
A fékváltókar kisebb átmérővel rendelkezik, a működtetése kis karúttal, pillekönnyűen történik: a Dura Ace esetében a működtetés jobb visszajelzést ad, de “darabosabb”, ahogy a profik szeretik…
A Shimano bejelentette az új Ultegra országúti alkatrészcsalád 2014-es megjelenését. A 6800 sorozatszámot viselő szett immár 11 fokozatú hátsó lánckeréksort kap, illetve megörököl számos újítást, amely ma még kizárólag a nemrég debütált 9000 sorozatszámú Dura Ace-en érhető el.
Amíg a Dura Ace továbbra is a versenysport igényeit igyekszik maradéktalanul kielégíteni, az új Ultegra majdnem azonos technikai színvonalat biztosít az elhívatott amatőr kerékpárosok számára. A fejlesztők felhasználóközpontú szemléletet alkalmaztak mindkét alkatrészcsalád megújítása esetében, így azok maximálisan illeszkednek a várt közönség elvárásainak.
Mind a professzionális, mind az amatőr szegmens fontosnak tartja a villámgyors, precíz fokozatváltást, a tökéletes ergonómiát, ellenben a kezelés tekintetében vannak elvárásbeli különbségek:

11 oldalnézetből: a tömeg alig növekedett a 10-fokozatú rendszerhez képest, és a túrúzók örömére lesz akár 11-32 fogszámú változat is…
a profi versenyzők szeretik, ha a váltás biztosabb visszajelzést ad, így kiélezett körülmények közt, zajban, a boly forgatagában is egyértelmű számukra, hogy a váltás megtörtént. Az amatőröket kerékpározás közben ilyen külső hatások általában nem érik, így számukra a lehető legkisebb erőigény és a legfínomabb kezelés az ideális fejlesztési irány.
Következésképpen az új Ultegra mechanikus változata esetében a váltókar mozgóútja a minimálisra csökken, a fogás pedig kisebb átmérőjű, mint a korábbiakban. A váltószerkezetek is teljesen megújulnak: kisebbek lesznek, alacsonyabb profillal rendelkeznek, és természetesen könnyebbek, mint a mai 6700-as sorozatú alkatrészek. A hajtómű ugyanúgy aszimmetrikusan elhelyezett 4 kart kap, mint a Dura Ace, amely a tömeg csökkentése mellett fokozza a hajtáshatékonyságot, illetve az első váltás gyorsaságát.

A hagyományos fékváltozat bemutatóbicajon: erősebb mint elődje, de ez részben a Dura Ace fékbetéteknek köszönhető…
A féktestek ugyancsak megöröklik a Dura Ace új kétforgáspontos kialakítását, illetve megkapják a továbbfejlesztett fékbetéteket is, amely 10%-kal fokozza a fékhatást, könnyedebb működtetést biztosítva a felső fogásból. A moduláció javításáért a fékbetétek mellett a BC-R680 bowden polimerbevonata felel.
A legérdekesebb fejlesztés – mellesleg túlszárnyalva a Dura Ace nagytestvért -, hogy az Ultegra fékek három felszerelési változatban lesznek elérhetőek: aerováltozat, illetve direkt vázfelfogatáshoz való modell is rendelekzésre áll, az utóbbi remélhetőleg 2014-ben már jobban elterjed a vázgyártók körében. (105-ös változatban is gyártják majd az ilyen szabványrögzítéssel kompatibilis típust.)
A profi és az amatőr kerékpárosok természetesen eltérő áttételskálával járnak jobban, így az új Ultegra kínálatban a szélesebb változatok dominálnak: lesz akár 11-32 fogszámú modell is, amellyel az új hosszúkanalas hátsó váltó még éppen kompatibilis. Ma még ilyen átfogast kizárólag az MTB és trekkingfelhasználásra tervezett hátsó váltók biztosítanak. Elöl pedig 53/39, 52/36, 50/34 and 46/36 lánctányérkombinációk állnak majd rendelkezésre.

Az új 6800-as lánc az XTR fejlett felületkezelését kapja, így akár jobban teljesíthet, mint az eredeti Dura Ace modell…
A 6800-as sorozatszámú 11 fokozatú lánc a nemrég bejelentett XTR modellhez hasonlóan Sil-tec bevonatot kap, amely tovább csökkenti a surlódást így növelve a várható élettartamot. Továbbá könnyű kerékszettel egészül ki az Ultegra szett WH-6800 néven, amely egymástól távolabb elhelyezett küllőperemekkel fokozza a szilárdságot és csökkenti a tömeget. Még mindig marad a hagyományos cspágygolyók alkalmazása: ebben a kerékszettben sem találunk mélyhornyú (ú.n. ipari) csapágyakat.
Alkatrésztömegek:
ST-6800 (szett): 425 gramm
RD-6800 (SS, rövidkanalas):195 gramm
RD-6800 (GS, hosszúkanalas): 207 gramm
FD-6800 (konzolos): 89 gramm
FD-6800 (bilincses): 104 gramm
FC-6800 (53/39 középcsapággyal): 765 gramm
CS-6800 (11-23 fog): 212 gramm
CN-6800 (114 szempár): 253 gramm
SM-BBR80: 77 gramm
SM-BB72: 63 gramm
Szöveg: Németh Balázs
Képek: Németh Balázs, gyártó képei
- A Dura Ace szett is új kerékszettet kap: karbonabroncsos, tubeless peremes, amely a végletekig csökkenti a tömeget…
- Az Ultegra 6800-as kerékszett aluabroncsos, de már 11-fokozattal kompatibilis, könnyebb és stabilabb, mint elődje…
- A komplett 6800-as szett, fék- és váltóváltozatok nélkül
- A fékváltókar kisebb átmérővel rendelkezik, a működtetése kis karúttal, pillekönnyűen történik: a Dura Ace esetében a működtetés jobb visszajelzést ad, de “darabosabb”, ahogy a profik szeretik…
- A rövid kanalas hátsó váltó a Shimano kézikönyv szerint csak 28 fogszámig jó…
- A hosszúkanalas 32 hátsó fogszámot is tud, alacsonyabb profilú, mint 6700-as előde…
- A 6800-as pedál karbontestes, nem sokat változtattak a kiváló előző modellen…
- Az új felületkezelést még a szemnek szokni kell, a sorozatgyártásban pedig biztos, tökéletes lesz az összhang az egyes alkatrészek között…
- A közvetlen felfogatásos, konzolos fékváltozat
- Az aerodinamikus fékváltozat villa mögé vagy láncvilla alá
- A hagyományos fékváltozat bemutatóbicajon: erősebb mint elődje, de ez részben a Dura Ace fékbetéteknek köszönhető…
- A bemutatón volt felületkezelés nélküli változat is, ami jobban kihozza a formavilágot
- A bemutatón volt felületkezelés nélküli változat is, ami jobban kihozza a formavilágot
- Ez már a 11 fokozatú elektronikus változat, a formavilág új, a rendszer feltételezhetően csak “chiptuningon” esett át…
- Az elektronikus első átdobó a felületkezelésen kívül alig változott
- Az elektronikus szett megkapta a mechanikus fékváltókar új formáját és felületkezelését
- Továbbra is kaphatók külön a kerékagyak, a felületkezelés új, a forma már ismerős, a belső pedig még a 90-es éveket idézi…
- A mechanikus szett első átdobója kecses darab, alacsonyabb a profil, más az áttéetelezés, amely könnyedebb működtetést tesz lehetővé…
- A hajtómű formavilága a Dura Ace-t idézi, aszimmetrikus 4-karos kialakítás, Hollowtech II integrált rendszer, végletekig kikönnyített, üreges kar- és lánctányérszerkezettel…
- A hátsó sor 11 acél lánckereket számlál, de a rögzítőgyűrű immár aluötvözetből készül…
- 11 oldalnézetből: a tömeg alig növekedett a 10-fokozatú rendszerhez képest, és a túrúzók örömére lesz akár 11-32 fogszámú változat is…
- Az új 6800-as lánc az XTR fejlett felületkezelését kapja, így akár jobban teljesíthet, mint az eredeti Dura Ace modell…