Trendelő sorozatunk legújabb körképbemutatóját két részre bontottuk: első körben a hazai váztáska-kínálatot vettük górcső alá, a tapasztalatokat minitesztek formában már az olvasó elé tártuk. A kerékpáros hátizsákokról ugyancsak közzétettünk egy általános vásárlási és technikai ismereteket tartalmazó írást, majd a 14 db beérkezett hátizsákot töviről-hegyire átvizsgáltuk és kipróbáltuk. Így nem maradt más hátra, mint a teszttapasztalatok összesítése, illetve a körképben szereplő hátizsákok egymáshoz hasonlítása.
Hátizsákkörképünk a hazai bicajos kínálat keresztmetszetét mutatja be, következésképpen többféle méretű és eltérő funkciókat biztosító táskamodellek egyaránt szerepelnek benne. Lehetetlen feladat egy az egyben összevetni az enduro használatra szánt 5 liter kapacitású “sporthátit” a kerékpáros és gyalogos túrázásra egyaránt alkalmas 25-literes modellel. Emellett körképünkben szerepel speciálisan gyermekek vagy éppen hölgyek számára tervezett hátizsák, továbbá kerékpárszállító és laptoptáska is…
Így a körkép „szereplőit” típus szerint csoportokra bontottuk, rámutatva az előnyös és az hátrányos tulajdonságokra, a zsákok minőségére, az általuk nyújtott kényelemre és funkcionalitásra. Remélhetőleg a modern hátizsáktechnikát ismertető és vásárlási tanácsokkal szolgáló írással és a bemutatókkal kiegészítve a jelen cikk segít a sikeres választásban!
Mielőtt még elmerülnénk a részletekben, egy gyors áttekintést adnánk a tesztelés menetéről. Minden egyes hátizsákot lelkiismeretesen átvizsgáltunk, több személyre felpróbáltuk, rendesen megpakoltuk, emellett a funkcionalitást is ellenőriztük. Például meggyőződtünk arról, hogy a szemüvegtartó zsebbe háton is be tudjuk-e helyezni a „szemcsit”, vagy mondjuk a deréköv-zsebek cipzárja lehetővé teszi-e az egykezes használatot. Emellett beltéri edzőkerékpáron – terhelt “üzemmódban” – végeztük a kerékpáros testhelyzet által nyújtott illeszkedés és kényelem próbáját. Ezután a táskák egy szakemberhez kerültek, aki korábban túrafelszerelések tervezésével foglalkozott. Meglátásai szerintünk értékesek – és mivel véleményünket nem ismerte -, minden tekintetben függetlennek tekinthető.
A tartósság kérdésében sajnos nem tudunk véleményt alkotni. Mindazonáltal az évek során már több hátizsákot használtunk a beérkezett márkáktól, így bizonyos támpontokkal azért szolgálhatunk. Általánosságban elmondható, hogy a kerékpározásra kifejlesztett zsákok mind technikailag, mind az ergonómia tekintetében sokat fejlődtek az utóbbi években. A korszerű alapanyagok az alacsony tömeg mellett vízhatlanságot, fokozott ellenálló képességet és praktikus használatot biztosítanak. Mivel “tengernyi” szintetikus szövettípus áll rendelkezésre, alkalmazásuk a felhasználás és a táska területe szerint tetszőlegesen variálható. Példaként említhetjük, hogy a körképben szereplő kedvező árú, napi használatra szánt Gepida hátizsák vastag, erős és vízlepergető „Cordura-jellegű” szövetet alkalmaz, miközben a minimális súlyra kihegyezett hasonló árfekvésű Deuter Race “versenymodell” vékony technikai „Rip-stop” alapanyagból készül. A Shimano Unzen ráadásul a “selyemvastagságú” anyagot még elasztikus tulajdonsággal is „megfejeli”! Számos eltérő megközelítést láthatunk a funkció, megcélzott felhasználás és a vételár függvényében…
A körképben szereplő legtöbb hátizsák a mindennapi használatot és a hétvégi kerékpáros kirándulásokat célozza meg. Ez nem meglepő, hisz általában ezért kapjuk hátunkra a zsákot: ügyeket intézni, dolgokat ide-oda cipelni, a hétvégén pedig belepakolni a rövid túrákhoz szükséges felszerelést és élelmet.
[divider scroll_text=””]
A Vaude Hyper és a Deuter Cross Air EXP az amlített funkciókat nagyobb és emellett még tovább bővíthető űrtartalommal és a gyalogtúrázáshoz is alkalmas fémvázas hátilleszkedéssel egészíti ki. Mindkettő a maga nemében remekmű, a Deuter több funkciót és nagyobb kapacitást nyújt kissé magasabb árszinten. Viszont a Hyper hátméretre állítható, ennek köszönhetően a BikeMag berkekben nagy kedvenccé vált. Nem mellesleg az összes tesztelt közt modell közt az egyik legjobb ár/érték arányt biztosítja.
Ha nincs szükség a gyalogtúrák során élvezett kényelemre és funkcionalitásra, akkor „általános” használathoz a tesztmezőnyből a Deuter Superbike 14 EXP, a Gepida, a KTM Backpack Factory, a Merida TEN+3 és a Shimano Rokko 16 passzol legjobban. Kapacitásuk 13-tól 18 literig terjed, a KTM köztük a legnagyobb, akár egész napos hegyi kerékpáros túrákhoz is elegendő felszerelés szállítható benne. Ezzel a tulajdonságával nincs egyedül: mindegyik táska fogad hidratációs tartályt, vízhatlaníthatók, tehát a túrázás eleve a „génjeikben” van. A Gepida kidolgozása kétségtelenül nincs egy szinten a többi modellel, de ha 15 ezer forintnál húzzuk meg a kölségvetés határát, akkor sem járunk rosszul: a népszerű hazai „zsák” funkcionalitása és várható tartóssága egyaránt példás. A Merida TEN+3 mellett még ennél is több minden szól: rendkívül könnyű, kényelmes, kapacitása bővíthető, funkcionalitása elsőrangú, ráadásul a jelenlegi kedvezményes áron mindössze kétezer fonttal kóstál többet, mint a Gepida. A már említett Vaude Hyper mellett szerintünk ár/érték arány tekintetében a TEN+3 kimagaslik a mezőnyből.
A Deuter Superbike női változata érkezett hozzánk (férfi anatómiára tervezett változatban is elérhető), kiváló darab, de a Deuter hírnevet és minőséget kétségtelenül meg kell fizetni. Ez az egyetlen hátizsák a mezőnyben, amely még integrált szélmellényt is kínál! A Shimano Rokko16 sem okozott csalódást: végletekig tökéletesített általános célú „háti”, de kimagasló funkciók vagy technikai megoldások híján szerintünk inkább a középmezőnyt erősíti. Ha egyetlen zsákot kellene választani, mi az igényelt funkciók, a kényelem és a még elviselhető ár függvényében a Merida-ra vagy a Vaude-re adnánk le képzeletbeli voksunk.
A sporthasználat jelenti a másik fő vonalat a körképbe érkezett zsákok esetében. Itt is érdemes differenciálni, mivel a Camelbak Skyline10LR, az Endura Singletrack és a Shimano Unzen 6 az extrém MTB „műfaj” igényeit elégíti ki, míg a Deuter Road One specifikusan az országúti kerékpározáshoz optimalizált kialakítást kap. Mindegyik fogad hidratációs tartályt, a Skyline10 és az Unzen már eleve ezzel érkezik, az Endura Singletrack pedig opcionálisan külön vagy „csomagban” is megvásárolható. A három montis zsák „tevepúpjában” 2-3 liter folyadék fér el, amely már egész napos kemény MTB-kalandhoz is elegendő. Protektor és full-face bukó mindegyiken szállítható, a szemcsinek is van hely mind belül, mind kívül a mászások esetére.
A három MTB sportmodell közül sem könnyű választani! Mind kiváló, az Unzen forradalmi megoldások sorát vonultatja fel, a Camelbak az új alacsony súlypont (Low Rider) trend zászlóvivője, míg az Endura egy többszörös tesztgyőztes zsák, amely már magában vízhatlan, könnyű, illetve kapacitása is nagyobb a két konkurensénél. Bármelyik modellt választjuk, sajnos a megannyi ötletért, az integrált tartályért legalább 30 ezer forintot kell kiadni…
Kevésbé extrém felhasználást céloz meg, mindazonáltal versenyzésre alkalmas kialakítást kap a Deuter Race és a német specialista már említett Road One újdonsága. Teljesítmény-centrikus, versenyeken is induló montisok vagy országútisok számára jöhetnek szóba, ha kissé nagyobb kapacitást igénylünk, akkor a 10-literes Race vagy annak eggyel nagyobb testvére, a Race X lehet a befutó. A Road One viszont minimalista, pillekönnyű és aerodinamikus kialakítást kap, a háton pedig rendkívül stabilan áll. Ha két liter folyadék és 3 liter belső „tér” számunkra “megteszi”, akkor ezt a gyöngyszemet ajánlanánk. Sajnos mint minden újdonság, ez a Road One sem éppen „pénztárcabarát”!
A körképben szereplő két táskamodell kétségtelenül „kilóg” a sorból. A Deuter Ultra Bike speciálisan gyermekek számára készül, így nehezen összehasonlítható a többi modellel, a legendás márka Operate 1 egy laptop- és a fél iroda szállítására optimalizált trendi futártáskája pedig döntően munkába járásra való. Mindkettő esetében merültek fel kifogások: az Ultra Bike a Deuter „felnőtt” táskák számos megoldásaival rendelkezik, de nem vagyunk benne biztosak, hogy a spéci illeszkedésen kívül van-e látjogosultsága egy bicajozásra hangolt „gyermektatyónak” – főleg bő 12 ezer forintért. A kerékpáros kirándulások során mi szívesen cipeljük a gyerekek holmiját is! Az Operate pedig már-már olyan bonyolult elrendezést kapott, hogy általános használatra – azaz nem irodai cuccok szortírozására – szerintünk nem igazán praktikus.
Utószóként elmondható, hogy a tesztelő bevallottan hátizsákimádó, az évek során közel tucatnyi kiváló táskát elnyűtt, a lakást elhagyva lényegében egy “tatyó” mindig a hátán lapul. Sportoláshoz, ügyek intézéséhez, kerékpározáshoz, gyalogos közlekedéshez külön-külön „kedvencek” állnak rendelkezésére. Ha az olvasó nem ilyen elkötelezett a „hátik” iránt, akkor egy általános használatra tervezett, esetleg bővíthető, hidratációs tartályt fogadó és a szükséges funkcionalitást biztosító modellel jár a legjobban. Az extrém MTB- vagy versenyhasználatra optimalizált modellek több technikai vívmányt is felvonultatnak, de kérdés, hogy ezeket mennyire lehet kihasználni a mindennapokban. A gyalogos/kerékpáros hibridek ugyancsak lehengerlő színvonalúak, de a fenti fenntartás szerintünk itt is érvényes!