Nem csak a hétköznapi használatra szánt országúti alkatrészek terén újított a Shimano, a mountain bike szegmensben is fontos változások történtek. Az embargódátumoknak megfelelően most az alsóbb és középkategória bemutatásán a sor: az évente sok millió bringára szerelt Deore és Altus kerékpár szett leírása következik. Az igazi nyalánkságok, mint például az új Shimano XTR alkatrészek részleteit egyelőre fedje még homály…
Hasonlóan az országúti családoknál, a mountain bike alkatrészeknél is fontos, hogy formájukkal illeszkedjenek a modern, 2013-ban, bocsánat, 2014-ben trendinek számító kerékpárokhoz, így – ha funkciójukat tekintve nem is újultak meg teljesen – a ráncfelvarrás úgymond kötelező.
Ami műszaki szempontból talán a legfontosabb változás napjainkban, a hajtóművek “kompaktosodása”, alsóbb kategóriában is hozzá lehet majd jutni a 40-28 és hasonló fogszámú duplákhoz (az eredeti triplák mellett), illetve hátul újabb fokozattal bővül a sor.
Az Altus alkatrészcsaládtól 2014-ben is ugyanazt várják majd el a vásárlók: robusztusság, tartósság, megbízhatóság, “igénytelenség” (utóbbi a karbantartás szempontjából). És a megújuló designon, a piaci trendeknek való megfelelésen kívül fontos, hogy mindez ne növelje az árát, ami fontos a kerékpárgyártók, következésképpen a vásárlók szempontjából is. Így már nem is olyan egyszerű feladat a fejlesztés…
Ráadásul – bár mi, akik például a Bikemagot szerkesztjük vagy olvassuk, egy sokkal szűkebb szegmensbe tartozunk – az átlagpolgár, aki azt sem tudja hogyan működik egy patentpedál, eme szettek alapján fogja megítélni a Shimano márkanevet.
A robusztus viszont nem jelent technikailag egyszerűt. 2014-es Altus esetében alkalmazott technikai tartalom egyáltalán nem lebecsülendő: 9-fokozatú meghajtásrendszer, ergonomikus Rapidfire rendszerű váltókarok, alacsony profilú hátsó váltó, rugalmasan alkalmazható első átdobó jellemzi. Ha akarjuk, akkor az áttételezés „trekkinges”, máskülönben „montis”, és nem lehetetlen az egyetlen első lánctányéros megoldás. 10 évvel ezelőtt ez a színvonal és rugalmasság jellemezte a felső kategóriát, ráadásul a működés terén is hasonló elvárásaink lehetnek.
Amióta világ a világ, a Deore szett a középkategória szinonimája. Két ugrásra az Altus felett foglal helyet, komoly bevetésre szánt kisebb vagy nagyobb kerekű montikon, karbonvázas trekkingeken, fitneszbringákon láthatjuk majd viszont, tehát nem meglepő, hogy a fejlesztés egyik fő motívuma az áttételezés rugalmassága volt. Variációk teljes tárháza jellemzi: két- vagy háromtányéros integrált tengelyes hajtómű, 40-30-22-fogas kombinációval, 29”-os vagy 27,5”-os kerékmérethez, 40-28 fogas 26”-os kéttányéros vagy 38-26, esetleg 38-24 fogas „dupla” nagyobb kerékmérethez. A lánctányérok gyors cseréjét a torx-os csvarrögzítés segíti. A hajtómű ezen felül kiválóan tömített csapágyazást kap, mivel elképzelhető, hogy egy 2014-es all mountain, trail bringán teljesít szolgálatot, a legdurvább terepen, cudar időjárásban.
A váltórendszer a Deore esetében már 10-fokozatú, a váltókarok Rapidfire rendszerűek, finom működés, többirányú kioldás, levehető kijelző jellemzi, lényegében 1 az 1-ben, mint ahogy azt a felső kategóránál megszokhattuk. Hátsó váltóból több változat is rendelkezésre áll: Shadow, Shadow Plus vagy hagyományos kialakítás, és lesz lehetőség a közvetlen vázrögzítésre, amelyet egyre több gyártó részesít előnybe 2014-ben. A hátsó lánckeréksor 11-36-os széles áttételezéssel is kapható lesz.
A fékezés terén is lesz újdonság: Servo Wave-es karmechinika, integrált Ispec kormányrögzítés, kartávolságállítás, ICE tárcsahűtés, választható alubakos, sárlepergető tárcsa, könnyű karbantartás jellemzi az új modellt, azaz lénygében minden technológia, amit eddig a felsőbb kategóriában élvezhettünk. Érdekes még az új J-Kit fékvezetékrendszer, de az sajnos csak SLX és magasabb szintű modelleknél lesz elérhető. A Deore kerékagyak terén lesz hagyományos tengelyes, illetve 12/15 mm-es E-Thru tengelyes 100/142 mm-es változat is. Színvilágról pedig annyit, hogy az ezüst változat egy tényleg esztétikus szürkés árnyalattal bír, megjelenése már egyáltalán nem a „gagyi” kategória.
Még egy-két ugrás felfele az alkatrészcsalád-ranglétrán, és elérjük a megújult SLX és XT hajtóműveket a Deore-nál már taglalt áttételkombinációkkal (kis kerékméret, közepes és nagy, kéttányéros első hajtás vagy három). Mindegyikhez van passzoló első átdobó, amely tudja a megfelelő kombinációt.
Ha pedig nem valódi terephasználatban gondolkodunk, a Deore alkatrészcsalád kapható lesz egy új változatban, amely a trekking/városi/fitnesz vonal igényeire fókuszál. Az áttételkombinációk itt nem a kerékméret, hanem a felhasználási igények függvényében alakulnak, ellenben a meghajtásrendszer hasonlóan 10-fokozatú, váltáskönnyítő HyperDrive rásegítéssel. A váltókar formavilága is eltér a montis változattól: van egyfajta modern, de mégis retro hangulata, a technikai színvonal viszont azonos a fokozott igénybevételre tervezett montis vonalban alkalmazottal. A fékrendszer is hasonló technikai színvonalú, legfeljebb a fékkar nem 2, hanem 3-ujjas.
Így eljutottunk A-tól D-ig, azaz 2014-re a megújuló Altustól a Deore-ig. Kihagytunk egy pár szérián kívüli változatot, amelyek inkább a kerékpárgyártók feliratigényeit hivatottak kielégíteni, komplett kerékpárokon találkozhatunk majd velük, nem az üzletek polcain. A kizárólagos aszfalthasználatra tervezett 2014-es újdonságok első dózisához pedig ide érdemes kattintani! További képek és kommentárok a lenti képgalérában tekinthetők meg.
Szöveg: Takács Tamás, Németh Balázs
Képek: Shimano, Németh Balázs