fbpx

Suntour Epixon teleszkópos villa teszt: ezt meg hogy?

A Suntour levegős telóit már különböző kerékpártesztekben istenítettük, de akkor nem volt sok időnk tesztelni őket. Szerencsére idén komoly flotta érkezett amiből az első enduro-ra tervezett Auron-t már bemutattuk Matyi jóvoltából. Most jöjjön egy kedvezőbb árú XC/maraton villa: az Epixon.

suntour_epixon_001

Az Epixon háromféle kerékmérettel kapható amiben a 26”-os méret is megtalálható, ami jó hír azoknak, akik nem ugrottak bele a legújabb trendekbe, de szeretnék továbbfejleszteni a meglévő bringájukat. Még jobb hír, hogy sima 1 1/8”-os nyakkal is elérhető, nem csak tapereddel! Ezért is szeretem a Suntourt, mert nagyon lentről indultak. A teljesen belépő szintű villáktól mint Távol-Keleti gyártó, és mára felküzdötték magukat szépen lassan a csúcsra úgy, hogy közben maradtak közvetlenek és szerények, ami nem minden konkurensről mondható el. És nem felejtették el, hogy nem mindenki alatt figyel a legújabb 650-es vagy 29-es bringa. Rugóútban 100 és 120 mm a választható, így össztelós maraton/all mountain gépekbe is ideális. Az Epixon TR villák pedig trail modellek, 150/140/130 (26″), 140/130 (27,5″) és 130 (29″) kivitelekben.

suntour_epixon_002

1710 grammot mértem a gyárilag megadott 1695 helyett vágott nyakkal 650B-s méretben, ami simán a 10%-os gyártási tűrésen belül van. Ez alig nehezebb mint a Rock Shox Reba RL, de már bőven a Recon alatt van. A FOX-nak igazából nincsen ebben a kategóriában „olcsósított” villája, a kedvezőbb árú Performance szériás FOX 32 1450 gramm körül van. A Manitou Marvel pedig 1600 gramm környéke ilyen méretben. Nagyjából ezek a kihívók akikkel szemben teljesítenie kellett. Viszont ne felejtsük el, hogy szintén tesztelés alatt áll a 32-es becsúszós, karbon lábas Axon Werx, ami mindössze 1482 gramm, tehát aki könnyűt meg jót is akar kedvező áron, annak is van megoldás. A “sima” Axon pedig 1605 grammos.

A villa kidolgozása simán hozza a felső kategóriát. Sehol semmi hiba, sőt igényesen eloxált részek és nem mellékesen a világ leggyorsabb gyorszára jár hozzá! A 115 grammos, Q-Lock rendszerű 15QLC2 tényleg fantasztikus, még a sima kitekerősöknél is gyorsabb, a mostanában eltejedt QR15-ösöknél pedig sokkal. Csak meghúzod az arany peremű hengert, így a rugós kúp összehúzódik és kihúzod a másik oldalon. 2 másodperc.

suntour_epixon 2

A lockout megoldás szerelés szempontjából kicsit macerás, mert nem lehet csak simán átdugni rajta a bovdent, hanem le kell szedni a fedelet, azon belül van egy fogasléc, abban kilazítod a csavart, és mehet a kábel. Viszont a fogasléc pozíciójával be tudod állítani, hogy mennyire kemény lockoutot szeretnél. Ha kitolod a végéig, akkor teljesen zár, csak nagy ütésre tud bemozdulni, de ha a bovdenház megakasztóhoz közelebb állítod, akkor kis mozgást enged mivel kvázi egy erősebb kompresszió csillapítást állítasz be így. Okos megoldás!

Háromféle értéket tudsz állítani a villán. Az egyik a levegő nyomás a bal szárban. Ezt a testsúlyodhoz kell belőni, érthető módon teljesen menetfelszerelésben, hiszen ha felveszel egy 1 kilós hátizsákot benne 2 liter vízzel, pótbelsővel, szerszámmal, pumpával, esőkabáttal, akkor minimum 4 kiló plusz lesz rajtad. A jobb szár tetején a kis sebességű kompresszió csillapítást állítod, az alján pedig a visszaút csillapítást. Ennél többre nincs is szükség. A rugózás karakterisztikája is változtatható a légkamra térfogatának változtatásával: a levegős kupakban jelenleg egy vágható, zárt cellás hab-hengert található, ezt rövidebbre vágva varázsolható még lineárisabbá az út, ezt azonban fokozatosan felváltja egy kivehető-betehető pogácsás rendszer, amivel négy fokozatban állíthatjuk majd, hogy mennyire legyen progresszív a mozgás.

Maga a lockout kar az eddigi legjobb formájú, és kialakítású amivel eddig találkoztam, de bizonyos kompromisszumokra szükség van, hogy ez igaz legyen. Eddig a DT-Swiss karja volt az etalon, de ez még azon is túltesz. Ma elég sok gond van a kormányon a különböző cuccok elhelyezésével. És ez alól a lockout karok sem kivételek. Szerencsére itt a csillagállás jó volt, és sikerült az egyébként nagyon filigrán egységet a fékkar bilincse, és a váltókarok közé felszerelni. Tökéletesen kézre esik és nem kell a markolatot elengednem a működtetése miatt. Viszont lefelé váltani csak úgy tudok, hogy előre tolom a kisebbik kart, mert húzás közben megakadna a lockout karban. Ezért jó a Shimano Multi Release működése, mert mindkét irányban használható.

suntour_epixon_016

Eddig az érdekesebb rész, most pedig jöjjenek a menettulajdonságok. A jó telót onnan ismered meg, hogy nem történik vele semmi érdekes. Nem hibásodik meg, nem romlik el, csak működik. Ennek tökéletesen megfelelt az Epixon is. Idén is elég sok montival sikerült menni, így elmondható, hogy egyelőre két villa mozgott nála szebben. Az egyik a Cannondale Lefty, a másik a DT-Swiss OPM O.D.L. Ha ezeknek az árát meg kell kérdezned, akkor nem neked készül 🙂 Na jó a DT 280.000 környéke, a Lefty-k meg ha kaphatóak lennének itthon, akkor olyan 350.000-ről indulnának. Rock Shox-ból is sok megfordult nálam, az új SID komoly meglepetés is volt, de az Epixon mozgásának érzékenységét, és simaságát még ő sem tudta elérni, ahogy az idei FOX 32-k sem. Sajnos rókáék az XC szegmensben az utóbbi két évben nem alkottak maradandót, hiába az új Step Cast teló. Súlyban persze sokkal könnyebbek, de elsősorban azt várom egy teleszkóptól, hogy finoman, szinte ellenállás nélkül mozogjon.

Ez itt abszolút megvalósult. A teljes út hosszában lineráisan mozog, nem keményedik fel a berugózás végén, de nem is koppan fel. Mind a visszaút, mind a kompresszió csillapítás tág határok között állítható, nincsen olyan, hogy ne találnád meg a megfelelő beállítást! A villa merevsége megfelelő volt még a 90 kilómhoz is, bár ebben a szintén 32 mm-es átmérőjű becsúszóval rendelkező konkurensek csúcsmodelljei kicsit jobbak. Persze ez eléggé szubjektív, mivel lemérni nem tudtam, és kezeljük is a helyén, mivel egy nem sokkal több mint 100.000 forintos villáról beszélünk! Ebben az árkategóriában véleményem szerint verhetetlen bármilyen paramétert is nézünk. Gyárilag a nagyjából 300-350.000 forintos vételárú hegyikerékpárokba ennél gyengébb tudású teleszkópokat építenek be, így ha többet akarsz kihozni ezekből a gépekből, akkor most itt a lehetőség az Epixonnal!

A Suntour Epixon villákat keresd a hazai forgalmazó partnerboltjaiban!

A tesztelt Epixon villa ajánlott fogyasztói ára: 125.900 HUF

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo