Egy 3000 eurós limitált szériás alkatrészcsalád, a Campagnolo Super Record 80th Anniversary, új középrész-szabvány, valamint elbújtatható akkumulátor az elektromos EPS váltórendszerekhez egészen a megfizethető Athena szintig. Nagyjából ezek voltak az Eurobike sztárjai és az olasz kerékpár-alkatrész gyártó, a Campagnolo legfontosabb fejlesztései 2014-re.
Kezdjük a desszerttel, egy kis nyalánkság az érzékeknek. Ebben felülmúlhatatlanok az olaszok. Azon el lehet vitatkozni, hogy mondjuk x összegért a Campa vagy a Shimano, esetleg a Sram alkatrészcsaládját vásárolnánk-e meg a bringánkra. Ha viszont rá kellene bökni egyre „Nem számít az ár, válassz!” – alapon, akkor mehetnek a japánok és az amerikaiak is a sunyiba.
Ugyanis az országúti kerékpározás csúcsszettje így fest jelen pillanatban:
A Campagnolo fennállásának 80. évfordulójának alkalmából kiadott limitált szériás Super Record szett tulajdonképpen a felületkezelésben különbözik a normál mechanikus alkatrészcsaládtól, valamint a 80. jubileumot hirdető logóban, ahogy ez a Bora karbonkeréken is látszik. Ja, és az árban. Jóravaló racionalista emberek nem fogják érteni, miért vásárolják meg dupla áron, 3000 euróért ezt a szettet és további 3000 euróért a kerekeket a tehetősebb Campa-hívők… Pedig megveszik.
Ha már kerekeknél tartunk, szintén szezon közben jelentette be a Campa, és a profi csapatok már használták is a 35 mm-es felnimagasságú Borákat. Az új Bora Ultra 35 karbonfelnis szingós kerékszett súlya mindössze 1230 gramm, mindemellett kiváló légellenállási és merevségi mutatókkal. Mondhatni a tökéletes versenykerék.
Ezek után nézzük a vicenzai illetőségű gyár műszaki fejlesztéseit! Talán a legfontosabb, hogy a Campagnolo is kijött egy új túlméretes középrész-szabvánnyal, az Over-Torque-kal. A katalógus szerint ez 54 grammal könnyebb és 5%-kal merevebb az Ultra-Torque-nál, és egyelőre a felső kategóriában kapható.
Az Over-Torque hajtás tengelye 30 mm átmérőjű és a csapágyak a lehető legszélesebb pozícióban találhatók a merevség fokozása érdekében. Őszintén szólva ez már időszerű lépés volt az olaszoktól, mert a modern karbonvázakhoz jobban illik ez a szabvány.
A Comp Ultra 11-sebességes verzió 563 grammot nyom gyári adat szerint, míg a Comp 1 11-sebességes verzió 605 grammot. Pressfit 30, BB30 és BB386 középrész szabványokkal is kompatibilis lesz és kompakt verzióban is gyártják majd.
Miközben a konkurensek még a 11 sebességes váltórendszereikkel vacakoltak, addig a Campagnolo inkább az elektromos váltás terén volt lemaradásban az elmúlt időszakban. A Shimano előbb jött ki a nyeregcsőben elhelyezhető akkumulátorral, mondjuk tegyük hozzá, hogy nem is sikerült a legjobban, gyakorlatilag a leggyengébb pontja érintkezési hiba szempontjából a Di2 szetteknek.
Jövőre a Campa is kínál hosszúkás akkumulátort, a V2-t, amit a nyeregcsőbe, vagy a vázcsövekbe is be lehet majd építeni, a vázkialakítástól függően. A Super Record EPS, a Record EPS és a kedvezőbb árú Athena EPS szettekhez használható új alkatrész könnyebb is, katalógus szerint 132 grammot nyom a hagyományos külső akkumulátor 170 grammjához képest. A V2 172 mm hosszú, legszélesebb pontján pedig 27 mm.
Reméljük a V2 elnevezés nem a második világháborús náci Németország csodafegyverére hajaz, mert akkor üzembiztosság szempontjából nem a legjobb ómen… A 12 Voltos háromcellás lítium-ion akksi elméletileg 1500 kilométert bír egy feltöltéssel és 500 töltésre szavatos. Fontosabb kérdés azonban, hogy sikerült-e jobban megoldani a japánoknál az összeszerelés és az állítgatás során esetlegesen előforduló érintkezési hibák kiküszöbölését.
A friss fejlesztések között mindenképpen meg kell még említeni az Athena szett időfutam kerékpárokhoz tervezett alkatrészeit. Műszaki szempontból nem nagy durranás, hiszen a csúcskategóriából szivárgott le a technológia, de ára miatt nagyon is érdekes lehet a magyar triatlonosoknak és időfutam menőknek is.
Például elérhető áron szerelhetjük fel időfutam kerékpárunkat olyan elektromos váltórendszerrel, ahol a fékkarokról és a kormánytoldalékokról is válthatunk, ami egy nagyon hasznos funkció. Továbbá árban szintén passzoló aerodinamikus hajtókart is választhatunk a Campa kínálatából.
.