A Giant legújabb alu vázas, merevfarú XC gépe is megérkezett hozzánk a Bikemag MTB Megatesztre Eplénybe, a Fathom-mal a tajvani gyártó megpróbált újat alkotni, egy olyan kerékpárt létrehozni, ami akár alkalmas XC versenyzésre és a trail-eken is kiválóan viselkedik. Ez mennyire sikerült nekik? A választ megtalálhatjuk a tesztben.
2017-re a Giant két új XC kerékpárral is megjelent a piacon, az egyik a kifejezetten versenyzésre tervezett, csúcskategóriás karbonvázas XTC, mely 27,5″ és 29″ kerekekkel is elérhető, alatta eggyel található a Fathom, mely alu vázzal és szintén kétféle kerékmérettel kapható, 29″-os kerekkel XC kerékpárként, 27,5″-ossal és 120 mm-es villával pedig merevfarú trail bringaként funkcionál. A 29″-os geometriáján is látható, hogy nem szokványos XC kerékpárnak tervezték, hanem kicsit az “élmény bringa” felé húznak a kerékpár irányítását befolyásoló szögek és hosszok, természetesen csak annyira, hogy még bőven az XC kategóriába sorolható a Fathom.
Az alumínium vázak gyártása terén a Giant-nek óriási tapasztalata van, ennek megfelelően félelmetesen jó tömeggel és menettulajdonsággal rendelkezőket tudnak gyártani, nem véletlenül volt egykoron az XTC a egyik legjobb alu váz. A Fathom ALUXX SL vázzal rendelkezik, mely alapanyagát 6061-es alumínium adja, amit speciális technológiákkal duplán húznak, formáznak, így megkapva ezeket a nem teljesen hétköznapi csőformákat. Mint már minden minőségi váz, a Fathom is tapered fejcsővel rendelkezik, mely lehetővé teszi, hogy erősebb, merevebb nyakú teleszkópot használhassunk a vázban. A manapság trendi integrált bovdenvezetés sem maradhatott el a váz tervezésekor, ami sokkal letisztultabb külsőt nyújt a kerékpárnak és nem mellesleg jobban védi a bovdenezést a kosztól. Annak ellenére, hogy fémből készült a váz, a középcsapágyház press fit rendszerű, amiről nehéz eldönteni, hogy jó vagy rossz, megvan az előnye és a hátránya is.
Az SR Suntour Axon villája felel elöl az útegyenetlenségek kisimításáért, 100 mm-t mozog, 15 mm-es gyorszáras átmenő tengellyel rendelkezik, kormányról zárható és a visszaútcsillapítása is állítható. Senki ne ijedjen meg ettől a márkától, tudom sok embernek az alsókategóriás teleszkópok jutnak eszükbe a Suntour-ról, de az Axon egy igazán jó modell, gond nélkül felveszi a versenyt más márkák teleszkópjaival.
Nem sokat gondolkozott azon a Giant, hogy milyen váltást és hajtást szereljen a Fathom-ra, hol lehetne olcsósítani rajta, komplett szettként a 2×11 sebességes M7000-es SLX-et választotta, ami egy nagyon jó döntés volt. Váltás és hajtásteljesítmény szempontjából az SLX az XT-től talán csak egy hajszálnyival marad el, hibátlanul vált, tartós, a hajtás merevségére sem lehet panasz, egyedül, ami jelentős különbség köztük az a tömeg. A szépérzékem legnagyobb örömére első váltóból egy hagyományos bilincses változat került a bringára, mely szépen pakolja a láncot a hajtómű 26-os és 36-os lánckerekei között. 11-42-es fogaskoszorú található a hátsó keréken, jelenleg ez a legelterjedtebb lánckerék párosítás a 29-es kerékpárok terén, egy átlagos erőnlétű kerékpáros számára többnyire megmászható vele az összes meredek emelkedő és a lejtőkbe is bele lehet vele még tekerni.
A megfelelő fékerőért is a japán gyártó termékei felelnek, ezek a Deore szettből kerültek ki, BR-M615 típusúak, elöl 180 mm-es, hátul 160 mm-es tárcsával. Ezek azok a fékek, amik nagyon sokrétű felhasználásra alkalmasok, nem hallottam még panaszt rájuk.
A Giant saját márkás termékeire fűzött kerekein gurul a Fathom, a felni Giant XC3 29″ névre hallgat, mely tubeless ready kompatibilis, tehát, ha úgy döntünk akkor belső nélküli külsőt is szerelhetünk rá, elöl Giant Tracker 15 mm-es, hátul pedig Tracker Sport gyorszáras agy található. A tesztelt modellen Maxxis Ikon külső található, de a katalógus szerint Crossmark jár ehhez a típushoz 2,25-ös szélességben, 60 TPI szövetsűrűséggel és drótos peremmel.
A kiegészítők szintén egytől-egyik a gyártó saját termékei, a kormányszár vastag, erőt sugároz és a kormány az emelésével is inkább egy trail bringára emlékeztet, mint XC gépre, magam részéről a kormányt mindenképpen cserélném egy emelés mentesre. A nyeregcső 30,9 mm átmérőjű, ennek az előnye, hogy a váz kompatibilis a Giant saját állítható nyeregcsövével, a trail kerékpárokat mind ezzel a mérettel gyártják.
Ennek a kerékpárnak különleges története van számomra, ez az első tesztkerékpár, amit dobozból kivéve magam raktam össze, persze 90%-ban már össze volt szerelve, de volt pár dolog, amit még meg kellett rajta csinálni. A dobozt kinyitva már látszott a váz színe, alapvetően nem rajongok a színes kerékpárokért, de ez tetszett, valahogy nagyon eltalálták a dizájnerek a színeket.Igazi ütős kinézetű kerékpár lett belőle, de akinek nem tetszik ez a szín, az piros-feketében is megveheti. Mindent kipakoltam a dobozból és jöhetett az összeszerelés. Annak ellenére, hogy csak egy marokszerszám volt nálam (látszik, hogy minőségi alkatrészekből áll a Fathom), csak egy dolog összerakása okozott problémát, az a teleszkóp bovdenjének bekötése a kupakba, ami bonyolultabb, mint más márkáknál, viszont teljesen személyre szabható, konkrétan be lehet kötni egy mozdulattal úgy, hogy ne zárjon teljesen a lockout. Mindent beállítottam és nem volt más hátra, mint fel a hegyre.
Már a parkolóból kifelé is éreztem, hogy ez egy nekem való kerékpár lesz, a hajlított kormány miatt kicsit magas az irányítópult, de az irányítása nagyon jó és a betonpadkán áthaladva az Axon úgy mozgott ahogy én szeretem. Felfelé a 12,75 kg-os (pedál nélküli) tömeg ellenére is nagyon haladtam vele, hiába “csak” alu váz, nem éreztem, hogy csavarodna a hátulja amikor jobban odaléptem neki kiállva, az Axon lezárva egyáltalán nem mozdult meg, tökéletes partner volt a tempós haladáshoz. A meredeken alacsony sebesség mellett sem volt gond az irányítással, pedig a geometria táblázat alapján akár lehetett volna. Csak ment fel a hegyre, mint egy vérbeli XC gép, nem tudtam zavarba hozni. A váltók – ahogy vártam tőlük – szépen tették a dolgukat, nem szokásom, de a teszteken mindig kipróbálom, hogy terhelés alatt hogyan váltanak, de ezzel sem volt különösebb probléma, kicsit hangosabban, de áttették a láncot. Eleve az új Shimano váltók hangosabban váltanak, mint a régebbi modellek (gondolom ebben a Shadow+ erősebb rugója is szerepet játszik).
Lefelé meg… az első kanyarban elmosolyodtam, annyira tetszett a kanyarstabilitása, olyan szépen vettem vele az íveket, a meredeken is irányítható maradt. Őszintén néha elfelejtettem, hogy egy XC kerékpáron állok. Az Axon mozgása nekem nagyon bejött, gyors, de nem fogy el az útja hamar, a fékek hibátlanul fogtak (ha saját bringára kellene nekem új fék biztos ilyet vennék) és annak ellenére, hogy előző nap este esett az eső és a gumi elég apró mintás, tartott rendesen a kanyarokban és mindenhol kellő tapadást nyújtott, ezt a mai napig nem igazán értem. Szívesen mentem vele újabb és újabb köröket a pályán, aztán miután elfáradtam átmentem vele a pumpapályára, persze nem oda tervezték, de azon is élmény volt vele haladni, tipikusan olyan kerékpár a Fathom, amit nehezen tesz le az ember.
A bevezetőben feltett kérdésre szerintem már mindenki tudja a választ, sikerült a Giant-nek a legtöbbet kihoznia ebből a projektből a Fathom-mal. Egy olyan kerékpárt alkottak, ami egy XC kerékpár gyorsaságát ötvözi egy trail bringa lejtőző képességével, de inkább az XC kategória felé húz. Kifejezetten ajánlom olyanoknak ezt a kerékpárt, akik élvezni akarják a kerékpározást, de a teljesítményből, gyors haladásból nem akarnak feláldozni semmit, de akár maratonozásra is jó választás lehet azoknak, akik a stabilabb irányítást kedvelik vagy kicsit bizonytalanok a lefeléken.
Bővebb információ a gyártó honlapján: https://www.giant-bicycles.com/hu/fathom-29er-1-ltd-black-yellow
Ajánlott fogyasztói ár: 429 990 Ft
Váz: ALUXX SL Aluminum
Villa: SR Suntour Axon RL-RC, 100 mm
Kormányszár: Giant Connect, 8 fokos emelés
Kormány: Giant Connect Trail, 730 x 31,8 mm
Hátsó váltó: Shimano SLX Shadow Plus, 11 sebesség
Első váltó: Shimano SLX
Váltókarok: Shimano SLX SL-M7000
Fékek: Shimano BR-M615, hidraulikus tárcsafék (180/160)
Hajtómű: Shimano SLX, 36/26
Fogaskoszorú: Shimano SLX CS-M7000, 11-42
Lánc: Shimano HG601
Felnik: Giant XC3 29″
Első agy: Giant Tracker 15×100 mm
Hátsó agy: Giant Tracker Sport QR
Külsők: Maxxis Crossmark II 29 x 2.25, 60 TPI, drótos
Nyereg: Giant Connect Upright
Nyeregcső: Giant Connect, 30,9 x 400 mm
Tömeg: 12,75 kg (M méretben)