Új, aluvázas modellekkel bővül a német márka merevfarú trail bringákat tartalmazó Asket szériája. Elsőként a még prototípus 650B Asket 4-et próbáltuk.
A Ghost paletta rengeteg változáson ment keresztül az elmúlt pár évben, amihez szép sikerek is társultak. Az egész a Riot bevezetésével kezdődött, ami a jól átgondolt, egyedi rugózási rendszernek köszönhetően többek között Red Dot Award győzelmet is szerzett. A 2016-os modellévre az össztelós kínálat átalakult, az AMR modellek három különböző rugóúttal érhetőek el, a már bevált Horst Link elven működnek.
Az idei szezonra teljesen megújult a Ghost Factory Racing női csapat által használt xc versenygép, a Lector, ami télen nálunk is szerepelt teszten. A németek fiatal reménysége Helen Grobert egy ilyen nyergében vág majd neki az olimpiai versenynek Rióban.
Mindezek mellett, a tavalyi Eurobike kiállítson már láthattuk az új karbon vázas Asket szériát is, amivel a trail bringások igényeit próbálták lefedni a Ghost termékmenedzserei. Technikai megoldásokat nézve hasonló a Lector modellhez, viszont a célközönség és a felszereltség teljesen más. A „HardTrail” bringák 130 mm-t mozgó villákkal, 2,35-ös gumikkal, állítható nyeregcsővel és rövid kormányszár, széles kormány kombinációval kerültek a boltokba. A geometriai is inkább a lejtőzéshez optimális a lapos (68°-os) fejcsőszöggel, de a hegyre feljutás sem jelent akadályt mivel az igényes kiegészítőknek köszönhetően meglehetősen könnyű gépekről beszélünk.
2017-re várhatóan elkészül az Asket alumínium vázas változata is, sőt egyelőre úgy tűnik, hogy mindkét manapság előforduló kerékmérettel kapható lesz. A tönkretehetetlennek tűnő konstrukció 650B verzióját próbáltuk az Eurobike Media Days-en.
Váz
Napjainkban kezdik ellepni a piacot az elérhető árú karbon vázak, viszont az alumínium alapanyag ideje sem járt még le teljesen, ezt támasztja alá az új Asket is. Bár a szénszálas modell nyilván könnyebb, de egy trail bringa esetében kiemelten fontos a strapabíróság is, ebben egy jól megépített aluváz még mindig előnyt jelent. Ismerősök körében is akad több kormánybefordulásból, láncfelkapásból vagy éppen csak a kerékpár feldőléséből adódóan megsérült karbon váz, ami ugyan legtöbb esetben javítható, de egyrészt tőlünk nyugatabbra egy ilyen jellegű hiba után kukázzák a vázat, másrészt bár egyértelműen a felhasználó hibája, nem tesz jót a gyártó hírnevének.
Az alumínium Asket igényes, de sallangoktól mentes műszaki megoldásokat tartalmaz, tökéletesen megfelel annak, amit egy modern váztól elvárunk.
1-1/8” – 1,5”-os fejcsővel készül, ami integrált kormánycsapágyat fogad. A hajlított és lapított alsócső kulcsfontosságú szerepet játszik a váz merevségében, míg az ejtett felsőcső alacsony átlépési magasságot tesz lehetővé.
A nyeregvázcső 31,6-os nyeregcsövekhez készült, így gyakorlatilag bármilyen manapság kapható dropper posttal kompatibilis. A középcsapágy-ház PressFit rendszerű, 30 mm-es tengelyű hajtóművekkel is kompatibilis, tehát itt sincs elmaradás a karbon vázakhoz képest. Mivel az alumínium kifejezetten precízen, kis tűrésekkel megmunkálható, így nagy valószínűséggel a nyikorgás is elkerülhető, a próba közben egyáltalán nem jelentkezett semmi ilyen jellegű gond. Az agresszív felhasználás egyértelműen rendeltetésszerű ennél a gépnél, ezt támasztja alá az ICSG konzol is.
A hajlított támvillák merevítés nélkül csatlakoznak a nyeregvázcsőbe, ami jó hatással van mind a sárférőhelyre, mind pedig a komfortra. A láncvillák a papucsok környékén jelentősen ki lettek könnyítve, a váz 142×12-es Syntace átmenő tengelyt fogad.
Az anya meneteit sem közvetlenül az alumíniumba fúrták a németek, hanem egy cserélhető betéttel oldották meg, ami tovább fokozza a váz tartósságát. A Post Mount fékkonzol alapvetően elvárható tulajdonság mostanság.
A trendekkel ellentétben minden kábel a vázon kívül, az alsócsövön fut, ami karbantartás szempontjából nagy megkönnyebbülést jelenthet a felhasználónak. A dropper post kábele viszont a nyeregvázcsőben rejtve marad, a középcsapágy fölötti résen kerül kivezetésre.
A geometria egyértelműen a lejtőkön való nagyobb stabilitást helyezi előtérbe, bár a lapos fejcsőszög nem ment az agilitás rovására. Ebben nyilván szerepe van annak is, hogy az effektív felsőcső hosszt úgy választották meg, hogy extrém rövid kormányszárral adja ki igazán a bringa.
Felszereltség
Alkatrészeket tekintve teljes a SRAM dominancia.
A Rock Shox Yari RC villa nem egy túlbonyolított darab, viszont működésre egyáltalán nem lehet panasz. A 35 mm-es becsúszók,a láb és a 15 mm-es Maxle tengely is megegyezik a Lyrik modellel, így merevség szempontjából egy szinten van a nála nagyságrendekkel drágább típussal. A rugózó elem itt is levegő, a spórolás a csillapítási egységet érintette, a jól ismert Motion Control rendszer egy átdolgozott változata dolgozik benne. Menet közbeni állíthatóság szempontjából ez kevesebb lehetőséget nyújt, mindössze a kompressziót és a visszaút csillapítást variálhatjuk, előbbi maximális állása a lockout. A levegős szárban a légnyomás mellett adapterek (Bottomless Token) behelyezésével változtathatjuk a kamra térfogatát is.
Az Asket 4-et 1×11 sebességes SRAM X01 váltórendszerrel szerelték. Jó párszor teszteltük már az évek során, tökéletesen működik és illik is erre a kerékpárra. Gyors és precíz a váltás, a SRAM szettekre jellemző kattanós kapcsolási érzet jellemzi. A 10-42-es lánckerék sor nem az X01 szériába tartozó, 1 darabból kimart XG-1195 (268 gramm), hanem a kedvezőbb árú, X1 szintű, szegecsekkel összefogatott XG-1175 (325 gramm). Ezt nem rónám fel hibának egy trail bringa esetén, ugyanis kifejezetten egységes és jól átgondolt a felszereltség, amit megspóroltak itt, azt okosan fektették be másba.
A hajtókar a Truvativ Descendant frissen bemutatott karbon verziója. Amit érdemes tudni róla, hogy jelenleg a világ legolcsóbban kapható karbon hajtókarja, amit eredetileg enduro felhasználásra fejlesztettek az amerikaiak. Tömege 24 mm-es GXP tengellyel és 32-es lánctányérral 587 gramm, ami mindössze 40 grammal több az X01 hajtásnál. Technikailag nincsenek nagy különbségek, karbon hajtókarok, alumínium tengely és direct mount, csillag nélküli lánctányér rögzítés jellemzik.
Az ICSG konzolra szerelt eThirteen láncterelőt kicsit túlzásnak éreztem, mivel nálam még sose esett le lánc narrow-wide tányérról, bár komoly lejtőkön kétségkívül jól jöhet.
Fékek terén is a SRAM dominál, méghozzá a 4 dugattyús Guide RS modellek kerültek az gépre. Ez a széria kifejezetten meggyőző, a SwingLink mechanizmusnak köszönhetően tényleg minimális a kar holtjátéka, a nyomáspont és a fékerő is teljesen rendben van. A fékkar kormánytól való távolsága szerszám nélkül állítható. 180 mm-es tárcsákkal még az alpesi lejtőkön sem volt gond, bár elszíneződésükből láthatóan az előző tesztelő sokat húzhatta a féket.
Ritkán találkozunk SRAM kerekekkel az alapfelszereltség részeként, pedig igencsak bíztató tulajdonságokkal rendelkeznek. A Roam 40 25,5 mm-es külső (21 mm-es belső) szélességű, hegesztett alumínium felnit használ. Az aszimmetrikus kialakításnak, valamint az agyak okosan tervezett küllőperemeinek köszönhetően azonos a küllőhossz hajtás- és tárcsafék oldal, továbbá az első és a hátsó kerékben is.
Ez az egyenes fejű, lapított küllőknek egyenletes feszességet biztosít, másrészt küllőcsere esetén nem kell azon aggódni, hogy épp a jó küllőt szerezzük-e be. A hátsó agy 4 kalapácsos reteszelési mechanizmussal készül és nyilván „házon belül” az XD kazettatest beszerzése sem jelent különösebb gondot. 650B változatban a szett gyári adatok szerint mindössze 1615 grammot nyom a mérlegen, ami meglehetősen kedvező. A tubeless kompatibilitás pedig magától értetődő. Sőt a Ghost egyike volt azon kevés gyártóknak, akik a tesztgépet is belső nélküli rendszerrel rakták össze. A 2,35”-ös Schwalbe Nobby Nic és Rock Razor gumik tapadási határait a lejtőkön meg se közelítettem. A jó minőségű kerékszett ezekkel a gumikkal, jóval többet jelent, mint egy könnyebb sor vagy egy menőbb hajtómű a specifikációban.
A kormány és kormányszár is jól megválasztott darabok, a Race Face Atlas szériájából származnak. Előbbi 50mm hosszú, ami remekül illik a gép karakteréhez, a 31,8-as átmérő is tökéletesen elég.
Egy hardtail trail bringa elengedhetetlen kelléke a dropper post, az Asket 4 is Rock Shox Reverb nyeregcsővel volt szerelve. Ezeknél a típusoknál nem ismeretlen jelenség a kotyogás, ami a tesztbringán is megfigyelhető volt kezdeti stádiumban, de menet közben nem érezni és a működést sem befolyásolta. Ami említést érdemel még, hogy az M-es váz esetében tökéletesen be lehetett állítani a nyeregmagasságot, láthatóan figyeltek erre a váz tervezésénél. Más gyártóknál előfordul, hogy az állítható nyeregcsövet teljesen be kell tolni, vagy maximálisan ki kell húzni normál nyeregmagasság esetén is.
Az Ergon nyerget és markolatot kifejezetten kényelmesnek találtam.
Menet közben
Nincsenek meglepetések, azt kaptam, amit vártam. Ha felfelé nem akar sietni az ember és beáll egy kellemes tempóra tulajdonképpen egész hatékonyan halad bringa. Valószínűleg ez a könnyű építésnek, kifejezetten a kerekeknek köszönhető. Nyilván kiállva sprintelve mászásnál előjön a rövid kormányszár hátránya, de aki ilyet próbál ezzel a géppel az valószínűleg pályát tévesztett. Lefelé viszont jelentősen növeli a magabiztosságot egy XC bringához képest a merevebb és többet mozgó villa, a széles tubeless gumik és a trail geometria kombinációja. Szintén rendkívül hasznos a dropper post, bár mivel hagyományos nyeregcsövekhez vagyok szokva, ennek leginkább csak a felső 5 cm-nyi útját használom ki. A 650B változattal kifejezetten élvezetesek voltak a szűk kanyarok és az apró ugratók, kell egy bizonyos sebesség, hogy megtalálja az ember az egyensúlyt, de onnantól kezdve stabilan és kiszámíthatóan viselkedik.
A Ghost Asket 4 egy igazi élménybringa azoknak, akik szeretnék felfedezni saját határaikat a lejtőkön, de nem akarnak túlságosan elveszni a teleszkópok és rugóstagok beállítása vagy éppen a különböző méretű kerekek cserélgetése közben. Egy masszív, és jól átgondolt felszereltséggel rendelkező használati tárgy, amit nem kell félteni ha esetleg nem adja ki a döntött kanyar vagy az ugrató. El kell vállalni, a bringán nem fog múlni!