Volt pár gyöngyszem az Eurobike-on, nehéz kiválasztani a kedvencet, de egy biztos, a De Rosa standján több olyan kerékpár is pózolt – legalább három – melyek versenyben vannak az „őt vinném haza, ha csak egyet lehetne” címért.
A De Rosa család titka talán az őszinteség. Nem hirdetik, hogy feltalálták a spanyol viaszt, nincs a különböző modellek megnevezése mögött egy kód, ami „a világ leginnovatívabb karbon gyártástechnológiáját” jelöli, nem találkozhatunk a katalógusban százalékos adatokkal, hogy az új King mennyivel aerodinamikusabb és mennyivel merevebb a tavalyinál. Nem mennek bele, hogy a német magazinok szokásos évi pontozásos értékelésén hányadik helyen végeztek, tesznek rá, hogy rajta vannak-e egyáltalán a listán.
Inkább büszkén vállalják, hogy kerékpárjaikon – természetesen korunknak megfelelő high tech műszaki tartalom mellett – a legfontosabb a design és a hagyomány. A Kingen az a legfontosabb, hogy milyen új színben érhető el 2017-ben, s hová került az a 3-4 széles sáv, melyek meghatározzák a felfrissített külsőt. Büszkék arra, hogy a fém vázépítésnek még mindig van helye a piacon, büszkék a mesterekre, akik egyes modelljeiket készítik, ugyanakkor a standon beszélgetve nem tagadják, hogy más modelleket ők is a Távol-Keletről rendelnek. Csak rákérdeznek: azért ugye szép lett a festés, nem?
A végeredmény? Hiába telítődik könnyen az ember egy olyan kerékpáros kiállításon, mint az Eurobike, a De Rosa standján valahogy mégis mindig úgy érzem, hogy megéri itt lenni. Meglátom az elsőt, amire azt mondom, hogy „Úristen!” aztán a másodikat is, harmadikat is… És megfeledkezem róla, melyik tesztbringának volt idén a legjobb tömeg/merevség/komfort mutatója. Ez a fehér acél Corum kellene. Vagy a meggypiros karbon King. De lehet, hogy a mattfekete King, vagy a titán Treduecinque… Megbékélek vele, hogy csak a külső számít igazán, bármelyik vázanyag jöhet.
A De Rosa stand közepét a tavaly bemutatott Pininfarina kollekció „luxus” szériája foglalta el. A karbonváz egyetlen grammal sem könnyebb az alapváltozatnál (ha valakit mégis érdekel, 990 gramm van a katalógusban, ami az aero formához elég jó adat), nem ettől más. Egy különleges, háromrétegű festést alkalmaztak, ennek köszönhető a gyönyörű tükörfény. Különlegesség a nyergen és a betekerő gyanánt alkalmazott csúszásgátló szövet, ami megizzadva is luxus komfortot biztosít. És persze a sor elején ott trónolt a Pininfarina sportkocsi színeiben pompázó modell is, ilyennel Damiano Cunego ment először az idei Giro d’Italia-n.
A „sima” Pininfarina kerékpárok között is akad újdonság, mégpedig a Pininfarina Disk, hiszen haladni kell a korral, szükség van egy tárcsás verzióra. Nilván akad, akit pont ez a fehér bringa ejt rabul az új fényes fekete Dura Ace szettel, Shimano tárcsafékekkel. A tavalyi Pininfarina kollekciót egy az egyben átmentették, a piros, a fekete és a kék modellt is. Ezek a De Rosa kerékpárok egyébként 8 méretben kaphatók 2 centis különbségekkel, 46-ostól 60-as vázakig.
Aki centiméterre pontosan szeretne vázméretet választani, annak az acél vagy a titán De Rosák között érdemes keresgélnie, ezek továbbra is elérhetők, hiszen van kereslet ezekre a minőségi termékekre. Azt tudni kell, hogy a 90-es években a De Rosa gyakorlatilag a világ legjobb acél versenybringáit gyártotta, nem csak a profik használták, akkoriban ezekben hittek az amatőrök is, ettől várták azt a plusz pár másodpercet, amiről lehet vitatkozni, hogy placebo-hatás vagy sem.
A Nuovo Classico abszolút a régi muffos acél vázépítés hagyományait követi, de megállja a helyét a 21. században is, aki erre az életérzésre vágyik, nem is választhat mást. Ráadásul kapható az Ugo-kék színben is. Ha valaki a modernebb technológiában bízik, de a szeme a hasonlóan kis átmérőjű acél csövekre áll rá, akkor ott az Agé (nem tudom, hogy olaszosan vagy franciásan kell ejteni és elfelejtettem megkérdezni). Itt már TIG-hegesztéssel építik a vázakat.
Szintén TIG-hegesztési eljárással, de már szélesebb átmérőjű Dedacciai acél csövekből építik a Corumot. Ebben a kerékpárban már nem csak a hagyományokat illik tisztelni és nem csak az életérzésről szól. Ezek a kimondottan könnyű acél csövek a 21. században is megállják a helyüket, a váz tömege sem „acélos”, közelebb van a másfél kilogrammhoz, mint a kettőhöz. Aki ment már hasonlóval, tudja, hogy – bár nehéz számokkal kifejezni – a merevség/komfort mutató is egyedülálló, szerintem pont olyan, amit 30-40 fölött kíván az ember, ha néha még gyorsabban is szeretne haladni.
Aztán itt vannak a titán De Rosák, a Solo és a Treduecinque. Ezek a manufakturális gyártás csúcsát jelentik, nyilván ez az árukon is meglátszik. Hasonló menettulajdonságokkal bírnak, mint az acél, kicsit komfortosabbak. Amiben viszont jobbak, hogy örök életű darabok, nincs semmi korrózió, nem lágyulnak az évek során, ráadásul a tömegük is valahol az egy és a másfél kiló között mozog. Ráadásul egy titán De Rosával a világon bárhol státuszba kerül az ember kerékpáros társaságban. A kék-sárga dekor pedig telitalálat: egyszerű, elegáns, mégis modern design.
Érdekes modell a De Rosa palettáján a Scandium, ami az alumínium egyik modern ötvözete. Ahogy a szlogen is hirdeti, a fém még mindig él, ebből a fémből pedig 1,3 kilogrammos vázak készülnek, melyek merevebbek a karbonnál is. Akiknek tetszettek az ezredforduló alumínium versenygépei, de mégis manapság szeretne egy karbonváz tömegével versenyképes megoldást, az válassza a Scandiumot. A design itt minimalista, de ehhez a stílushoz pontosan ez illik. A méretválasztékot itt már nem centiméterenként skálázzák, de azért a 8 méretből sikerül majd találni megfelelőt.
Nyilván a karbon kerékpárok teljes palettája is elérhető továbbra is. Ahogy már említettük, megújult a King XS designja, ez volt a De Rosa első komoly fullkarbon gépe. A sor az Idollal, a Planettel és a Nickkel folytatódik. Pár sorban emeljük ki most a paletta alját képező Nicket, mert más gyártónál erre a vázra is simán építenének csúcsmodellt. monocoque 3K első háromszög, 3K karbonból, csodaszép festéssel, ráadásul teljes 105-ös szettel, nem holmi saját logós alkatrészekkel.
A De Rosa bringákat Magyarországon keresd a Bikeexpress kerékpárüzletben!
Kövesd Facebookon: https://www.facebook.com/Bikeexpress-ker%C3%A9kp%C3%A1r-szak%C3%BCzlet-109518735795641/?fref=ts
Web: http://bikeexpress.hu/hu/
További képek: