fbpx

Részletesebben az Országos Bringapark Programról – Interjú a projekt gazdájával

A 2020-as évben az Aktív Magyarország által első alkalommal került kiírásra az Országos Bringapark Program. A programban pumpapálya, single trail, bmx cross és dirt pálya építésére lehetett támogatást nyerni. A program a 2021-es évben folytatódik.

A program szakmai partnere a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség, akiknél a projekt gazdájával, Tóth Andrással beszélgettünk.

– Sokszor hallottunk már a bringapark programról, de részletes, belsős információink nincsenek igazán. Mutasd be egy kicsit a programot, kérlek!

-A 2020-as évben bringapark programmal bővült az Aktív Magyarország támogatási “portfóliója”. A korábbi években már támogattak futópálya, görpark, via ferrata építést is. Ez az év minden érintett (kiíró, szakmai támogató partner, pályaépítő, programban résztvevő szervezetek) számára “pilot project” volt: korábban soha nem volt még példa arra, hogy állami támogatással, szabályozott keretek között épülhessenek ilyen kerékpáros attrakciók.
A szakbarbároknak a bringapark szóról rögtön egy alpesi downhill pálya képe villanhat be, de ezen esetben inkább egy olyan attrakcióra gondoljunk, melyek különböző kisebb pálya formájában testesülnek meg.
A meghirdetett 400 milliós keretre – ami maximum 50%-os támogatási intenzitást jelent – 600 milliónál is több igénnyel jelentkeztek a meghirdetett négy pályatípusra.
Tapasztalat hiánya miatt több helyen is meghiúsult a pályaépítés: az engedélyeztetési folyamat elcsúszása vagy épp a korona vírus okozta járvány miatti pénzügyi átcsoportosítás szakította félbe a programot és mondatta le a támogatásról a résztvevőt.

A programról kívülről keveset lát a hétköznapi ember és magam is többször hallottam, hogy “miért nem inkább bringautat építenek ebből a pénzből?”. Ezek a bringaparkok – vegyünk egy pumpapályát – a szórakozáson, a rekreáción túl az élsportolóvá váló gyerekek kiindulópontjai is lehetnek. Ezeken a pályákon biztonságosan és szabályozott körülmények között fejleszthetik technikai tudásukat, amiből felnőtt korra versenyzővé válhatnak vagy csak egyszerűen egy biztos kerékpárkezelési alapot nyernek. A BMX freestyle pedig a 2020-as tokiói olimpián debütált volna, mint olimpiai sportág.

– Hány pálya épült a programban?

Huszonhárom pálya nyert támogatást, amiből már több is elkészült, néhány már átadásra került. Balatonalmádiban már hónapok óta a fiatal bringások kedvenc helye lett a pumpapálya, a szigethalmi és veresegyházi pumpapályák aszfaltozásra várnak. Használható a budakeszi dirt- és pumpapálya, a szigetmonostori single trail, a csömöri sportáruház melletti pumpapálya és elkészült az erdei pálya is a Bulgár-kertnél. Rövidesen a végéhez ér a gencsapáti és soproni BMX cross pályák felújítása és a hosszúhetényi pályák fejlesztése is. A többi pályának 2021 május végéig kell elkészülnie.

Alapvetően kettő fajta pályázó volt: az egyik, aki a teljes pályaépítést megrendelte egy erre szakosodott vállalkozónál, a másik pedig kis összegre pályázott és nagyon sok saját munkát tett hozzá. Utóbbi csoportból kiemelkedő Budakeszi, ahol a dirt pálya felújítás mellett pumpapályát is építettek a helyi fiatalok bevonásával. De hasonló a helyzet az ajkai Hypno Team Racing erdei ösvényeinél vagy a hosszúhetényi erdei ösvénynél is.

– Már közel egy éve indult el a 2020-as évi program, még várjuk a pályák elkészülését. Mi a helyzet a 2021-es évi programmal?

-Leszűrve az első év tapasztalatait, meghallgatva a felmerült igényekre, több változást is eszközöltünk a program kiírása során: bővült a támogatható bringaparkok köre, már bmx freestyle és triál pálya is bekerült a “csomagba”. Valamint idén hétre bővítve az attrakciók számát, a bringapark programban kapott helyet a gördeszkapark is.
Elvárás lett a pályák építésénél a tervezői és kivitelezői/műszaki vezetői referencia is, az idei évben még szorosabb kapcsolat lesz a megbízó (építtető) műszaki ellenőre és a Maketusz megbízott szakembere között.
Itt igyekeztünk megtalálni az egyes pályatípusoknál az ország legjobbjait, akik a szakmai hozzáértés mellett szívügyüknek is tekintik a minőségi pályák létrehozását.

Idén még több műszaki feltételnek meg kell felelni akkor, ha valaki bringapark építésbe fog. Ezek első olvasatra meghökkentőek lehetnek, de véleményünk szerint, a felhasználhatóság és minőség majd visszaigazolást nyújt.

A támogatási összegeket megbontottuk, az egyes pályák forrásigényéhez igazítottuk a maximum összegeket és külön sorban szerepelnek a kiegészítő szolgáltatások és a szociális helyiség is. Ez utóbbira azért volt szükség, mert a program célja a bringaparkok és nem – csúnyán fogalmazva – egy high-tech nyilvános WC építésének támogatása bringaparkkal a háttérben.

Az idei évben az Aktív Magyarország Programjában 300 millió forintos keret jut a bringapark programra. Az előzetes érdeklődés nagyon biztató, szinte minden pályatípus támogatására érkezni fog jelentkezés és a meghirdetett keret is kimerítésre kerül majd.

Idén február végéig tudjuk fogadni a jelentkezőket, akik közül a legjobb anyagot beküldőkkel már március folyamán szerződést köthet a Miniszterelnöki Kabinetiroda. A gazdasági társaságoknak és civil szervezeteknek év végéig, az önkormányzatoknak jövő év március végéig kell lezárni a programot és átadni a pályákat.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.