fbpx

A 2015-ös cyclocross világbajnokság technikai érdekességei

A tabori hétvége látványos futamokat hozott, lássuk milyen gépekkel teljesítették ezeket a legjobbak. Sörivás helyett a depók technikai újdonságait bújtuk!

Bár a cyclocross kerékpárok első pillantásra meglehetősen hasonlítanak az országúti bringákhoz, a részleteket nézve jó pár szembetűnő eltérést megfigyelhetünk. Fontos kiemelni, hogy ezek a gépek egy hétvégi versenyzés alatt is olyan igénybevételnek vannak kitéve, ami megköveteli a robusztus felépítést és a megbízható alkatrészek használatát. Gyakran előfordul, hogy odaverődnek a palánkokhoz, lépcsőhöz vagy korlátokhoz, ezen kívül a sár, fű és homok koptató hatása pillanatok alatt teszi tönkre a kerekek fékfelületét, láncot, lánckeréksort, középcsapágyat és minden forgó alkatrészt.

Lars van der Haar kerékpárja az állványon

Lars van der Haar kerékpárja az állványon

A depóban folyamatosan zajlik a munka, a verseny rajtját a legjobbak három tökéletesen felkészített, utolsó porszemig letakarított kerékpárral várják, ezeken kívül temérdek kerékszett is rendelkezésükre áll. A futamon döntő fontosságú lehet a megfelelő guminyomás használata, a pálya állapotától függően a versenyzők napjában többször érzik úgy, hogy érdemes más nyomással kísérletezni. A szerelők nem szórakoznak egyszerű műhelypumpával, a legtöbb helyen egy, vagy több Bosch akkumulátoros, nyomásjelzős pumpa zümmögése törte meg a vihar előtti csendet.

A legtöbbet használt szerszám a hétvége folyamán

A legtöbbet használt szerszám a hétvége folyamán

A legjobb tapadás érdekében elképesztően alacsony nyomáson mennek a versenyzők, ujjal könnyedén be lehet nyomni a gumit, akár a futófelületen is, ha tippelnem kéne olyan 1,5 bar körül lehetett a Dugast szingókban. Normál peremes gumikkal elképzelhetetlen értékekről beszélünk.

Eresszünk még egy kicsit a rajt előtt

Eresszünk még egy kicsit a rajt előtt

Alkatrészek terén a Shimano és a SRAM uralja a cyclocross világát, előbbi a kéttányéros Di2 rendszerekkel és a tárcsafékkel látja el a legjobb csapatokat, míg utóbbi a frissen bemutatott Force CX1 szettel támogat rengeteg versenyzőt. A két rendszer vegyítésére is láttam példát, a francia U23-as fiúk Force CX1 hajtókart használtak, elöl egy 42-es tányérral láncterelő nélkül, míg hátulra egy 11 sebességes Ultegra Di2 váltó került felszerelésre. A fékezést itt TRP Revox cantifékekre bízták, amik inkább könnyűek, mint jól fognak.

SRAM Force CX1 hajtókar és Ultegra Di2 váltó párosítása

SRAM Force CX1 hajtókar és Ultegra Di2 váltó párosítása

Pedálok terén egyeduralkodó a Shimano, pár kivételtől eltekintve, szinte mindenki SPD pedált használt, jellemzően XT vagy XTR szintűt. A világbajnok Mathieu van der Poel kerékpárján egy prototípus pedált lehetett látni, amiről már korábban is jelentek meg információk a nemzetközi szaksajtóban.

Shimano prototípus pedál

Shimano prototípus pedál

Az XTR továbbfejlesztett változatának tűnik, az oldalán látható kimarás miatt valószínűleg könnyebb, mint elődje és a tengely hosszából következtetve talán a Q-faktor is csökkent.

A cipőt is fel kell készíteni a versenyre

A cipőt is fel kell készíteni a versenyre

Cipők közül a hideg ellenére mindenki valamilyen csúcs, karbon talpas MTB cipőt preferált, van der Poel a Shimano XC90-es típussal hajtott a versenyen. Annak érdekében, hogy minél kevesebb sár tapadjon meg a lábbeliken, a tisztítás után rendszeresen lefújják őket valamilyen víztaszító sprayvel.

Mathieu van der Poel bringái a verseny előtt

Mathieu van der Poel bringái a verseny előtt

A részletes bemutatást kezdjük az újdonsült világbajnok, Mathieu van der Poel gépparkjával. A holland tehetség tárcsafékes Stevens Superprestige bringákkal versenyzett, 58-as méretű vázakkal. A szett Di2 Dura Ace, a hajtókaron 46-39-es lánctányérokkal. A fékek Shimano BR-R785-ös tárcsafékek ST-R 785-ös fékváltókarokkal.

Mathieu van der Poel kerékpárja az állványon

Mathieu van der Poel kerékpárja az állványon

A magasperemes karbon kerekek is a japán gyártótól származnak, a tengelyek elöl és hátul is gyorszárasak. A legtöbb versenyzőhöz hasonlóan van der Poel is Dugast Rhino szingókat használt. Kiegészítők terén Pro alkatrészeket találunk, monocoque karbon kormányszár-kormány egységgel és Vibe nyeregcsővel. Valószínűleg még a szerelőknek is szokniuk kell a tárcsafékekre való átállást, ugyanis az érdeklődők láttára próbálta meg az egyik idősebb szakember fordítva betenni a tárcsafékes kereket.

Colnago Prestige

Colnago Prestige

A belgák becsületét megmentő Wout van Aert és csapata a VGSGP Colnago Prestige modelleket használnak. A szett itt SRAM Force CX1 típusú, Avid Shorty Ultimate cantilever fékekkel. A Vision kerekekre szintén Dugast szingókat ragasztottak, míg a kiegészítők az FSA-tól jönnek. A képen látható Quarq wattmérő valószínűleg valamelyik edzőbringa része.

Giant TCX Advanced, Lars van der Haar kerékpárja

Giant TCX Advanced, Lars van der Haar kerékpárja

Lars van der Haar nagy esélyesként indult harcba vasárnap, mégis meg kellett elégednie a harmadik hellyel. A Gaint TCX Advanced bringákon biztos nem múlt a siker. Érdekes részlet a vázon, hogy nincs összeköttetés a támvillák között, valószínűleg így próbálták meg kényelmesebbé tenni a talaj felöli ütésekkel szemben. Felszereltségét tekintve megegyezik a győztes honfitárs kerékpárjával, viszont a Giant villája elöl átmenő tengelyes a 140 mm-es tárcsa ellenére is. Apró különbség még, hogy Van der Haar „csak” Ultegra sort használt, valamint Pro Vibe kormányra és kormányszárra esett a választása.

Corné van Kessel kerékpárja szervizelés közben

Corné van Kessel kerékpárja szervizelés közben

A Telenet-Fidea csapat menői Ridley X-Night vázakat használtak, SRAM CX1 szettel, Avid Shorty Ultimate fékekkel és Edco kerekekkel. Corné van Kessel 42-es tányérral és 11-32-es WiFLi sorral állt rajthoz.

Ridley X-Night kerékpárok a Sunweb csapatnál

Ridley X-Night kerékpárok a Sunweb csapatnál

Az U23-as versenyt megnyerő Michael Vanthourenhout és csapata a Sunweb is Ridley X-Night bringákat használ, viszont a felszereltséget esetükben elektronikus Dura Ace szett, Rotor 3D+ hajtókar és DT 240-es agyakra fűzött karbon FFWD kerekek alkotják. Fékek terén a nem túl elterjed Forza Cirrus Pro típusra esett a választásuk, sárga SwissStop betétekkel.

A prototípus tárcsafékes Scott cyclocross kerékpár Marcel Wildhaber alatt

A prototípus tárcsafékes Scott cyclocross kerékpár Marcel Wildhaber alatt

A hétvége során szemfülesek kiszúrhatták, hogy a svájci Marcel Wildhaber egy prototípus Scott cyclocross kerékpárral versenyzett. A tárcsafékes váz elöl és hátul is átmenő tengelyes, továbbá a fékkábelek és bowdenházak a vázon belül futnak. A legnagyobb sikert szerintem mégis akkor érné el a Scott, ha ezt a színkombinációt elérhetővé tenné kereskedelmi forgalomban is.

Hope cyclocross kerékpár

Hope cyclocross kerékpár

Végezetül egy kép az U23-as futamon szereplő egyik brit versenyző Hope kerékpárjáról. Ugyanaz az tárcsafék átalakító szett van rajta, amit Buruczki Szilárd itthon is használ, viszont sajnos a sok éven keresztül fejlesztett hajtómű helyett, valószínűleg kompatibilitási problémák miatt egy SRAM CX1 került fel.

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.