Bő 35 éves múltra tekintenek vissza az amerikai Blackburn kerékpár-kiegészítők: 1975-ben Jim Blackburn döntött úgy, hogy nem elég erősek és könnyűek az akkor kapható csomagtartók, túratáskák, illetve pumpák, kellő leleményességgel sokkal jobbat is lehetne kínálni az igényes kerékpárosok számára. Megalkotta hát a világ első alumíniumból készült csomagtartóját és a mindkét irányba fúvó minipumpát.
Személyes tapasztalatom a Blackburnel jó öt éve kezdődött, amikor az egyik honi használt kerékpár-kereskedőnél megleltem egy olasz “importból” származó, tetszetős pumpát, amit megvásároltam. A neten megnéztem, hogy egy már akkor 8 éves darabot tettem magamévá, kissé megijedtem, hogy még mennyi élet lehet benne. Hát az alutestes, feketére anodizált MP-4 azóta is minden egyes kiruccanás során a konzolról figyeli az utat, közben több mint fél tucat kerékpár futott alatta, megtett bő 60.000 km-t. Néha előkerül egy nem éppen kedvelt defektszerelés okán, majd visszatér a műanyag csiptetőbe. A Blackburn pumpákhoz évtizedekre visszamenőleg kapni pótalkatrészt: nekem nem volt még szükségem ilyenre.
A Blackburn 2013-as kínálata nem tartalmaz egyetrengető újításokat. Nem is kell, a termékeik kiforrottak, mindegyik megfelelően működik, tartós, megbízható. Természetesen apróbb finomítások mindig lehetségesek, főleg az elektronikai vívmányokhoz kapcsolódó kiegészítők terén.
Éppen ezért világításrendszereik modulárisak, így jól fejleszthetők. Adott mondjuk egy kiválóan működő LED-es mini lámpatest, mint a Flea (magyarul bolha, kitalálható, hogy miért), amihez az évek során terveztek USB-, és napenergiával működő töltőt, illetve bukósisak-konzolt és fejpántot. Ezek külön is kaphatók a régebben beszerzett 17 grammos, 4 Nichita hófehér LED-det alkalmazó, meglepően erős fényű kis csodához: az nem avul el, nem kell újat venni a többlet szolgáltatás eléréséért.
Ezen felül a kiegészítők kompatibilisek az aluházas, fókuszált csóvás Super Flea-re keresztelt izmos reflektorral is. Ha néha kisebb, néha nagyobb fényerejű világításra van szükségünk, a két modell csereszabatos, nem kell mindkettőhöz külön-külön megvenni a tartozékokat.
A Scorch modelljük még erre a teljesítményre is rátesz egy a lapáttal (140 Lumen!), CREE LED-jének köszönhetően, nagyon kis csóvát is lehet fókuszálni, a CNC-zett aluház tartós és tetszetős. Hátsó lámpákból is van választék, nem is mindegyik bilincses, a Click például a nyeregszárra vagy kormányra felpattintható.
A csomagtartók és táskák mellett a pumpáival alapozta meg hírnevét a kaliforniai székhelyű cég, filozófiájuk ezen a téren, hogy a keréknyomás nem gyerekjáték, ennek a bicajon rendbe kell lenni, még defekt után is. A pumpák masszívak, nem eldobható műanyag darabok, mint más gyártóknál.
A legendás Air Tower műhelypumpák a kerékpár-kereskedésekben szerelőgenerációkat kiszolgálnak, otthoni használat mellett képtelenség elkoptatni. Minipumpák tekintetében a saját pumpám utódjaként bevezetett Airstik több változatban és méretben létezik, az Airstik Longneck például 150 grammos, földre állítható műhelypumpaként is üzemel. A másik jól ismert család a montis igények szerint tervezett Mammoth, ezen belül a 2 Stage modell kétállású kapcsolójával pillanatok alatt meg lehet tölteni a legballonosabb külsőt is, majd jöhet a megfelelő nyomás biztosítása. (Az Airstiknek is van ilyen változata, a maximális nyomás 11 Bar!)
Nincs rosszabb egy olyan kulacstartónál, amelyben zörög a vizespalack, ne adj isten, egy döccenőnél kiugrik. A Blackburn nem bízza a véletlenre a dolgokat, és még a titánból készült, 26 grammos Swerve is megbízható társ. Szénszálas modelljüket tajvani és kínai gyártók tucatjai másolták le, persze leginkább a formát, a merevség és stabilitás nem mindengyiknek sikerült.
A Blackburn csomagtartókról nagyon jó véleménnyel vannak az elkötelezett kerékpáros túrázók, a táskáik úgyszintén elismerést vívtak ki. Elnézve a moduláris rendszerüket, a felhasznált anyagok minőségét és azok kidolgozását, ezen nem lepődök meg. Az oldalanként 29 literes, 420d TPU nejlonból készült, teljesen vízhatlan, gyorsrögzítős Barrieren például integrált világításkonzolt is találunk. Létezik csomagtartó tetején vagy nyereg mögött elhelyezhető szett-testvér is.
Van táskamegoldásuk munkába járáshoz, kiránduláshoz, felsőcsőre szerelhető kistáska, vagy éppen zsebbe helyezhető “szerszámtárca”.
Ha már szerszámról van szó, a Blackburn számos gyönyörűen kidolgozott, praktikus darabot kínál, ahol edzett vanádium-ötvözet alapanyag felel a tartósságért, a kecses alutest a kis tömegért és a praktikus használatért. A Toolmanator 16-on pedig a láncbontón felül még mini telópumpát is találunk!
2013-ban a sebességmérők egyetlen, Atom fantázianevű családját kínálják: itt is igaz, hogy simán látni még működőképes 8-10 évvel ezelőtti modelleket rendszeresen nyúzott kerékpárokon. A mindentudó 5.0-ás vezeték nélküli modell még magasságmérőt is tartalmaz, ellenben az idén bemutatott SL a legvékonyabb, legelegánsabb darab, amit valaha láttam. Nem vagyok nagy “kütyümániás”, nekem az ilyen praktikus komputerek tetszenek leginkább.
A nemrég bevezetett Blackburn zárak is tökéletesen beleillenek a “Tartós, megbízható és praktikus” koncepcióba, a csúcsmodell akár 16 tonna erővel történő vágásnak is ellenáll. Egyes modellek 2500 vagy 4000 dolláros feltörés esetén járó biztosítással rendelkeznek.
Ami mindenképpen 2013-as friss a Blackburn kínálatában, az a 3 új nyeregmodell, a Ligera, a Ciento és az Orogen. Komfortorientált darab mind, főként túrázáshoz készültek, modern anyagokból, hölgyspecifikus, illetve prosztatakímélő kivágást alkalmazó megoldás a két variációs lehetőség. Reméljük, hogy hasonlóan nagy hírnévre tesznek majd szert, mint a gyártó eddigi nyergei vagy számos más kiegészítője! Nem baj, ha valami örök, akár a szegénység…
További infó a forgalmazó, illetve a gyártó honlapján olvasható.
(x)