fbpx

Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod Team kerékpárteszt: előbb volt nálunk, mint a Touron…

A Tour de France-on a Cannondale-Garmin csapatánál debütált az új 2016-os Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod, mi azonban már pár nappal a francia körverseny előtt kipróbálhattuk a csodabringát az Eurobike Media Days keretében.

A Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod egyszer már meggyőzött, hogy ennél nem nagyon létezik jobb kerékpár. A legújabb változatról hasonlóan tudok nyilatkozni, sőt, érzésre kényelmesebb lett, s persze az elektromos Dura Ace Di2 váltórendszer is kedvemre valóbb, mint a SRAM Red. Szóval lehetett fokozni…

cannondale_supersix_evo_hi_mod_team_2016_004

Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod Team 2016 kerékpárteszt

Amikor a Supersixről beszélgettünk a Cannondale képviselőivel, jogosan hívták fel a figyelmemet arra, hogy nem véletlenül használta ezt a bringát a profi kerékpársportban anno még Basso, Nibali és Sagan is szinte minden körülmények között, egyedül a kockaköveken vetették be később a Synapse-ot. Nem volt szükség külön aero, vagy hegyi team bike-ra, a SuperSix EVO Hi-Mod Team a szakasz elejétől a végéig ideális versenygép. Igazi mindenes, nagyon könnyű, nagyon merev, s még kényelmes is. Megerősíthetem, hogy az a fajta harmonikus váz, amire egyszerűen jó ráülni ismeretlenül is, egy perc múlva olyan, mintha hosszú ideje a saját bringám lenne. Magyarul nem nehéz megszokni. Nem véletlen, hogy az amerikaiak nem bűvészkedtek aero-csodákkal és a profikat sem kínozták merevebb, aerodinamikusabb, de összességében kevésbé szerethető modellekkel.

cannondale_supersix_evo_hi_mod_team_2016_003

Cél a Kitzbüheler Horn

A korábbi Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod-hoz komoly mérnöki kihívás volt hozzányúlni. Ami ennyire jó, ennyire harmonikus, ekkora élmény hajtani, azt nagyon könnyű elrontani, még akkor is, ha mondjuk könnyebb lesz, vagy papíron merevebb lesz a homlokcsöve. A bringa eddig is szuperkönnyű volt, tehát könnyíteni nem feltétlenül akarták. Inkább a merevség és a kényelem terén fejlesztették amennyire lehetett, valamint az aerodinamikáján is dolgoztak. Ha a száraz adatokat nézzük: 15%-kal jobb csillapítás a hátsó háromszögnél, 11%-kal nagyobb lett a középrész merevség, (63N/mm2), 12%-kal a fejcső merevség (103 N/fok), de csak merevebb, nem túl merev! Ezt nem véletlenül hangsúlyozzák, ugyanis manapság már valóban kifoghatunk olyan bringákat, melyek olyan ridegen merevek elöl, hogy az már az irányítás rovására megy. Nos, a SuperSix nem ilyen…

cannondale_supersix_evo_hi_mod_team_2016_005

Pofás

Elöl a teljesen áttervezett villa is hozzájárul a precíz bringakezeléshez, jól csillapítja az úthibákat (a rezgéselnyelő képességét 21%-kal sikerült növelni), ráadásul a tömegből is tudtak faragni 30 grammot. Mindez a fejlett és drága gyártástechnológiának köszönhető, ugyanis a papucstól a nyakcsőig teljesen egy darabból alakították ki. A villa és a váz alapanyaga Ultra High Modulus és High Modulus karbon, melyek ugyancsak meghatározzák a komplett kerékpár fantasztikus menettulajdonságait. Az sem olcsó mulatság, hogy minden vázméretet külön bringaként terveznek, hogy a fantasztikus harmónia az S-es vagy éppen XL-es magasságnál is hasonló legyen.

cannondale_supersix_evo_hi_mod_team_2016_012

A felszerelés: Dura Ace Di2

Nem csak elöl kényelmes és precízen kezelhető a bringa, hanem hátul is. A 15%-kal jobb csillapítást az egy darabból kialakított lánc- és támvillákkal sikerült elérni (amibe természetesen a papucsok is értendők). A láncvillákat azonban a középrészhez közeledve már a merevség fokozásának megfelelően alakították, aszimmetrikusan, vagyis a nem hajtásoldali szár nagyobb átmérőjű. A BB30 középrész ugyancsak a nem hajtásoldalon szélesebb 5 mm-rel, 73 mm-es. Ha már hajtás, a Cannondale gyári Hollowgram hajtókarja a legmerevebb a piacon és a tömegadat tekintetében is csak a karbon Clavicula múlja alul.

cannondale_supersix_evo_hi_mod_team_2016_011

A mechanikus szett bowdenjeit kívül vezetik

A középrészbe egy delta formán keresztül csatlakozik az ülőcső, ami oldalirányban merevebb, viszont az ülőcső-nyeregcső együttes komfortjához is hozzájárul. A nyeregcső külön megér egy misét, hiszen, 25,4 mm-es, kevesen használnak ilyen kis átmérőt. Mivel karbont a karbonnal nem illik megtépni, felmerülhet, hogy mennyire szorít biztonságosan a filigrán nyeregcső-bilincs. Figyeltem is teszt közben, nem csúszik-e lejjebb a vázban, de a viszonylag jó aszfalton nem volt probléma. Kényelmesnek nagyon kényelmes a 25,4-es cső, szám szerint azt írják, 36%-kal komfortosabb egy 27,2-esnél, ráadásul 180 grammjával 30 grammal könnyebb is az elődnél.

cannondale_supersix_evo_hi_mod_team_2016_010

“Delta Seat Tube”

Szó volt róla a teszt elején, hogy a Cannondale mérnökei a fejlesztés során nem az alacsonyabb tömeget priorizálták. Ennek nagyon egyszerű oka volt: már a korábbi SuperSix EVO Hi-Mod is a világ egyik legkönnyebb kerékpárjának számított. Ennek ellenére rendszerben gondolkozva mégis sikerült 60 grammot faragni, amivel továbbra is birtokolja ezt a státuszt. A váz-villa-fejcsapágy együttes 1120 grammot nyom (az előd 1160 g-ot), a nyeregcsőnél jelentkező 30 grammos különbség pedig kiadja a 60-at.

cannondale_supersix_evo_hi_mod_team_2016_009

Mavic Cosmic Carbone

A geometriát nézve az elődhöz képest először a rövidebb homlokcső tűnik fel. A Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod Team üde színfolt ezzel a mai versenygépek világában, amikor az aero bringákat kivéve éppen a túl magas, „komfortos” fejcső a divat. A rövidebb homlokcső a relatív merevséget is növeli adott méretnél, így ebben is sikerült felülmúlni az elődöt. Az új Supersixet nagyon fogják szeretni azok, akiknek tetszenek a klasszikus geometriájú országútik. Itt fontos megjegyezni, hogy kevés dolog javítja jobban egy kerékpár aerodinamikáját, mint az alacsonyabb homlokcső. Lehet formázni a keresztmetszeteket így-úgy, de a bringás elfoglalt pozíciója, a vízszintes hát sokkal többet számít ebből a szempontból, mint az „aero-shaped” váz. A Cannondale-nél persze a csövek formáján is alakítottak, sőt, a lehető legalacsonyabbra tették a kulacstartó szemeket az ülőcsővön, így a második kulacsot nagyrészt eltakarja az első a szél elől.

cannondale_supersix_evo_hi_mod_team_2016_008

28-as guminak is van hely

Mindemellett mi sem bizonyítja jobban, hogy a Cannondale SuperSix EVO High-Mod Team valódi mindenes versenygép a legmagasabb szinten, hogy a fantasztikus menettulajdonságok, a lenyűgöző súlyadatok és a jó aerodinamika mellett még akár a rosszabb utakon használható 28 mm-es gumik is beférnek a vázba (az alapsepecifikációban 25-ös Mavic Yksion Pro külsők feszülnek a C40-es karbon Cosmic kerekeken). A profi mezőnyre is jellemző egyébként, hogy jó menettulajdonságaik és hosszú távú komfortjuk miatt nem csak rossz utakon használják előszeretettel a ballonosabb gumikat.

cannondale_supersix_evo_hi_mod_team_2016_007

Hátulról is sexy

Az említett Mavic Cosmic Carbone C40 kerekek „vastagon” (egész pontosan 40 mm felnimagassággal) hozzájárulnak a kényelemhez, a prémium karbonkerekek között az egyik legkomfortosabbnak számítanak. Egyedül fékezhetőségükkel nem vagyok kibékülve teljesen még a gyári betétekkel sem, meredek lejtőn, pláne esőben óvatosan kell bánni a fékutakkal. A gyorsíthatóságuk viszont a merev építésnek és az alacsony tömegnek köszönhetően elsőrangú és nagyobb sebességnél a légellenállási tényező is kedvező.

cannondale_supersix_evo_hi_mod_team_2016_002

Lejtmenetben is überelhetetlen

A szettből kiemelném a Cannondale Hollowgram SiSl2 hajtókart, aminél elsősorban a csillaggal egy darabot képező lánctányérok merevsége érezhető, váltásnál is. Kevés olyan hajtókart ismerek – bocsánat, egy olyat sem – melyen a tányérok ugyanazt a váltásteljesítményt produkálják egy Dura Ace rendszerrel, mint a Dura Ace hajtómű. A Di2 elektromos szettről sokat nem érdemes áradozni, ennél jobb alkatrészcsalád ugye nem létezik jelen pillanatban.

cannondale_supersix_evo_hi_mod_team_2016_006

A Cannondale Hollowgram SiSl2 hajtómű: mestermű

Végigolvasva a tesztet talán az jöhet le az olvasónak, hogy a Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod Team-nél nem létezik jobb kerékpár, pedig léphetünk még feljebb is a palettán. A mattfekete EVO Black Inc. Enve karbonkerekekkel már a 10 000 euró fölötti árkategóriát képviseli, de szerencsére lejjebb is mehetünk, a királyi vázszett mechanikus Dura Ace szettel, Ksyrium kerekekkel, sőt Ultegrával is elérhető gazdaságosabb kivitelben. Jó hír, hogy viszonylag sok, 8 méretből lehet kiválasztani a megfelelőt.

cannondale_supersix_evo_hi_mod_team_2016_001

Útban a csúcsra

Kinek is ajánlhatnám a Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod Team kerékpárt? Nyilván erősen behatárolja a célközönséget az ára, ami nem csak a magyar pénztárcákból kiindulva borsos. Cserébe viszont kap a vásárló egy felülmúlhatatlan menettulajdonságokkal rendelkező, nagyon könnyű kerékpárt (pedál nélkül 6,3 kg). Azt, hogy mennyivel ad többet más gyártók hasonló felszereltségi szintű és súlyú bringáinál, akkor vettem észre leginkább, amikor a SuperSix után más gépre ültem… OK, lehet “más nap, más állapot”-ra fogni, de a legendás meredek emelkedőre, a Kitzbüheler Hornra percekkel mentem jobb időt a SuperSix nyergében, mint egy másik gyártó csúcsgépével. S mindehhez tegyük hozzá, hogy a Cannondale-nek a világon mindenhol remekül cseng a neve is.  Ez a csúcs.

További Cannondale információ Magyarországon: http://mali.hu/index.php

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo