fbpx

UMF Hardy .1 2007

Idén UMF túltengés van. Az UMF úgy van a Hardyval, mint Gombóc Artúr a csokival. Mert van acél Hardy, alu Hardy, alu team Hardy, alu fapad Hardy, tárcsafékes Hardy, kormánypöris Hardy, így mindenki megtalálja a neki passzolót. A hivatalos oldalon 11 idei modellt számoltam össze. Talán a Guinness Rekordok Könyvébe pályáznak? Nekem idén már kijutott a jóból – imádtam a Cr-Mo Hardyt – mégis kaptam még egyet, a .1-es verziót. Tán függővé akarnak tenni?

Már két éve nem találok különösebben nagy változást a vázon. Kitartanak a félintegrált kormánycsapágy-rendszer mellett, ami ezek szerint bevált. A felsőcső továbbra is érdekes keresztmetszetű, emiatt a bowden megakasztó szemek nem a cső alján, hanem az oldalán vannak. Zavaró ugyan, és ezt a tervezők is egészen biztosan tudják, de úgy tűnik, áldoznak ennyit a design szent oltárán. Lassan évtizedes technológiának nevezhetjük a puskacső-jellegű alsócsövet, ez jobban viseli a terhelést, mint a sima tojás alakú. Legjobban a középrésznél vehető ki ez a forma. Ha már itt tartunk, a csapágyházra már-már elengedhetetlen ISCG fülek kerültek. Hátrébb a „yoke” hatalmas bumszlinak mutatkozik, mert nem látszik a kikönnyítés, azt ugyanis rafináltan alulra rakták ezen a kovácsolt elemen. A láncvilla, ebben a színben még robosztusabbnak tűnik, a végére pedig szemet gyönyörködtetően művészi 3D kovácsolt papucs került, amibe diszkréten hátulról kapaszkodik a váltófül. Kellően merev, és még könnyű is egyben. A támvilla letisztult, nem csúfítja többé régimódi fékfelfogatás, kiforrott darabnak mondható. A legjobb, hogy a fényezés idén valóban remekre sikeredett. Ez a metálfekete nem azért jó, mert kellő komolyságot ad a bringának, hanem mert szinte leverhetetlenül kapaszkodik a jól előkészített felületbe. Mesteri!

Csakúgy, mint a villa, ezt megint csak dicsérni tudom. Pompás választás. Nem túl drága, nem túl bonyolult, de kellőképpen merev, és állítható. Nem csak az előfeszítés de a csillapítás is. Fújni is lehet, és a rugó is előfeszíthető. Persze nem tökéletes. Alapból nem lehet tökéletes, ami nem átütő tengelyes, de ez még éppen elmegy. A vállba két-két csavarral rögzíthetőek a 32 mm átmérőjű villaszárak, ami nem csak szerelhetőség, de cserélhetőség szempontjából sem utolsó. Mozgása kiegyensúlyozott és kiszámítható.

Nagyon élveztem a tekerést a Maxxis Holyroller gumiján, ami nem csak jó gördülési ellenállása miatt volt élvezetes, hanem a szélességhez arányosan passzoló ballonosság miatt is. Remek gumi, kiváló összetétellel, és jó súllyal. A felnik már régi bútordarabnak számítanak, nem éppen a legerősebbek közé tartoznak, de a célnak bőven megfelelnek. Két milliméter vastag fekete DT Champion küllők kötik össze a DM24-eseket a Shimano alsókategóriás agyaival, amelyek közül a hátsó természetesen már fogadja a 8-9 sebességes lánckeréksort is.

Kiegészítők terén az aranypálma díjat kapja: a TruVativ Holzfeller kormányszár. Kiváló felületkezelés, tökéletes megmunkálás, átlagon felüli merevség. Mikor átvettem a bringát egyből ez tűnt fel. A legégetőbb hiányt ellenben a láncvilla-védő jelentette, nem túl drága dolog, igazán járhatna tehát minden bringához alapból. A Hayes 9-es fékek remekül működnek. Ebben szerepet játszik az is, hogy elöl-hátul 180 mm-es tárcsákat lassítanak a pofák. A kormányt túl szélesnek tartom egy ilyen stílusú géphez, de végignézve az alkatrészeken, ezt tűnt a legnagyobb problémának. A hajtásrendszer itt is a már ismert TruVativ Hussefelt-Howitzer-BoxGuide trió. Merev, erős, mindenálló. Persze nem akadt meg itt a SRAM hajója, a váltórendszert is ők szállítják, X-9-es váltójuk nagyon profin végzi a dolgát, nem csattog, hála a remekül átgondolt tervezésnek. A váltókar csupán X5-ös. Ennek az alapanyaga kicsit rosszabb minőséget sugall mint a 9-esé, de így is jól működik. Meg kell említenem még a nyerget, ami valamivel kisebb, mint a montis nyergek általában, sőt inkább a BMX-emre passzolna, mégis még befogható a szélessége, és jól bírja a kiképzést. Oldalán gyöngyvászonszerű bevonat van, középen pedig leginkább a 90-es csiszolóvászon és a bőr keresztezéséből nyert anyagra hasonlító dologgal vonták be.

Habár súlya alapján nehéznek is mondható a bringa, de ezt meghazudtoló módon viselkedik. Jól gyorsítható, könnyen kezelhető kis gép. Ugratókon mindig kiszámítható, egyszer sem kellet „katapultálnom”, keresztszélben is vissza tudtam hozni. Az utcázások alkalmával tovább erősödött bennem az UMF iránti szeretet. Kiválóan gurult a gumiknak köszönhetően, a geometria pedig nagyon kézre álló. Bunnyhop-manuált kivétel nélkül minden padkán sikerült előadni vele. Jól érezhető a holtpont, és a villa is remekül bírja a lépcsősorokat, amin tovább javítanak a ballonos gumik, és a széles felnik. A nyereg miatt a hosszabb túrákat nem javaslom, ellenben a haverokkal eltöltött csapatós hétvégéket annál inkább…

[poll id=”44″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2007. júliusi számában.

InfoBox:
Forgalmazó: BikeFun Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméret: 14,5”, 16” (tesztelt)
Ajánlott fogyasztói ár: 239.900 Ft

Vázanyag: Alu
Villa: Marzocchi Dirt Jumper 2; 100 mm / 32 mm
Hajtómű: TruVativ Hussefelt Howitzer; 175 mm
Középrész: TruVativ BB HOW XR
Láncvezető: TruvVativ BoxGuide
Lánckeréksor: Shimano HG-50; 11-32 fog; 9s
Lánc: Shimano HG-73
Váltókar: Sram SX-5
Hátsó váltó: Sram X-9
Fék: Hayes nine; 180 mm / 180 mm
Első agy: Shimano M475; 36 furat
Hátsó agy: Shimano M475; 36 furat
Felnik: Alexrims DM24
Küllők: DT Champion; 2 mm; fekete
Külsők: Maxxis HolyRoller Silkworm; 26 x 2,4”
Kormány: TruVativ Hussefelt DH risebar 680 mm / 31,8 mm
Kormányszár: Truvativ Holzfeller; 40 mm / 0 fok / 31,8 mm
Markolat: csavaros
Kormány csapágy: FSA félintegrált
Nyeregcső: UMF; 31,6 mm / 350 mm
Nyereg: UMF Dirt Pro; 8 mm-es pálca
Pedál: UMF Dirt Pro

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 71,5 fok
Tengelytáv: 1065 mm
Láncvillahossz: 415 mm
Felsőcsőhossz: 565 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 575 mm
Fejcsőhossz: 132 mm
Tömeg: 15,98 kg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo