fbpx

Mondraker Tracker 29 kerékpárteszt: valódi Mondraker jó áron

Egy valódi Mondraker jó áron – a legrövidebben így lehetne jellemezni a Mondraker Tracker 29 mountain bike-ot, a Zero Suspension felfüggesztéssel szerelt trail fully-t.

Mondraker Tracker 29

Mondraker Tracker 29

A kulcsszó a Zero Suspension, a piacon kapható egyik legjobb virtuális forgáspontú felfüggesztés, ami nem csak a hosszabb rugóutas mountain bike-okon ajándékoz meg semmi máshoz nem hasonlító bringás élménnyel (a Zero Suspension előnyeit nemrég Ardó Tom vesézte ki bővebben a 2014-es Mondraker Foxy-tesztben). Világosan fogalmazok: ha a Trackert választod, egy olyan vázra épült bringát kapsz félmillió alatt, amilyenre általában milliós gépeket építenek. Nyilván ez ellentmondás, amit a specifikáció old fel: a spanyolok az alkatrészeken spóroltak ahol tudtak, hogy kedvező áron is kínálhassanak egy nem éppen tucatkerékpárt.

Zero Suspension

Zero Suspension

Tavaly a Mondraker Factor R 29 volt az év egyik első tesztbringája, így most hasonló körülmények között adta magát az összehasonlítás kistestvérével, a Trackerrel. A váz a csőprofilokban és egyes csövekhez használt alumínium ötvözetekben is különbözik, picit változott a kinematika is, valamint nehezebb is a Factor vázhoz képest. Maga a Zero Suspension felfüggesztés  a Tracker esetében első osztályúra sikerült, nem csavarodik a himbarendszer szinte semmit, a hajtást is stabilabbnak éreztem. A felfüggesztési elemek csapágyazásánál nyoma sincs a kedvező árra való törekvésből adódó szükségmegoldásoknak, ebből a szempontból is top a váz. A design és a kidolgozás minősége is abszolút a felső kategóriát idézi, nekem a fehér a gyengém, a részletek ízlésesek, külsőre jeles! A kérdés tehát adott: hogyan viselkedik egy királyi vázon a spórolós specifikáció?

Rock Shox Monarch tag

Rock Shox Monarch tag

Kezdjük a jóval, hiszen a Rock Shox Monarch RT egy alap rugóstag, mégis jól működött a vázban. Írtam is a Factor tesztjénél, hogy egy szuper felfüggesztésnél nem nagyon van szükség a háromállású „CTD-hókuszpókuszra”, egy sima egylégkamrás tag csillapítás állítással teljesen jól belőhető általános terephasználatra. A Monarch kiválóan működött, ha hosszú távon is jól bírja, akkor jó választás erre a gépre. A Zero Suspension 110 mm útját a 29-es kerekekkel sokkal nagyobb mozgásnak éreztem, mint ami rá van írva, inkább a 120-130 mm-es all mountain kategória érzését adta, de ez így volt már a Factor esetében is. Kiállva tekeréskor vagy felfelé ez a rendszer sem pogózik, kimondottan hatékony mászás közben, geometriája nem csak önfeledt szórakozásra, hanem maratonozásra is alkalmassá teszi, a gyorsaságnak inkább a bringa tömege szab határt. A lockout terepen felejtős, maximum aszfalton használnám, de természetesen jó, hogy adott a lehetőség.

Top alumínium váz alacsony árszinten

Top alumínium váz alacsony árszinten

A mozgással kapcsolatban egy kis negatívumról is be kell számolni, de természetesen nem a Zero Suspension-re gondolok, hanem a teleszkópra. Az árcédulán szereplő összeget nyilván egy közepes villával lehet csak elérni, mint a Rock Shox XC 32 TK Solo Air. Ez a teló ha jól tudom a Rock Shox legkedvezőbb árú légkamrás modellje, 2,2 kg-os tömeggel, gyorszáras papucsokkal, egyszerű, krómozott becsúszókkal. Keményebbre fújva – valószínűleg ebben a becsúszók felületének is lehet szerepe – zavaró a levegős villák egyik rossz tulajdonsága, nehézkesen indul, a kisebb mozgások nem olyan finomak. Ha beállítjuk a megfelelő csillapítást, szerencsére a nagyobb döccenőknél így is „teszi a dolgát”. Kisebb nyomáson már finomabb úgy általában, viszont hamar eléri a rugóút végét. Talán idővel jobban “összecsiszolódnak” majd a mozgó elemek.

Talán az egyetlen gyenge pont a bringán

Talán az egyetlen gyenge pont a bringán

Igazából a felfüggesztés és a villa közötti diszharmónia a bringa legrosszabb tulajdonsága, hiszen ahogy már említettem, a Zero Suspension-nek köszönhetően hátul úgy érezzük, nagyobb rugóúttal rendelkezünk, mint amit papíron tud a váz, a teleszkópnál viszont ez korántsem áll fent. Megfigyeltem egyébként menet közben, hogy lefelé önkéntelenül is hátrébb helyezem a testsúlyom, kihasználva a virtuális forgáspont előnyeit, mint amikor a saját merevfarúmat használom. A Rock Shox villából sajnos az átmenőtengely is hiányzik, ami egy ilyen 29-es nagykerekű trail-bringánál alapvető követelmény a merevség szempontjából, ráadásul itt is tetten érhető a bringa elejének „gyengesége” a hátuljához képest. Kicsit vicces, hogy egy 29-es villát „tapered” nyakkal gyártanak, ugyanakkor hagyományos papuccsal. Személy szerint az első alkatrész, amit cserélnék a bringán, az a teló lenne, ugyanakkor ez egyben a legdrágább alkatrész. Egyszerűbb megoldás lehet azonban a Tracker RR választása, amit már átütős Fox-szal szerelnek.

SRAM X5 szintű felszereltség

SRAM X5 szintű felszereltség

A felszereltség szempontjából egyébként harmonikus a gép, középkategóriát kapunk, minden alkatrész pár grammal többet nyom a mérlegen a drágább szettek darabjaihoz képest, de jól működnek, és bringázás élményéből tulajdonképpen semmit nem vonnak le. Ez nem egy versenygép, hanem élménybringa, és egy jó villával tökéletesen teljesítené ezt a funkcióját. A középkategóriás, SRAM X5 szintű alkatrészek gond nélkül működnek, de felfedezhető, hogy átgondolta a tervező a specifikációt, hiszen az átdobók terén nem túl erős SRAM termékeket egy Shimano Deore első váltóval helyettesítette. A hajtómű tripla tányéros SRAM S600, én a viszonylag nehezebb bringán nagyon örültem a 22-es kistányérnak, főleg így tavasz elején nem túl acélos lábakkal.

MDK logók az agyakon, felniken, nyergen

MDK logók az agyakon, felniken, nyergen

Minden ponton kedvező árú komponenst találunk, de sehol sem „olcsó” cuccot, lényeges például, hogy az Avid DB 1-es fékek is megfelelően működnek a 180/160 tárcsa kombinációval. A kerekeken MDK logókat láthatunk, ami a Mondrakerrel harmonizál, itt sem bonyolult a képlet, középkategóriát kapunk, ami üzembiztosan működik, pozitívum, hogy a designba remekül illeszkednek. Ugyanez elmondható az MDK feliratú nyeregről, a 710 mm-es kormány, a 90-es kormányszár és a 400-as nyeregcső pedig a Mondraker által kedvelt OnOff márka terméke. Szépen összeadogatva kijön a végén a 14,5 kilogrammos súly, ami egy cross-country stílusú bringásnak talán soknak hangzik, de őszintén menet közben nem annyira zavaró, főleg, hogy ennél a kerékpárnál fontosabb, hogy egy királyi, virtuális forgáspontú felfüggesztés dolgozik alattunk, mint az, hogy 5:21 perc alatt vagy 5:49 perc alatt tekerünk fel valamelyik emelkedőre.

Hatalmas sárférőhely

Hatalmas sárférőhely

Összefoglalva a tapasztalataim talán nem meglepő, ha azzal kezdem, hogy egy kiváló vázra épített, éveken át tuningolható bringát kapunk, ha a Trackert választjuk. Egy ilyen virtuális forgáspontú felfüggesztés valóban nagyobb flow-élménnyel ajándékoz meg, mint a legtöbb 110 mm mozgású konkurens fully, melyek felszereltségben talán rávernek a Mondrakerre. Igen, a villát lecserélném, de a fejlesztés egy hosszú folyamat is lehet, hiszen a vázra élettartam garanciát kapunk, ami a gyakorlatban is érvényesíthető. Vagyis egy valóban kedvező kezdőáron egy kiváló általános célú sportszert, vérbeli mountain bike-ot kapunk.

Nekem tetszett!

Nekem tetszett!

És a végére egy jó hír, aki gyorsan dönt, a tesztkerékpár – gyakorlatilag 100%-os állapotban – a nyuszi ajándékaként 329 ezer Ft-ért elvihető a 479 ezer Ft-os fogyasztói ár helyett! (További tavaszi akciók: KATTINTS IDE!)

További képek:

InfoBox:
Forgalmazó: Montik Magyarország (montik.hu)
A kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Spanyolország
Élettartam garancia a vázra!
Vázméretek:  XL, L, M, S
Tesztelt gép mérete: L  (48 cm)
Ajánlott fogyasztói ár:  469 000 Ft (A tesztkerékpár most a tavaszi akciók keretén belül 329 000 Ft-ért megvásárolható!)

Műszaki adatok:
Váz: Tracker 29 Stealth 2.0 + SAT alloy Zero Suspension System 110 mm
Rugóstag: Rock Shox Monarch RT 190×50 mm
Teleszkóp: Rock Shox XC30 TK Solo Air tapered 110 mm
Kormánycsapágy: FSA No57B Tapered 1-1/8″->1/5″
Kormányszár: Onoff Notion SB 31.8 mm 80/90 mm
Kormány: Onoff Notion 31.8 mm 710 mm
Markolat: Onoff Wave
Nyeregszár: Onoff Notion 0-R SB 31.6 mm 400 mm
Nyereg: Mondraker Tracker 29
Első Fék: Avid DB 1 180 mm
Hátsó Fék: Avid DB 1 160 mm
Fék Kar: Avid DB 1
Felnik: MDK XS1 29
Első agy: MDK XS1 Disc Qr
Hátsó agy: MDK XS1 Disc Qr
Külsők: Kenda Slaint Six 29×2.0
Hajtómű: Sram S600 3.3 44/33/22T
Középrész: Truvativ Power Spline
Lánc: Sram PC-951 9s
Első váltó: Shimano Deore FD M615 Direct mount
Hátsó váltó: Sram X5 középkanalas 9s
Váltókar: Sram Trigger X-5
Fogaskoszorú: Sram PG-950 11-34T 9s
Súly (pedálok nélkül): 14, 5 kg

Geometriai adatok (L/480 mm):
Fejcsőszög: 69.5º
Ülőcsőszög: 74.5º
Ülőcsőhossz: 480 mm
Felsőcsőhossz (vízszintes): 620 mm
Fejcsőhossz: 115 mm
Láncvillahossz: 450 mm
Tengelytáv: 1166 mm
Középrész esés: 30 mm

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.