fbpx

KTM Myroon Prestige 2017 – tesztélmények és tapasztalatok az idei Eurobike-on!

Az idei Eurobike-on az osztrák Mattinghofenben 1964 óta működő gyár bemutatta legújabb merevfarú csúcs cross-country gépét és végre lehetőséget kaptunk mi is, hogy rövid, de velős tesztnek vessük alá.

A merevfarú Myroon Prestige közvetlen a top end KTM Myroon Sonicot követi a KTM 2017-es monti-flottájában.

KTM Myroon Sonic 2017

KTM Myroon Sonic 2017

A két váz majdhogynem ugyanaz a konstrukció, a forma azonos ám a csúcs Sonic az új UD karbon alapanyagnak, a kevesebb gyantának és az új „layup”-nak köszönhetően 120 grammal kevesebbet nyom a mérlegen. (A „layup” változása alatt azt értjük, hogy változtattak a gyártáshoz használt karbon szövetek rétegelésén és szálirányán.)

KTM_myroon paperA fenti változtatások körülbelül 10%-os, azaz 120 grammos súlykülönbséget eredményeznek a két váz között, így Sonic 1090 gramm, míg a Prestige 1210 grammos vázra épül. Ettől eltekintve a két Myroon váz geometriája, tulajdonságai és specifikációja teljes egészében azonos.

ktm_myroon_009Az összes Myroon tapered homlokcsővel, szélesebb és merevebb, 148×12 milliméteres Boost rendszerű hátsó villapapuccsal, press-fit középrésszel és teljes belső kábel-vezetéssel készül, amik egyaránt fogadják a mechanikus és elektronikus váltórendszereket.

ktm_myroon_003A konikus fejcső az előző szériához képest rövidebb/alacsonyabb lett – ami sportosabb cockpitet és jobb mászópozíciót eredményez. 13 milliméterrel rövidebb lett a láncvilla – határozottan javítva ezzel a gép fordulékonyságát és agilitását, nőtt a sárférőhely és valamelyest megnyúlt a felsőcső is – kerek 20 milliméterrel. Az új, mélyebb üléspozíciónak köszönhetően lejjebb került a súlypont, ami tovább növeli a menet- és kanyarstabilitást. Változtattak a nyereg-vázcső szögén is, ami minimálisan – másfél fokkal – meredekebb lett, ezzel pedig a bringás pozíciója közelebb került a középcsapágy vertikális síkjához, hatékonyabb pedálozást és erőátvitelt biztosítva, plusz könnyebb a nyereg mögé beülni a meredek lejtőkön.

A Myroon Prestige négy méretben választható: 15-17-19-21”, ami centiméterben mérve 38-43-48-53-as méreteknek felel meg, tehát mind a pöttöm termetű hölgyekre, mind pedig az égimeszelőkre gondoltak a széria tervezésénél.

Élőben

A kecses Myroon 29″-B Performance monocoque karbon váz láttán apró sikolyok hagyták el a torkomat – már első szempillantásra is nyilvánvaló volt, hogy ez a rikító narancs darab bitang gyors és hihetetlenül könnyű, amiről kézbe kapva nyomban sikerült is meggyőződni. Ezt a benyomást tovább erősítette a kompromisszummentes, ultrakönnyű alkatrész válogatás, az osztrák gyártó ugyanis szakított a monoteista konvenciókkal és a márkahűséget sutba vágva összeválogatta piacon fellelhető legjobb és legkönnyebb setup-ot, amiről csak bringás álmodhat.

ktm_myroon_005

A meghajtás 1×12-sebességes Sram XX1 Eagle – 10-50-es fogaskeréksorral, míg a fékek – szerintem – a piac legjobb darabjai, Shimano XTR 9000-esek, elöl-hátul 180 milliméteres tárcsákkal, a tuti fékhatás érdekében. Ez már az adapterezett verzió, a gyári féknyereg-felfogatások alapvetően 160 milliméteres féktárcsákhoz készülnek, ami talán elkeseríti a kisebb súlyú és/vagy gramm-mániás rájdereket, hiszen a 140 milliméteres hátsó féktárcsáról így le kell mondaniuk. Bár a gyári specifikáció 1×12, a KTM bölcsen meghagyta az első váltó Direct Mount konzolját, meghagyva ezzel lehetőségét az esetleges későbbi változtatásnak. myroon_29_prestige_12_black_matt_orangeA Myroon Prestige egyébként 2017-ben 2 specifikációval lesz kapható – a bemutatott 1×12 sebességes SRAM váltórendszerrel és 2×11 sebességes Shimano XTR szettel is megvásárolható.myroon_29_prestige_22_black_matt_orange A nyereg Selle Italia SLR X Cross Flow, amire öröm ráülni és hosszú távon sem bántja az ember alsóbb traktusait. A kiegészítők egytől-egyig prémium Ritchey WCS darabok, a kormány és a nyeregrúd karbon, ami az alacsony súlyon túl kifejezettem finoman tompítja a rezgéseket, a kormányszár pedig alu. A Myroon Sonic az új Booost rendszerhez tervezett FOX 32 villát használja, de a Prestige-nek sincs oka a szerénykedni, hiszen a szintés Boost-os, 15×110 milliméteres első tengelyhez tervezett, top karbon RockShox RS 1-gyel szerelik, aminek kifejezetten örültem – a vélemények ugyanis erről a darabról szélsőségesen megoszlanak, és az alapvető kíváncsiságon túl, ezért is vártam már nagyon, hogy kipróbáljam az Upside-down villakonstrukciót.

A Myroon Prestige ugyanazokat az egyenes küllőkkel fűzött Boost (110×15/148×12 mm) DT 240-es agyakat használja, mint a Sonic, különbség csupán a felniknél jelentkezik, mert míg a Sonic Schwalbe Thunder Burt külsői a DT karbon felnijein feszülnek, addig a Prestige-nél ugyanezek a gumik a KTM-DT Prime 3 CC PS/B tubeless alu felnijeire kerültek.

ktm_myroon_008

Még bringázás előtt cseppet tartottam a hosszabb cockpittől, de a pedálok felszerelése után, a gépre pattanva ez a félsz pillanatok alatt, gyakorlatilag nyomtalanul eltűnt. A rövidebb kormányszár és a meredekebb nyereg-vázcső tökéletesen kompenzálja a 20 milliméteres felsőcső „nyújtást”

Az első komoly tapasztalat a hajtásegység merevsége volt – közepes emelkedőn, a nyeregből kiállva és növelve a nyomatékot a Myroon gyakorlatilag kilőtt, mint egy sugárhajtású rakéta! Hihetetlenül merev a középrész, a láncvillák és a 12×148 milliméteres Boost rendszerrel tuningolt hátsó rész, nem is beszélve a SRAM XX1 hajtóművéről!

ktm_myroon_014

A 710 milliméteres karbon kormány pedig nem csupán precíz irányítást biztosít, de bármilyen jellegű mászáshoz tökéletes kézpozíciót lehet rajta találni. Beette magát az agyamba a makacs és mohó gondolat: ha ez a könnyű, 1200 grammos vázra épített, nagyjából 9 kilogramm tömegű gép ilyen veszedelmesen mászik, mire lehet képes 10%-kal könnyebb vázra szerelt Myroon Sonic, gyakorlatilag egyező merevségi együtthatókkal?

A köves síkokon aztán jött a következő meglepetés, ugyanis azt gondoltam, hogy – bár a külsők közepes nyomáson voltak – ennyire merev hajtásegységgel a Myroon fara pattogni fog, mint egy gumilabda, de nem! A támvillák, mint diszkrét laprugók tompították az köves út egyenetlenségeit, folyamatosan az ösvényen tartva a kereket. A maradék rezgést pedig levette a 20 milliéter hátranyúlású karbon Ritchey WCS nyeregrúd és a Selle Italia SLR nyereg.

A Rock Shox RS-1 szintén szépen vizsgázott, kifejezetten érzékeny, precíz mozgású villa, reagál a legkisebb dudorokra is, mindezt úgy, hogy a rövid tapasztalatok alapján a nyomást érdemes valamivel a gyári táblázatban szereplő értékek fölé belőni. Ez persze szubjektív vélemény, ahogy mindenkinek, nekem is megvannak a saját elképzeléseim, illetve szokásaim. Mindenesetre a táblázatot határozottan érdemes használni, de iránymutatóként, majd pedig mindenkinek javallott kikísérletezni, hogy számára mi a megfelelő nyomás. Talán sziszifuszi munka lesz, de mindenképp megéri a befektetett időt!

 ktm_myroon_013

Mindezek után a tapasztalatokkal arányosan persze nőttek az elvárásaim, de nem tudtam kifogni a gépen. Nagy sebességű, köves-sotteres kanyarokban az első és a hátsó kerék is stabilan a kiszemelt nyomvonalon maradt, a kritikák ellenére a villa kellően merev volt, még csak nem is idegeskedett!. Meredek kanyarokban és visszafordítókban eleinte kicsit tartottam ugyan a vékony oldalfalú és alacsony gördülési ellenállású Schwalbe Thunder Burt külsőktől, hogy kitörnek, esetleg az közepesen alacsony nyomás miatt a döntött kanyarokban annyira deformálódnak a vékony oldalfal miatt, hogy bukta lesz a vége egy-egy meredekebb manővernek, de az igazság az, hogy hibátlanul vizsgáztak, akárcsak a komplett KTM Myroon Prestige a legutolsó és legapróbb alkatrészéig!

A KTM kerékpárokat megtalálod a www.ktm-bikes.at és a www.ktmteam.hu oldalon.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo