fbpx

Másfél kilónyi svájci precizitás aero kivitelben: DT Swiss ERC 1100 Dicut

Egy vadonatúj kereket mutatott be a DT Swiss a svájci központjában tárcsafékes bringákhoz, mondhatjuk műfaji korlátozás nélkül! Az ERC 1100 Dicut modellt ugyanis nem dedikálták egyik szakághoz sem. Használhatod aero országútiban, vagy akár könnyű építésű gépben, gravel bringában, sőt cyclocrossra is.

Egy komoly BMC Roadmachine bringába lettek beépítve a kerekek a teszthez.

Egy komoly BMC roadmachine bringába lettek beépítve a kerekek a teszthez.

Mielőtt azonban a száraz technikai adatokat néznénk meg, beszéljünk kicsit a koncepcióról! Nagyon sok gyártó kínál ma már tárcsafékes kerékszettet. Sőt magasfalú karbon kereket is, de még ezek kombinációjából sem nehéz válogatni. Viszont egy ilyen keréknek meg kell felelnie sokféle követelménynek. Vannak kerék”gyártók”, akik Távol-Keletről vesznek úgynevezett „open mold” felniket, sőt akár agyakat is, és ezeket fűzik össze maguknak és látják el saját márkajelzéseikkel. És vannak azok, akik az utolsó négyzetcentiig megterveznek mindent, pénzt és élő erőt nem kímélve. Ez a pár nap ami a DT Swiss központjában eltölthettünk, maximálisan alátámasztja, hogy ők ez utóbbi csoportba tartoznak.

A Swiss Side szakemberei segédkeztek a fejlesztésnél

A Swiss Side szakemberei segédkeztek a fejlesztésnél

A DT nagyon profi volt eddig is agytervezésből, küllőgyártásból és a felnik terén. Egy valamiből hiány volt náluk: olyan mérnökökből, akik a légellenállás témájában pengék lennének. Ezért nem bízták a véletlenre és a Swiss Side szakembereit bízták meg az új kerék aerodinamikai tervezésével. A Swiss Side 50 éve foglalkozik aerodinamikai termékek tervezésével, modellezésével és szorosan együttműködnek Forma1-es csapatokkal is. Jean-Paul Ballard a cég technikai igazgatója egy komoly prezentációt tartott „aero elmélet”-ből, ennek egy külön cikket is fogunk szentelni, annyira érdekes témakör volt.

A szélcsatornás tesztek nélkülözhetetlenek

A szélcsatornás tesztek nélkülözhetetlenek

Az ERC 1100 Dicut esetében három kulcsfontosságú tervezési szempont volt. Az egyik a légellenállás csökkentése, a másik az irányíthatóság, a harmadik pedig a hatékonyság. És igazából mindháromhoz „aero” szakemberekre volt szükség. Olyan ugyanis nagyon ritkán van, hogy nem fúj a szél. Ha fúj, akkor ritkán fúj tökéletesen szemből, ezért jellemzően valamilyen szögű oldalszélben tekersz. Ilyenkor a magas oldalfalú felniken komoly szélnyomás jelentkezhet, ami sokkal többet lassíthat, mint a szemből érkező légellenállás. Arról nem beszélve, hogy aki ment már magas peremű kerékkel, az biztosan érezte ahogy lökdösi a szél. Ilyenkor ráfekszel a szélre és előrébb dőlsz, hogy stabilizáld a kormányzást. Ez sok energia veszteséggel jár. Erről a témáról majd következő cikkünkben írunk részletesen. Ami lényeges, hogy a Swiss Side a CFD tervezésnek és a légcsatornás tesztjeinek köszönhetően sikerült nagyon stabillá tenni a kereket amellett, hogy a frontális légellenállása is csökkent, illetve nőtt a „vitorlázó képessége”, amit röviden úgy lehet leírni, mint amikor a busz után tekersz, és „húz” magával.

dt_swiss_erc_1100_dicut 2 (1)

Az új kerékszett 1530 grammot nyom párban, csak tárcsafékes kivitelben készül, és 47 mm-es felnimagasságú profillal érkezik. Természetesen karbon a felni alapanyaga, az oldalfala vékony, csak a küllő csatlakozásoknál vastagabb. A grafikonon látható, hogy a mérések szerint az etalonnak tartott Zipp 303-asnál és a Reynolds Aero 46-nál is alacsonyabb lett a kerék légellenállása, ami egy versenyen perceket jelenthet. A felni szélessége 19 mm, így nem csak 25-ös hanem 28-as gumit is fel tudsz rá rakni, így gravel bike-on, rossz minőségű utakon is jól teljesít.

Középen a "régi", a két szélén az új Dicut agytest

Középen a “régi”, a két szélén az új Dicut agytest

Az agyak is teljesen megváltoztak, más küllőperemet kaptak, mivel a kerék légellenállásának 15%-át maga az agy adja. Érdekes, hogy a mérések szerint a tárcsafék légellenállása kisebb mint a hagyományos patkóféknek. A hagyományos Dicut agyhoz képest az ERC 1100 Dicut agy 2.5%-kal kisebb légellenállású. Persze ez nem sok, de sok ilyen pár százalékos faragás ad egy klasszissal jobb kereket a végén!

Természetesen „no tool” szerkezetű, vagyis simán kézzel szét lehet szedni, és karbantartani. A Ratchet System alapból 36 fogas benne, de cserélhető 54 bordásra is ami brutálisan kicsiket reteszel, de hamarabb is kopik. A 36-os is 10 fokonként zár, így szó nem érheti a ház elejét. Az agyak már RWS csőtengelyesek és érdekességük, hogy a gyorszár karja kivehető. Nem gyorsítja meg a kerék kivételét, de határozottan könnyű. 11 sebességes Shimano, vagy Campagnolo rotorral is rendelhető lesz, sőt utólag is egy mozdulattal cserélhető ha esetleg erre van szükséged. Az agyakban Si3N4 kerámia golyós csapágyakat találunk, ezred milliméteres illesztési pontossággal, és eléggé alacsony gyártási tűrést adtak meg a beszállítónak, így minden tízezredik golyó kerül csak a DT-s dobozba!

Tubeless gumikon gurultunk

Tubeless gumikon gurultunk

A küllők is speciális kialakításúak. A hagyományos lapított aero küllőket egy óriási présgéppel lapítják ki (ezt meg is mutatták a gyárlátogatáson), ezt viszont egy szabadalmaztatott eljárással kvázi hidegen kovácsolják 250 tonnás préssel, miután egy „rezgő kalapács” segítségével elérik a húzott kivitelt. Sajnos még az ablakán sem nézhettünk be a helyiségnek ahol készül. Ezzel az eljárással nem lett könnyebb, mint a jelenlegi Aerolite, viszont az anyag zömítése miatt sokkal erősebbé vált. Ennek a keréknek a fűzése és centrírozása is kézzel készül a lehető legnagyobb pontosság elérése érdekében a közeli Lengyelországban, a svájci határértékek felhasználásával. Erről a maximalista precizitásról jövünk majd egy külön cikkel, mivel olyan ember mutatta meg nekünk a kerékfűzés mesterfogásait, aki Nino Schurter kerekeit is építi!

Szerencsére tudtuk cserélgetni a 25-ös és 28-as gumikkal szerelt kerekeket!

Szerencsére tudtuk cserélgetni a 25-ös és 28-as gumikkal szerelt kerekeket!

Azt, hogy stabil és kényelmes az új kerékszett azt bizonyítottnak találtuk, mivel nagyjából 130 km-t tudtunk megtenni a kerekekkel vegyes útvonalakon, melyek között a tükör aszfalttól a meredek elmelkedőn át a murvás utakig, ezért sok mindenre fény derült út közben. Sőt, menet közben kereket tudtunk cserélni, így 25-ös és 28-as gumival is tesztelni tudtuk. Nehéz ennyi idő alatt egzakt véleményt alkotni, mivel azonban a saját gépemben is magas falú tárcsás karbont használok egy RC38 személyében az eltérések közül sokat meg lehetett érezni. Az egyik a szélesebb felni miatt a jobb gumi/talaj kapcsolat, valamint kényelmesebb volt már 25-ös gumival használva is. A gravel szakaszokra rákerült a 28-as Schwalbe Pro One Tubeless gumis kerékszett, és simán lehetett vele a durvább helyeken is haladni.

Nem kíméltük az új kerekeket!

Nem kíméltük az új kerekeket!

Igazából utána aszfaltra kiérve sem volt érezhetően lassabb, mint a 25 mm-es (szintén belső nélküli) kivitel. A legnagyobb különbség a saját kerekeimhez képest az oldalszeles szakaszon jött ki. Valóban nagyon stabil volt oldalszélben, alig lökdöste a kereket.

Kijutott nekik a rosszból, de szótlanul tűrték a megpróbáltatásokat :)

Kijutott nekik a rosszból, de szótlanul tűrték a megpróbáltatásokat 🙂

Innen is látszik, hogy nagyon nem mindegy milyen aero kivitelű kereket teszel a bringába. Így van, jól gondolod, nem lesz olcsó ez a kerék (2418 EUR), de nem is várhatunk mást egy 1530 grammos karbon kerékszettől aminek a súlyhatára 120 kg! 2017. márciusától lesz elérhető és reméljük hamarosan tartóstesztre is érkezik belőle egy szett 🙂

A DT Swiss hazai forgalmazója a Boneshaker Kft, a további hírekért kövesd Facebook oldalukat!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo