Az oszakai illetőségű cég több jelentős újdonsággal készült a friedrichshafeni kiállításra. A legnagyobb érdeklődés az új, 11 sebességes Ultegra szetteteket övezte. Emellett, a konkurencia nyomását érezve, a japánok is előrukkoltak országúti tárcsafékes rendszerrel. MTB alkatrészek terén a mindenki által jól ismert Deore komponensek újultak meg jelentősen, 2014-re a nagyobb testvérektől örökölt műszaki tartalommal frissítve lesznek elérhetőek.
A tradicionális kék-fehér díszlettel rendelkező stand megtekintése is a profik által használt gépek részleteinek vizslatásával kezdődött.
Úgy látszik, a kiállítók szinte egységesen belátták, hogy a legfőbb nézőcsalogató az, ha a televízióban látott sztárok gépeit helyezik a helyszín előterébe. A WorldTour menők kerékpárjain egytől egyig a tavaly bemutatott, idéntől kereskedelmi forgalomban is kapható 9000-es Dura Ace alkatrészcsalád Di2 változata díszelgett.
A hajtómű csillaga már 4 lyukú lánctányérokat fogad, ami természetesen egy új lyukkör szabványt is generált. Az aszimmetrikus dizájn és az üreges nagytányér miatt viszont nem kell attól tartani, hogy a merevséggel gond lenne.
Nincs külön kompakt és hagyományos lyukkör, ha egyszer beruháztál egy hajtóműre, onnantól kezdve a megszokott tányérkombinációk mindegyike gond nélkül megvásárolható és felszerelhető rá. A karok továbbra is csak a 24 mm-es integrált tengellyel kaphatóak és a bal oldali kar rögzítési elve sem változott az elődökhöz képest. Érdekes volt a félbevágott bemutatódarabot szemügyre venni, nem túl nagy anyagvastagságokkal dolgoznak a japánok.
A 2013-as évre változott a váltókarok formája, és a mechanikus váltók bowdenhúzási aránya. A fékváltókarok ergonómiája is tovább javult, az elektromos és a mechanikus szett esetén is. A Di2 rendszer akkumulátora akár a nyeregcsőben is elhelyezhetővé vált. A két forgáspontos fékek is át lettek tervezve, nagyobb erőt és jobb adagolhatóságot biztosítanak a felhasználónak. Mindkét szett a 2kg-os lélektani határ alatti tömeggel rendelkezik.
Aki további részletekre kíváncsi a Dura Ace 9000 szettel kapcsolatban olvassa el korábbi írásunkat!
A 9000-es széria legfőbb újdonsága a hátul 11 sebességes váltórendszer volt. Aki a finomabb fokozatkiosztásra vágyott, annak új kerekeket, vagy minimum (például a DT esetében) új agytestet kellett beszereznie, mert a hagyományos típusokon egyszerűen nem fért el az új, szélesebb lánckeréksor. 2014-re a 11-es szettek száma duplázódik, ráadásul lefelé bővül a paletta, így az igény valószínűleg többszörösére fog növekedni.
Erre a problémára gyorsan reagált a Shimano, ugyanis jövőre fél tucat új, 11 sebességes sorokkal kompatibilis kerékszett lesz kapható. Ezek közül a legkönnyebb a C24 kódnévre hallgató, párban 1100 grammot nyomó szingós karbon csoda. Az RS31 a másik véglet, az átlagemberek számára is elérhető árszintre hozza a 11 sebességes váltás lehetőségét.
Miért részleteztem ennyire a tavalyi bemutatott csúcsszetteket? Ennek egyetlen egyszerű és praktikus oka van. A 2014-es 11 sebességes Ultegra alkatrészcsalád gyakorlatilag minden fontos részletet megörökölt a „nagytestvérektől”. Annyira kíváncsiak voltunk a mechanikus és elektronikus rendszerek egymáshoz viszonyított és abszolút teljesítményére, hogy a Demo Day felét, ha nem többet a próbálgatásukkal töltöttünk. Mielőtt azonban a teszt végére, a konklúzióhoz görgetnek érdemes elolvasni a bemutatót is.
Csak azt tudom hangoztatni, amit már megtettem, hogy a 6800-as sorozatszámú Ultegra rendszerek szerintem szépre sikerültek, talán még szebb is, mint a Dura Ace, és működésükkel kapcsolatban sem volt semmi kivetnivaló. Nyilván, ahogy az olvasókban, bennem is felmerül a tartósság kérdése, de erre csak hosszabb távon fogunk választ kapni.
A cyclocross versenyek szabályainak korábbi változása és a szakág népszerűvé válása, valamint az amerikai konkurens szenzációként beharangozott hidraulikus országúti tárcsafék rendszere miatt a japánoknak is fel kellett mutatni valamit.
A Shimano mérnökei nem tétlenkedtek, két legyet ütöttek egy csapásra és megalkották az elektronikus váltásrendszerű, hidraulikus tárcsafékes szettet országúti és cx bringákra. A féktest nagyjából megegyezik az MTB széria XT modelljével, így ez a rendszer is ásványi fékfolyadékkal működik. Újdonság továbbá a jelenlegi XTR-től átvett szendvicsszerkezetű SM-RT99 kódon futó féktárcsa. Akik ilyen rendszert választanak, azoknak készült az RX31 kerékszett, jól ismert CenterLock féktárcsa rögzítéssel és 11 sebességgel kompatibilis agytesttel.
Az alsó és középkategóriában sok változás nem lesz, egyedüli extraként a 105-ös pedál újul meg. Belépő szinten pedig megjelenik a Claris alkatrészcsalád, fékváltókarral, 8 sebességgel.
Épp az MTB részleg felé sétáltam át, amikor a megszokottnál is nagyobb tömeg és hangzavar lett. Hogy lehet ilyen egy németországi kiállításon, egy japán standon? A káoszt nem más okozta, mint az idei Tour de France-on 4 szakaszt nyerő német sztársprinter, Marcel Kittel. Mint kiderült dedikálni jött a rajongóknak. Nagyon közvetlen és kedves fiatalembernek tűnt, de valahogy a környezetében nem volt meg az a személyes varázs, mint amit később Mario Cipollini-nél tapasztaltam.
A kis intermezzo után szemügyre vehettem a 2014-re teljesen megújuló Deore szettet.
Első benyomásom az volt, hogy ez jól sikerült, igazából minden megvan benne, ami a montizáshoz kell. Idéntől már a Deore rendszer hátul 10 sebességesként is kapható, ilyenkor döbbenek rá, hogy az általam használt 9-es szett mennyire ódivatúnak számít. Jövőre teljesen megújulnak a hátsó váltók, Shadow Plus változattal bővül a paletta.
A hajtóművek a jól bevált Hollowtech 2 rendszerűek, végre felhasználóbarát áttételekkel. A standard 42-32-24 mellett lesz kifejezetten 650B/29” specifikus 40-30-22, és 38-24-es kéttányéros verzió is.
Titkos tippem az új fékrendszer, ami már Ice Tech fékpofákkal is kompatibilis. Ha nem a grammok számolgatása a cél excel táblázatban, hanem a kerékpározás élménye, akkor nem igazán lehet jobb ár-érték arányú fékszettet találni.
A agyak továbbra is kónuszosak és megvásárolhatóak lesznek a manapság elterjed szabványok szerint, a gyorszáras tengelyrögzítés mellett megjelenik az elöl 15 mm-es,hátul 142X12 mm-es átmenő tengellyel rendelkező változat is.
Az SLX és XT szériák minimális változásokon esnek csak át, mint például a nagyobb kerékméretekhez optimális lánctányérokkal is kapható hajtóművek. Kerekek terén is teljes a paletta, a három kerékméret mind elérhető.
A csúcsot jelentő XTR szett két új elemmel bővül. Az egyik a magnézium testtel, karbon fékkarral ás titán csavarokkal „tuningolt” fékszett. Nagy megkönnyebbülés ez a Shimano hívő versenyzőknek, hiszen az eddig csúcsmodellhez képest 40 grammal lesz könnyebb a fék darabonként amellett, hogy kiváló fékereje és az Ice Tech technológia megmarad.
Féktárcsának ehhez is a jövőre már minden méretben kapható, eredetileg Saint szettből származó SM-RT 99-et ajánlja a gyártó.
A másik, valamivel meglepőbb újdonság: szingós karbon felnis 29”-es kerékszett. Ennek a célcsoportját véleményem szerint főleg világkupa versenyzők adják, nekik viszont biztosan hasznukra válik.
A megszokott SPD pedálok között ne keressünk új darabot. Az etalont továbbra is az XTR pedálok jelentik, amik trail és race változatban kaphatóak, felhasználási igénytől függően.
Jóval nagyobb figyelmet kapnak majd a 2012-ben bemutatott Click’R pedálok. Röviden összefoglalva, működésük alapvetően nem tér el a Shimano SPD rendszerétől, viszont gyengébb rugóval vannak szerelve, ezáltal jóval könnyebb ki és belépési erőt tesznek lehetővé. Használatuk főleg kezdőknek ajánlható, olyanoknak, akik eddig féltek kipróbálni a patentpedált.
Magától értetődik, hogy ezek a pedálok is speciális cipőt igényelnek, de nem kell aggódniuk a leendő vásárlóknak, mert lábbelikből is lesz választék bőséggel. A Pearl Izumi felvásárlása óta a Shimano egyre inkább nyitott a fiatalos vidám színek és az extra kinézet felé. Jól látható ez a hobbi cipők esetén, például a hálós felsőrészek vagy a neonsárga és neonzöld színek gyakori alkalmazásával.
2014-re megújul a versenyzésre szánt MTB cipők palettája. Az XC90 lesz a zászlóshajó, minimalista karbon talppal. A cyclocross világkupák menőinek igényeit is figyelembe vették az új modell tervezésekor.
Az XC70 már komolyabb mintázatú talppal kerül forgalomba, Custom Fit rendszerű belső kialakítással, a tökéletes lábra illeszkedés érdekében.
Az XC61 is még karbon erősítésű talppal és csatos felsőrésszel van ellátva, tehát bőven elegendő versenycélokra is.
Ruházat terén is megjelennek az új, divatos színek, ezen kívül speciális bringás hátizsákok is kaphatóak lesznek, ivótasakkal és szabad mozgást biztosító pántokkal.
Végül, de nem utolsó sorban meg kell említeni a japánok bikefitting névre hallgató, hajtás és üléspozíció optimalizáló rendszerét. Reméljük, hamarosan itthon is találkozhatunk ilyennel!
Magyarországi Shimano információk: shimano.hu
(x)