A gravel kerékpározás óriási sikert és rengeteg bevételt hozott a kerékpáriparnak, nagyon úgy tűnik a futás is próbál felszállni a gravel hullámra, melynek első fecskéjét már tavaly bemutattam egy gravel cipő személyében, most pedig megérkezett még több gravel futócipő és ki tudja hol lesz ennek a vége, lehet mindenből is lesz gravel modell akárcsak a kerékpározásban.
Május elején egy futó eseményre hívtak meg barátnőmet és engem, ahol bemutatták a Salomon új gravel cipőit. A bemutatón felül minden részvevő kapott belőle egy párat, melyet egyből kipróbálhattunk egy közös futás keretein belül . Maga az esemény elég informatív volt, szerintem a legjobb része Kriván András (igen, a kerékpáros) előadása volt a futásról és a sérülésekről, de magukról az új cipőkről is sok hasznos infót tudhattak meg azok, akik kevésbé ismerik a futócipőket, illetve megismerhették a „gravel”-t mint a kerékpározásban kialakult fogalmat. A Salomon látványosan meg szeretné teremteni azt, ami a gravel bringázásban kialakult, olyan futóréteget megszólítani, akik nem feltétlenül akarnak versenyezni, hanem akár egyedül, akár csoportosan élvezni akarják a futást, kifutni a városból, felfutni egy dombra/hegyre ahol már elfogy az aszfalt. Abban biztos vagyok, hogy rengeteg futó tartozik már most ebbe a kategóriába, maximum ők még nem tudják, hogy gravel futók 🙂 . A fiatalokat is könnyebb megszólítani így, bevonni a futásba, mert az új generációk kevésbé szeretnek versenyezni, viszont a közösségi élményekre fogékonyak.
Joggal lehet kérdezni, hogy a gravel futócipők miben mások, mint egy aszfaltcipő vagy egy terepcipő? A kettőnek valahol a hibridje. Ha technológiailag nézzük akkor a Salomon úgy oldotta meg, hogy fogott egy aszfaltcipőt, tett a talpára egy mintásabb kopóréteget és megerősítette a felsőrészt. Tehát egy aszfaltcipő lett terepesítve. Az említett eseményen az Aero Glide 3 és az Aero Blaze 3 gravel változatait mutatták be, az Aero Glide 3 GRVL-t és az Aero Blaze 3 GRVL-t. Már a nevekből is látszik, hogy ezek az adott aszfalt modellre épültek. Az Aero Glide 3 GRVL-ből kaptunk 1-1 párat, amit én már nem neveznék annyira aszfaltcipőnek, legalábbis olyan erős felsőrészt kapott a tervezőktől, amit néhány terepcipő megirigyelhetne, pl anyagában szerintem erősebb mint a kifejezetten terepre szánt új modell. A talpa ránézésre könnyebb tereppel és aszfalttal is kompatibilis.
Ez a kategória valójában csak mint gravel kategória új, eddig is léteztek ilyen cipők a múltban, csak másképp nevezték őket, például a régmúltban a Salomonnál ott volt a City Cross, ami hasonló paraméterekkel rendelkezett, csak kevésbé lett sikeres, vagy más márkánál ott voltak az ATR (all terrain) cipők amik szintén ilyen felhasználásra készültek. A gravel varázsszó viszont lehet be fogja robbantani most ezeket a cipőket.
A marketing történeten túl szeretném kiemelni, hogy elnevezéstől függetlenül a gravel futócipő tényleg egy olyan kategória, aminek sok dologgal ellentétben van létjogosultsága. Mert egy gravel cipőben futhatsz aszfalton is, de gond nélkül bemehetsz a földutakra, kavicsos utakra és a könnyebb terepre is. Mondhatnátok, hogy ezt egy aszfaltcipőben is meg lehet tenni, ami részben igaz, de mi van ha a nagy szárazság miatt homokos lesz a talaj nyáron, télen az eső miatt sáros a talaj. Manapság rengeteg aszfaltcipőnek annyira minimális kopóréteg van a talpán, hogy az említett helyzetekben elveszítik a tapadásukat. Azt meg mondanom sem kell, hogy egy terepcipő aszfalton nem lesz túl tartós, ezért érdemes nem azt elhasználni vegyes körülmények között.
Gravel futó vagyok?!
Azért írok ilyen könnyedén ebben a témában, mert én valójában egy gravel futó vagyok (így, hogy már létezik ez a kategória 🙂 ). Tizensok éve futok vegyes utakon, a kedvenc edzőköröm kb egyharmad aszfalt, egyharmad kavicsos út, egyharmad földútból áll. Ezenfelül sokat terepezek, de jellemzően könnyebb terepen, ami többnyire belefér a gravel kategóriába. Egyébként próbálom kerülni az aszfaltot, de mivel városban lakom így nehéz megoldani, hogy ne kelljen pár kilométert megtennem rajta. Szóval nekem készülnek ezek a cipők. 🙂 Sokat futottam aszfaltcipőben az edzőkörömön télen, nyáron, porban, esőben, de használtam minden talajra való (valójában gravel) cipőket is. Természetesen az utóbbi volt a jobb, de azt megemlíteném, hogy az aszfaltcipő is kb 90%-ban problémamentes volt (még könnyebb terepen is), csak hát ott van az a maradék 10%, amikor jobban kellett figyelni az ellépésre és az érkezésre.
Milyen futni egy gravel cipőben?
Először tavaly kaptam lehetőséget tesztelni egy kifejezetten gravel futócipőt, idén pedig mint ahogy már említettem a felsőbb kategóriából kaptunk egy párat, az Aero Glide 3 GRVL-t. A cipőt egy szombati napon kaptuk meg a bemutatón és nem vártunk sokat a bevetésével, egyből mélyvízbe dobtuk a másnap Triton Trail terepfutó versenyen a Börzsönyben. A pálya száraz volt, ezért nem volt szükség óriási és ritka mintázatra, így egy gravel mintázat is jó választásnak tűnt. A cipő tökéletesen teljesített, egyedül a nagyon meredek lejtőkön csúszott benne kicsit előre a lábam, de különben végig tapadtam az úton, sehol nem fordult ki a bokám, abszolút nem lehetett rá panaszom, sőt még a jó párnázottságát is kiemelném. Egyáltalán nem bántam meg, hogy ebben futottam.
Gyorsan tennék egy kitérőt a párnázottsággal kapcsolatban. Mostanában a futócipő eladások nagyon nagy többségét a jól párnázott futócipők teszik ki, erre van igény és szinte minden gyártó beállt már a sorba, a Salomon is, aki régen még a vékony talpú cipőivel szerzett hírnevet magának, most pedig gőzerővel fejlesztik a magas talpú cipőiket.
Az említett modell talpa vastag (de nem extrémen) és egy viszonylag kemény, de rugalmas, az energiát jól visszaadó habból készül. A dropja az átlagnál nagyobb, ezért a sarokra érkezők is szeretni fogják. Engem kicsit dönt előre ez a geometria és nagyobb tempó elérésre sarkall, a kategóriájában gyors cipőnek mondanám.
A felsőrész erős, nem fog könnyedén kiszakadni és az orránál extra erősítéseket találunk, ami jól védik a lábujjainkat. Ami érdekesség még, hogy a nyelv egyben van a felsőrésszel teljesen, ezért nem tud bemenni mellette kavics. Gyakorlatilag olyan mint egy jól épített terepcipő.
Na, de vissza a tapasztalatokhoz! A verseny után a szokásos edzőköreimet futottam benne, meg egy gravel maratont a Tatai Tófutáson. Amit csak maratonként hirdetnek, de a pálya fele kavicsos úton megy, szóval gravel. 🙂 A verseny előtt esett, ezért jól jött az extra mintázat, amikor letértünk az aszfaltról. A cipő jól teljesített, simán lehet benne maratont is futni elég gyors hozzá (hozzám) és megfelelően védi a lábat az ilyen hosszú futások alatt. Maga a verseny borzasztó volt csak azoknak ajánlanám akiket nem zavar ha turisták tömegeit kell kerülgetni a sétányon. Fogok még benne sokat futni, viszem terepfutó versenyekre is, és kíváncsi vagyok, hogy mennyit fog bírni, mert ez is egy érdekes kérdés.
Futásban is a gravel cipő az új trend?
A címben feltett kérdésre válaszolva, szerintem igen, lesz piaca, mert sokan futnak vegyes terepen, ahol a gravel cipők nagyobb biztonságot adnak, jobban használhatóak mint az aszfaltos változatok. Emellett a marketingesek biztos tenni fognak azért, hogy egyre többen megismerjék a gravel életérzést. 🙂