A könnyebb a jobb az e-bike-oknál is?
Az akkumulátor kapacitások és a nyomatékok csatájának árnyékából lépett ki a Superior iXF 9.7 e-MTB, ami kis súlyának köszönhetően úgy kezelhető és hasonló érzetet nyújt a lejtőkön, mint egy normál all-mountain mtb, viszont a benne található motor segítségével pillanatok alatt fel tudunk tekerni vele az emelkedőkön.
Az e-bike-oknál két főirány figyelhető meg az elmúlt időszakban, az egyik ami már a kezdetek óta megy, hogy minél erősebb motorokat egyre nagyobb kapacitású akkumulátorokkal szereljenek be az e-bike-okba, vállalva hogy a kerékpár tömege nagy lesz és használatakor az érzet sokszor a motorozásra emlékeztet. A másik vonal, ami pár éve indult el, pedig arra fókuszál, hogy a lehetőségekhez mérten könnyű e-bike-ot tervezzenek kisebb motorral és kisebb akkuval, ami sokkal jobban közelíti a valódi kerékpározás élményét, viszont az emelkedők ezekkel a bringákkal sem jelentenek kihívást. A Superior iXF e-MTB-ok az utóbbi kategóriába tartoznak, amikor a gyártó sokat megtesz azért, hogy az e-bike vállalható tömegű és jól kezelhető legyen.
Superior kerékpárt nem mostanában teszteltünk (kb 8 éve utoljára), de természetesen nem ismeretlen márka számunkra, én például több Superior bemutatón voltam az elmúlt 10 évben. Ráadásul itthon jól bejáratott névről van szó, évekig gyakran lehetett hallani különböző kerékpáros eseményeken. A cseh márka elsődlegesen teljesítményorientált és magasabb kategóriába tartozó kerékpárokat gyárt, melyek a versenysportban is aktívan jelen vannak. Az iXF is jól illeszkedik ebbe a palettába bármennyire is egy e-bike-ról van szó.
A Superior iXF 9.7 váza a tömeg alacsonyan tartása érdekében karbonból készült Advanced Down Country (a gyártó nevezi így) geometriával, amihez 140 mm-es rugóút társul, melyből már sejthető, hogy egy mindenes all-mountain e-MTB-ról van szó. Mindenből a trendeknek megfelelően a legmodernebb megoldás került a bringára, mint például rejtett bovdenezés, UDH váltófül, BOOST-os tengely és én még plusz pontot adnék azért is, hogy a váz hátulja is karbon. Egyébként a vékony alsócső miatt első pillantásra lehet meg sem mondanám, hogy ez egy e-bike, annyira hasonló mint a hagyományos bringák. Persze kicsit jobban megnézve látszik a motor a középcsapágyháznál és a felsőcsövön is ott a bekapcsológomb az akku kijelzőjével együtt.
Az alacsony tömegben fontos szerepet játszik a Bosch Performance Line SX motorja, ami 55 Nm nyomatékot tud, idén eddig az összes könnyű e-bike-ot ezzel szerelték amit teszteltem és mindegyiknél abszolút elégedett voltam a teljesítményével. Egy 400 Wh-s akkumulátor adja az áramot a rendszernek, ami szintén segít abban, hogy ne legyen nehéz a bringa. Az akku töltöttségét a felsőcsőbe épített kijelzőn láthatjuk és itt is tudjuk bekapcsolni a rendszert. A kormányon egy kis méretű, praktikus távirányítót találunk, amivel tudunk váltani a különböző rásegítési módok között.
Már említettem, hogy a váz 140 mm-t mozog melyben egy DT Swiss R535 rugóstag végzi a rugózást. Levegős, állítható rajta a visszaút csillapítás és zárható, gyakorlatilag minden funkciót tud, ami egy ilyen bringában elvárt lenne. A Superior normális montijaiból megismert klasszikus rugózási rendszer működik az iXG 9.7-ben is, a teljesítményorientált XC bringákon is ugyanezzel találkozhatunk. Amit kiemelnék, hogy a középcsapágy feletti forgáspontnál egy mini sárvédő található, ami védi a forgáspontot a hátsó kerékről közvetlenül odacsapódó sártól, víztől. Elöl szintén egy DT Swiss villa dolgozik, az F535 teló 150 mm-t mozog, levegős, állítható visszaút és kompresszió csillapítás, ráadásul az utóbbi a lockoutig, ami kikapcsolt motor esetén még jól jöhet.
A váltás, hajtás, fékezés hármast egy Shimano SLX-XT mix végzi, SLX váltókar, 12 sebességes 10-51-es SLX sor, XT váltó és 4 dugattyús fékek elöl-hátul 180 mm-es tárcsákkal. A hajtómű lóg ki a sorból, ami saját márkás ONE 34-es lánckerékkel.
DT Swiss Hybrid MTB H 1900 Spline kerekeken gurul az iXF 9.7, melyeket kifejezetten e-bike-hoz terveztek. A tömegük a felhasználást tekintve baráti, persze egy aranyárú karbon modellel még lehetne bőven faragni belőle. A tesztbringa nem gyári gumikkal érkezett, hanem a Goodyear Newton MTF és MTR modellek kerültek rá 2,4-es méretben.
A kiegészítők többsége saját márkás, a kormányon, kormányszáron, markolaton és a dropperen is ONE feliratot láthatunk, ár-érték arányban jó választás ezeket a kerékpárra tenni, a gyártó és mi is jól járunk velük. A nyereg egyedül “külsős” márka, ami egy Fizi:k Aidon X5.
Menet közben
Aki már olvasott tőlem pár e-bike tesztet, az tudja, hogy szeretem azzal kezdeni, hogy milyen felcipelni a bringát a lakásba. 🙂 A Superior iXF 9.7-nél is így kezdeném, de csak azért, mert kiemelném, hogy az e-bike-hoz mérten alacsony tömegének köszönhetően simán fel tudtam vinni a lépcsőn a 2,5. emeletre, ami számomra nem elhanyagolható szempont. Nem kellett szenvedni a nagy tömeggel, ami az ilyen rugóúttal rendelkező e-bike-oknál lenni szokott, hanem egész mobilis volt a bicikli. Persze az ajtónál a széles kormányra és a hosszú tengelytávra figyelni kellett, de az minden ilyen felhasználásra készült kerékpárnál megvan.
Még otthon a lakásban beállítottam a nyomást a teleszkópban és a rugóstagban, hogy ezzel terepen még ne kelljen foglalkozni, aztán betettem a kocsiba a bringát (ez is simán ment) és kivittem a Vértesbe egy ismerős körre. Gyorsan sikerült összeszoknom vele, egyedül mintha azt éreztem volna, hogy kicsit magasan van a súlypontja, ami felszálláskor volt egy picit zavaró, de a dropper ebben a problémában jó barátom tud lenni. Egyébként nem ez az első e-bike aminél ugyanezt érzem és van is egy elméletem rá. Egyrészt a rövidebb hajtókarok miatt magasabban van a nyereg, plusz a kevésbé rutinos felhasználók (az e-bike-osoknál nem rikta az ilyen) miatt magasabbra helyezik a középcsapágyat, hogy ne verjék oda mindennek a lánckereket és a motort.
Felfelé nagyon lehetett vele rombolni, hiába a “kicsi” motor van benne magasabb rásegítési fokozatban pillanatok alatt 25 km/h-n van vele az ember. Már nem az első tapasztalatom a Bosch Performance SX motorral, hogy sokkal természetesebb vele tekerni, mint a nagyobb nyomatékkal bírókkal, rendesen tol ez is, de nem lök akkorát az emberen amikor bekapcsol a rásegítés. Persze a lekapcsolást itt is meg lehet érezni, mert a nagy gumik azért rendesen fogják a talajt és a rásegítés nélkül gyorsan visszalassul a bringa. Felfelé egyszer sem volt olyan, hogy kevésnek éreztem voltam az SX motort, plusz a jó gumiknak és a rugózásnak köszönhetően gond nélkül át mentem vele mindenen. Sőt azt is kipróbáltam, hogy milyen rásegítés nélkül mászni a Superior iXF 9.7-tel, nem egy villám, de jóval “mozgathatóbb” és nem annyira lomha mint egy nehéz e-MTB. Abszolút nem éreztem azt vele, hogy inkább leszállok tolni, mert annyira lassú, hanem egész meredekeken is fel tudtam vele menni. Ezen egyébként nem kéne annyira meglepődni, mert alig nehezebb mint egy rásegítés nélküli monti.
Lefelé sem kellett félteni az iXF 9.7-et, a bauxit bányában a meredek, süppedős szakaszokon is teljes kontroll alatt tudtam lejönni vele, a geo jó, a gumik tapadtak, a fékek meg brutálisan fogtak így nem lehetett gond. A sziklás lejtőkön voltam igazán kíváncsi, hogy mit tud a bringa. Hát mit mondjak, minden izgalmat elvett a Superior iXF, úgy simította ki az akadályokat, nem kellett túl sokat gondolkoznom azon, hogy milyen nyomot válasszak, átmentem mindenen, nem találtam olyan helyet ezen a körön, ami kifogott volna rajta. Ez az a rugóút kategória, aminél nekem nincs szükségem többre, pedig ez “csak” agy all-mountain bringa.
Kinek ajánlom?
Azoknak fog tetszeni a Superior iXF 9.7, akiknek szükségük van rásegítésre az emelkedőkön, mert például gyorsan fel akarnak érni, de lefelé egy normál MTB kezelhetőségét, élményét szeretnék kapni.
További információk a Superior honlapján.