A Shimano hivatalosan is bemutatta a 2013-as Dura Ae szetteket, 11 fokozatú hátsó sort kínálva az országúti kerékpárosoknak. Természetesen ez továbbfejlesztést jelent az elektronikus verzió esetében is, továbbá négyágú hajtókarral, áttervezett fékkel, és egyéb újításokkal találkozhatunk a legjobb japán alkatrészcsaládnál.
A designt tekintve a komplett szettet átdolgozta a Shimano, műszakilag a legnagyobb eltérést a hajtókar és a fékváltókar mutatja, súlyban a 9000-es szériaszámú Dura Ace 1965 grammot nyom a 2055 grammos 7900-as szetthez képest.
A fékváltókar formáját és a váltást tekintve is ergonomíkusabb, a fékkar fogást támogatja (az elektromos verzió esetében is). Itt érdemes megállni egy szóra, mert a gyár mérnökei kinyilvánítottan az amatőr felhasználóknak – vagyis a vásárlóknak – akartak kedvezni, akik javarészt felül fognak, és akadtak, akik panaszkodtak a Di2” túl közel elhelyezett nyomógombjaihoz.
Saját tapasztalatom szerint alsó kormányfogásból versenyen szuper volt eddig a váltás, a nyomógombok pont jó helyen, ugyanakkor tény, hogy a félrenyúlás kockázata fékkarfogásból állta meg inkább a helyét. Kérdés, vajon a változás nem pont versenyszituációban, tehát alsó kormányfogásból megy-e az eddig tökéletes ergonómia rovására, de majd meglátjuk, kíváncsian várom a tesztet.
A gyártó szerint javult a váltásteljesítmény is, de ezt minden új széria bevezetésénél elmondják. Rövidebb mozdulattal válthatunk a karokkal, gyorsabb és pontosabb a váltás, ránézésre is kisebbek a karok. Az átdobó bowdenhúzási aránya is változott, nagyobb erőkar, kevesebb erő szükséges a váltáshoz. A váltásteljesítmény javítása érdekében új bowdenszettet (váltó, fék) is kínál a Shimano, egy új polimer bevonattal a huzalokon, amely 10%-kal kevésbé nyúlik az eddig használt bowdennél.
Változott a fékeknél a kéttengelyes mechanizmus áttételi aránya is, nagyobb úton mozog, kiegyensúlyozottabb húzást ígérve, de a legszembetűnőbb, hogy a fékező mechanizmustól különálló csavarral oldották meg a felfogatást. Ígérik egy aerodinamikusabb kialakítású kronó-verzió bevezetését is.
Ránézésre a hajtókar változott leginkább, egy kezünk segítsége is elég, hogy ujjainkon megszámoljuk a különbséget: öt helyett négyágú a spider. A Shimano szerint a 9000-es Dura Ace széria karja ugyanolyan merev, mint a 7900-as, de 50 grammal könnyebb. A kialakítás egyébként hasonló: 24 mm-es tengely, üreges alumínium kar és külső tányér, továbbra sem használnak a japánok karbont.
Fontos még, hogy igen széles áttételtartományt támogat, ez az igazán kompakt… Kívülre 50-55-ös, belülre 34-42-es tányérok szerelhetők. A gyári kiosztások: (50/34, 53/39, 52/36, 52/38, 54/42, 55/42). Az 52/38 nem hangzik rosszul egy 12-25-ös 11-es sorral!!!
És meg is érkeztünk a leghangzatosabb változáshoz: 11 fokozat hátul, 11-23, 11-28, 12-28, 11-25 és az említett 12-25 fogkiosztásokkal választhatunk sort! 19-ig egyesével – minden versenyző álma, leheletfinom ugrások, nem kell bosszankodni versenyen az emelkedőn, hogy amikor nehéz az 53-17, felváltva az 53-19 már túlpörög, és nem mi vagyunk a gyengék…
Műszakilag kiemelendő, hogy a fogak vastagsága ugyanaz, mint a 10-es rendszernél, csak a hézagolók vékonyabbak. Meg kellett növelni a rotor szélességét körülbelül 1,5 milliméterrel. Vagyis régi Shimano-kerekek: au revoir…
Di2 9070:
Az elektronikus szett (Dura-Ace Di2 9070) esetében kezdjük a kábelezéssel. Egyrészt a router szempontjából a jövőben kompatibilis lesz a Dura Ace, az Ultegra és az Alfine, másrészt kínál a Shimano egy nyeregcsőbe építhető akkumulátort!
A rosszmájúak most biztos azt kérdezik, hogy akkor hová építik majd a profik az elektromotor aksiját? Fel kell áldozni egy kulacsot?
Félretéve a tréfát az új akkumulátor a külső egységen keresztül tölthető majd, s mivel nem kellett olyan magas fokú vízállóságról gondoskodni, mint a kívülre szerelt elemnél (természetesen így is tökéletesen tömített egységről van szó) 60%-kal könnyebb is a külső aksinál.
Komoly változás a nyolc milliméterrel hosszabb „gomb” a fékváltókaron, ami biztosan az eddig fanyalgók hatására lett áttervezve. Felveti a kérdést, hogy most vajon nem azok fognak-e fanyalogni, akik pont azon a részen pihentették eddig középső ujjaikat, ahová most lenyúlik a „gomb”.
A teljes méretüket tekintve kisebb fékváltókarok egyébként 90(!) grammal lettek könnyebbek. A teljes Di2 Dura Ace egyébként 160 grammot fogyott, így áttörte a 2 kilós álomhatárt a maga 1995 grammjával, s csak 30 grammal nehezebb a mechanikus szettnél.
Pótolták a korábbi szett hiányosságát is a Campagnolo EPS-sel szemben, vagyis a gomb nyomva tartásával több fokozat váltható egyszerre, s az is beállítható, hány fokozatot szeretnénk ilyenkor váltani. Természetesen az opciós gombok is elérhetőek lesznek, időfutamkormányra, alsó kormányhajlatra, valamint a kormány felső részére. Az új routernek köszönhetően nem kell vacakolni a kábelezéssel sem, csak bedugni az opcionális váltógomb vezetékét, és kész.