fbpx

Shimano újdonságok 2014-re: szilárd útburkolatra tervezett alkatrészek

A Claris félváltókar felsőkategóriás mechanikával, állítható fékkartávolsággal, illetve felsőfogásból kényelmes kezeléssel

A Claris félváltókar felsőkategóriás mechanikával, állítható fékkartávolsággal, illetve felsőfogásból kényelmes kezeléssel

A főcímet olvasva, a hazai kerékpáros első gondolata a következő lehet: „Még a 2013-as újdonságokat sem nagyon látom a boltokban, ezek pedig már a következő mézesmadzagot húzzák el előttem!” De ha jobban belegondolunk, a Shimano fejlesztőmérnökei a most bemutatott „újdonságokat” már kipipálták, valószínűleg már a 2015-ös alkatrészeken dolgoznak… Sorozatunk első részeiben a japán óriás kedvezőbb árfekvésű MTB, trekking és országúti fejlesztéseit vesszük górcső alá, majd ahogy az embargódátumok kifutnak, jöhetnek a „nagyvadak”: az iksztéer, illetve az országúti hidraulika!

A Claris hátsó váltó szerintünk igényesebb megjelenést biztosít, mint mondjuk az egy lépcsővel feljebb álló Sora

A Claris hátsó váltó szerintünk igényesebb megjelenést biztosít, mint mondjuk az egy lépcsővel feljebb álló Sora

Változnak az idők, változnak a trendek, változnak a kerékpárpiaci szereplők és az erőviszonyok. A sok talány mellett egy esemény évről-évre megismétlődik: a Shimano élőben megmutatja a sajtónak, hogy milyen kínálatra számíthatunk egy évvel később. Veszik a fáradtságot, eljönnek Magyarországra, és a hazai forgalmazó szakmailag elismert munkatársai bemutatót tartanak, majd az európai központ vezetőivel együtt lehetőség nyílik megvitatni a látottakat, hallottakat. A felmerülő technikai kérdésekre pedig mindig szakszerű választ kapunk. Ez mindenki számára értékes információ: így átláthatóbb, tervezhetőbb a jövő.

Miért szükséges az alkatrészeket folyamatosan fejleszteni? A kérdés nem költői: sokan kérdezik tőlem, hogy ha van egy megbízhatóan, pontosan működő hátsó váltó, miért nem lehet azt addig sorozatgyártásban tartani, amíg az alkalmazott technika el nem avul? Az érem másik oldalán viszont ott van, hogy az újonnan forgalomba kerülő kerékpárokat valahogyan meg kell különböztetni az előző években kapható modelltől: az ádáz konkurenciaharc kellős közepén a festés- vagy csőformaváltoztatás nem biztos, hogy elegendő e célra. Az új modell korszerűségét mutatja, ha a rajta lévő alkatrészek is megújulnak.

50 mm-es abroncsmagasság már valóban aerodinamikusnak nevezjető - ez már az RS-81 szintjén is elérhető lesz

50 mm-es abroncsmagasság már valóban aerodinamikusnak nevezhető – ez már az RS-81 szintjén is elérhető lesz

Nem túl gyakori, hogy a lelkes bicajos szabadidejében mondjuk Sora alkatrészekről álmodozik, majd amikor összekuporgatta a pénzt, besétál a kerékpárkereskedésbe, és megvásárol egy alsókategóriás alkatrészt. Hazánkban ez az eset még valahogy elképzelhető lenne, de a Lajtától nyugatra mondhatni kuriózumszámba megy. Régebbi statisztikában olvastam, hogy Németországban több Dura Ace hátsó váltó fogy, mint Sora vagy Tiagra, Ultegrából pedig annyi, mint az összes többi modellből együttvéve. Természetesen rengeteg Sorát gyárt a Shimano, de azok a kerékpárgyártók által kínált drótszamarakon figyelnek, nem a kerékpárkereskedések polcain.

A Claris felületkezelése nemcsak feketében mutat jól, hanem a szürkés metál felületkezelés is igen esztétikusra sikeredett

A Claris felületkezelése nemcsak feketében mutat jól, hanem a szürkés metál felületkezelés is igen esztétikusra sikeredett

Amikor 2014-ben majd megjelenik egy teljesen új, Claris fantázianévvel felruházott alsókategóriás alkatrészcsalád, a vele szemben támasztott elvárások mások lesznek, mint egy technikai színvonalra, tömegre kihegyezett felsőkategóriás alkatrész esetében. A Shimanónak elsősorban a piaci trendek elé kell menni, az új Clarisnak tökéletes harmóniába kell lenni a 2014 tavaszán a kereskedésekbe szállított belépő szintű országúti bringákkal, városi rombolókkal vagy fitneszgépekkel, legyen azokon hagyományos országúti kormány vagy a montikhoz hasonlatosan egyenes változat. Rengeteg elvárásnak kell egyszerre megfelelni világszerte – gondoljunk a robbanásszerűen bővülő kínai piacra –, több tízmillió kerékpáros igényeit kell maradéktalanul kielégíteni. Ilyen sokrétű felhasználásra megbízható szett kell, mivel ezek a bicajok várhatóan kevés karbantartást fognak kapni, nem dédelgetik őket, nem óvják a portól, piszoktó vagy az odaverődéstől.

Sokféle vázfestéshez passzol majd a Claris "metálos" felületkezelése

Sokféle vázfestéshez passzol majd a Claris “metálos” felületkezelése

A Claris agyszettek tetszetősek, kár, hogy ritkán látunk egyedileg fűzött kerekeket manapság

A Claris agyszettek tetszetősek, kár, hogy ritkán látunk egyedileg fűzött kerekeket manapság

A Claris szett mottója a „felfedezés”: egy teljesen új vásárlóközönség számára készül, nem a 105-ös vagy annál magasabb kategóriás alkatrészeken szocializálódott, azok igényességéhez szokott kerékpáros értékrendjéhez illeszkedik. A több éve a palettán lévő Sora alkatrészcsalád alatt foglal majd helyet, felváltva a 2200-es, majd 2300-as szettként ismert belépő szintű kínálatot. Ezeknél mindenképpen igényesebb, egységesebb, és többrétű felhasználásra ad lehetőséget.

Claris első váltóból is létezik 2 vagy 3 lánctányéros változat, konzolos vagy éppenséggel bilicses, fekete vagy "metál"...

Claris első váltóból is létezik 2 vagy 3 lánctányéros változat, konzolos vagy éppenséggel bilicses, fekete vagy “metál”…

Az új Claris technikai színvonalát sok panasz nem érheti. A robusztusság és megbízhatóság miatt a Shimano fejlesztői megmaradtak a 8-fokozatú hajtásrendszernél, amely szerintünk is jó döntés: így kevésbé kritikus a rendszeres karbantartás, nem kell folyamatos állítgatással bíbelődni, ráadásul a várható futamidő is hosszabb, mintha azonos árszinten 9-fokozat mellett döntöttek volna. A hajtómű – bár a kivitelezés nem éppen a felső kategóriát idézi –széles áttételválasztékkal rendelkezik, nemcsak három lánctányéros változatban lesz elérhető, hanem 50-34, illetve a hétvégi harcosok erőnlétéhez még jobban passzoló 46-34 fogszámmal is. Legutoljára ezt a kunsztot az egykori RSX modell tudta a 90-es évék közepén.

Szerencsére a Claris a hagyományos országúti váltókarmechanikát kapta meg, így a megszokott módon kezelhető, a váltás pedig állítólag könnyedségre "finomhangolt"

Szerencsére a Claris a hagyományos országúti váltókarmechanikát kapta meg, így a megszokott módon kezelhető, a váltás pedig állítólag könnyedségre “finomhangolt”

Az első átdobó már sokkal igényesebb megjelenésű, a hátsó váltó formatervezése pedig valóban a felsőbb kategóriákat idézi. 2014-ben már alapértelmezett, hogy egy hátsó váltó képes megbirkózni akár egy 32 fogas hátsó sorral: valójában egy rövidkanalas montis váltóhoz van szerencsénk! Ehhez mérten a hátsó sorok 11-28-tól 12-32 fogszámig lesznek elérhetők. Egyetlen lánctányérral, tipikusan városi használathoz is elég széles az így biztosított áttételtartomány, két lánctányérral pedig akár túrakerékpárokat is lehet az új Clarisszal szerelni.

A 2300-as alkatrészeket hivatott felváltani a Claris, de megjelenésre fényévekre van azoktól

A 2300-as alkatrészeket hivatott felváltani a Claris, de megjelenésre fényévekre van azoktól

A széleskörű felhasználhatóságot a kezelőszervek kínálata biztosítja. Természetesen lesz országúti „korkormányhoz” való fékváltókar, és szerencsére már nem a végtelenül egyszerű, felső kioldókaros típus, hanem a felsőkategóriás STI karokon megszokott belsőkaros. Felső fogásból könnyebb lesz a fékkar kezelése, amit az országúti kormányhoz nemigen szokott felhasználók minden bizonnyal díjaznak. A kartávolság természetesen állítható, van fokozatkijelző is, hogy tudjuk, „hányadán” állunk. A váltómechanikát úgy „finomhangolták”, hogy mind a fel-, mind a leváltás kis erőfeszítést vegyen igénybe.

A Claris a rugalmas felhasználás érdekében nemcsak egyenes kormányos fék- és váltókarral lesz elérhető, hanem azon belül integrált és különálló változatban, kapcsolhatóan patkó-, tárcsa-, kanti- vagy V-fékhez

A Claris a rugalmas felhasználás érdekében nemcsak egyenes kormányos fék- és váltókarral lesz elérhető, hanem azon belül integrált és különálló változatban, kapcsolhatóan patkó-, tárcsa-, kanti- vagy V-fékhez

Persze a Claris nemcsak „koskományos” kerékpárokra passzol, lesz egyenes kormányos kezelőszerv-változat is, ráadásul külön Rapidfire váltókar, illetve integrált fékváltókar is. Az utóbbi ráadásul tudja mind a V-fék, mind a patkó-, kanti- vagy tárcsafék húzásmódot, azaz lényegében bármilyen egyenes kormányos kerékpárra felszerelhető. A külön váltókarok pedig lehetővé teszik, hogy egyetlen első lánctányéros felállás esetén is homogén maradjon a Claris-felszereltség. Következésképpen kínáltak külön fékkart is, amely ugyancsak képes kezelni az összes mechanikus fékrendszert. Ellenben Claris féktestből kizárólag patkófék lesz kapható, de az tudja mind a rövid, mind a hosszú benyúlást.  (Ha V- kanti- vagy tárcsafékes a kerékpár, akkor a szérián kívüli alkatrészek teszik lehetővé a homogén megjelenést.)

Claris hajtómű 46-34-es fogszámkombinációval, amelyet legutoljára az RSX szettben élvezhettünk még a 90-es évek közepén

Claris hajtómű 46-34-es fogszámkombinációval, amelyet legutoljára az RSX szettben élvezhettünk még a 90-es évek közepén

A Clarishoz készült agyszett igen szépre sikeredett, kár, hogy egyre ritkábban kapnak az új kerékpárok egyedileg fűzött kereket. A Claris színvilága is biztosít választási lehetőséget: az egész szép mattfekete mellett kapható lesz „kőmetál” felületkezeléssel, amely a szürke és az ezüst viszonylag esztétikus árnyalata. Csendesen megjegyeznénk, hogy a Sora szürkéjénél igényesebb megjelenést biztosít, drágább alkatrész benyomását kelti.

A külön is elérhető Rapidfire rendszerű váltókar harmonikus egyetlen első lánctányéros változatot is lehetővé tesz

A külön is elérhető Rapidfire rendszerű váltókar harmonikus egyetlen első lánctányéros változatot is lehetővé tesz

A Claris szetthez tökéletesen illik majd a BR-R505-öst felváltó szérián kívüli mechanikus tárcsafék, sima Shimano felirattal, Claris felületkezelés-változatokkal. Mind agyszettből, mind komplett gyári fűzésű kerékszettből lesz ugyancsak szérián kívüli tárcsafékes változat: látszólag a Claris vagy akár a Sora és a Tiagra jövője ebbe az irányba halad. A hátsó sarutáv tárcsafékhasználat esetében 135 mm, az agyak Claris szintű, kónuszos, de jól tömített típusok, amely fokozza a tartósságot és csökkenti a karbantartásigényt. Mind az agyváltozatok, mind a leendő tárcsás és abroncsfékes passzoló kerékszettek megbirkóznak a 10-es meghajtásrendszerrel is, tehát van lehetőség a későbbi fejlesztésre, egyéb felsőbb kategóriás szettekkel történő esetleges párosításra.

Széles kerékválaszték országúti használatra, abroncsfékhez, de létezik már aszfaltos tárcsafékes modell is

Széles kerékválaszték országúti használatra, abroncsfékhez, de létezik már aszfaltos tárcsafékes modell is

A 2014-es abroncsfékes kerékválaszték egy új, RS-31 és egy RS-11 modellel indul, a mostani RS-30-as és 10-es utódai, 30, illetve 24 mm-es profilmagassággal, kardküllőkkel, alumínium küllőanyákkal. Persze a legnagyobb szenzáció a színválaszték, amely a Shimanónál eddig nem volt szokványos: a legendás autópionírt, Henry Fordot lazán idézve a japánok bármilyen színű kerékszettet biztosítottak, amíg az igény a feketére és az ezüstre korlátozódott. Ennek most már vége: potom 20 színben lesz kapható az RS-11 és az RS-31!

Az RS-11 és RS-31-es kerékszettek színvilága

Az RS-11 és RS-31-es kerékszettek színvilága

Feljebb a rangsorban lesz RS-81-es modell is, amely már Ultegra/Dura Ace szintű technológiát alkalmaz: karbon/alu hibrid abroncs, hátul 2:1 küllőmegoszlás, extraszéles agyperemek, trükkös küllőrögzítés, alutengelyek jellemzik. Három abroncsprofil lesz elérhető: C50/C35/C24, azaz ezek lesznek a paraméterek milliméterben mérve. A 81-es már a 11-fokozatú rendszereket is kiszolgálja. Talán érdemes még megemlíteni, hogy az Ultegra után a 105-ös szett is kap 2014-ben karbontestű pedált, illetve elérhető lesz egy szérián kívüli, egyszerűbb csapágyazású, ipari műanyagból készült változat is. Mindkét modell 300 gramm/pár alatti tömeggel bír, régebben ez kizárólag a Dura Ace szintjén volt elérhető!

Az RS-81 impozáns látványt nyút

Az RS-81 impozáns látványt nyút

Az aszfaltos kínálatot 2014-re még néhány láncszem egészíti ki. Ha már megvan a 2300-as szett minőségi, egységes, széles választékot biztosító utódja, a Shimano létrehozott egy valódi belépőszintű szettet is Tourney A070 néven, ámbár ez inkább csak „csonka család”, három lánctányéros „trekkingáttételes” hajtóművel, többféle ehhez passzoló első átdobóval, illetve a felső kioldókaros, pofonegyszerű országúti fékváltókarral. A logikát ebben az esetben nem teljesen értjük, de biztos van benne ráció: a Shimano jobban ismeri a kerékpárgyártók igényeit, mint mi.

Összehajtható kerékpárokhoz kapható lesz extrarövid kanalas hátsó váltó is

Összehajtható kerékpárokhoz kapható lesz extrarövid kanalas hátsó váltó is

Az RS-31 30 mm-es abroncsprofillal, aero küllőkkel, alu küllőanyákkal, versenyképes tömeggel és árban... ráadásul 10 színváltozatban akár 10-fokozatú meghajtásrendszerhez

Az RS-31 30 mm-es abroncsprofillal, aero küllőkkel, alu küllőanyákkal, versenyképes tömeggel és árban… ráadásul 10 színváltozatban akár 10-fokozatú meghajtásrendszerhez

Érdekes ellenben az összehajtható kerékpárokhoz tervezett ugyancsak csonka szett, extrarövid váltókanállal, trükkös váltókarral, amely nem szokványos kormányhajlításokhoz is passzol. Végezetül a teljesítményorientált agyváltós rendszer, az Alfine kap új hajtóművet és minden eddiginél fejlettebb első agydinamót. Feltehetőleg a Alfine-rendszer kombinálható mind az összehajtható „csonkacsaláddal”, mind a fent bemutatott országúti változatokkal.

Ne menjetek túl messze, nemsokára jönnek a felsőbb kategóriás bombameglepetések, a terephasználatra tervezett 2014-es újdonságok első dózisához pedig ide érdemes kattintani! További képek és kommentárok a lenti képgalérában tekinthetők meg.

Szöveg: Németh Balázs
Képek: Shimano, Németh Balázs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo