fbpx

Merida Silex kerékpárteszt: országúti mindenre IS (frissítve hosszútávú tapasztalatokkal)

Hazánkban országúti fronton vélhetően az új Silex lesz a legnagyobb újdonság. Persze lesznek akik a nagyon aero Reacto-t akarják majd magukénak tudni, élversenyzésre érthető is, de azért egy klasszikus Pilis körön ezzel lesz mosoly a szád szélén. Mentünk nem csak a karbon kivitellel, hanem az aluvázas 700-assal is. Kéne nagyon.

Az alumínium vázas Merida Silex 700

Mi az amiből kevés van Magyarországon? Jó minőségű utakból. És mi az amiből sok van? Hát bizony rossz utakból. Ehhez még vegyük hozzá azt is, hogy egyre többen szeretnék földúton is használni az országútijukat, hiszen az egész gravel bike őrület innen indult. Mára akkorára nőtt a mindenhol országútizni akaró bringások tábora, hogy minden cég erős fejlesztésekbe kezdett. A Meridánál a Silex széria leváltotta a „régi” komfort geometriás Ride sorozatot, amit csak aszfalton lehetett használni, ellenben nagyon kényelmesek voltak.

Ugyanez karbonból-Silex 9000

A Silex viszont mindent visz, és ezt akár szó szerint is érthetjük, hiszen az alumínium és a karbon vázas kivitel villája is tartalmaz csomagtartó konzolokat, és a képen látható bringát a Merida eleve a gravel biking-bikepacking vonal követelményeinek megfelelően építette fel.

Nagyjából “bármit” tolerál a váz

Kerekekből pedig szinte olyat használsz amilyet szeretnél! 35-622-es, vagy akár 40-622-es, de belerakhatsz 650B-s kerekeket is 2.25” széles apró mintás gumival. Azzal a hazai erdei utak 80%-át be tudod járni vele. De egy 28-as gumit felrakva nem gond egy amatőr tókerülő versenyen való részvétel sem, bár tény hogy a nagyon vékony gumi már nem a legszebben mutat benne.

Első körben az aluvázas Silex 700-ast teszteltem, valóban nagyon vegyes terepen. Még olyan köves, gyökeres ösvény is volt benne, ami szerintem kicsit túlmutat a gravel biking-on, de simán bírta, pedig a rajta lévő 35 mm széles Maxxis Razzo gumikat nem erre tervezték. Aluváz létére kényelmes, pedig csak az útvonal kis része volt aszfalt, mégis sikerült flexibilitást varázsolni a bringa hátsó részébe amellett, hogy hajtás irányban merev.

Magas fejcső, zéró spacer

A fejcső brutálisan magas, így két dolgot is meg tudtak oldani egyszerre. Az egyik, hogy kényelmes legyen a kormány magassága, ne kelljen nagyon görnyedni, a másik pedig, hogy ehhez ne kelljen 5-10 centis hézagoló heggyel felemelni a kormányszárat ami nem csak irtó ronda, de rugalmas is, hiszen hosszú lesz a villanyak. Így megvan a merevség is, és még jól is néz ki a „lerakott” stucni.

Fulcrum kerekek, spéci Merida-Maxxis koprodukciós gumik

Azért a Silex 700 sem mondható belépő szintűnek a rászerelt hidrós fékváltókaros, új Ultegra szettel (bár a fékváltókar még „csak RS505-ös volt a tesztgépen), és a Fulcrum kerekeivel. Szerencsére azonban „gondoltak” a hazai piacra is, így a 700-as alatt lesz még 600-as, 400-as, 300-as, és 200-as modell is!

Simán élhető az alu Silex, pont két fényévvel kényelmesebb és sportosabb mint az alu Merida Cyclocross volt ami pár éve járt nálam teszten, pedig a legtöbben ilyesmit használnak „mindenes” túragépnek. Ideje másként gondolni a Silex-re! Főleg ha vagy olyan szerencsés, hogy a karbon kivitelt veheted meg. A 9000-est a 700-ashoz nehéz lenne hasonlítani, mert a geometrián kívül nem nagyon különböztek. Ha autós hasonlatot kéne hoznom, akkor a 700-as volt a Dacia Duster ami egy igazi „daily driver”, jó az ár/érték aránya, felmálházható, stb…A 9000-es pedig a Porsche Macan Turbo. Ami szinte repül olyan erős, de azért a használata igényel némi kompromisszumot, és nem is feltétlenül mindenkinek megfizethető.

Flat mount hátsó fék mindegyik modellen

Az alu Silex-ről a karbonra felülni egy komplett dimenzióváltás volt. Annyival agilisabb, hogy nehéz érzékeltetni. Nem vagyok sem gyors, sem erős, de élmény volt megküldeni minden egyes emelkedőn. A mindössze 1500 grammos Fulcrum Red Passion kerekei iszonyatosan jól gyorsíthatóak, kemény murván simán elkezdett szitálni a hátulja jobbra-balra sprinteléskor. De ez nem valami negatív élmény volt, hanem inkább olyan, mint amikor egy Corvette-el gyorsítasz és minden egyes gázadásra csóválja a seggét. Nagyon jól ötvözték a Ride széria sportosságát a gravel bringák komfortjával. Külön piros pont jár a Merida S-Flex nyeregcsőért, ami brutálisan sok rezgést nyel el. Ha lehet majd külön is kapni, tuti veszek a saját gravel bringámba is.

Jól állnak egymásnak 🙂

Országútin valahogy nem jött be a szimpla tányéros SRAM szett, most viszont ezen a gépen teljesen összeállt a CX1. Országúton szeletelve kicsit nagyok voltak a hátsó sor ugrásai, de az összes többi helyen tetszett. Főleg az, hogy elől nem kellett a váltással bajlódni. Sokan azt mondják, a SRAM azért erőlteti a szimpla tányéros rendszert, mert nem tud jó első váltót készíteni. Nem tudom ez így van-e, de tény, hogy ez viszont nagyon megy nekik. A fékek is kiválóan fognak, semmi energia nem szükséges a könnyű kerekek blokkolásához. A 35 mm széles és a Meridával közösen ehhez a bringához fejlesztett Maxxis gumik aszfalton hihetetlenül rövid féktávokat biztosítanak, terepen is jól tartanak, de azért nem árt a többi verziót is megnézni ha rendesebb ösvényezést szeretnél vele végrehajtani.

Szerencsére a Meridások leteszteltek párat a Silex-ben! Nem szimpatikus a Maxxis? Tegyél bele 42-622-es Continental Contact-ot, vagy 650B x 2.25”-os Schwalbe Thunder Burt-öt, esetleg WTB Horizon-t 47-es szélességben. Ez utóbbiakat persze kerékcserével. A lehetőségek tárháza közel végtelen, hiszen maximum 42-622-es vagy 50-584-es gumit tudsz belerakni.

Ha eddig volt egy országútid és egy cyclocross bringád is, de nem akarsz versenyezni egyik szakágban sem, akkor egyetlen Silex-el meg is vagy. Igazából mindegy, hogy alu vagy karbon (persze nyilván nem mindegy), mindkettővel ugyanott el fogsz tudni menni, mindkettő ugyanolyan univerzális. Össesen nyolcféléből tudsz majd válogatni, amiből három karbon, a többi pedig alumínium, így könnyű lesz megtalálni az igényeidnek és pénztárcádnak megfelelőt. Sőt! Háromfélét máris raktáron találsz a forgalmazónál, így akár napokon belül gurulhatsz vele, hiszen bőven tart még a nyár 🙂

——————————FRISSÍTVE——————————

Új távlatokat nyit

Szerencsém volt a Silex-el, mert a forgalmazó jóvoltából megkaphattam egy hétre a 9000-est, hogy az itthoni, megszokott környezetben ki tudjam próbálni, és választ kaphassak két kérdésre. Az egyik az volt, hogy vajon hazai körülmények között is olyan élvezetes, mint a sajtótábor radlerekkel átitatott rövid edzőkörein? A másik pedig kicsit önös, kicsit közérdek: az egytányéros rendszer mennyire használható egy átlagos erőnlétű bringásnak? Mindkettőre választ kaptam az alatt a közel 500 km alatt amit sikerült belerakni.

Olyan helyeket fedezhetsz fel, ahol eddig nem jártál

Azért amikor valódi “mindenhol bringázásról” beszélünk, akkor az országútis mértékű edzőköröket el kell felejteni, vagy nagyon erősnek kell lenni. Ha a útvonal 70-80%-át terepen teszed meg, akkor egy 40-50 km-es kör már komoly terhelést fog adni. Teljesen más mint montival, de az aszfalttól is messze van. Eléggé változatos utakat raktam össze a Silex tesztelésére, olyan is szerepelt benne, ami a hazai montisok nagy részének már gondot okozna technikailag. A Silex ezeket is abszolválta, de tény, hogy köves, technikás terepen már komoly hátrányban vagy egy montival szemben, nincs is értelme ott erőltetni. A klasszikus murvás, földes, mezőgazdasági utakon viszont elemében van a gép, és bizony a tempó is könnyedén lehet 30 km/h fölötti, sőt! Amikor döngölt talajra értem, közel aszfaltos tempó érzése volt a bringázásnak, de azért van ennek veszélye is, hiszen mégis terepen haladsz, így vicces tud lenni mikor laza homok vár a lejtő alján. A Silex-re szerelt 35-622-es Maxxis Razzo-k középen simák, így aszfalton haladósak, de csak oldalt van mintázatuk, így nem árt figyelni.

Semmi sem állhatja útját…na jó van ami mégis 😀

Ennek ellenére annyira mindenhol lehetett vele bringázni, hogy teljesen új dimenzióját nyújtotta az országútizásnak. Lakóhelyem körül rengeteg a szántóföld, így kedvemre csapkodhattam át az aszfaltos mellékutak között, szinte végtelenre változtatva az edzőkör lehetőségek számát. Az első kérdést tehát megválaszoltam. A Silex és maga a gravel bike kategória tényleg új élményt nyújt, akkor is amikor az újdonság varázsa elmúlik. Újragondolod a bringázásaid útvonalát, és új távlatok nyílnak. Persze aszfalton kicsit lassabb, mint az országútim, de ez igazából csak annak köszönhető, hogy nem 25 mm széles, hanem 35-ös volt rajta. Amatőr szinten ez a különbség elengedhető, nyilván egy komoly erőnléttel rendelkező bringás, vagy versenyző lehet másképpen fogja gondolni. Bár úgy vélem, többet ad egy gravel bike, mint amennyit elvesz.

A lendületes túrázás élmény vele

Az egytányéros rendszer viszont már sokkal megosztóbb lesz. Bevallom őszintén, Shimano párti vagyok, de a szimpla tányéros SRAM szettek nagyon bejönnek (első váltást nem igazán tudnak jót csinálni). Ez a Force 1 szett is nagyon szerethető, bár aszfalton, főleg csapatosan tekerve a hátsó sor ugrásai kicsit nagyok, de úgysem Flórián körökre gyúrnak azok akik gravelezni szeretnének. A Silex-en elöl 44-es tányér volt, hátul pedig 10-42-es. Ez nekem kevés volt sajnos. Síkon 50 km/h fölöttig lehetett vele pörgetni, ami ok lenne, sőt nekem sok is, de ha kicsit is meredekre váltott az út/ösvény, akkor elfogytam mint az akciós mosópor…. Ahogy számolgattam, 40-es tányér kéne az erőnlétemhez, ami viszont már aszfalton korlátozná le kicsit a lehetőségeket. A lánctányért cserélni nem nagy truváj, de valahogy nem vágyom erre. Maradok tehát a 2×11-es Ultegránál, vagy 105-nél, szerencsére majd minden gyártó kínál ilyen verziót is. Azok, akik heti rendszerességgel edzenek, jó lehet a szimpla rendszer, bár hallottam panaszkodni nálam sok komolyabb W/kg-ot tudó bringásokat is a Pilisben.

A szimpla tányér viszont vízválasztó

Összességében tehát nem, hogy nem változott negatív irányba a véleményem, hanem megerősödött bennem az érzés, hogy kell egy gravel bike. Nem vagyok versenyző, nem török semmilyen babérokra, de egyre kevesebbet van kedvem kamionok és autók között szenvedni az aszfalton, a mellékutak minősége pedig több mint ramaty, és itt kiválóan teljesít a gravel bike. A földutakról nem is beszélve!

Forgalmazó: BikeFun Kft.

Elérhetőség: http://www.bikefun.hu/products/da8fd000853853de278a3310678f3587

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.