fbpx

A kerékpársport lexikonja: Mit jelent a körhátrány?

Új sorozatot indítunk a Bikemagon, melyben olyan kifejezéseket bontunk ki, melynek jelentésével nem biztos, hogy minden kerékpársport-rajongó tisztában van. Első cikkünk a körhátrányról szól.

"Fejes Gábor a cyclocross világbajnokságon három körrel kevesebbet teljesített, mivel 3 körrel a vége előtt kiintették a versenyből (ekkor már vészesen megközelítette a csoportját a versenyben vezető holland). Vagyis Gábor valójában egy kör hátrányt kapott - a verseny vége előtt 3 körrel."

“Fejes Gábor a cyclocross világbajnokságon három körrel kevesebbet teljesített, mivel 3 körrel a vége előtt kiintették a versenyből (ekkor már vészesen megközelítette a csoportját a versenyben vezető holland). Vagyis Gábor valójában egy kör hátrányt kapott – a verseny vége előtt 3 körrel.” – írja egy olvasónk…

Aktuális téma olvasóink körében a cyclocross világbajnokság után a „körhátrány” kérdése, lévén a különböző eredménylistákat böngészve a magyarok – Fejes Gábor (elit férfi futam) és Zathureczky Márk (U19 férfi futam) – neve mellett a „+3 LAPS”, „3 laps behind”, „egy kör hátrány”, „-1 kör” stb. olvashatók. Megkönnyítendő a különböző világversenyen született teljesítményeink értelmezését, lássuk mit jelenthet a gyakorlatban ez az eredmény!

Bizonyos körpályás sportversenyeken – ide tartozik még a mindenki által ismert Formula 1 is – bevett gyakorlat, hogy a jóval gyorsabb versenyzők előbb utóbb lekörözik a lassabbakat, azaz a verseny időtartamától és a kör hosszától függően hátulról – akár többször – elmennek mellettük. A verseny végén a lekörözöttek eredménye egyszerűen kiszámolható az így kapott körök összeadásával, és a közönség számára is egyszerűen értelmezhető.

A kerékpársportban a pályakerékpározásra jellemző elsősorban, hogy kiemelt jelentőséget kapnak a lekörözések. Nem csak a vesztesek szempontjából, hanem – például pontversenyen vagy páros versenyen – a viszonylag rövid pályák (250-, 200-, 166 m) jellegéből adódóan egy-egy támadás nyomán könnyen kiharcolható körelőny a mezőnnyel szemben. A szabályok szerint ilyenkor nyilván nem állítják ki a mezőnyt, hanem a körelőnyt szerzett versenyzőknek vagy pontokat, vagy körelőnyöket számolnak el (utóbbiak felülírják a pontozást).

Egyes rangos nemzetközi kerékpárversenyeken viszont – például országúti- vagy mountain bike világbajnokságon – előfordul, hogy akkora felkészültségbeli különbség van a legjobbak és a kerékpársportban elmaradott nemzeteket képviselő versenyzők között, hogy a kiszólítás szabályát alkalmazzák. Erre azért van szükség, mert a gyengébb képességű, kevésbé technikás indulók például egy XCO pálya egynyomos ösvényén akadályozhatnák azokat, akik az érmekért csatáznak, sőt könnyen előfordulhatna, hogy egy-egy rossz húzásukkal a verseny kimenetelét is befolyásolhatnák.

Sven Nys éppen Wout Van Aert csapattársát hibáztatja, akit a célegyenesben köröznek le a sprint előtt:

A bírók ennek elkerülése érdekében adott körpályás versenyen megállapítanak egy százalékos időhátrányt, és ha valaki eléri ezt az elmaradást a célvonalon áthaladáskor (vagy egyéb mérőponton) a versenyben vezetőhöz képest, akkor kiintik a versenyből. (Sokszor emlegetik ezt például 80%-os szabályként, a % pályánként, versenyszámonként különbözhet.) Attól függően, hogy a győztes versenyző által megtett körökből visszaszámolva ez hányadik körben történt, annyi kör hátrányt állapítanak meg a futamot így befejező indulóknak. Tehát például: „3 kör hátrány”, „1 k. h.”, „-3 kör”, „-1 lap”, „3 laps behind” és így tovább…

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo