A csúcsmodellt, a Lampre-Merida által használt Merida Reacto EVO-t már Mallorcán kipróbáltuk, most a második legjobb aerodinamikus Meridán, a Reacto DA LTD-n volt a sor…
A második generációs Merida Reacto története a Lampre-Merida profi országúti csapattal forrt össze, 2013-ban még csak prototípusként használta Alessandro Petacchi és Filippo Pozzato. Az idei szezonban pedig már a nagyközönség is megvásárolhatta pontosan ugyanazzal a felszereltséggel, ahogy a profi bringások – többek között a világbajnok Rui Costa is – nyúzták a WorldTour-versenyeken.
A csúcsmodellt már februárban kipróbáltuk, illetve akkor részletesebben írtunk arról is, mik lehetnek az aerodinamikus forma előnyei és hátrányai a versenyző vagy a hobbikerékpáros számára. Természetesen az észérveken túl sokat számít ebben a szegmensben, hogy mivel mennek a profik, és ez a Reacto mellett szól, hiszen a világbajnok ezt a bringát hajtotta gyakorlatilag a teljes szezonban.
A Reacto EVO-ért azonban nem kevés pénzt kell kifizetni, az eggyel alacsonyabb kategóriás karbonvázas, Ultegrával szerelt team-festésű változat pedig hiába volt elérhető kevesebb, mint a feléért idén, mégsem volt ugyanaz, mint Rui Costáék lovai. Tesztalanyunk, a 2015-ös „kedvező árú” Reacto nem akar „megtéveszteni” a Lampre Team festéssel, ellenben felszereltségében közelebb áll a legmagasabb szinthez.
A váz (CF3) tömege 1150 gramm, ez 100 grammal több, mint a legdrágább, legalacsonyabb súly mellett legnagyobb merevséget és szakítószilárdságot adó karbonból készülő csúcsmodell (CF4) súlya. Így nem a legkönnyebb aero-karbonvázak közé tartozik, viszont a kedvező légellenállás és a maximális merevség, hajtáshatékonyság hasonlóvá teszik a „zászlóshajóhoz”, továbbá az élettartam-garancia sem utolsó szempont. A Dura Ace váltórendszer, a Rotor hajtómű és a magasfelnis kerekek is komoly értéket sugároznak, fogyasztói ára azonban egy lélektani határ, egymillió Forint alatt marad.
A kategória definiálása után ismétlésképpen nézzük röviden, mit nyújt az aero kialakítás az amatőr felhasználó számára. Még mindig az a legreálisabb érv, hogy „faszán néz ki”, elismerő tekinteteket arat le a laikusok részéről is stb. Emellett valóban javul a légellenállás, de a kerékpáros és a kerékpár egészét nézve csak elenyésző mértékben köszönhető ez a jelenség az aerodinamikus formáknak. Sokkal inkább az alacsonyabb homlokcső következtében alacsonyabb felsőtest pozíció felelős ezért.
Vicces egyébként, hogy nekem, mint hobbibringásnak pont a gyárilag hozzáadott hézagolóval adta ki az ideális kormánypozíciót, vagyis mintha egy kevésbé alacsony építésű vázat használtam volna hézagoló nélkül. Egyébként szinte minden aero-fejlesztést megtalálhatunk a palettán második legjobb Reactón is, aero keresztmetszet szinte a váz minden alkotóelemén (NACA Fastback profil), aero S-Flex nyeregszár, a fékek aero pozícióban és a kábeleket is elbújtatták a levegő elől. Csak a Lampre Team változat épül a CF4 jelzésű karbonvázra, a többi karbon modell a CF3-ra, és 2015-re kínál a Merida alumínium Reactót is.
Nincs nehéz dolgom, ha arról szeretnék írni, hogy kinek ajánlom Magyarországon a Reacto DA LTD-t. A váz kimondottan merev, még a rugalmasabb „biokarbonszálakkal” átszőtt és alacsonyan bekötött támvilla, valamint az S-Flex nyeregszár sem varázsolja igazán komfortossá a hátulját. Az alacsony kormányfogást és profi sprinterpozíciót garantáló rövid homlokcsővel ezt a kerékpárt aktívan versenyző bringások vegyék meg! Nagy előnye, hogy kormány és kerékcserével teljes értékű időfutambringává alakítható, vagyis kettő az egyben, triatlonistáknak, akik olimpiai- és ironman-távokon is indulnak szintén nyerő választás, a geometria alapján is!
A vázon az aero profilok mellett több érdekességet is megfigyelhetünk, például a váltóbowdenek elvezetését, melyek a felsőcső tetején csatlakoznak a vázba. Egyszerűen és esztétikusan megoldható az elektronikus kábelek bújtatása is ugyanitt gumiadapter cseréjével, ráadásul a váltóbowden semmiképpen nem ér hozzá a homlokcső oldalához, esélyt sem adva a festék lekoptatására. Fontos figyelmesség az egyedi rögzítésű nyeregszár csatlakozásánál a gumitömítés is, bár kell ügyeskedni a visszagyömöszöléséhez. A nyeregszár tetején “flip-flop” fejet találunk, amivel jelentősen befolyásolhatjuk a geometriát, akár triatlonosan előre kerülhet a nyereg. Ide tartozik még, hogy a nyereg állításánál nagy könnyebbség, hogy nem kell piszmogni az egyenesbe állítással.
A felszereltségre áttérve először a Dura Ace váltórendszerről szólnék, ami mint tudjuk, maga a tökély, és menő is. A Rotor hajtóművel is szinte ugyanazt a váltásteljesítményt adja elöl is, mint a szetthez tartozó lánctányérokkal, szóval szép is, jó is, cool is, semmi panasz. A Tektro fékek kicsit kilógnak a sorból, de csak kedvező árukkal, mert a teljesítményükre nem lehet panasz, ehhez hozzátesz kicsit az elhelyezés, hiszen valóban nem lehet merevebb ponton rögzíteni egy féket, mint a középrésznél. Szerelhetőség, állíthatóság szempontjából már nem annyira kedvező ez az elhelyezés, de őszintén a teszt során nekem egyszer sem kellett állítgatni.
A kerékszett FSA Trimax T42, egy ilyen kerékpárnál már nincs értelme azt boncolgatni, hogy szükségünk van-e a magas, aerodinamikus felnire, mert egyszerűen hülyén nézne ki anélkül. Ebben az árkategóriában nyilván nem olyan könnyű egy alumínium felnis kerék, de legalább hasítja a levegőt és a suhogása is kellemes a fülnek. A kerékszetten a személyes kedvencem a Continental Grand Prix 4000 külső, ami egy igen jól tapadó gumi szárazon és még nedves úton is, viszonylag tartós, jó a defektvédelme, szerintem szuper.
Összességében komoly versenygépet ismertem meg a Merida Reacto DA LTD kerékpárban, amit én elsősorban olyan amatőr versenyzőknek, triatlonistáknak ajánlanék, akik időfutam üzemmódban is szeretnék használni a bringájukat, az egyetlen bringájukat.
Infobox:
A Merida kerékpárok forgalmazója: Bikefun Hungary Kft.
Web: bikefun.hu, a kerékpár IDE KATTINTVA tekinthető meg.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: élettartam-garancia
Vázméretek: XS(47)-S(50)-SM(52)-ML(54 – tesztelt)-L(56)-XL(59) cm
Ajánlott fogyasztói ár: 990 000 Ft
Műszaki adatok:
Váz: Reacto CF3
Méretek: XS(47)-S(50)-SM(52)-ML(54)-L(56)-XL(59) cm
Villa: ReactoCarbonpro-direct
Fék Első: Reactodirect F
Fék Hátsó: Reactodirect R
Lánc: Shimano 11s
Hajtómű: Rotor 3D30 noQ 52-36 [BB386]
Váltó Első: ShimanoDuraAce
Váltó Hátsó: ShimanoDuraAce
Fogaskoszorú: Shimano CS-5800-11 11-28
Markolat: Merida Road Pro 3D
Kormány: FSA Team Issuecompact OS
Kormányszár: FSA Team Issue -6
Kerékszett: FSA Trimax T42
Nyereg: PrologonewNagoEvo T2.0
Nyeregszár: ReactoAerocarbon Race
Fékáltókar Első: ShimanoDuraAce
Gumitömlő: MVS Ultralite 80
Gumik: Continental Grand Prix 4000S 23 KV
Tömege: 7,75 kg (gyári adat, pedál nélkül)
Geometriatáblázat:
.