A Medvés Kör egy 63 km-es túraútvonal 1413 méternyi szintkülönbséggel, melyet teljesítménytúra jelleggel, vagy pedig valódi kihívásként időre is teljesíthetsz. Egyedül rajtad múlik milyen céllal „csipogod le” az első QR kódot a Vargánya Vendégház kerítésén. Legálisan hegyikerékpárral bejárható, végig kitáblázott útvonal. A kaland és a szép táj pedig garantált, de a teljes útvonal teljesítése átlagosnál jobb erőnlétet kíván.
Infobox:
Erőnlét: ***
Kerékpárkezelési tudás: **
Útvonal szárazon: **
Útvonal vizesen: ***
Látnivalók: ****
Infrastruktúra: ***
Megközelítés: **
Alkatrészek: *****
Szálláshely mennyiség: *
A Medvés Kör teljesítését akár két részletben is megteheted, mivel az útvonal kialakítása eleve így készült. Mi a kör hivatalos megnyitóján és teszt túráján mentünk végig a nehezebbik és nagyobbik részén, de a túraleírás a teljes kört bemutatja mivel nem először jártunk ezen a környéken, ami a hegyikerékpárosok hazai mekkája a rengeteg kijelölt bringás útvonalával.
A képeken is látható pontok/látnivalók adják a túra savát borsát. Először egy régi vasúti alagúton áttekerve a Somoskővárat ejtjük útba, onnan haladunk a Medves-fennsík felé, majd útba ejtjük a Salgó várát, innen lejtőzünk egy kellemeset a Tatárárkon lefelé egészen a Beszterce lakótelepen található tóig. Ha két naposra tervezted a túrát, akkor visszatérhetsz Somoskőújfaluba, mivel innen indul a nehezebb és több szintet tartalmazó rész.
A szlovák határon áttekerve a Határsáv tanösvényen mászunk fel egészen a Nagyromhányi-kilátóig ahonnan kiváló kilátás nyílik az egész Karancsra. Karancsberénybe leereszkedve egy kis aszfaltozás után a Kis-Dobroda-Patak völgyében mászunk fel egészen a Kis-Kercsegig ahonnan egy nagyon meredek út vezet a Karancs csúcsára, de nekünk nem kell oda felmászni, hanem egy hosszabb lejtőzés után elérjük a Kercseg-laposát. Innen már csak kis mászás jön a Somoskőújfalu fölötti „gerincre”, és végül visszaérünk a településre.
Most pedig nézzük a Medvés Kör-t részletesen! Utunkat a Vargánya Vendégháztól indítjuk, ahol leolvashatjuk a QR kódot a kerítésről, már amennyiben szeretnénk hitelesíteni az útvonal teljesítését, vagy pedig időre kvázi versenyezve tennénk meg a 63 kilométert. Rögtön egy masszívabb köves emelkedővel indítunk a Vörösmarty Mihály út végén ahol rátérünk az SK azaz a sárga kerékpáros jelzésre. Alig egy kilométer után felérünk az elhagyott medvesi kisvasút alagútjához. A kisvasút történelme egészen a 30′-as évekig vezet vissza, részletesen ITT olvashatsz róla. Nem árt ha van nálad lámpa, mivel aránylag hosszú az alagút, így fényt csak a kijáratnál látsz, és belül van egy két vízmosás is ami veszélyes lehet!
Az alagút után egy csodás katlanban tekerünk enyhén fölfelé egészen egy aszfaltos útig ahol a kis tanösvényen megnézhetjük milyen madarak honosak a Medves hegységben. Innen a betonon haladunk tovább egészen a salgóbányai főút kereszteződéséig, de haladunk is tovább a Petőfi-sétányon az SK jelzésen ami egyben a P turistajelzés is. Somoskőn már majdnem a vár alatt bukkanunk elő az erdőből és tekerünk fel a meredek emelkedőn egészen a Somoskői várig ahol a QR kódot a Petőfi-kunyhó melletti információs táblán találjuk. A várat a 13. században építették és az 1682-es füleki ostrom után pusztult el. A vár alatt érdemes megnézni a Bazaltorgonát ami némi sétával elérhető a bejárattól. Maga a vár belépőjeggyel látogatható csak. Egy EUR körül van a jegy ára, de forintban is fizethető.
Innen a Somos kocsmát elhagyva az SK és P+ jelzésen haladunk felfelé a Medves-fennsíkra ami Európa legnagyobb bazalt platója. Mielőtt beérnénk Rónabányára érdemes felmászni a nemrég épült kilátóba, ahonnan a várakat is kiválóan látni lehet. A településen az irányítótáblánál újabb QR kódot találunk. Rónabányáról Rónafaluba tekerünk majd az aszfaltot a Rónai út Vajda János kereszteződésében hagyjuk el és megyünk tovább az S4 azaz sárga négyzeten egészen Salgóbányáig. Ott a kocsmában finom a kávé, meg olcsó a csoki, érdemes kicsit feltankolni, és vizet is vételezni.
Ezután ugyanis felmászunk a ZK, S+ jelzésen a Salgó vára (https://hu.wikipedia.org/wiki/Salgó_vára) alá ahol az irányító táblán újabb QR kódot tudunk leolvasni. A várat szintén a 13. században építették de meglepő módon túlélte a csatározásokat, és csak a 18. században kezdett az állapota leromlani, de szerencsére mára jó kezekbe került. Érdemes feltolni a bringát a várba (feltekerni nem sok esély van), és az újjáépített toronyból körbenézni hiszen nem csak a Karancs-Medvest láthatod be, hanem szép időben a Magas-Tátráig is ellátni. Lefelé nagyon óvatosan ereszkedj, mivel nagyon köves, technikás az út, és a gyalogos turisták is gyakran járnak arra, sőt hivatalosan ez a rövid szakasz a nyeregből a várig nem is bringázható!
Innen egy komoly lejtőzés következik a ZK, S+ jelzéseken a Beszterce lakótelepig. Óvatosan a száguldással, egyrészt a keskeny ösvényt végig fák szegélyezik amiknek nem célszerű nekicsapódni, másrészt hosszan szakadék fut az út bal oldalán ami szintén káros lehet az egészségre, illetve eső után meglepően csúszós tud lenni az út, főleg ha avar is takarja! De a Medvés Kör egyik legjobb szakasza egyébként ez.
A tóparton lehet napozni egy kicsit, főleg ha két részletben teljesíted a túrát (bár ekkor nincs értelme a QR kódokkal játszani, mert a szintidő nem lesz meg). A horgásztó mellett strand is található. Utunkat emelkedővel folytatjuk a Kercseg-laposa kereszteződésig egy murvás úton, itt QR kódot is találunk, ne felejtsük el mielőtt leszáguldunk a főútig ahonnan felmászunk a nagyonsok számjegyű eurós összegért épített partfal tetejéig, hogy utána leguruljunk a vendégházig ahol be is fejezhetjük a napot, vagy mehetünk a keményebbik körre!
A határt átlépve elmegyünk egy kiváló vendéglő a Maly Mlyn előtt. Itt bőséges adagokat és kedvező árakat találunk (de tényleg), illetve forinttal is fizethetünk! Szükség is lesz az energiára, mert innen sok és meredek mászásban lesz részünk. Az aszfalton haladva figyelni kell, mert egyszer csak el kell fordulni Siastorská Bukovina vasútállomásánál át a sínen balra. Kistányérra le, jön a Határsáv tanösvény. Itt is figyelni kell, mert lesz egy kereszteződés rögtön a vasút után. Balra egy szélesebb murvás út megy, jobbra fel szintén egy kisebb kavicsos út, mi viszont középen a földúton megyünk meredeken a hegyre fel! Az első nyeregben lesz egy eligazító tábla QR kóddal. Sajnos itt nem lesz hazai térerő, így ha nem akarsz roaming netet használni, akkor tárold el a telefonban a kapott linket, és majd később megnyitod! Innen jobbra fordulunk és végig a határköveket követjük föl-le majd föl-le. Szerencsére nem nagyon lehet elvéteni a gerincen vezető utat, de ha többen mentek figyeljetek az alig 30 cm magas határkövekre, nagyot lehet bennük esni!
Erőnléttől függően hamarosan elérjük a Nagyromhányi kilátót, melynek a TETEJÉN a térképnél találod meg a QR kódot, tehát ha már itt vagy akkor élvezheted a 360 fokos kilátás is. Egészen Zólyomig ellátni, míg a másik irányban a Bükk és Mátra is látható. Fordulópont ez a túra során, mert egy kis kanyarral visszatérünk az idefelé tartó útra (a kilátó lábától lefelé induló úton folytatjuk az utat), de hamarosan jobbra lecsapunk a zöld, és zöld négyszög ösvényen Karancsberényen át egészen Karancslapujtőig, ahol a polgármesteri hivatal előtti tábla HÁTULJÁN található a QR kód.
Az aszfalton elindulunk Somoskőújfalu felé, de figyelni kell mert a focipályánál a Z+ jelzésen balra fordulunk a Lepény-kői keresztig, majd egy hosszabb, combosabb mászás következik ismét a P jelzésen a gyönyörű Kis-Dobroda-Patak völgyében a Kis-Kercseg elágazásig ahol szintén QR kódot találsz az eligazító táblán!
Már majdnem az utolsó lejtő jön a piros háromszögön a Kercseg-laposán át (piros háromszög), de eső után nem árt vigyázni, elég csúszós, keréknyomos ez a szakasz! A Salgótarján-Somoskőújfalu aszfaltra kiérve balra fordulunk, majd nemsokára jobbra a már ismert töltésoldalra, ahol a SK, S+ jelzésen felmászva eltekerünk a Beszterce lakótelep fölött, és egy kis lejtőzéssel visszaérünk a Vargánya Vendégházhoz ahol ne felejtsük el az utolsó záró QR kódot leolvasni!
Végigolvasni sem könnyű, de végigtekerni egyben szintén kihívásokat tartogat. Ha egy átlagos maraton középtáv megy már itthon, akkor nyugodtan nekikezdhetsz. Ellenkező esetben inkább két etapra célszerű bontani. Maguk az ösvények túl nagy kihívást nem jelentenek kerékpárkezelési oldalról, de ehhez legalább haladó szinten kell lenned rutinban. Eső után pedig nagyon csúszósak tudnak lenni az utak, ezt érdemes figyelembe venni!
Megközelítés:
Somoskőújfalu egészen a szlovák határ mellett fekszik, autóval megközelíteni gyorsan és egyszerűen csak a 21-es úton Salgótarján felől lehet. Vonattal pedig a Hatvan-Somoskőúfalu vonalon megközelíthető.
Útvonal:
GPS track:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=dviziujybkxlfylv
Térkép:
http://www.cartographia.hu/cserhat-turistaterkep-8.html
Szállások:
http://varganya.hu –megjelent szállásbemutatónk: https://bikemag.hu/magazin/hirek/varganya-vendeghaz-somoskoujfalu-a-nyugalom-szigete-ujratoltve
Étkezés:
http://www.restauracia-maly-mlyn.sk
https://nyitva.hu/somoskőújfalu/cba-19-sz-élelmiszer-49843
Látnivalók:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Somoskői_vár
https://hu.wikipedia.org/wiki/Salgó_vára
https://hu.wikipedia.org/wiki/Füleki_vár
http://www.ipolyerdo.hu/vadaspark_somosko
http://banyamuzeumsalgotarjan.lapunk.hu
http://www.termalfurdo.hu/furdo/strandfurdo-salgotarjan-253