Megújul a világkupa szinten eredményes Ghost Lector merevfarú MTB, bemutatkozik a „hardtrail” Asket és átalakul a teljes Ghost összteleszkópos paletta. Nézzük részletesen!
Az idei szezon jelentős változásokat hozott a női profi MTB csapat, a Ghost Factory Racing háza táján. Alexandra Engen tavalyi gyengélkedése után új húzóember érkezett az alakulathoz Helen Grobert személyében, aki első éves felnőttként Bundesliga elit összetett győzelemmel és remek világkupa helyezésekkel szolgált rá a bizalomra. A német versenyző sikereit már az új 29”-es Lector modellel aratta, amiről bár tavasz óta láthattunk álcázott majd teljes képeket, élőben az Eurobike kiállításon szemrevételezhettük először.
Elsőre feltűnik a váz agresszív dizájnja, az oldalnézetből hangsúlyos élek határozzák meg a csövek vonalát. A fejcső természetesen kúpos kialakítású, de ezen felül is meglehetősen masszív benyomást kelt, kifejezetten illik a Rock Shox RS-1 villához. A kábelek a vázon belül futnak, a homlokcsőnél található műanyag betétek szettől függően változtathatóak. Az új Lector első váltó terén kizárólag a Shimano Di2 és Side-Swing (oldalhúzós) modelljeivel kompatibilis a kábel kivezetése miatt, a SRAM szettet használók kénytelenek egytányéros változatot választani. A váz tervezésekor szempont volt, hogy Dropper Post kompatibilis legyen, így a 31,6 mm-es átmérőre esett a mérnökök választása. A kényelem fokozása érdekében a hátsó háromszög kialakítása hasonló a manapság népszerű karbon vázakéhoz, a támvillák nem közvetlenül hátulról csatlakoznak a nyeregvázcsőbe, hanem körülölelik azt és a felsőcsővel olvadnak egybe. A trendeknek megfelelően 142×12 mm-es átmenő tengelyes papuccsal készül az új Lector, viszont érdekesség, hogy a fékkonzol nem a vázon kapott helyet, hanem egy külön alumínium adapterre kerül a hátsó fék. A geometria versenyzésre alkalmasabbá vált a korábbi modellhez képest, rövidebb lett a fejcső valamint szintén csökkent a láncvillák hossza (430 mm).
Felszereltséget tekintve a paletta csúcsán az ULC karbon vázra épülő modellek állnak, ezeket követik az azonos sablonban, viszont kevesebb karbon felhasználásával készülő LC változatok. A World Cup csúcsmodell 9999 €, de ehhez az árhoz már olyan felszereltség jár, mint RS-1 villa, SRAM XX1 szett, a legkönnyebb Tune agyas AX-Lightness felnis kerék szett és utóbbi két cég legjobb karbon kiegészítői.
A kínálatban lefele lépkedve rengeteg különböző felszereltség közül válogathatunk, a belépő modell az 1999 € árú LC 3, Rock Shox Recon villával XT váltórendszerrel és Deore fékekkel.
Szintén idén mutatkozott be a merevfarú trail élménybringa „hardtrail” kategóriába sorolható Asket széria. A karbon váz 27,5”-es kerékmérethez készült, a formákat és technikai megoldásokat nézve hasonló a Lector modellhez.
A célközönség és ennek köszönhetően a felszereltség is teljesen más, az Asket bringák mindegyike 130 mm-t mozgó 34 mm-es becsúszószáras Fox villával, széles felnikkel és 2.35-ös gumikkal, állítható nyeregcsővel és rövid kormányszár (35 mm) széles kormány kombinációval kerül forgalomba. A geometria inkább szórakozásra, mintsem versenyzésre alkalmas, meglehetősen rövid felsőcső és lapos fejcsőszög (68°) jellemzi. Mi értelme az egésznek? A legkedvezőbb árú változat esetén is van egy 11,7 kg-os (ebben a leültethető nyeregcső is benne van), felszereltségben bőven túlépített gépünk amivel, teljes magabiztossággal támadhatjuk az ösvényeket, úgy hogy a feljutás sem kínlódás.
Merevfarú modellek közül a nagykerekű Tacana és a 27,5”-es Kato továbbra is elérhető.
Fully fronton egy új platformmal készült a Ghost 2016-ra, a 29”-es AMR modellek mellett három különböző rugóutas össztelós jön 650B kerekekkel. A 130-150-160 mm-t mozgó bringák rendre SL AMR, SL AMR X és FR AMR néven lesznek elérhetőek. A három változat váza ugyanaz, amit úgy értek el a német mérnökök, hogy a rugóstag alsó felfogatási pontja egy adapterhez csatlakozik, amit elforgatva lehetőség nyílik a többet mozgó tag beépítésére.
Az SL AMR és SL AMR X esetében az adapter ugyanabban a pozícióban marad, ugyanaz a szemtávolság, csak a rugóút nő 20 mm-rel. Ahhoz, hogy a 160 mm-t mozgó FR AMR változatot kapjuk, az adaptert fejjel lefelé, megfordítva kell beszerelni, így nő a szemtávolság és beépíthetővé válik a hosszabb rugóúttal rendelkező tag.
Az első háromszög készül karbon és alumínium változatban is, míg a támvillák, a himbakar és a láncvillák anyaga minden esetben alumínium. Gyártói részről egyértelműen érthető miért döntöttek emellett a megoldás mellett, így hat különböző modell gyártásához mindösszesen két első vázháromszög gyártósablonra van szükség, ami alsó hangon is, darabjával 50000$ környéki áron számolva jelentős megtakarítás a gyártásoptimalizálásnak köszönhetően. Arról nem is beszélve, hogy könnyebben ellenőrizhetővé és megismételhetővé válik a minőség. Felhasználói oldalról is érezhető a spórolás, az új modelleket árban a Riot alá pozícionálták.
A technikai részletek hasonlóak a merevfarú modelleknél részletesen kifejtett megoldásokhoz, tapered fejcső, integrált kábelvezetés, Side-Swing első váltók, 12 mm-es átmenő tengely és külön adapteren lévő, a tengely által pozícionált alumínium PM fékkonzol (Disconnect) jellemzik a vázakat. A rugózási rendszer a Ghost által évek óta használt négyforgáspontos Horst Link elvet követi.
Felszereltséget tekintve a teleszkópok rugóútja és a becsúszószárak átmérője a megcélzott felhasználási területet figyelembe véve lettek kiválasztva, a karbon fő háromszöggel készülő teljes XTR szettes változataitól kezdve egészen az alu vázas Deore szintig teljes a paletta.
Az Eurobike kiállításon egy érdekes koncepcióbringa is kiállításra került, az RO AMR az új AMR sorozat Pinion váltókhoz igazított vázzal készülő változata, amit egyedi táskarendszerrel láttak el a többnapos all-mountain túrákhoz.
A 2014-ben Eurobike Award győztes, egyedi felfüggesztési rendszerrel készülő Riot modell marad a kínálatban, sőt egy nagytestvért is kapott, ami Path Riot néven lesz kapható.
A 150 mm-t mozgó enduro gép esetében a láncvillák, a támvillák és himbakar megegyeznek az eddigi modellével, viszont a váz főháromszögét teljesen áttervezték, jóval merevebb lett és a geometriát is hozzáigazították a hosszú rugóutas (170 mm) teleszkóphoz.
A Path Riot a Crane Creek vadonatúj fejlesztésű acélrugós DBCoil tagjával kerül bevezetésre.
Országúton a Nivolet tárcsafékes változata friss fejlesztés, míg városi bringák terén a szíjhajtásos, agyváltós, agydinamós Square Urban X jelent újdonságot.
Ghost-információ: http://www.ghost-bikes.com/home/
További képek:
(x)