A tabori hétvége látványos futamokat hozott, lássuk milyen gépekkel teljesítették ezeket a legjobbak. Sörivás helyett a depók technikai újdonságait bújtuk!
Bár a cyclocross kerékpárok első pillantásra meglehetősen hasonlítanak az országúti bringákhoz, a részleteket nézve jó pár szembetűnő eltérést megfigyelhetünk. Fontos kiemelni, hogy ezek a gépek egy hétvégi versenyzés alatt is olyan igénybevételnek vannak kitéve, ami megköveteli a robusztus felépítést és a megbízható alkatrészek használatát. Gyakran előfordul, hogy odaverődnek a palánkokhoz, lépcsőhöz vagy korlátokhoz, ezen kívül a sár, fű és homok koptató hatása pillanatok alatt teszi tönkre a kerekek fékfelületét, láncot, lánckeréksort, középcsapágyat és minden forgó alkatrészt.
A depóban folyamatosan zajlik a munka, a verseny rajtját a legjobbak három tökéletesen felkészített, utolsó porszemig letakarított kerékpárral várják, ezeken kívül temérdek kerékszett is rendelkezésükre áll. A futamon döntő fontosságú lehet a megfelelő guminyomás használata, a pálya állapotától függően a versenyzők napjában többször érzik úgy, hogy érdemes más nyomással kísérletezni. A szerelők nem szórakoznak egyszerű műhelypumpával, a legtöbb helyen egy, vagy több Bosch akkumulátoros, nyomásjelzős pumpa zümmögése törte meg a vihar előtti csendet.
A legjobb tapadás érdekében elképesztően alacsony nyomáson mennek a versenyzők, ujjal könnyedén be lehet nyomni a gumit, akár a futófelületen is, ha tippelnem kéne olyan 1,5 bar körül lehetett a Dugast szingókban. Normál peremes gumikkal elképzelhetetlen értékekről beszélünk.
Alkatrészek terén a Shimano és a SRAM uralja a cyclocross világát, előbbi a kéttányéros Di2 rendszerekkel és a tárcsafékkel látja el a legjobb csapatokat, míg utóbbi a frissen bemutatott Force CX1 szettel támogat rengeteg versenyzőt. A két rendszer vegyítésére is láttam példát, a francia U23-as fiúk Force CX1 hajtókart használtak, elöl egy 42-es tányérral láncterelő nélkül, míg hátulra egy 11 sebességes Ultegra Di2 váltó került felszerelésre. A fékezést itt TRP Revox cantifékekre bízták, amik inkább könnyűek, mint jól fognak.
Pedálok terén egyeduralkodó a Shimano, pár kivételtől eltekintve, szinte mindenki SPD pedált használt, jellemzően XT vagy XTR szintűt. A világbajnok Mathieu van der Poel kerékpárján egy prototípus pedált lehetett látni, amiről már korábban is jelentek meg információk a nemzetközi szaksajtóban.
Az XTR továbbfejlesztett változatának tűnik, az oldalán látható kimarás miatt valószínűleg könnyebb, mint elődje és a tengely hosszából következtetve talán a Q-faktor is csökkent.
Cipők közül a hideg ellenére mindenki valamilyen csúcs, karbon talpas MTB cipőt preferált, van der Poel a Shimano XC90-es típussal hajtott a versenyen. Annak érdekében, hogy minél kevesebb sár tapadjon meg a lábbeliken, a tisztítás után rendszeresen lefújják őket valamilyen víztaszító sprayvel.
A részletes bemutatást kezdjük az újdonsült világbajnok, Mathieu van der Poel gépparkjával. A holland tehetség tárcsafékes Stevens Superprestige bringákkal versenyzett, 58-as méretű vázakkal. A szett Di2 Dura Ace, a hajtókaron 46-39-es lánctányérokkal. A fékek Shimano BR-R785-ös tárcsafékek ST-R 785-ös fékváltókarokkal.
A magasperemes karbon kerekek is a japán gyártótól származnak, a tengelyek elöl és hátul is gyorszárasak. A legtöbb versenyzőhöz hasonlóan van der Poel is Dugast Rhino szingókat használt. Kiegészítők terén Pro alkatrészeket találunk, monocoque karbon kormányszár-kormány egységgel és Vibe nyeregcsővel. Valószínűleg még a szerelőknek is szokniuk kell a tárcsafékekre való átállást, ugyanis az érdeklődők láttára próbálta meg az egyik idősebb szakember fordítva betenni a tárcsafékes kereket.
A belgák becsületét megmentő Wout van Aert és csapata a VGSGP Colnago Prestige modelleket használnak. A szett itt SRAM Force CX1 típusú, Avid Shorty Ultimate cantilever fékekkel. A Vision kerekekre szintén Dugast szingókat ragasztottak, míg a kiegészítők az FSA-tól jönnek. A képen látható Quarq wattmérő valószínűleg valamelyik edzőbringa része.
Lars van der Haar nagy esélyesként indult harcba vasárnap, mégis meg kellett elégednie a harmadik hellyel. A Gaint TCX Advanced bringákon biztos nem múlt a siker. Érdekes részlet a vázon, hogy nincs összeköttetés a támvillák között, valószínűleg így próbálták meg kényelmesebbé tenni a talaj felöli ütésekkel szemben. Felszereltségét tekintve megegyezik a győztes honfitárs kerékpárjával, viszont a Giant villája elöl átmenő tengelyes a 140 mm-es tárcsa ellenére is. Apró különbség még, hogy Van der Haar „csak” Ultegra sort használt, valamint Pro Vibe kormányra és kormányszárra esett a választása.
A Telenet-Fidea csapat menői Ridley X-Night vázakat használtak, SRAM CX1 szettel, Avid Shorty Ultimate fékekkel és Edco kerekekkel. Corné van Kessel 42-es tányérral és 11-32-es WiFLi sorral állt rajthoz.
Az U23-as versenyt megnyerő Michael Vanthourenhout és csapata a Sunweb is Ridley X-Night bringákat használ, viszont a felszereltséget esetükben elektronikus Dura Ace szett, Rotor 3D+ hajtókar és DT 240-es agyakra fűzött karbon FFWD kerekek alkotják. Fékek terén a nem túl elterjed Forza Cirrus Pro típusra esett a választásuk, sárga SwissStop betétekkel.
A hétvége során szemfülesek kiszúrhatták, hogy a svájci Marcel Wildhaber egy prototípus Scott cyclocross kerékpárral versenyzett. A tárcsafékes váz elöl és hátul is átmenő tengelyes, továbbá a fékkábelek és bowdenházak a vázon belül futnak. A legnagyobb sikert szerintem mégis akkor érné el a Scott, ha ezt a színkombinációt elérhetővé tenné kereskedelmi forgalomban is.
Végezetül egy kép az U23-as futamon szereplő egyik brit versenyző Hope kerékpárjáról. Ugyanaz az tárcsafék átalakító szett van rajta, amit Buruczki Szilárd itthon is használ, viszont sajnos a sok éven keresztül fejlesztett hajtómű helyett, valószínűleg kompatibilitási problémák miatt egy SRAM CX1 került fel.
.