Vajon mire elegendő ma itthon 130 mm-nyi rugóút 29-es kerékkel párosítva? Túl sok a 800 méter magas dombjaink közé? És főleg mennyire lehet technikás ösvényeken lavírozni egy “nagy” bringával? Ezekre mind választ tudsz kapni, ha elolvasod a Rose Root Miller tesztjét.
Elmondhatom, hogy ismerem a ROSE Root Miller szériát. Ugyanis két éve ilyen a saját gépem is, illetve mindegyik szériából volt nálam tesztbringa. Mégis pont azon a határon van, ahol ma a 650B-s kerekek piacra lépése miatt érdemes elgondolkodni. A Root Millernek jelenleg két irányvonala van. Az egyik a 130 mm-t mozgó 29-es kerekű kivitel, a másik pedig a Supertrail, ami 140-et rugózik. Pont ezek azok a rugóút tartományok, ahová erősen betörtek a 27.5″-os kerekek (no meg persze az xc gépek).
Teszteltem mostanában jópár 650B-s trail gépet, és valóban jobban viselkedik a kisebb kerék a szűk technikásabb ösvényeken. Itthon pedig főleg ezeken megyünk. Nagy sebességű veretős utakat igazából tőlünk nyugatra lehet csak találni. Ezért is vártam nagyon az új modellt, aminek változtattak a vázgeometriáján és az átlépési magasságán is. Tetézte mindezt az is, hogy S-es méretű gépet kaptam. Eddig M-essel mentem, amit kicsit ugyan nagynak éreztem, de a 177 körüli magasságomhoz ez passzolt igazán.
Itt jön be az, hogy mostanában nem maratonozom, hanem inkább flow traileket keresek és kedvtelésből bringázom. Kisebb-nagyobb ugratások, némi bike park és minél technikásabb ösvények vannak a repertoáromban. Szóval ennyit az előzményekről.
A váz maga a narancs festésével nem hétköznapi kinézetű, de erre a színben egyező kerekek és kiegészítők még rádobnak egy lapáttal. Vázanyagát tekintve alumíniumból készül, a hegesztések precízek. A kedvező árához képest mégis belső kábelvezetéssel rendelkezik, és a dropper post nyeregcső vezetékezését is meg lehet oldani ily módon, míg az előző modellévekben ezt csak kívül lehetett elvezetni.
Rock Shox Revelation RLT 130 teló, valamint RS Monarch RT3 rugóstag csillapítja az út felől jövő ütéseket. A Revelation egy kiváló villa, rugózása is a felső kategóriába sorolható, de valahogy a váz többet is elbírna, mint amit ez tud. És valóban nem “csak” ennyi van benne. Supertrail kivitelben a 140-es rugóúthoz már Pike villa jár, ami azért egy komoly szintugrás a Revelation-höz képest. A kérdés csak az, hogy van-e értelme bele nagyobbat kérni?! A ROSE-nál ugye szinte teljesen személyre szabhatod a bringád felszereltségét, alkatrészeit, így valóban megépítheted az álomgépedet. Már ha az adott cucc opcionálisan választható hozzá, mert ez azért alapfeltétele a dolognak.
A váz forgáspontjai csapágyazottak és eloxáltak, amiből előbbi a működésre gyakorol hatást, utóbbi pedig a szemre 🙂 A nem használt furatokat szépen ledugózták, ezért ott nem fog befolyni a víz! Említésre méltó még a hátsó tárcsafék konzol, ez egy egységet képez a papuccsal, és javítja a merevséget, ezáltal pedig a fékerőt.
A 2013-as Root Miller vázon még két kicsi csavarral rögzül a váltófül, szerencsére azonban ezt áttervezték és mára a tengellyel szoros kapcsolatban lévő alumínium konzolként funkcionál. Ez sokkal kevésbé sérülékeny, mint a régi modell, az eloxálás pedig külön piros pontot érdemel.
Érdekes része a Root Millernek a kerékszett. Ezek a Spanktől jönnek, Oozyy 29 névre hallgatnak, és narancs eloxálást kaptak, így színben passzolnak a vázhoz. Már az első métereken fura volt, hogy ugyan a komplett bicaj 13,6 kg, mégis jó vele menni, könnyen gyorsul. Két titka van ennek a jelenségnek. Az egyik az aránylag könnyű 1800 grammos kerékszett, a másik pedig a nagyon könnyű, mindössze 730 grammos 29×2.4″-os Continental Race Sport gumik. Ez utóbbi döbbenetesen jó nagyjából mindenféle terepen, és a 300 kilométernyi kemény terephasználat után is szinte újnak számítottak. Ez a Schwalbe gumikhoz képest hihetetlen különbséget jelent, mindegy, hogy a tömeget nézzük vagy az élettartamot. A Spank kerekek merevségére sem lehetett semmi panaszom a magam 90 kilójával.
Teljes Shimano XT váltórendszerrel látták el a bringát, ennek mindig csak örülni tudok, mert pontosan vált, gyorsan és megbízható is. Nehéz lenne belekötni, nem is nagyon lehet, a dupla tányéros 10 sebességes hajtás pedig bőven elegendő az átlagos hegyek leküzdéséhez.
A kiegészítők közül a stucni illetve a kormány a Spank terméke szintén narancs színben, a nyeregcső pedig Easton EA70-es széria. A kormány 760 mm-es szélességét szokni kell, de ma egyáltalán nem mondható szélesnek, meg hát a durva ösvényeken szükség is van erre a méretre, sokkal jobban irányítható általa a bringa. Arról nem beszélve, hogy a merevsége is rendben van!
Menet közben mintha nem is a „megszokott” Root Milleren ültem volna. Persze nem is azon ültem, mivel ez egy teljesen új gép, egy lapon nem lehet említeni az elődjével. Az „S”-es méret is nagyon bejött, mert sokkal kezelhetőbb, könnyebben forduló, és izgalmasabb verda lett belőle! Technikás, szűk, kanyargós ösvényeken az előző széria „M”-es méretű modellje csak nehezen fordult el, megszokást igényelt. Azt kell hogy mondjam, 178 cm alatti bringásoknak célszerű a legkisebbet választaniuk, már amennyiben egy érzékeny, minden kormánymozdulatra reagáló bringát szeretnének. Ha maratonozol, akkor lehet megfelelő lesz az M-es is, de nagyon szűk a határ a kettő között. Igazi mindenes bringa, hiszen a maratonozástól a durva sziklás terepen való élvezkedésig mindenre alkalmas, és akkor még nem is beszéltünk a 140-et mozgó modellvariációról!
Az egyetlen kritika a Formula CR1-es fékeket érheti, melyek messze elmaradnak attól, amit egy XT tud nyújtani. Ugyan nem kevés (+154 EUR) a különbözet, mégis azt mondom, már a konfiguráláskor cseréld le a fékeket! A „csodagumikat” imádtam, tényleg a lazától a száraz döngölt talajig mindenhol remekül tapadtak, kanyarodtak, és régen láttam már ennyire nehezen kopó, mégis kiváló menettulajdonságokkal rendelkező trail gumit. Sajnos a 2.4”-os méret a sárférőhelyet csökkenti, de ha dzsuvában nem tekersz, nem lesz gondod vele. A 2.25-ös méretek túl nagy kompromisszumot jelentenek ehhez képest.
A végső konklúzió számomra az hogy ezt a bringát kérem 140-es rugóúttal Supertrail kivitelben, így nagyjából „all in one” montit kapok egy áráért.
További képek:
Forgalmazó: www.rosebikes.hu
Ajánlott fogyasztói ár: 2.374 EUR
Felszereltség:
Váz: ROSE Root Miller
Villa: Rock Shox Revelation RLT 130
Rugóstag: Rock Shox Monarch RT3
Középcsapágy: Shimano XT
Hajtómű: Shimano XT 38/24T
Kormányszár: Spank Oozy
Nyeregcső: Easton EA70 Zero
Kormány: Spank Oozy Trail Bar
Első átdobó: Shimano XT
Hátsó váltó: Shimano XT
Váltókar: Shimano XT
Fékszett: Formula CR1
Nyereg: ROSE SL
Kerék: Spank Oozy 29
Fogaskoszorú: Shimano SLX
Külső gumi: Continental Mountain King II 29×2.4”
Súly: 13,6 kg