profilt alkalmaz (lásd Zipp és a legtöbb kis légellenállásra törekvő gyártó), továbbá bő24 mm távolságban van a két fékezőfelület ezzel takarva az egész köpenyt. Az új telikerék természetesen kompatibilis az új 11-fokozatú Dura Ace 9000-es sorozattal is. A telikeréknek most már nemcsak különböző profilmagasságú, küllős elsőkerék párja lehet, hanem négyküllős monocoque karbon is, amely a lehető legaerodinamikusabb választás, minimális súlytöbblet mellett. (Az “ártöbblet” sajnos már nem annyira minimális!) Shimano Ultegra az agyszerkezet, 720 gramm a tömeg, és mondani sem kell, hogy szingós rendszerű, mint a hátsó telikerék.

A PRO a kiegészítőket szettben kínálja, azaz az adott technikai koncepciót a kormány, a kormány- és nyeregszár tervezésénél hasonló módon igyekeznek megvalósítani. Például a Stealth EVO országúti sorozat az integrációt célozza meg, itt a kormány és kormányszár egy darabból készült, ú.n. monocoque szerkezet, a nyeregszár úgyszintén integrált fejes, fullkarbon darab. Aerodinamikus, könnyű, stabil, és mindenképpen látványos család.

A mára már legendás hírnévnek örvendő Vibe a maximális rezgéscsillapítás jegyében született, Vibe7s variánsa a lehető legerősebb aluötvözetet alkalmazza, amellyel a tömeg is jól kordában tartható. Kevesen tudják, hogy Bradley Wiggins a Vibe7s kormányt és kormányszárat használta a  Tour során – nem csekély eredménnyel… A PLT CC a karbon kompozit technológiát viszi konzekvensen végig a szett három darabján, ezzel kihasználva mind az alu, mind a karbon előnyös tulajdonságait.

Montis viszonylatban a Tharsis áll a PRO-hierarchia csúcsán, XC-re vagy maratonra tervezett darabok, részben felhasználva a Vibe-on szerzett tapasztalatokat. A karbon kormányszár kísértetiesen hasonlít a Cavendish-sorozat bombabiztos konstrukciójára. Az XCR-sorozat a grammokra odafigyelő montisok fegyvere, a kormányzati eszközök a legjobb ötvözeteket alkalmazzák, amelyet egy igényes fullkarbon nyeregszár egészít ki. A Koryak sorozat tervezésénél inkább a szilárdság és tartósság volt a fő szempont, az alapanyagok a legmagasabb szintűek, az all mountain stílus igényeit maximálisan kielégítik.

Mark Cavendish ezzel a felállással megy már bő 2 éve…

A Mark Cavendish segítségével kifejlesztett kormány/kormányszár páros nem a lehető legkisebb tömeget célozza meg, hanem a maximális merevséget ötvözi a Vibe modellnél tapasztalható csodálatos rezgéscsillapítással. A kormányszár esetében az ilyen igények kielégítéséhez az anyagválasztás nem kétséges: csakis a meghatározott szálirányú, rétegfelépítésű karbonszerkezet képes a két ellentétes kívánalmat egyszerre teljesíteni. A slicc nélküli bilincsrögzítésnek köszönhetően nincs kihajlás, még a “manxi rakéta” sem tudja megcsavarni, ellenben függőleges irányba igenis néhány millimétert elmozdul, és “zabálja” a kis frekvenciás rezgéseket.

Cavendish aktívan rész vett a fejlesztőmunkában is!

A kormány esetében kissé más a helyzet az anyagválasztás tekintetében: az alumínium a megbízhatóbb, bukás esetén mindig kiszámíthatóan viselkedik, nem roppan szét, mint ahogy azt a TV-közvetítések során számos esetben mi is láthattuk. Lehet ütni vágni: végtére a profi kerékpárversenyzés – kiváltképpen a sprinterek világa – valójában erről szól. Tehát akkor a hidegzuhany: a kormányszár majd’ 200 grammos, a kormány pedig egész pontosan 300 – Cavendish nem éppen gigászi méretében!

Craig Alexander, a háromszoros Ironman világbajnok, egy mindentudó, de könnyű monocoque karbon időfutamkormány kifejlesztésében segédkezett..

A most már háromszoros triatlonvilágbajnok ausztrál Craig Alexander egy új monocoque, azaz egy darabból formált karbon aerokormányt segített kifejleszteni, amely megfelelő merevség mellett a lehető legcsekélyebb légellenállást okozza. Az új 2013-as modell neve CA Missile Flat Aerobar, és az 530 grammos tömegbe belefért a teljes hossz-, markolatpozíció és könyöktámasz-állítás is. Természetesen a bowdenek a kormányon belül futnak.

Montis vonalon továbbra is kapható a 2010-es világkupagyőztes Gee Atherton asszisztenciájával kifejlesztett speciális sorozat, amely a DH-s körökben örvend nagy népszerűségnek. A PRO esetében a versenyzők által szignózott alkatrészek előnye, hogy a világsztárok valóban egy egész versenyszezonban tesztelték a szóba jöhető alkatrészeket és azok variánsait, majdan az szerepel nevük alatt, amely számukra a legmegfelelőbbnek bizonyult.

Hasonlóképpen a Thomas Vanderham 2010 tavaszán a “Follow Me” filmforgatásán végezte a sorozat élestesztjét, a “Vanderham családban” lévő szignózott alkatrészek voltak szerinte a legstabilabbak, legmegbízhatóbbak a gigantikus ugratások, letörések bemutatása során.

A kormányzati és nyeregkérdésnél még nem áll meg a PRO: a már említett speciális kerékszetteken kívül igényes, magas minőségi szintet képviselő kerékpáros táskák, pumpák, világítás, és egyéb kellékek szerepelnek a kínálatban. Emlékezzünk: a 2011-es Eurobike kategóriadíjjal jutalmazta a PRO CNC minipumpát!

További infó a forgalmazó, illetve a gyártó honlapján olvasható.
(x)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo